Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Моя маленька Батьківщина - Черкащина

Урок № 21
Тема: Рослинність Черкащини.
Мета:
 познайомити учнів з різноманітною рослинністю рідного краю;
 розвивати вміння визначати різні групи рослинних угруповань;
 виховувати бережне ставлення до природи рідного краю та екологічне мислення;
Обладнання: Фізична карта України ,атлас Черкащина , шкільний підручник, відеоролик; малюнки рослин;
Тип уроку: комбінований ;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1.Календар погоди (вибіркова перевірка).
2.Фронтальне опитування:

- Як утворюються ґрунти?
- Що таке грунт?
- Які ви знаєте властивості ґрунту?
- Чим відрізняється гірська порода від ґрунту?
- Що означає «охороняти ґрунти»?
3.Повідомлення (д\ З )письмове;

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План
1. Умови існування .
2. Різноманітність .
3. Охорона .

ІV. Вивчення нового матеріалу:
Ми вивчили на попередніх уроках природні компоненти, а саме - тіла неживої природи , а сьогодні розпочинаємо знайомство з компонентами живої природи до яких належать рослини і тварини. Цікаво знати ст.. 47 (1)
Рослини відрізняються за розмірами, формою, забарвленням, місцем проживання, тривалістю життя. Цікаво знати ст.. 47 (2, 3, 4)
Місця проживання рослин дуже різноманітні, одні живуть на суходолі, інші – в воді. Деякі на луках, а інші – в лісах. За тривалістю життя рослини поділяються на однорічні та багаторічні.
Для життя рослин необхідні: грунт, вода, повітря, світло, тепло.
Природні умови нашого краю різноманітні. Тому, можливо , і рослинний світ нашого краю надзвичайно різноманітний.
Черкащина розміщена в лісостеповій зоні, особливістю якої є чергування широких степових просторів з великими ділянками лісів. Ліси головним чином ростуть по долинах річок, боліт, балок. Рослинний світ тісно пов’язаний з особливостями рельєфу, клімату і ґрунтів області.
дуб Максима Залізняка
Ліси частіше зустрічаються в долинах рік, де більше вологи, а на вододілах переважають степові простори. На півдні ростуть мішані ліси. Ще з дольодовикового періоду зберігся в області реліктовий ліс, так званий Черкаський бір. Переважає в ньому сосна, росте й дуб, клен, береза.
Підлісок – бузина, ліщина. А в кущах росте бруслина. В районі Канева, по високому правому берегу Дніпра на Мар’їній та Княжій горах розкинулись дубово-грабові ліси, в яких зустрічаються клен і липа, ясен, ліщина, а з трав поширені копитень, звіробій, папороть, глуха кропива та інші.

V. Осмислення вивченого:
1. Мал..ст..49 Рослинність Черкащини.
2. Повідомлення учнів про..
3. Відео перегляд «Рослинність Черкащини»

VII. Закріплення вивченого та узагальнення вивченого:
- фронтальна бесіда – питання с. 49-50 підручник Черкащина
- визнач групу: зачитати в хаотичному порядку назви рослин дерева, кущі , трави, а діти по рядам записують в зошитах;

VIII Підсумки уроку:
Виставлення оцінок
Д/з : вивчити & 20,
ведемо спостереження за погодою – календар
Цікавинки про тварин Черкащини .

 

Урок № 22
Тема: Тваринний світ Черкащини.
Мета:
 познайомити учнів з різноманітною тваринного світу рідного краю;
 розвивати вміння розрізняти тварин за середовищами існування та визначати особливості пристосування;
 виховувати екологічне мислення;
Обладнання: Фізична карта України ,атлас Черкащина , шкільний підручник, відеоролик; малюнки тварин;
Тип уроку: комбінований ;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1. Календар погоди (вибіркова перевірка).
2. Фронтальне опитування:

- Чому рослини відносять до компонентів живої природи?
- Які умови необхідні рослинам для життя?
- За якими ознаками рослини відрізняються одна від одної?
- Які форми рослин поширені на Черкащині?
- Чим живляться рослини?
3. Повідомлення (д\ З );
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План
1. Умови існування .
2. Різноманітність .
3. Охорона .
ІV. Вивчення нового матеріалу:
В житті людини дикі тварини завжди мали велике значення. Вони є джерелом цінних харчових продуктів, хутра, лікарської і технічної сировини. Не слід також забувати, що від диких тварин походять всі види свійських.
Ознаки, за якими розрізняються тварини:
- Розміри;
- Форма;
- Забарвлення;
- Тривалість життя;
- Середовище існування; Цікаво знати ст.. 51.
Умови, які необхідні для життя: вода, повітря, поживні речовини, світло, тепло.
Тваринний світ Черкащини різноманітний, але кількість особин тепер незначна, бо багато їх винищено людьми. Водяться в області косулі, зайці-русаки, зрідка – дикі кабани, вовки, лисиці, куниці, тхори тощо.
Живуть землерийки, кроти, їжаки, а також акліматизувалися такі види як, борсуки, ондатри, видри. На полях поширені гризуни - польові миші, ховрахи, тушканчики. В ріках водяться різні риби. Найпоширеніші з них соми, окуні, щуки, лящі,судаки, бички, а в ставках і озерах – коропи, линки, в’юни,; з членистоногих – раки.
На старицях, озерах і заплавах рік водяться перелітні птахи: гуси, дикі качки, лебеді. На луках поширені сірі куріпки. Біля стоячих вод багато лелек, а на полях – перепілок. Приручені людиною тварини, які дають їй продукти харчування, вовну, допомагають перевозити важкі вантажі, використовуються при обробітку землі, називаються свійськими. (Мал.. ст. 52- 53)
Дикі тварини живуть просто в природі, пристосовуючись до різноманітних природних умов, живляться тим, що самі собі знайдуть. Серед них є багато хижаків.
V. Осмислення вивченого:
1..Виписати по 5 прикладів тварин з різних середовищ існування
2. Повідомлення учнів про тварин
3. Відео перегляд « Тварини Черкащини»
VII. Закріплення вивченого та узагальнення вивченого:
- фронтальна бесіда – питання с. 55 підручник Черкащина
- скласти схему : тварини лісів водойм полів
VIII Підсумки уроку:
Виставлення оцінок
Д/з : вивчити & 21, повторити & 20
ведемо спостереження за погодою – календар
Цікавинки про тварини та рослини які є рідкісними на Черкащині.

Урок № 23
Тема: Охорона рослинного і тваринного світу.
Мета:
 познайомити учнів з проблемами існування флори та фауни рідного краю;
 розвивати вміння визначати рідкісні та зникаючі види рослин та тварин;
 виховувати бережне ставлення до природи рідного краю;
Обладнання: Фізична карта України ,атлас Черкащина , шкільний підручник, відеоролик; Червона книга ;
Тип уроку: комбінований ;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1. Фронтальне опитування:
- Чому рослини відносять до компонентів живої природи?
- Які умови необхідні рослинам для життя?
- За якими ознаками рослини відрізняються одна від одної?
- Які форми рослин поширені на Черкащині?
- Чим живляться рослини?
- На які групи поділяються тварини за:
А) походженням?
Б) за середовищем існування?
В) за типом живлення?
2. Повідомлення (д\ З );
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План.
1. Вплив людини на природу.
2. Червона книга.
3. Природоохоронні заходи.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
«Доглядайте наші землі, наші води,і тонесеньку билиночку любіть,
Не вбивайте звірів у природі, звіра убивайте лиш в собі».
                                                                                                 Є. Євтушенко.

Швидке збільшення кількості світу, розвиток науки і техніки посилили вплив людини на природу, використання великої кількості різних природних ресурсів. Викликає тривогу зменшення кількості рослин і тварин, забруднення природного середовища. Отже, в наш час , коли так швидко змінюються всі природні компоненти, важливо вивчати питання охорони природи.
Все людство й кожна людина зокрема – частина природи. Їхнє самопочуття, життєдіяльність та безпека в значній мірі залежать від стану природи. Адже природа дає людині їжу, одяг, енергію, будівельні матеріали тощо.
В минулому людина брала від природи всі ресурси й не замислювалася про їхню кількість і відновлення. Значні природні ресурси задовольняли потреби невеликої кількості людей.
Так на місці використаних повільно, але виростали нові ліси, риби встигали розмножуватись, забруднені води моря розбавлялись чистими водами рік. В цілому природа встигала ліквідувати збитки, нанесені їй діяльністю людини. Та за останні десятиліття стан природи різко погіршився.
Людина руйнує все до чого торкається її рука… тому збереження природи залежить не тільки від учених, а й від кожного з нас.
Цікаво знати ст.. 55
Червона книга - документ, на сторінках якого записують відомості про зникаючі та рідкісні види рослин і тварин. У «Червоної книги» є одна особливість – вона не може бути завершеною: адже на її сторінках відображається стан природи у постійному русі та найскладніших взаємозв’язках.
На території області науковці нараховують 65 видів рідкісних і зникаючих рослин. Серед них: астрагал шерстистоквітковий, ковила дніпровська, підсніжник звичайний, сальвінія плаваюча, пальчатокорінник травневий. З 377 видів хребетних тварин області 28 видів
стали зникаючими та рідкісними. До них належать такі птахи: дрохва, стрепет, сірий журавель, чорний лелека, орлан-білохвост, пугач, орел-могильник, змієїд. (Мал.. ст.. 57)
Найбільш ефективною формою охорони рослин і тварин є створення природоохоронних територій (національних парків, заповідників, заказників,пам’яток природи).
Заповідник – це певна територія землі, яка охороняється, на якій ростуть рідкісні рослини та живуть рідкісні тварини
Київщина, Черкащина та Полтавщина – це Середня Наддніпрянщина, серце України, територія на якій існує найчистіша українська мова та де збереглися типові українські краєвиди, знайомі нам з сторінок Кобзаря чи оповідань І. С. Нечуя-Левицького.
Донедавна ганебним залишався факт наявності у цьому регіону єдиного крихітного за своєю площею Канівського природного заповідника, що був створений ще у 1923 р. та відсутності жодного національного парку.
Жодного національного парку не мала, ні столична Київщина, ні надзвичайно привабливі за своїми природними скарбами Черкащина та Полтавщина. Ситуація виправилась лише на переломі 2009-2010 рр., коли було розширено Канівський природний заповідник, створено низку нових національних парків, а також ботанічний сад у м. Хорол та ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Христанівський».
Канівський природний заповідник (1), НПП «Залісся» (2), «Білоозерський» (3), «Дніпровсько-Тетерівський» (проектований - 4), «Нижньосульский» (5), - «Пирятинський» (6), ботанічний сад у м. Хорол (7), та ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Христанівський» (8)
Надзвичайно позитивною подією стало розширення перлини природи Наддніпрянщини – Канівського природного заповідника Довгий час цей один з найменших заповідників України потребував розширення. Тож наразі включення характерних для Середнього Подніпров’я угруповань грабово-дубових лісів по перифірії існуючого заповідника (в межах Пекарівської, Хмільнянської та Яблунівської сільських рад, Канівського району), частини території Трахтемирівського півострова (в межах Григорівської сільради, Канівського району), та ділянок лівобережної заплави (Бубново-Слобідської сільської ради Золотоніського району) дозволили значно збільшити репрезентативність заповідника, як практично єдиного у середньому Подніпров’ї еталону збереженої дикої природи.
V. Осмислення вивченого:
1. Робота з додатками Малюнки рослин і тварин червоної книги Черкащини.
(розглянути та записати назву )
2.Відео перегляд « Рідкісні та зникаючі види рослин і тварин Черкащини».
3. Повідомлення учнів.
VII. Закріплення вивченого та узагальнення вивченого:
Вправа мікрофон:
- Що нового я сьогодні дізнався?
- Що найбільше мене зацікавило під час уроку?
VIII Підсумки уроку:
Виставлення оцінок
Д/з : вивчити & 22, повторити & 20-21
ведемо спостереження за погодою – календар
для бажаючих твір-роздум на тему: «Як ми можемо охороняти природу рідного краю?!...»

 

Урок № 24
Тема: Природоохоронні території Черкащини
Мета:
 познайомити учнів з поняттям природоохоронних територій ;
 розвивати вміння розрізняти поняття заказники та заповідники;
 виховувати бережне ставлення до природи рідного краю;
Обладнання: Фізична карта України ,атлас Черкащина , шкільний підручник, відеоролик; Червона книга ;
Тип уроку: комбінований ;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1. Фронтальне опитування:

- Що означає «охорона природи»?
- Навіщо її охороняти?
- Які правила поведінки треба виконувати в природі?
- Які природоохоронні території є на Черкащині?
2. Повідомлення (д\ З );
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План.
1. Природоохоронні території:
А) Заповідники;
Б) Заказники;
В) Пам’ятки природи
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Пам’ятай …
Черкащина! Твій край казковий,
В садах буя Звенигора,
Густі зеленії діброви,
Дніпро і Рось – брат і сестра.
Тарасів край, Богдана слава
І пам’ять Корсуні жива…
Пісенний край твій величавий,
Навіки рідна сторона.
                                         Й. Спектор
В природі все тісно взаємопов’язано між собою. І людина, яка є сама частиною природи є залежною від неї. Наука допомагає нам роздивитися та розплутати ці тонкі взаємозв’язки, щоб не нашкодити перш за все самим собі. В Україні існують спеціальні закони про охорону природи. Кожна людина зобов’язана їх виконувати.
Заповідник – це певна територія землі, яка охороняється, на якій ростуть рідкісні рослини та живуть рідкісні тварини. В заповідниках забороняється будь-яка господарська діяльність людини, бо вчені там вивчають важливі закони природи. Один із найстаріших заповідників країни – є Канівський , організований в 1923 році.
Надзвичайно позитивною подією стало розширення перлини природи Наддніпрянщини – Канівського природного заповідника. Довгий час цей один з найменших заповідників України потребував розширення. Тож наразі включення характерних для Середнього Подніпров’я угруповань грабово-дубових лісів по перифірії існуючого заповідника (в межах Пекарівської, Хмільнянської та Яблунівської сільських рад, Канівського району), частини території Трахтемирівського півострова (в межах Григорівської сільради, Канівського району), та ділянок лівобережної заплави (Бубново-Слобідської сільської ради Золотоніського району) дозволили значно збільшити репрезентативність заповідника, як практично єдиного у середньому Подніпров’ї еталону збереженої дикої природи.
Київщина, Черкащина та Полтавщина – це Середня Наддніпрянщина, серце України, територія на якій існує найчистіша українська мова та де збереглися типові українські краєвиди, знайомі нам з сторінок Кобзаря чи оповідань І. С. Нечуя-Левицького. Донедавна ганебним залишався факт наявності у цьому регіону єдиного крихітного за своєю площею Канівського природного заповідника, що був створений ще у 1923 р. та відсутності жодного національного парку.
Жодного національного парку не мала, ні столична Київщина, ні надзвичайно привабливі за своїми природними скарбами Черкащина та Полтавщина.
Ситуація виправилась лише на переломі 2009-2010 рр., коли було розширено Канівський природний заповідник, створено низку нових національних парків, а також ботанічний сад у м. Хорол та ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Христанівський».
Канівський природний заповідник (1), НПП «Залісся» (2), «Білоозерський» (3), «Дніпровсько-Тетерівський» (4), «Нижньосульский» (5), - «Пирятинський» (6), ботанічний сад у м. Хорол (7), та ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Христанівський» (8)
На відміну від заповідників заказники є природоохоронними територіями, де зберігаються, відтворюються та відновлюються окремі або кілька компонентів природи. Тому господарська діяльність на таких ділянках дозволяється з умовою, що вона не зашкодить тим компонентам природи, що охороняються. В 1974 році на площі 4,5 тисячі гектарів створений Липівський орнітологічний заказник, який розміщений в акваторії Кременчуцького водосховища.
Липівський орнітологічний заказник
Відомий також Руськополянський ботанічний заказник., як місцезростання вовче ягідника пахучого. Відомі в області і далеко за її межами ботанічні заказники Грушківський і Комсомольський, ентимологічний Тарапунський – у Кам’янському районі. Одинадцять заказників діє у Канівському районі. Під охороною знаходяться цікаві геологічні споруди, унікальні форми рельєфу, рідкісні рослини, деякі джерела, водоспади, печери. Зоологічні пам’ятки природи – Горіхове озеро та Святе озеро – збереглися у Золотоніському районі. Не менш цікаві геологічна пам’ятка природи Хлистунівське відслонення, ботанічна – Закревський бір – у Городищенському районі та ще багато інших.
Черкаський зоологічний парк.
Уманський дендрологічний парк «Софіївка»
Тальнівський Парк - пам'ятка садово-паркового мистецтва
Корсунь-Шевченківський
Пам’ятка природи – це унікальні , неповторні, цікаві природні ділянки та об’єкти. Не перелічити все те, що є у нашому краї.
V. Осмислення вивченого:
1. Відео перегляд «Пам’ятки Черкащини»
2. Повідомлення учнів.
VII. Закріплення вивченого та узагальнення вивченого:
1. Самостійна робота.
2. Вправа мікрофон:

- Що нового я сьогодні дізнався?
- Що найбільше мене зацікавило під час уроку?
VIII Підсумки уроку:
Виставлення оцінок
Д/з : вивчити & 22, повторити & 20-21
ведемо спостереження за погодою – календар
для бажаючих твір-роздум на тему: «Черкащина – мій рідний край.»

Урок № 25
Тема: Населення рідного краю.
Мета:
 познайомити учнів з поняттям «нація», «народ»,»національність» ;
 розвивати знання про кількість, склад та походження населення рідного краю;
 виховувати почуття патріотизму та любов до рідного народу;
Обладнання: шкільний підручник., атлас Черкащина ;.Презент.« Населення Черкащини»
Тип уроку: комбінований;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1.Вибіркова перевірка календаря погоди.
2.Зачитати твір-роздум (Д\З) за бажанням
3. Фронтальна бесіда:

- Хто були предки українців?
- Яка кількість і склад населення на Черкащині?
- Де виникла українська нація та українська мова?
Відповіді на ці запитання ви отримаєте під час вивчення нової теми.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План
1.Населення.
2. Нація.
3 Мова.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Здавна територія сучасної Черкаської області була густо заселена, адже сприятливі умови для життя створила сама природа краю: рівнинна земна поверхня, чорноземні ґрунти, повноводні ріки. Понад 1000 років тому на території Черкащини жило слов’янське плем’я полян.
Цікаво знати ст.. 60
Населення – люди, які постійно мешкають на певній території.
Станом на 1 березня 2013 року населення Черкаської області становило 1 млн. 267 тис. 324 особи,[1] що становить 2,78% населення України. З початку року, шляхом природного приросту, чисельність населення скоротилась на 1 тис. 696 осіб.
Станом на 1 березня 2013 року міське населення становило 714 тис. 898 осіб, рівень урбанізації — 56,41%.
Черкащина дала світові двох національних Геніїв: Тарас Шевченко та Богдан Хмельницький, героїв визвольної війни українського народу Петра Дорошенка та Івана Виговського, гайдамацьких ватажків Максима Залізняка і Івана Гонту, Героя України В'ячеслава Чорновола.
На Черкащині проживають особи 130 етносів. Переважають українці (понад 90%) і росіяни (біля 8%).Також в області проживають білоруси,татари, євреї, молдавани, вірмени, болгари, поляки, цигани та представники інших національностей.
Національний склад населення Черкаської області станом на 2001 рік
Нація – історична спільнота людей, яка утворилась на базі спільної мови, території, побуту, культури.
Черкаська область разом з Київською та Полтавською стали осередком формування української нації та української мови.
Мова – одна з основ національної самобутності, культури й історії народу, це засіб людського спілкування.
№  Національність             Кількість осіб          Відсоток до загальної кількості
1    Українці                           1 301 183                                    93,05%
2    Росіяни                             75 577                                         5,40%
3 Білоруси                              3 961                                           0,28%
4 Вірмени                               1 749                                           0,13%
5 Молдавани                          1 617                                           0,12%
6 Євреї                                    1 479                                           0,11%
7 Цигани                                 1 108                                           0,08%
8 Поляки                                 729                                              0,05%
9 Азербайджанці                    595                                              0,04%
10 Татари                                537                                              0,04%
11 Інші                                    9 778                                           0,70%
Разом                                      1 398 313                                     100%

V. Осмислення вивченого:
1. Повідомлення учнів (д\з)
2. Презентація « Населення Черкащини».
3.За додатком №3 шк. Підр. Ст. 94 визначити:

А) Яка кількість населення в Уманському районі?
Б) В якому районі кількість населення найбільша? Найменша?
VI . Закріплення та узагальнення вивченого:
- Прийом «Що нового дізналися під час уроку?»
VІІ . Підсумки уроку: виставлення оцінок ;
VIII. Д/з :

опрацювати конспект;
вести календар погоди;
вивчити & 23
повідомлення про типи поселень ;

Урок № 26
Тема: Типи поселень.
Мета:
 познайомити учнів з поняттям «поселення», «місто», «село» та ознаки за якими вони розрізняються;
 розвивати знання про найдавніші міста та вміння визначати причини від яких залежить кількість населення ;
 виховувати почуття патріотизму та любов до рідного села, міста;
Обладнання: шкільний підручник., атлас Черкащина ;.Презент.« Типи поселень»
Тип уроку: комбінований;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1.Вибіркова перевірка календаря погоди.
2. Фронтальна бесіда:

- Хто були предки українців?
- Яка кількість і склад населення на Черкащині?
- Де виникла українська нація та українська мова?
- Дайте визначення поняттям : нація – населення – мова…
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План
1. Різновиди поселень.
2. Найдавніші міста.
3. Значення міст.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
«На світ увесь «Софіївкою» славна,
Умільців місто – Умань стародавня…»

Село - давній тип поселення, основним заняттям людей якого було землеробство.
Місто - поселення, де більшість населення зайнята на промислових підприємствах.
Ознаки , за якими відрізняються типи поселень:
1. Чисельність населення;
2. Основний вид діяльності;
3. Забудова.
Всього на Черкащині :
- 16 міст
- 15 селищ міського типу(СМТ)
- 825 сіл.
Цікаво знати ст. . 72
Найдавнішими містами на території Черкащини були: Воїнь, Родень, Канів, Корсунь (зараз Корсунь-Шевченківський).
Серед міських поселень нашого краю найбільш вагоме значення в культурному та історичному значенні мають Черкаси, Канів, Чигирин, Умань, Золотоноша.
V. Осмислення вивченого:
1. Повідомлення учнів (д\з)
2. Презентація «Типи поселень».
VI . Закріплення та узагальнення вивченого:

- Прийом «Що нового дізналися під час уроку?»
VІІ . Підсумки уроку: виставлення оцінок ;
VIII. Д/з :

опрацювати конспект;
вести календар погоди;
вивчити & 27
повідомлення про традиції та культуру на Черкащині;

Урок № 27
Тема: Традиційна культура .
Мета:
 познайомити учнів з традиціями та культурою рідного краю;
 розвивати знання та вміння розрізняти матеріальну та духовну культуру ;
 виховувати почуття патріотизму ;
Обладнання: шкільний підручник., атлас Черкащина ;.відеоролик «Фестиваль української пісні»
Тип уроку: комбінований;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1.Вибіркова перевірка календаря погоди.
2. Термінологічний диктант:

- мова
- нація
- село
- місто
- населення
- ознаки відмінності міста від села…
3.Повідомлення учнів про міста .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План
1. Поняття «Етнографія».
2. Традиційна культура.
3. Народна творчість.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Що б по-справжньому пізнати свій рідний народ необхідно вивчати мову, історію, культуру.
А саме ту культуру, що впродовж багатьох століть творилася і плекалася в народному середовищі, передавалася від покоління до покоління, безперервно розвивалася і водночас зберігала певні стійкі свої риси.
Традиційна культура тісно пов’язана з природними умовами, історичним буттям народу, способом його життя, діяльністю, характером. Вона виражена в різних формах:
1.Матеріальній –будівлях, знаряддях праці, ремеслах, одязі;
2. Духовній – звичаях, обрядах, мистецьких виробах, творах усної народної творчості.
Етнографія – наука, що вивчає походження народів, їх розвиток, особливості традиційного побуту, культуру.
Цікаво знати ст.. 62, 63, 64;
Народна творчість – художня колективна діяльність, що проявляється в піснях, поезії, музиці,танцях, театральних дійствах, архітектурі, образотворчому мистецтві.
V. Осмислення вивченого:
1. Повідомлення учнів (д\з)
2. Презентація «Типи поселень».
VI . Закріплення та узагальнення вивченого:

- Фронтальна бесіда ст.. 64
- Прийом «Що нового дізналися під час уроку?»
VІІ . Підсумки уроку: виставлення оцінок ;
VIII. Д/з :

опрацювати конспект;
вести календар погоди;
вивчити & 24
повідомлення про традиції та культуру на Черкащині;

Урок № 28
Тема: Освіта , наука, культура .
Мета:
 познайомити учнів з поняттям освіта , наука, культура рідного краю;
 розвивати вміння визначати складові культури;
 виховувати повагу та прагнення бути освіченими та культурними людьми ;
Обладнання: шкільний підручник., атлас Черкащина ;.презентація «Освіта , наука, культура»
Тип уроку: комбінований;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1.Вибіркова перевірка календаря погоди.
2. Фронтальне опитування:

- Що таке етнографія?
- Як ви розумієте матеріальна та духовна культура?
- Що таке звичаї та обряди?
- Чи є між ними різниця?
- Що таке народна творчість?
- Де зараз вона проявляється?
3.Повідомлення учнів про традиції..
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План
1. Освіта.
2. Наука.
3. Культура..
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Крім матеріальних і духовних цінностей, під культурою розуміють - також рівень освіченості, вихованості людей, а також оволодіння певною галуззю знань або діяльності.
Черкащина була південною окраїною держави Київська Русь, де високого для того часу рівня досягла культура. Традиції національної освіти примножувалися у козацькі часи. Школи засновувало саме населення. Грамотність набувала все більшого поширення. Пожвавлення культурного життя на початку XІX століття в нашому краї пов’язано з іменами Григорія Сковороди, Івана Котляревського, Петра Гулака0ртемовського та інших представників вітчизняної науки і освіти. Значний вплив на розвиток духовної культури справила творчість Тараса Григоровича Шевченка. Цікаво знати ст..65.
В області функціонують 684 дошкільні навчальні заклади, у тому числі 191 навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад». До комунальної власності належать 618, або 90,4%. Діє 7 спеціальних дошкільних закладів (617 дітей), 130 спеціальних груп у 55 закладах (1939 дітей), 2 санаторні дошкільні заклади
(190 дітей) та 21 санаторна група у 16 закладах (340 дітей).
Музей Т. Г. Шевченка село Шевченкове
У 2004/2005 навчальному році у вищих навчальних закладах області навчається близько 56 тисяч молодих людей.
На 10 тисяч населення області ми маємо 410 студентів (в Україні цей показник становить 512). Вищі навчальні заклади Черкащини здійснюють освітню діяльність за 192 спеціальностями. Уманський НУС
Найбільш впровадженими є спеціальності напрямків «Економіка і підприємництво» та «Комп'ютерні науки».
Культура – сукупність матеріальних і духовних цінностей розвитку суспільства, а також рівень освіченості, вихованості людей, оволодіння ними певною галуззю знань або діяльності.
Уманський ДПУ
В області діє широка мережа установ культури і мистецтва:
• обласний музично-драматичний театр ім. Т. Г. Шевченка
• обласний театр ляльок
• обласна філармонія
• Канівське державне училище культури і мистецтв
• Уманське державне музичне училище ім. П. Д. Демуцького
• Черкаське музичне училище ім. С. С. Гулака-Артемовського
• 40 шкіл естетичного виховання
• 737 Будинків культури і клубів
• 759 бібліотек
• 44 державних та 288 громадських музеїв
• Шевченківський національний заповідник в м. Каневі
• Національний історико-культурний заповідник «Чигирин»
• 4 державних історико-культурних заповідника.
V. Осмислення вивченого:
1. Повідомлення учнів (д\з)
2. Презентація «Типи поселень».
VI . Закріплення та узагальнення вивченого:

- Фронтальна бесіда ст.. 68
- Прийом «Що нового дізналися під час уроку?»
VІІ . Підсумки уроку: виставлення оцінок ;
VIII. Д/з :

опрацювати конспект;
вести календар погоди;
вивчити & 25
повідомлення про видатних людей Черкащини;

Урок № 29
Тема: Пам’ятки історії та культури. Відомі люди. .
Мета:
 познайомити учнів з поняттям «пам’ятка історії та культури» рідного краю;
 розвивати вміння працювати з довідковою літературою;
 виховувати повагу та прагнення бути освіченими та культурними людьми ;
Обладнання: шкільний підручник, атлас Черкащина, відео презентація «Пам’ятки культури»
Тип уроку: комбінований;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1.Вибіркова перевірка календаря погоди.
2. Фронтальне опитування:

- Що таке культура?
- Що означає бути культурною людиною?
- Як розвивалась національна освіта на Черкащині?
- Як можна розвивати та вдосконалювати свій культурний рівень?
3.Повідомлення учнів про науку - освіту.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План
1. Різноманітність пам’яток.
2. Охорона.
3. Відомі люди.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
«Перетворює, оновлює й заквітчує землю
тільки любов – любов до рідної землі,
до людей, до праці.
По – справжньому любити свій край означає знати не тільки його сучасне, а й минуле, оскільки це знання підносить і звеличує кожного з нас, розширює світогляд, служить своєрідним містком, що єднає покоління минулі з поколіннями нинішніми й прийдешніми. Свято-Успенський собор в Золотоноші.

Свідками подій багатої і славної історії та культури Черкащини для нас і наступних поколінь залишаються численні пам’ятки та пам’ятні місця. Дуже прикро, що значна частина їх не збереглася до наших днів, бо стала жертвою не стільки руйнівних сил природи, скільки варварського ставлення людей. Ось чому охорона і збереження історичної та культурної спадщини є священним обов’язком кожного громадянина Черкащини - України.
До пам’яток належать:
- Пам’ятні місця;
- Будинки;
- Споруди та предмети; (які пов’язані з важливими історичними подіями)
- Скульптури;
- Архітектурні споруди;
- Твори мистецтва.
Багато давніх поселень, городищ, укріплень, шляхів, місць поховань, старовинних речей, що мають історичну цінність, знаходять археологи в межах нашої області.
В області найцікавіші 77 пам'яток історії, архітектури та археології та 9 (дев'ять) історико-культурних заповідників. Серед них:

• Будинок пана Енгельгарда 1828—1829 рр.;
• Дуб Т.Шевченка ;
• Хата чумака (етнографічний музей) 1816 р.;
• Хата Т.Шевченка XIX-ХХ ст.;
• Садиба: парк, палацовий будинок XVIII-XIX ст.; с. Тальне палац графа Шувалова
• Державний історико-культурний заповідник «Батьківщина Т.Шевченка»;
• Преображенська церква Красногірського монастиря 1767—1772 рр.;
• Садиба Давидових поч. XIX ст.;
• Городище «Княжа гора» ХІІ ст.;
• ШевченківськийНаціональний заповідник(Могила Т.Шевченка);
• Канівський музей народного декоративно-ужиткового мистецтва;
• Державний історико-культурний заповідник «Трахтемирів», с. Трахтемирів
• Державний історико-культурний заповідник у м. Корсунь-Шевченківському; Сосна М. В. Гоголя
• Садиба Лопухіних XVIII ст.;
• Базиліанський монастир 1764—1784 рр.;
• Дендропарк «Софіївка» 1796 р.;
• Могила Цадика Нахмана 1811 р.;
• Костел 1812 р.;
• Національний заповідник «Чигирин»;
• Залишки вежі Дорошенка XVI—XVIII ст.; Михайлівська церква в Городищі.
• Братська могила козаків і мирних жителів, які загинули від рук турецьких загарбників XVII ст.;
• Давні кургани;
• Мотронинський монастир 1801 р.;
• Залишки маєтку Б.Хмельницького XVII ст.;
• Державний історико-археологічний заповідник «Трипільська культура» у с. Легедзине; Пам'ятник історії «Три криниці» XVII ст
• Державний історико-культурний заповідник «Стара Умань»; .
• Кам'янський державний історико-культурний заповідник;

V. Осмислення вивченого:
1. Повідомлення учнів (д\з) видатні люди Черкащини
2. Презентація «Пам’ятки культури».
3. Самостійна робота.
VI . Закріплення та узагальнення вивченого:

- Фронтальна бесіда ст.. 71
- Прийом «Треба знати!»
VІІ . Підсумки уроку: виставлення оцінок ;
VIII. Д/з :

опрацювати конспект;
вести календар погоди;
вивчити & 26, повторити &25-23
підготувати повідомлення про підприємства свого міста;

Урок № 30
Тема: Господарська діяльність людини.
Мета:
 познайомити учнів з галузями господарської діяльності жителів Черкащини;
 розвивати знання та вміння визначати напрямки господарства, передумови та перспективи розвитку;
 виховувати бережне ставлення до природи рідного краю та екологічне мислення;
Обладнання: Фізична карта України ,атлас Черкащина , шкільний підручник, відеоролик;
Тип уроку: комбінований ;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1.Календар погоди (вибіркова перевірка).
2. Самостійна робота з теми «Населення»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План
1. Промисловість.
2. Сільське господарство.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Здавна головним видом господарської діяльності жителів Черкащини було землеробство, чому сприяли гарні природні умови нашого краю. Для обробітку ґрунту використовували рало і плуг, а для збору врожаю – серп і косу. Цікаво знати ст.. 76, 77
                         Сільське господарство
        Рослинництво                       Тваринництво

- Рільництво - скотарство
- Городництво - свинарство
- Садівництво - птахівництво
- вівчарство
-конярство
Промисловість Черкащини головним чином спеціалізується на машинобудуванні, яке випускає устаткування для легкої і харчової промисловості, на виробництві будівельних матеріалів, видобуванні палива, електроенергії та хімічної промисловості.

Промисловість – самостійний напрям господарської діяльності людини, в основі якої лежать промисли та ремесла.
1. Паливна промисловість використовує в основному буре вугілля, яке видобувають у м. Ватутіне і навкруг нього у Звенигородському районі, торф Ірдинського родовища.
2. Електроенергію виробляють на теплових та гідроелектростанціях. Найбільші з них Кременчуцька та Канівська ГЕС, Ватутінська й Черкаська ТЕЦ.
3. Потужні машинобудівні заводи: Черкаський (устаткування для м’ясокомбінатів, консервних і ковбасних підприємств), Смілянський (устаткування для підприємств цукрової промисловості), Корсунь-Шевченківський верстатобудівний, Уманський завод «Меггометр» (електротехнічні прилади) та ЗАТ «Вітаміни». В Черкасах – заводи «Фотоприлад», «Азот», «Хімволокно» та багато інших підприємств.
V. Осмислення вивченого:
1. Повідомлення учнів про підприємства свого міста – села;
2. Відео перегляд « Промисловість Черкащини».

VII. Закріплення вивченого та узагальнення вивченого:
- фронтальна бесіда – питання с.79, 81 підручник Черкащина
VIII Підсумки уроку:
Виставлення оцінок
Д/з : вивчити & 28-29
ведемо спостереження за погодою – календар
повідомлення про транспорт Черкащини .

 

Урок № 31
Тема: Шляхи сполучення. Транспорт і зв’язок.
Мета:
 познайомити учнів з особливостями транспортної мережі Черкащини;
 розвивати знання та вміння визначати напрямки розвитку транспортної мережі, передумови та перспективи розвитку;
 виховувати екологічне мислення та почуття патріотизму;
Обладнання: Фізична карта України ,атлас Черкащина , шкільний підручник, презентація «Транспорт на Черкащині»;
Тип уроку: комбінований ;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1.Календар погоди (вибіркова перевірка).
2. Фронтальна бесіда :

- На які напрямки поділяється землеробство?
- Чому тваринництво пов’язане із землеробством?
- Яке завдання виконують промислові підприємства на Черкащині?
- Яка галузь промисловості на Черкащині головна? Чому?
- Які підприємства промисловості працюють в нашому місті?
3. Повідомлення учнів (Д\З)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
План
1. Шляхи сполучення.
2. Види транспорту.
3. Інші види діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Шляхи сполучення – це шлях,або «місток» , що з’єднував і зараз з’єднує не лише різні поселення, а й навіть країни та континенти. Цікаво знати ст.. 81 , мал.. ст..82.
На території нашої області можна скористатися різними видами транспорту і дістатись в будь-який населений пункт.
1. Залізничний транспорт. Багатокілометрова мережа залізниць перетинає нашу область. Залізничним транспортом для потреб господарства доставляють кам’яне вугілля, нафту, метал, устаткування, сільськогосподарську техніку, хімікати, сіль, рибу та інше.. По території області мчать пасажирські потяги до Києва, Одеси, Львова. Великі залізничні вузли: Цвіткове, Христинівка, ім.. Т. Г. Шевченка.
2. Автомобільний транспорт саме своєю мобільністю цінний для перевезень вантажів та пасажирів на короткі відстані або в тих місцях, де немає залізниць. В усіх напрямках через Черкащину пролягли стрічки автомобільних магістралей до Києва, Харкова, Одеси, Дніпропетровська.
3. Річковий транспорт цінний тим, що він найдешевший і найчистіший. Водним шляхом в область доставляють з півночі ліс, паркет, папір, сірники, з півдня до нас прибувають кавуни, дині, метал, машини, сіль, риба, добрива. Після утворення Кременчуцького водосховища водний транспорт набув ще більшого значення в області. Черкаси і Канів – найбільші пристані .
4. Повітряний транспорт найшвидший і важливий, особливо в екстрених випадках. Найбільший аеропорт в Черкасах.
5. Трубопровідний транспорт дуже зручний для транспортування нафти, газу, води. По території області проходять міжнародні газопроводи.
6. Інформаційний зв’язок(телеграф, пошта, телефон), працюють в містах і селах.
Цікаво знати ст.. 84 ,
V. Осмислення вивченого:
1. Повідомлення учнів про інші професії ;

(торгівля, освіта, медицина, сфера послуг)
2. Презентація «Транспорт на Черкащині»;
VII. Закріплення вивченого та узагальнення вивченого:
- фронтальна бесіда – питання с.85, 87 підручник Черкащина
VIII Підсумки уроку:
Виставлення оцінок
Д/з : вивчити & 30-31
ведемо спостереження за погодою – календар
повідомлення про професії та про рекорди Черкащини .

 

Урок № 32
Тема: Взаємодія людини і природи. Охорона природи.
Мета:
 познайомити учнів з правилами особистої природоохоронної поведінки;
 розвивати практичні вміння з охорони довкілля;
 виховувати екологічне мислення та почуття патріотизму;
Обладнання: Фізична карта України ,атлас Черкащина , шкільний підручник, презентація ;
Тип уроку: комбінований ;

Хід уроку:

І. Організаційний момент:
Запис уроку, відсутніх.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
1. Фронтальна бесіда :

- Що таке шляхи сполучення?
- Чим вигідний водний транспорт?
- Чому на Черкащині почали будувати залізниці?
- Які ще існують види транспорту і зв’язку?
- Що таке професія?
- Наведіть приклади професій з кожної групи видів діяльності…
3. Повідомлення учнів (Д\З) про професії.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу:
Розуміння живого голосу природи в наш час стає невід’ємною якістю кожної сучасної людини. Проблеми взаємодії людини і природи стали надзвичайно складними.
Зменшення запасів корисних копалин, питної води, рослин і тварин, забруднення навколишнього середовища примушує людство звернути увагу на охорону і збереження здорової природи, яка дає людині їжу, одяг, енергію, будівельні матеріали тощо. І від кожного з нас залежить доля природи і людей, які є частиною цієї природи.
Цікаво знати ст.. 88,89 ,
Правила поведінки в природі:
1. Не забруднюй місця відпочинку папірцями від цукерок та зламаними гілками.
2. Не закопуй скляні, жерстяні, пляшки, банки, поліетиленові пакети.
3. Пам’ятай протипожежні правила при розведенні вогнищ.
4. Не знищуй дикоростучих квітів, грибів.
5. Не розорюй пташині гнізда., не галасуйте в лісі(розлякаєте птахів).
6. Не ламайте й не рубайте дерева та кущі.
7. Бережливо ставтесь до тварин.
8. Не ловіть риби із забороненими засобами.
9. Неспалені відходи забирайте з собою, а потім викидайте в смітники, звідки їх заберуть на переробку.
10. Не будьте байдужими до нищення природи!!!!!
Охорона природи – це заходи, які спрямовані на збереження, відтворення та розумне використання природних компонентів.
V. Осмислення вивченого:
1. Презентація;
2. Самостійна робота
VII. Закріплення вивченого та узагальнення вивченого:

- фронтальна бесіда – питання с.85, 87 підручник Черкащина
VIII Підсумки уроку:
Виставлення оцінок
Д/з : вивчити & 30-31
ведемо спостереження за погодою – календар
повідомлення про рекорди Черкащини .

Категорія: Уроки | Додав: (11.01.2016) | Автор: Тетяна E
Переглядів: 1059 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 1

Добавил: [ADM]Irina
0

Шановна пані Тетяно!
Ваш посібник - це просто кладязь корисної інформації для наших колег з Черкащини.
Дякуємо за творчий доробок!
Дата публикации: 11.01.2016 в 23:45 [Материал]

 

ble>

 

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!