Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Християнська етика в українській культурі [ Додати статтю ]

Дорогою Добра і Милосердя

НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ЗАХІД – ПОДОРОЖ З КУРСУ ХРИСТИЯНСЬКА ЕТИКА

Тема: Дорогою Добра і Милосердя
Мета: Формувати чуйність, доброту і милосердя, плекати особистість, створювати умови засвоєння моральних правил. Виховувати бажання творити добро.
Обладнання: Малюнок потяга, кросворд, «Дерево доброти», сонечко з промінчиками.

                                                            ХІД ЗАХОДУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Вч. Встаньте діти всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе.
Привітайтесь і до наших гостей.
Учні. Ми вас вітаємо, ми вас вітаємо!
Весь другий клас наш щиро промовля.
Ми вас вітаємо, ми вас вітаємо!
Бажаємо щастя і добра!
Вч. На доброті існує світ,
І добротою пахне хліб,
І мирне небо. В школу йти –
Це також вияв доброти…
І до дітей любов свята –
Це милосердя й доброта.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.
Вч. Діти, сьогодні ми вирушаємо в подорож дорогою добра і милосердя.
На Україні є один давній звичай: будь яку добру нову справу починати з молитви. І свій урок ми також розпочнемо з молитви.
(Учні встають і читають молитву).

МОЛИТВА
Дай нам, Боже, маленьким дітям,
Щастя, здоров’я, на довгі літа.
Щоб виростали розумні, сильні,
Душею чисті і серцем вільні.
Щоб нам світила зірочка долі
Щоб ми не знали лиха ніколи.

Вч. Давайте згадаємо що ж означають слова добра і милосердя. (2 учні відповідабть).

Доброта – чутливе ставлення до людей.
Милосердя – добре співчутливе, турботливе ставлення до інших, готовність робити добро всякому.

Вч. Всі ми живемо в людському суспільстві. А в ньому є свої закони і правила – це те, що можна робити, а чого ні. Всі вони відображені в мудрій книзі – Біблії. Там є десять заповідей, які люди повинні знати і їх дотримуватись. А ще – одне золоте правило, яке звучить так: «Чини з іншими так, як хочеш, щоб чинили з тобою».
 А ви побачили ці слова на дошці?
Вони і будуть девізом нашої виховної години.
 А щоб у нас не втомилися ніжки подорожуючи, ми поїдемо на казковому потязі Дорогою доброти і милосердя.
 А показувати нам шлях, зігрівати нас своєю любов’ю, як сонечко своїми промінчиками, буде наш Учитель – Син Божий, бо він і добрий, і терплячий, і милосердний, і справедливий, і лагідний, і щедрий до нас людей.
☼ (мал. Сонечка.)
Вч. Друзі, поспішаймо в путь!
Учень. – Увага! Увага! Потяг вирушає. Просимо пасажирів зайняти свої місця.
(Начальник поїзда дає свисток, піднімає жезл. Діти стають один за одним та імітують рухи поїзда. Звучить пісня «Голубой вагон»)

ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА.
1.Перша зупинка «Рідний дім»
Вч. І ось перша зупинка на нашому шляху
 Діти, в нашому житті є люди, які першими допомагають пізнати суть Добра. Це наші батьки. Вони піклуються про нас навіть тоді, коли ми виростимо і станемо дорослими.

1-й уч. Вони про тебе дбають:
І годують, і навчають,
І від лиха захищають.

2-й уч. Не дай, Боже, захворієш -
Біля ліжечка сідають,
Для коханої дитини
В Бога милості благають.
Вч. А найбільше молиться за свою дитину людина, яка дала їй життя – це мама. Мама посміхнеться, приголубить і день для тебе стане світлим і хорошим.
1-й Уч. Мама діток дуже любить,
Пестить, ніжить і голубить,
Все життя оберігає.
Добре серце мама має.

2-й Уч. Мама вчить дітей усьому,
Що важливо в світі цьому.
А як трапиться напасть –
Мама вмить пораду дасть.

3-й Уч. Коли щось тобі болить, -
Серце мамине щемить.
Не засмучуй свою неньку,
Бережи її рідненьку.
Мамине ім’я – святе,
Серце мами – золоте!

Вч. Материнська любов немає меж. Заради своєї дитини мати готова піти на будь які жертви. А підтвердженням цьому подивіться легенду про двох матерів.
(Перегляд мультфільму «Мудрий Соломон»)
Вч.
Так що ж врятувало дитину.
Уч. Велика любов матері.
Вч. Але не тільки любов батьків творить чудеса, а і любов дітей до своїх батьків теж. Зараз послухайте легенду «Великодушна дочка» і скажіть
Що ж перемогло страх дівчинки?

Легенда «Великодушна дочка»
В одній країні був звичай відрубувати руки кожному, кого викриють в крадіжці. Провинився якось у цьому знатний вельможа, царський улюбленець. Не міг цар відступитися від стародавнього звичаю і велів покарати злочинця.
Але ось на передодні страти, з’являється в палаці маленька дівчинка, дочка цього вельможі, і просить із сльозами допустити її до царя. Царедворці виконали її прохання. Дівчинка впала на коліна перед грізним володарем.
- Вельможний государю, - мовила вона зі страхом, - батько мій присуджений залишитися баз рук, - отож, відрубайте мені руки.
У царя були і свої діти, і йому сподобалося, що маленька дівчинка так любить батька.
- Нехай буде так, як ти просиш, - сказав цар. – Але ти можеш відмовитися від страти, хоч би й у останню хвилину.
На другий день дівчинку повели на двір страти. Серед двору стояла плаха і кат з мечем. Злякалась дівчинка, зніяковіла на хвилину але незабаром опанувала себе. Підійшла до плахи і простягнула свої рученята. Кат підняв меч, а вона заплющила очі… Меч блиснув і опустився, не зачепивши рук.
- Цар прощає батька твого за любов велику твою! – Оголосив посланець царя.
Відчинилися двері в’язниці: біжить до дочки батько, цілує її руки, сльозами їх обливає.
На наступний день цар оголосив народу указ про скасування навіки жорстокого старого звичаю. А на місці страти, за царським наказом, поставили стовп із мармуровою дошкою, і на ній золотими літерами написали, як дочка готова була віддати своє життя за життя батька, а наприкінці додали такі слова: «Щасливі батьки, у кого такі діти!»

Вч..- Що перемогло страх дівчинки?
Уч. Велика любов до батька.
Вч. Я хочу, щоб ви запам’ятали: цінуйте своїх рідних, дякуйте Богові за те, що вони у вас є, бо як сказано у біблії «Шануй батька свого і матір свою, щоб тобі було хороше і щоб ти довго жив на землі».

1. Уч. Як прокинешся раненько,
Тата поцілуй і неньку,
Посміхнися дідусю,
Привітай родину всю.

2 Уч. Ласка ласкою озветься
Кожен радо посміхнеться.
День почнеться з доброти.
А посієш її ти!

Я бажаю, щоб ваші батьки були щасливі вами як батько цієї дівчинки.
А ми знову вирушаємо в дорогу. (звучить музика «Голубой вагон»)

2. Друга зупинка «В гості до Святого Миколая».
Вч.
Наступна наша зупинка «В гості до Святого Миколая».
Милосердна людина жаліє усіх, хто потребує допомоги. Таким був і Святий Миколай.
Хлопчиком Миколай бачив навколо бідних, убогих, хворих і, як міг, намагався їм допомогти. А коли виріс і став священиком, ще більше проявилось його милосердя і доброта. Все своє життя святий роздавав милостиню, годував бідних, захищав нещасних. А коли зістарився, Господь покликав його до себе. Але і зараз він допомагає всім людям – і дорослим, і дітям. А особливо в день пам’яті Святого Миколая – 19 грудня ми вчимося у нього доброті і милосердю.

1-й уч. Морозна нічка візерунки
На вікнах старанно пряде.
Іде Миколай, несе дарунки,
І в кожну хату він зайде.
2-й уч. І подарунок вийме тихо
З мішка угодник Миколай,
Послуха, як дитина диха.
Кладе нечутно, й ну тікать.
3-й уч. А рано сонце кришталево
Гра візерунками в вікні.
Дитячі очі повні дива –
Голублять дари ці чудні.
4-й уч. І люблять діти Миколая,
Святому почесть віддають.
І ця дітей хвала св’ятая
Найбільша в небі є, мабуть.
5-й уч. Яка радість, який рай,
Іде Святий Миколай,
Несе він даруночки,
Втіху і пакуночки.
6-й уч. За ним спішаться янголята,
Тримають книги у руках.
Що, де, кому з нас треба дати,
Уже списали в тих книжках.
Вч. Так чого ж ми повинні вчитися у Святого Миколая?
Уч. Доброті у милосердю до інших.
Вч. А ми знову вирушаємо в дорогу. (Звучить музика «Голубой вагон»).
3. Третя зупинка «Світ природи».
Вч
. А наша наступна зупинка «Світ природи».
Особливо людської доброти потребують наші друзі – тварини, яких ми приручили і відповідаємо за них.

Відлітає зграя птиць.
Скільки в світі таємниць!
Хто ж створив цей світ казковий,
Добрий, щирий, загадковий?

Це створив якийсь мудрець?

(Разом) Так! – Небесний наш Отець!

Пам’ятаєте, як гарно,
Він шість днів попрацював,
Світ створив і добрим людям
Назавжди подарував.

(Разом) Ти цим даром дорожи
І світ Божий бережи!

 Необхідно не лише милуватися природою, а і доглядати її, берегти. Людина, яка дружить із живою природою, сама стає кращою.

1-й уч. Помилуйся на дерева,
На травичку, квіточки,
Подивись, як метушаться
І жучки, і павучки.

2-й уч. Не руйнуй гніздечко птаха,
Не кричи, не галасуй,
Не топчи малу комаху
І мурашників не псуй.

3-й уч. Не зривай безжально квіти,
І деревця не ламай,
Щоби Бога не гнівити,
Дар його оберігай

Вч. А зараз виконайте завдання від наших менших друзів: - Відгадай хто я.
 Хвіст гачком, а ніс п’ятачком. (Поросятко)
 Пухнастенький, вухастенький, лапки м’які має, весело стрибає. (Кіт)
 Не говорить, не співає, хазяїна і хату стереже, хто приходить сповіщає. (Собака)
 У воді сидить охоче, та не риба і не рак. Вистромля булькаті очі і співає: Ква, Ква, Ква. (Жабка)
 Бідовий хлопчина в теплій сорочині по двору стрибає, крихти підбирає. (Горобець)
 Спереду рогач, на хвості квач, огрядна, боката, молоком багата.(Корова)
Молодці справилися з завданням. А ми покидаємо світ природи і рухаємося далі. (Звучить музика «Голо бой вагон»)

4. Четверта зупинка «Пізнавально-розважальна».
Вч.
А наша наступна зупинка «Пізнавально-розважальна». Бо добрі, милосердні люди – це і веселі люди, які вміють гратися, жартувати, при цьому не ображаючи і не псуючи гарного настрою іншим.
Зараз пограємо у гру «Якщо ти добра людина, то повинен…»
Умови гри.
Якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо – ні, то нічого не робите.
1. Допомагати мамі мити посуд.
2. Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить.
3. Не вмиватися.
4. Берегти рідну природу та охороняти її.
5. Шанувати працю інших людей.
6. Галасувати коли хтось відпочиває.
7. Бути вихованими, стриманими.
8. Обманювати, хвалитися.
9. Насміхатися з чужого горя.
10. Добре вчитися, багато читати.
11. Не слухати батьків.
12. Допомагати друзям у біді.
13. Ділитися тим що в тебе є.
14. Ображати інших.
15. Захищати слабкого.
16. Красти.
17. Любити своїх батьків.
Вч.
Бачу ви знаєте що має робити добра людина. А зараз послухайте веселинки, які підготували учні.

Веселинки
 - Мені сьогодні неймовірно пощастило, - каже Вовочка.
- Як саме?
- Учителька хотіла поставити мене в куток, але всі були зайняті.

 - Вовочко, ти чому вчора не був у школі?
- А я подарунок учительці робив.
- Який подарунок?
- А в неї вчора був день народження. Ось я і вирішив – нехай відпочиває без мене.

Кросворд.
Вч. Діти, зараз завдання – відгадати кросворд. Розгадавши його, прочитаєте ключове слово – з чого починається кожна людина.

1. Правила які дав Господь людям. (Заповіді)
2. Звертання до Бога. (Молитва)
3. Священна книга усіх християн. (Біблія)
4. Держава у який ми живемо. (Україна)
5. Людина яка творила чудеса, милосердя, яку люблять і чекають діти. (Миколай)
Вч. Так з чого починається кожна людина.
Уч. З добра.

(Учень читає вірш «Людина починається з добра»).

Людина починається з добра!
Людина починається з добра,
Із ласки і великої любові,
Із батьківської хати і двора,
З поваги, що звучить у кожнім слові.
Людина починається з добра,
З уміння співчувати, захистити.
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.
Людина починається з добра,
І світла що серця переповняє.
Ця істина, як світ, така стара,
А й досі на добро нас надихає.

Вч. На підтвердження цих слів давайте заспіваємо пісню «Даруй добро».
(Звучить пісня «Даруй добро»)

Даруй добро
І. Коли з’являється дитина,
Господь запалює зорю.
І тихо наче у Раю
По небосхилу пісня лине.
І скільки тій зорі світить
Незна ніхто на цілім світі,
Тож треба вірити, любити
І кожен день добро творить

Пр. Даруй добро, на цілий світ,
Даруй добро, віддай що маєш
Даруй добро, багато літ,
Нехай зоря твоя палає

ІІ. Хто за минулим не жаліє,
Той віри в себе не згубив,
Той хто хоч раз в житті любив
Свою зорю тобі відкриє.
І скільки тій зорі світить
Незна ніхто на цілім світі,
Тож треба вірити, любити
Нехай зоря твоя палає
Пр. Даруй добро, на цілий світ,
Даруй добро, віддай що маєш
Даруй добро, багато літ,
Нехай зоря твоя палає

Прислів’я
Вч. Із давніх-давен стосунки між людьми взаємопідтримка, милосердя були основними в житті, і про це народ висловлювався в усній народній творчості – в прислів’ях. Давайте згадаємо їх. Я починаю, а ви продовжуйте.
 Добре слово краще за…(Мед)
 Хто людям добра бажає, той і собі… (Має)
 Перший крок до добра – не роби… (Зла)
 За добро…(Добром платять)
 Життя дається людині…(На добрі діла)
Молодці справилися з завданням а ми вирушаємо далі. (Грає музика)

5. П’ята зупинка «Дерево доброти».
Вч.
І ось дорога привела нас до нашого «Дерева доброти»
Діти ви бачите як чудово бути добри, милосердним, дарувати тепло своїх сердець іншим: людям, рослинам, тваринам – всьому що нас оточує.
Ми посадили у нашому класі дерево доброти і воно дало перші плоди – яблучка. Яблучка – це ваші добрі справи. Мені б дуже хотілося, щоб усе деревце розквітло вашими добрими вчинками.
Я думаю що зараз на нашому дереві повинно з’явитися ще одне яблучко, бо ви зробили добру справу: ви порадували мене своєю працею на уроці. Молодці! Я вам дякую. (Учень вішає яблучко на дерево)
Вч. Колись маленька дівчинка запитала у мами: - Для чого ми живемо?
І мама знаєте що відповіла.
- Щоб творити добро і почуватися щаливою!

Вірш «Зорі» (Читають мама і дочка)
Мамо люба! Глянь, як сяють
Ясні зорі золоті.
Кажуть люди: то не зорі –
Душі сяють то святі.
Кажуть: хто у нас на світі
Вік свій праведно прожив,
Хто умів людей любити,
Зла ніколи не робив, -
Бог того послав на небо
Ясно зіркою сіять…
Правда, мамо, - то все душі,
А не зорі там горять?
Так навчи ж мене голубко,
Щоб і я так прожила:
Щоб добро робити вміла,
І робить не вміла зла.

Вч. Змалечку вчиться дарувати добро і милосердя, жити за законами християнської моралі. І тоді настане той час коли, як сказано в Біблії, .(зачитує з Біблії) «Вовк буде жити разом з ягням, барс буде лежати поруч з козеням, і теля, а молодий лев , і віл будуть разом, і мале дитя буде водити їх…»
Подорож наша добігла до кінця. І ось хто на вас чекає!..
(Виходить Ангел-охоронець)
Вч. У кожної людини є її Ангел-охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи, Ангел радіє, а якщо злі – плаче, втрачає свої сили. Я бажаю щоб ваш Ангел-охоронець тільки радів і завжди допомагав у скруті.
Ангел. Пам’ятайте правила доброти:
• Допомагайте слабким, хворим, старим, тим хто потрапив у біду.
• Вибачайте помилки іншим.
• Жалійте інших.
• Творіть добро і пам’ятайте, що ми – Люди.
(Звучить пісня «Даруй добро» Ангел – охоронець вручає на згадку гостям і дітям паперових Ангелочків)

Категорія: Християнська етика в українській культурі | Додав: Варава (04.01.2015) | Автор: Шленськова Віра Михайлівна E
Переглядів: 2626 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!