Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Незабаром літо. Спостереження за природою влітку
Урок 33
Тема. Незабаром літо. Спостереження за природою влітку

Мета: формування поняття літо, ознайомити з вінкоплетенням, на­родними іграми; розвивати спостережливість за змінами у природі, ви­ховувати інтерес, захоплення, любов до рідної природи.
Обладнання: малюнки про літо.
Хід уроку
I. Актуалізація знань
Учитель
Теплий, довгий-довгий день,
Повна миска черешень,
Достигає жовтий колос,
Демонструє коник голос,
І суничка дозріває.
Тож коли це все буває? (Влітку)
II. Виклад нового матеріалу
Ось і незабаром настане літечко. Які місяці має літо?
Чи знаєте ви, чому вони так називаються?
Назва місяця «червень» (тобто «красний», «красивий») походить від назви комахи (вид червеців), яку збирали у цій час, а потім виготовляли з неї червону фарбу для бойових знамен княжих дружин.
У давнину слов'яни називали цей місяць ізок (час стрекотання ко­ників), а також ау (час збирання окремих видів грибів). В окремих місце­востях його називають ґедзень (ґедзь), бидцень (бицькатися — твари­
ни відганяють кровососів), хліборост, світозар, сінокосінь, бджоляр, сві-тогрій, щедрій. Назва «июнь» походить від імені давньоримської богині неба Юнони.
Сьомий місяць року зобов'язаний своїм ім'ям давньоримському ім­ператору Юлію Цезарю — «июль». У слов'ян його назви були пов'язані із різними видами праці: білень (час відбілювати полотно), пасень, косень (заготівля сіна), суничник і чорничник. А також жарник, грозовик, росяні зорі, маківка літа, жнивар, сінозарник, громотворець, липець, липень.
Джерелом походження назва місяця серпня, звичайно, є серп — зна­ряддя праці на збиранні трав, хліба. У білорусів він має аналогічну на­зву — жнивець. Називали його також заревом (від частих зірниць), кивнем (коні головами кивають, відганяючи кровососів), густирем (бо було багато наїдків), грибнем. Російська назва «август» має давнє походження — від імені давньоримського імператора Октавіана Августа.
Які відчуття, спогади викликає у вас літо? (Розгляд малюнка в під­ручнику на С. 131.)
Літо користується чи не найбільшою любов'ю як у дітей, так і в до­рослих. Це не тільки час відпочинку, але й наймальовничіша пора року. Літо приваблює нас своїм теплом. Природа тягнеться назустріч йому.
Як гарно зараз у лісі! Помилуйтеся зеленню дерев. Влітку вона стає яскравішою.
Зранку на травичці можна побачити росу. Як ви розумієте вислів «сонце росу випиває»? Особливо гарні квіти вранці, всі прикрашені кра­пельками роси.
Загадки
Горів у траві росистій Ліхтарик золотий. Світив — і враз потух — Перетворився в пух. (Кульбаба)
Стебельце — шершава драбинка, У серединці — чорна вуглинка, Пелюстки блискучі, як лак.
Це квітує червоний... (мак).
Стою стрункий, високий, В зелених шатах я,
І золотом оздоблена Голівонька моя. (Соняшник)
На просторах поля золотого Сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого,
Вмирають, виблискують, горять, горять. (Волошки)
• Виросли на лузі сестрички маленькі. Очки золоті, а вії — біленькі. (Ромашки) (Розгляд українського віночка на С. 132.)
2. Прислухайтесь до ароматів літа. Чим пахне ця пора року? Які запахи літа подобаються вам найбільше?
— Як ви думаєте, чому літо називають «смачним»? Які літні «дарун­ки» подобаються вам?
Червона, солодка, пахуча,
Росте низько — до землі близько. (Суниця)
Червоний колір, Чудовий смак, Кам'яне серце. Чому це так? (Вишня)
На гілках шари висіли
Та на сонці посиніли. (Сливи)
Мов їжак, колючий, Солодкий та пахучий, Ягідку зірвеш — Руку обдереш. (Аґрус)
3. Учитель. Як гарно літом на городі! На грядках достигають овочі. Давайте виполемо бур'ян, і город стане чистим і красивим. Опісля понюхайте руки. Вони пахнутимуть землею і зіллям. Це також запах літа!
4. Розучування гри «Подоляночка» (С. 133, підручника).
КАНІКУЛИ
«Канікули! Канікули!» — співає все навколо.
Канікули, канікули, канікули у школі!
А що таке канікули?
Це літні дні барвисті.
Це час, коли нам ніколи
Хоча б на мить присісти,
Бо треба мчати босими,
Наввипередки з вітром,
З густих лісів приносити
Горіхів повні відра.
Це час у річці хлюпатись,
Підсмажувати спини,
І зранку в лузі слухати
Тонку струну бджолину
(А. Костецький)
— Чи знаєте ви, що таке «канікули»?
В буквальному перекладі це слово означає «собачки» (з латини «каніс» — собака).
Найяскравішу зірку сузір'я великого пса називали «Канікулою». Ця зірка з'являлася щорічно на небі в липні, всередині літа. У цей період було спекотно, тому студентів і школярів звільняли від занять, а дні на честь цієї зірки почали називати канікулярними, канікулами.
Спочатку канікулами називали лише літній відпочинок, а потім по­чали називати й інші перерви у навчанні. 5. Завдання для спостережень влітку.
1) Підручник (С. 135).
2) Спробуйте перевірити влітку такі народні прикмети щодо передба­чення погоди.
Птахи в'ють гнізда з сонячного боку — на холодне літо.Перші гриби (зморшки та сморжі) виросли на пагорбі — на дощове літо, коли ж в улоговищі, — на сухе.
Трава в червні починає сохнути,— на дощове літо.
Рясно цвіте гречка — на спекотне літо.Які метелики навесні вилетіли першими — білі чи червоні? Якщо червоні, літо буде багате на мед і сухе, а білі — мокре і щедре на мо­локо.
На початку місяця з'явилися маленькі гусенята — на сонячне літо.
ІІІ. Підсумок уроку
Де будете відпочивати влітку?
Що збираєтесь робити влітку?
Чистих вам рос, любі діти, й доброго відпочинку!
Категорія: Уроки | Додав: (09.10.2013)
Переглядів: 1944 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!