Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Об'єднання предметів у групи за спільною ознакою. Поняття «множина». Лічба предметів
Урок № 3 

Тема. Об'єднання предметів у групи за спільною ознакою. Поняття «множина». Лічба предметів. 
Мета. Вчити визначати спільні та відмінні ознаки об’єктів навколишнього світу, порівнювати предмети, об’єднувати їх за спільними ознаками, розбивати групи об’єктів на підгрупи. 
Ввести поняття «множина», «підмножина». Шляхом практичних дій із предметними множинами, вчити прийомам об'єднання і вилучення, порівнювати предметні множини за кількістю елементів. 
Удосконалювати уміння рахувати в прямому й зворотному рахунку. 
Розвивати логічне мислення, уміння порівнювати та узагальнювати. 
Сприяти вихованню------- 


Обладнання. Демонстраційні картки із зображенням цифр; індивідуальні лічильні набори; сигнальні «долоньки» червоного, жовтого і зеленого кольору багатоцільового призначення; лялька Козеня, гімнастичні обручі (3 шт.); геометричні фігури різної форми, кольору і розмірів; штучні квіти: тюльпани, троянди, ромашки; шкільні речі: портфель, пенал, підручник, зошит, крейда, олівець; ілюстрації із зображенням бджіл та вулика; демонстраційні картки із зображенням цифр; мікрофон; кошик для квітів; смайлики. 

Посібники і матеріали. Підручник Ф.М. Рівкінд, Л.В. Оляницька «Математика» 1 клас, Київ, видавничий дім «Освіта», 2012; посібник для вожатих «Скарбничка вожатських премудрощів», упорядники: О.П. Малявська, Л.Б. Копилова – викладачі «Школи вожатих» при управлінні у справах сім'ї та молоді Миколаївської облдержадміністрації; «Розвиток пам'яті та образного мислення молодших школярів», упорядники: В.І. Козлова, А.В. Горлова, В.В. Примакова, О.В. Стребна, Харків, видавнича група «Основа», 2007; «Розвиток наочно – образного мислення у дітей 5 – 7 років», І.А. Барташнікова, О.О. Барташніков, Тернопіль, «Богдан», 1998. 

Тип уроку. Комбінований урок. 

Хід уроку 

I. Організаційний момент. 
1. Привітання. 
2. Перевірка готовності до уроку.
 
- Знайомство з лялькою Козеняти, що з цього уроку буде постійним гостем на уроках математики, спостерігатиме за роботою учнів, висловлюватиме свої враження та оцінку. 
- На цей урок Козенятко подарувало нам гімнастичні обручі та геометричні фігури. (На підлозі лежать обручі синього, жовтого та червоного кольорів; геометричні фігури різної форми, кольору і розмірів на партах учнів). Крім того перевіряється наявність усіх необхідних для уроку речей: підручник, зошит, ручка, рахунковий матеріал, цифри, квіти. 

3. Вивчення психологічної настанови. 
Навчатися я хочу, 
Щоб нове пізнавати. 
Я працювати буду, 
Щоб добре усе знати. 
Міркую я, замислююсь, 
Висловлюю думки. 
Я всі шкільні пре мудрощі 
Здолаю залюбки! (авт.) 

II. Робота за темою. 
1. Гра «Обручі».
(Гра проводиться у центрі класу, тому доцільно переставити парти так, щоб місця вистачило усім учням). 
- Дітям пропонується розмістити геометричні фігури в обручах: 
у жовтому жовті фігури, у синьому – сині, у червоному – червоні. 
- Після того, як завдання виконано, ставиться інша мета: у жовтому обручі розмістити трикутники, у синьому – квадрати, у червоному – прямокутники. 
- Наступне завдання: у жовтому обручі розмістити великі фігури, у синьому – маленькі, у червоному – середнього розміру. 
(Разом з групуванням предметів за різними ознаками, гра супроводжується рахунком, співвіднесенням кількості предметів з числом і цифрою: в обручі викладається цифра). 
2. Висновок. 
Під час гри ми виконували об'єднання геометричних фігур у групи за різними ознаками: кольором, формою, розміром. 
3. Введення поняття «множина». 
Правило, ст.8. (Звернути увагу на те, що умовна позначка у вигляді канцелярської кнопки націлює учнів на запам’ятовування). 
4. Введення поняття «підмножина». 
- Усі геометричні фігури – це множина геометричних фігур. Трикутники, квадрати та прямокутники утворюють підмножини – частини множин. 

III. Хвилинка релаксації. Розвиток сенсорних умінь. 
Тихо звучить мелодія, у супроводі якої вчитель закриває (відкриває) портфель, пенал; гортає зошит, кладе на стіл підручник; пише на дошці крейдою, на аркуші паперу - олівцем. 
Учні, з закритими очима, повинні вгадати з яким саме предметом виконувались дії. 

IV. Практичне відпрацювання умінь об’єднувати і вилучати елементи множини. 
1. Об'єднання предметів, що застосовувались під час релаксації у множину. (Це шкільні речі). 
2. Поділ на підмножини: предмети для зберігання шкільних речей (портфель, пенал), для читання і письма (підручник, зошит), для письма (крейда, олівець). 
3. Виконання завдання 2, 1, ст.8. 
Під час виконання завдання 1 деяким учням пропонуються індивідуальні картки на вилучення зайвого предмета. Після виконання завдань, діти висловлюють свої міркування. 
4. Гра «Бджілки». 
Учитель вимовляє: «Бджілки літають». Всі діти імітують рухи бджілок, пересуваючись по класу. Учитель дає команду: «Бджілки у вулики по…(називає будь - яке число)». Діти утворюють групу «бджілок» у вказаній кількості. Якщо хтось не увійшов до групи, то називає своє ім'я і покидає гру. 
5. Висновок. Завдання 3, ст.8. 

V. Узагальнення. 
1. – Бджілки – найпрацьовитіші комахи на планеті. Вони дають людям дуже корисний продукт – мед. А щоб мед утворити, цілий день збирають нектар на квітах. 
- Ви також добре попрацювали, тому на партах «розцвіли» квіти. 
- Об'єднайтеся у множини відповідно до квітів, які ви маєте. (Діти утворюють множини тюльпанів, троянд, ромашок). 
- Полічіть скільки елементів у кожній множині. (Прямий і зворотній рахунок). 
2. Робота в зошитах. Закріплення поняття «стільки ж». 
Діти зображують стільки трикутників скільки тюльпанів, квадратів – скільки троянд, кружечків - стільки скільки ромашок. 

VI. Підсумок уроку. 
1. Рефлексія. Вибір смайликів відповідного настрою. 
2. Вправа «Мікрофон». (Перші спроби учнів висловлюватись з приводу того над чим працювали на уроці). 
3. Гра «Назви одним словом». 
Учитель називає три слова, які стосуються одної групи, а діти називають їх одним узагальнюючим словом: 
- персик, яблуко, абрикос - … (фрукти); 
- тополя, липа, клен - … (дерева); 
- малина, аґрус, порічки - …(ягоди). 
- Яким узагальнюючим словом можна назвати всі ці елементи? (Рослини). 
- Висновок: рослини – це множина. Фрукти, дерева, ягоди – підмножини. 
- Як називається множина квітів у вазі? (Букет). 
4. Завершення роботи. 
- Ви сьогодні молодці і заслуговуєте на чудовий букет у подарунок. 
Діти збирають квіти у кошик, що з'являється на столі учителя. 

Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (21.08.2012) | Автор: Ляміна Валентина Володимирівна E
Переглядів: 10168 | Рейтинг: 2.3/3
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!