Методичні рекомендації щодо проведення інтелектуальних ігор на уроках світової літератури - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Методичні рекомендації щодо проведення інтелектуальних ігор на уроках світової літератури

Під час проведення підсумкового уроку вчитель прагне досягти не лише навчальної мети – перевірити рівень засвоєння учнями програмового матеріалу, а й розвивальної, виховної. Зокрема такий урок може викликати інтерес до літератури серед тих учнів, які залишалися до неї байдужими протягом усього вивчення тієї чи іншої теми. (Як нам не прикро це визнавати, але такі учні, попри всі наші зусилля, трапляються). Пропоную ще одну досить ефективну форму проведення підсумкового уроку – інтелектуальну командну гру. Вона буде цікавою для учнів незалежно від рівня їхньої підготовки, адже гра самим процесом, творчою атмосферою здатна захопити будь-яку дитину. Вболівання ж за команду підвищить рівень відповідальності кожного учня.
Перед проведенням такого уроку учнів слід об»єднати в команди. Це можна довірити учням-лідерам, які потім візьмуть на себе роль капітанів. Потрібно чітко визначити тему майбутньої інтелектуальної гри, вказати, якою літературою слід користуватися в процесі підготовки.
Тему гри слід пов»язати з програмовим матеріалом, а проводити її можна як на уроці, так і в позаурочний час.
Під час підготовки і проведення заходу важливо звернути увагу на деякі організаційні моменти: вибір назви, девіза, форми команди; оформлення ігрових столів – скатертини різного кольору, сигнальні лампочки (за відсутності таких можна використати настільні лампи), на які натискають гравці, коли відповідь готова, тощо. Ефективність гри збільшиться, якщо буде створено святковий настрій. Для цього можна використати музичний супровід, номери художньої самодіяльності під час пауз.
Для роздумів на запитання команді надається певний визначений час (10 с чи 1 хв). Але команда може відповідати і достроково. Право відповідати першою отримує та команда, яка першою натиснула на сигнальну лампочку. Головне – чітко дотримуватися правил. За кожну правильну відповідь команді нараховується 1 бал. Гра може тривати до 5 балів на користь однієї з команд.
Учитель не обов»язково має бути незмінним ведучим такої гри. З часом його роль можуть брати на себе учні як цього класу, так і старшокласники.
Ці правила, звичайно, можна і бажано доповнити. Найкраще, якщо вчитель та учасники відкоригують їх, зроблять такими, які найбільше відповідають специфіці класу, поглядам, смакам, темпераменту вчителя та учнів.
Запитання до такої гри можуть готувати як учитель, так і учні. Можна до цієї роботи залучати старшокласників, батьків. Це лише сприяє об»єднанню спільною, цікавою ідеєю. У кінці гри визначається автор найбільш цікавого запитання. Запитання не повинні бути складними. Адже кожен учень повинен відчувати впевненість у своїх знаннях. Тобто має бути створена «ситуація успіху».кожне запитання в такій грі має нести інформацію, яка допоможе повторити пройдений матеріал, узагальнити й поглибити знання. Під час гри засвоєння інформації відбувається набагато ефективніше, ніж на уроці. Адже увага учнів сконцентрована, вони намагаються не пропустити жодного слова, яке, можливо, стане підказкою, ключем до правильної відповіді, а значить – і до перемоги. Таким чином, мотив пізнавальної діяльності підсилений ігровою ситуацією.
Дуже добре, якщо запитання надає учням можливість не лише продемонструвати знання, а й вміння логічно мислити, знаходити правильну відповідь, аналізуючи вивчений матеріал, роблячи самостійні висновки. Слід пам»ятати, що відповідь на поставлене запитання повинна складатися з не багатьох слів. Найчастіше це має бути однозначна відповідь (щоб уникнути можливості неправильного визначення переможця), але при необхідності учень, що відповідає, на прохання ведучого може пояснити, аргументувати свою відповідь. Запитання можуть бути і «ступеневими», тобто наступне запитання пов»язане зі змістом попереднього, є його логічним продовженням.
Підготовка до такої гри стає логічним і емоційним завершенням вивчення теми. Поведінка учнів під час гри та після неї та після неї - виявлені знання, азарт, небайдужість, радість перемоги і розпач від поразки – яскраві показники їхніх вмінь і навичок. Головне, щоб поразки не стали постійними супутниками однієї з команд. Така ситуація швидко призведе до байдужості, і тоді не йтиметься про ефективність гри. Але це вже залежить від майстерності, іноді й дипломатичності, вчителя, з якою ведеться підготовка до гри.
Великий інтерес у дітей викликає підготовка і проведення гри, присвяченої народним і літературним казкам « В гостях у казки» (5 клас) тощо.

Можливі варіанти фіналу гри
- Ви знаєте відповіді на всі запитання? Вітаємо Вас! У Вас і справді глибокі знання.
- Не знаєте всіх відповідей? Не засмучуйтеся. Якщо ви будете наполегливо працювати, то на вас чекає багато цікавих відкриттів. Головне – щоб ви хотіли про них дізнатися. Вам можна тільки позаздрити, адже процес пізнання такий захопливий. Беріться за книги, і вони допоможуть вам правильно відповісти не лише на ці запитання.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: karpenkonadia24 (06.11.2014) | Автор: Карпенко Надія Миколаївна E
Переглядів: 761 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!