Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Народні промисли України
Урок 27
Тема. Народні промисли України

Мета: збагатити учнів новими знаннями про народні промисли Украї­ни; встановити особливості національного одягу свого краю; виховувати в учнів бажання берегти, примножувати традиції українського народу.
Обладнання: зразки виробів з дерева, глини, соломки, рушники, ук­раїнський віночок.
хід уроку
I. Організація учнів до уроку
II. Актуалізація опорних знань
Із чого будували хати у давнину?
Із чого робили посуд?
Які були меблі?
Якими іграшками гралися діти?
В яких костюмах ходили українці?
III. Виклад нового матеріалу
1. Ознайомлення учнів із темою і метою уроку.
2. Розповідь учителя.
Із давніх-давен люди будували з дерева хати, меблі, іграшки, з гли­ни робили посуд.
Дерев'яні вироби приваблюють своєю зручністю і гарною формою. (Учні розглядають зразки виробів.)
Поверхня дерев'яних виробів прикрашається різьбленим орнамен­том або розмальовується.
Різьбленими орнаментами прикрашаються блюда, ковші, корзини, тощо. У різних містах і селах України є артілі художніх промислів, виро­би яких відомі в нашій країні й поза її межами.
Оберегом людини в усі часи був одяг. Він рятував і від холоду, і від не­доброго ока. У наш час люди не приділяють цьому уваги і вважають, що чим більше відкритих місць на тілі людини, тим краще. Але одяг викону­вав велику захисну функцію. Вишивка, яку зазвичай робили на комірці сорочки, по низу та на манжетах рукавів, служила оберегом і, як бачимо, наче обрамляла тіло людини, а отже, охороняла від дії всього злого.
Головний убір — це також оберіг: для дівчат — вінок, для жінок — хустка, очіпок, намітка. До віночка в'язали кольорові стрічки. У дівчат вишита блузка і кольорова спідниця була підшита стрічечками, або ви­шивкою, у хлопців національним одягом була вишита сорочка і кольо­рові штани, пояс — вишитий і довгий, в усіх — червоні чобітки, жилет­ки, оздоблені вишивкою.
IV. Робота з підручником
Опрацювання статті «Народні промисли України».
1. Розгляд малюнків (С. 104, 105).
2. Розгляд національного одягу, що зображено у кінці підручника.
Чи доводилося тобі бачити такі вироби? Де?
Чи маєш ти і твої рідні національний одяг?
Яка особливість костюма твого рідного краю?
V. Гра «Хто звідки приїхав»
Прочитати вірш І. Січовика, роздивитися ілюстрацію (С. 106), користу­ючись малюнком «Національний одяг», визначити, хто звідки приїхав.
VI. Підсумки уроку
Які елементи національного одягу є тільки в нашому краї? Костюм якого краю тобі найбільше сподобався?
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати статтю підручника.
2. Дібрати за допомогою дорослих цікаві історичні факти про україн­ський віночок.
Додатковий матеріал до уроку
Із чого для кожного з нас починається Батьківщина? Певно, що по­чинається вона з отчого дому, з рідної хати, де людина з'являється на світ і де вона відходить у вічність. Саме з батьківською домівкою пов'язані найтепліші спогади і почуття кожної людини, до неї лине вона і в щас­ливі, і в гіркі часи свого життя.
Хата — це символ тепла, затишку, добра і надії, захисту і допомоги. Хата завжди була не просто житлом, вона споконвіку виконувала своє
призначення родинного вогнища, де вчили любити рідну землю, бать­ків, природу.
Народна мудрість говорить, що людина за своє життя має збудувати дім, посадити дерево, виростити дитину. І починати треба саме з будівни­цтва дому.
Колись наші предки, заселяючи нові землі, обирали найкращі, най-живописніші місця для зведення осель, де мали жити їхні родини.
Хати у нас в Україні найчастіше будували з дерева, глини, соломи, очерету, лози. Були вони хоч і невеликими, але теплими, чепурними, з вікнами до сонця. Обираючи місце для майбутньої хати, українці до­тримувались певних традицій: де любить лежати худоба, там і людям буде добре; якщо на обраному для будівництва місці добре росло жито, то це місце гарне для хати. А ще не можна було зводити хату там, де раніше були поховання; де часто хворіли; на пустирищах, на роздоріжжі, пере­хресті доріг.
Обсаджували хату мальвами, нагідками, любистком, м'ятою, була вона завжди чисто вибіленою, дуже часто розмальованою.
В хаті було світло й сонячно, тому й називалася вона світлицею. Гор­дістю кожної оселі була піч — символ домашнього затишку і тепла. Сто­яла вона в лівому кутку від входу. В печі готували їжу, на ній спали, вона обігрівала хату. За те дуже шанували її в українській родині. Кожна гос­подиня після того, як витопить піч, підмітала її, часто підмазувала білою глиною. Народне прислів'я каже: «Яка піч, така й господиня».
У правому кутку хати оздоблювали святий кут, або покуть. Це було місце для ікон, прикрашених рушниками, пахучими травами і квітами. Поряд стояли стіл, лава.
Ліворуч від столу, найчастіше в кутку біля стіни, стояла скриня, де зберігався одяг, рушники, прикраси. Скриня була різьбленою або розпи­саною орнаментом і тим завжди виділялася серед інших простих селянсь­ких меблів. У скриню батьки складали для молодої дівчини-нареченої одяг, постіль, білизну — так званий посаг. Виходячи заміж, молода дру­жина вивозила скриню з батьківської хати як спогад про своє дівоцтво.
Українську хату в будь-якому регіоні прикрашали рушниками, ряд­нами, килимами; долівку посипали пахучими травами, аби пахло в ній свіжістю, віяло затишком і теплом.
Ще один народний символ України, національний оберег — рушник. Рушник — це символ злагоди, любові, краси, щасливої долі, надії, захис­ту від злих сил. Кожну оселю прикрашали рушники, вишиті руками гос­подині, або ще й ті, що дісталися їй у спадок від матері та бабусі. Рушни­ки не лише прикрашали житло, їх також вішали над дверима і вікнами, щоб ніяке зло не проникло до хати. Гарно оздоблений рушник висів на кілочку біля ґанку, ним витирали руки і посуд, накривали діжу з тістом,
спечені паляниці, з ним ходили доїти корову, починали обжинки — руш­ник супроводжував людину скрізь. По-різному називали рушник, залеж­но від його призначення. Рушник для утирання рук і обличчя — утирач; для посуду, стола й лави — стирач; святковий, для застеляння столу — обрус; для пов'язування сватів — плечовик. А був ще один — рушник долі. Його готувала мати ще до народження дитини. Для хлопчика вишивала на ньому дубові листочки, щоб сильним і мужнім був син, а для дівчин­ки — калину, щоб дочка була гарною, немов калина. Цей рушничок піс­ля народження дитини клала мати під дитячу подушечку. З ним несли дитину хрестити, на ньому благословляла мати сина чи доньку на одру­ження, з ним виряджала дитину в далеку дорогу. Цей рушник берегли все життя і клали у домовину, коли людина помирала.
У кожному регіоні України рушники мають свої характерні ознаки. На Київщині, Чернігівщині переважає рослинний візерунок червоного, синього та чорного кольорів, для Західної України характерний геомет­ричний візерунок з яскравими барвами. Проте, де б і ким би не вишива­лися рушники, для кожного українця вони символізують щастя-долю, рідну домівку, батьківську оселю, мамине тепло.
Ще один символ України, найулюбленіша прикраса кожної дівчини в часи дівоцтва наших прабабунь — вінок. Вінок — символ слави, пере­моги, успіху; молодості, чистоти, кохання.
Вінки з'явилися ще в сиву давнину і були пов'язані у слов'ян з куль­том Сонця. На честь його у певні дні літа люди плели із квітів, трав, лис­тя вінки, які одягали на голову. Плетіння віночка — то своєрідна наука: потрібно було знати, з яких квітів і коли плести, яке зілля з яким впліта­лося поруч. А всього у повному українському віночку могло бути до два­надцяти різних квіток, кожна з яких щось символізувала, була своєрід­ним оберегом і лікарем.
Найпочесніше місце серед рослин, що впліталися у вінок, належало деревію. Ці дрібненькі біленькі квіточки здалеку нагадують велику квітку, її називають у народі деревцем. Коли квіти відцвітають, вітер розносить насінини далеко-далеко. Та, хоч би де не проросла ця рослина, вона зав­жди цвіте. Тому й вплели її люди до віночка як символ нескореності.
Мальва, ружа та півонія символізували собою віру, надію та любов. Листя дуба — символ сили, троянда завжди була символом кохання. Біла лілея — символ чистоти і невинності, вважається квіткою Діви Марії.
Не менш важливе місце у віночку належало барвінку. Він є символом життя й безсмертя людської душі.
Безсмертник у віночку — символ здоров'я. Він лікує багато хвороб, хоч на вигляд дуже скромний.
Ромашка у віночку — наймолодша за своїм віком, її вплели люди тоді, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров'я, а й доброту та
ніжність. Її вплітають у вінок поруч з цвітом калини, яблуні і вишні, пе­реплітають з вусиками хмелю — символом гнучкості і розуму.
У повному віночку сусідять любисток і волошка. А ще з цих квітів виплітають окремо віночок відданості. Його дарувала дівчина парубкові, коли він ішов у дорогу.
Цвіт маку — символ печалі і туги — вплітали до віночка лише ті дів­чата, в чиїх родинах хтось загинув у боротьбі з ворогами.
Кожна дівчина мала свої секрети плетіння віночка, що перейшли до неї від матері чи бабусі: як плести і коли, які квіти долучати віночка, як зберігати їх якнайдовше свіжими.
Віночок прикрашали різнокольоровими стрічками. Кожна стріч­ка мала своє символічне значення. Найпершою посередині в'яжуть ко­ричневу стрічку — символ землі. По обидва боки від неї — жовті стріч­ки — символ сонця; за ним — світло-зелені — символ молодості і краси. Потім — голубі та сині — символ неба і води, що дають силу і здоров'я; далі в'яжуть жовтогарячу — символ хліба, фіолетову — символ мудрості, ма­линову — символ здоров'я, рожеву — символ достатку і врожаю. В'язали і білу стрічку, кінці якої були розшиті срібними і золотими нитками. На лівому кінці вишивали сонце, а на правому — місяць.
Люди вірили у магічну силу стрічок, вважали їх оберегами волосся від лихого ока. Тому й довжина стрічок була такою, щоб під ними була надійно схована дівоча коса.
Починали носити віночок дівчата з трьох років. Перший віночок пле­ла для доньки мати, змочувала його в росах сім днів, коли на небі сон­це зійде, а тоді до скрині клала. У віночок вплітала чорнобривці, неза­будки, барвінок, ромашки. Кожна квіточка лікувала дитину: чорнобрив­ці допомагали від головного болю, незабудки та барвінок зір розвивали, а ромашка серце заспокоювала.
У чотири роки плівся інший віночок, до вже названих квіток доплі­талися безсмертник, листочки багна чи яблуні.
Для шестирічної дівчинки у вінок вплітали мак, що давав сон і беріг думку ясною, і волошку — символ прозріння.
Для семирічної доньки плели вінок із семи квіточок. У центрі віноч­ка — ґроно калини — символ краси дівочої, далі впліталися квітки неза­будки, барвінку, любистку, чорнобривців чи нагідок, безсмертника, цві­ту яблуні.
Дівчатка-сироти, в кого не було мами й тата, носили віночок із маку з голубими стрічками.
Дівчата-наречені одягали віночок з барвінку.
Одягався вінок лише на свята, адже був він і найкращою прикрасою, і оберегом, і знахарем.
Категорія: Уроки | Додав: (09.10.2013)
Переглядів: 994 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!