Пам’ятаєм Кобзаря - Класні виховні заходи - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Класні виховні заходи [ Додати статтю ]

Пам’ятаєм Кобзаря

Виховна година
на тему: «Пам’ятаєм Кобзаря»
підготувала вихователь ГПД
Уманської зош №3
Скороход Н.О.

Мета: розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка;
сприяти вихованню національної самосвідомості;
формувати у дітей уміння працювати в команді,громадянську і загальнокультурну компетентності;
розвивати здатність до взаємодії, бажання читати твори Шевченка;
виховувати почуття гордості за Україну, за її національного генія.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
Читання з дошки акровірша:
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати.
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
Вчитель: - Як ви думаєте, про кого буде йти мова на занятті? ( Відповіді дітей)
Отже, як ви здогадались, сьогодні ми згадаємо великого українського поета Тараса Шевченка.
Епіграфом нашого заняття будуть його слова:
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом.
Т. Шевченко – видатний український поет, драматург, художник, політичний і громадський діяч. Він був людиною універсальних обдарувань та інтересів. Все його життя і творчість були присвячені українському народові. Поет мріяв про ті часи, коли його країна буде незалежною державою, коли в Україні буде шануватися мова, культура та історія народу, а люди будуть незалежні.
Ведучий 1: Щороку, на початку березня, Україна вшановує свого геніального поета, якого називають Великим Кобзарем. В цьому році минає 202 роки з дня народження Т.Г.Шевченка.
Ведучий 2:Народився Т. Шевченко 9 березня 1814 року у селі Моринці на Черкащині. Потім сім’я переїхала у мальовниче село Кирилівку. Його батько був людиною письменною, чумакував, інколи брав у мандри й малого Тараса. Найбільше хлопчик любив свою матінку.
Інсценізація «Розмова малого Тараса з матір’ю» (Куточок української хати. Заходить жінка, вбрана в селянський одяг, несе запалену свічку,ставить на столик біля портрета Т.Шевченка до неї підходить хлопчик.)
Т.Шевченко-дитина - Матусю,а правда, що небо на залізних стовпах стоїть?
Мати - Так синочку правда (Жінка сідає на лаву,хлопчик сідає біля неї).
Т.Шевченко-дитина - А чому так багато зірок на небі?
Мати – Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Т.Шевченко-дитина – Бачив,матусю,бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні,великі,а інші ледь видно?
Мати – Бо коли людина зла,заздрісна,скупа її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей,робить їм добро,тоді свічка такої людини світить ясно,і світло це далеко видно.
Т.Шевченко-дитина – Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати – Старайся, мій хлопчику».
Ведучий 1: Важким було життя Тараса. Вони тяжко працювали на пана від ранку до ночі, щоб прогодувати велику родину.
Ведучий 2: Хлопець рано залишився сиротою. Коли йому було 9 років, померла мати, а за два роки не стало батька. Послухайте, як сам Тарас Григорович писав про своє життя.( Діти читають вірші Т.Г.Шевченка.)
1-й учень: Тяжко - важко в світі жити
Сироті без роду.
Нема куди прихилитись
Хоч з гори та в воду
2-й учень: У тім гаю,
У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло…
Там неволя,
Робота тяжкая, ніколи
І помолитись не дають.
3-й учень: Там матір доброю мою,
Ще молодую у могилу
Нужда та праця положила.
4-й учень: Там батько, плачучи з дітьми
(А ми малі були і голі),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині!...
5-й учень: А ми розлізлися межи людьми,
Мов мишенята. Я до школи –
Носити воду школярам.
Ведучий 1: Мине 20 років, і він з болем буде згадувати своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий минало..»
Інсценізація уривка вірша.
Оксана. - Чом же плачеш ти? Ох, дурненький Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй, Тарасику, адже кажуть найкраще від усіх ти читаєш, найкраще за всіх ти співаєш, ще й, кажуть, малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?
Т.Шевченко-дитина
Еге ж, малярем.
Оксана І ти розмалюєш нашу хату?
Т.Шевченко-дитина
Еге ж. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні я не ледащо. Я буду таки малярем.
Оксана: А вже ж,будеш! А що ти ледащо, то правда.Дивись, де твої ягнята! Ой, бідні ягняточка, що чабан у них такий – вони ж пити хочуть!
Ведучий 1 Змалку прокинувся у Тараса талант художника. Малював хлопчик вугіллям, крейдою, олівцем скрізь, де тільки міг. Він дуже хотів учитися малювати.
Ведучий 2 Щоб навчитися грамоти пішов у найми до дяка в сільській школі. Думка знайти людину, яка б навила малювати не залишає його.
Ведучий 1 Нарешті він потрапляє до хлипківського маляра, але пан Енгельгард забирає його до себе в Петербург і Тарас стає слугою-козачком. Пан віддав його на навчання до живописця В.Ширяєва, бо хотів мати власного художника.
Ведучий 2 У Петербурзі Шевченко знайомиться з художником І.Сошенком, К.Брюловим та ін. Стараннями видатних російських художників і письменників його було викуплено з кріпацтва і Тарас зміг навчатися в Академії мистецтв. Так лише в 24 роки Шевченко став вільною людиною. Цей день був найщасливішим у його житті.
Ведучий 1 Тарас малює портрети, картини, зарисовує пам’ятки минулого, робить ілюстрації до своїх віршів.
Ведучий 2 Ось погляньте, які чудові картини залишив нам у спадок Т.Шевченко ( показ картин)
Ведучий 1 В 1840 вийшла збірка поезій Т.Г.Шевченка «Кобзар». З тих пір в народі поета стали називати Кобзарем.
Діти читають вірші Шевченка:
«Світає, край неба палає..», «Садок вишневий коло хати», «Тече вода з-під явора», «Ой стрічечка до стрічечки», «Заповіт» та ін.
Ведучий 2 Поезія Шевченка стала джерелом творчого натхнення для композиторів. Поезія Шевченка – то музика народної душі. Сам народ став творцем перлин на Шевченкові слова.. Пісні : « Зацвіла в долині..», «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя», « По Діброві вітер віє», «Реве та стогне Дніпр широкий…»
Фізкультхвилинка. Діти виконують пісню «Зацвіла в долині..» з рухами.
Ведучий 1 А ще в нас працює довідкове бюро.
Чи знаєте ви, що…
Учень 6 : Тарас Шевченко любив гармоніку і грав на ній.
Учень 7 : У «Кобзарі» слово «калина» Шевченко вжив 385 разів, а всього у своїх творах він згадав про неї 965 разів.
Учень 8: Український композитор М. Лисенко написав музику більш ніж на 100 творів Шевченка.
Учень 9 Шевченко – художник був нагороджений трьома срібними медалями за акварель «Циганка – ворожка» та малюнок «Хлопчик – жебрак»
Учень 10 : 2 вересня 1860 року за роботи в техніці гравюри він був удостоєний звання академіка гравірування.
Вчитель: Домашнє завдання було підготувати прислів’я про Шевченка. ( Діти називають прислів’я:
1. Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.
2. Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим.
3. Тарасів заповіт облетів весь світ.
4. Тарасів «Кобзар» народу великий дар.
5. Тарасові слова, то правда жива.
6. Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.
Вчитель: А зараз ми об’єднаємось у групи і кожна отримає завдання. (дітям роздаються картинки із намальованими рослинами: барвінок, калина, тополя, верба, вишня).
Завдання: Пригадайте по одній стрічці із віршів поета, де йдеться про дані рослини.
1 група «Барвінок» - ( Барвінок слав і розстилався)
2 група : «Вишні» -- (Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть»
3 група «Верба» - ( Додолу верби гне високі.).
4 група: «Тополя» - (Схилилась тополя до самого долу.
5 група: «Калина» - ( Зацвіла в долині червона калина.)
Завдання: 1-2 група «Пазли» Скласти картини Шевченка і сказати як вони називаються.
3 група Перед вами квітка волошка… На її пелюстках викладіть слова – заповіт Шевченка («Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, і свого не цурайтесь»)
4 група : Із розрізаних карток скласти прислів’я (В наш чудовий час вічно житиме Тарас; Хто з Шевченком знається, той розуму набирається.)
5 група: Маєте можливість розповісти про Тараса Шевченка. Перед вами картки - пелюстки з різними означеннями. Виберіть ті, які, на вашу думку, найбільше характеризують Шевченка ( драматург, поет, художник, борець за правду, громадський діяч, політичний діяч та ін.)
Робота в парах біля дошки.
1.Розшифруйте рядки з вірша Т.Г.Шевченка
коло Садок
Хрущі над
вишневий гудуть.
вишнями хати,
2.Гра «Вставте пропущені букви»
Завдання: прочитайте вірш і назвіть автора.
Вч..тьс.., бр..т.. м..ї,
Д..м..йт.., ч..т..йт..,
Ч..ж..г.. н..вч..йт..сь
І св…г.. не ц..р..йт..сь.
Перевіряємо виконані завдання.
Вчитель: Т.Г.Шевченко дуже любив Україну і мріяв, щоб його країна була незалежною. Ви всі знаєте, що сьогодні на сході нашої країни триває АТО. Наші воїни захищають нас з вами, щоб ми спокійно жили, вчились, грались, щоб над нами було чисте небо. Тому сьогодні по всій країні волонтерський рух набув нечуваних розмірів. Всі люди допомагають нашим бійцям, чим можуть. А ми з вами складемо віночок побажань і він буде в найближчий час відправлений уманським бійцям в зону АТО. Перед кожним із вас квіти: мак, волошки, ромашка, соняшник. На пелюстках цих квітів напишіть побажання бійцям (мужності, сили, миру, здоров’я, повертайся живим).(Діти пишуть побажання і складають віночок). Подивіться, який гарний віночок побажань у нас вийшов.
А тепер танець з віночками.
Після танцю ансамбль дівчаток виконує пісню «Сонячний віночок»
Ведучий 1:Восени 1860 року Т.Г.Шевченко захворів. Стан його здоров’я дедалі погіршувався….10 березня 1861 року не стало великого художника, геніального Кобзаря. Поховали його, як і заповів, у Каневі, на високій горі,яка відтоді називається Тарасовою.
Ведучий 2: Ми всі бережемо пам’ять про видатного поета. Йому збудовано пам’ятники, його ім’ям названі вулиці, парки, театри. Його вірші знають і дорослі,і діти і завжди будуть пам’ятати його заповіти.
(Показ слайдів пам’ятників Т.Г.Шевченку в Україні і світі)
Учень: Спи спокійно, Тарасе!
Нащадки твої
Словом шани й любові тебе пом’янули.
І народи Вкраїни
Заповітів священних твоїх не забули.
Підсумок заняття :
 Де народився Т.Шевченко? ( Моринцях)
 Де провів дитинство? ( Кирилівці)
 Ким були батьки Тараса? (кріпаками)
 Подругу дитинства Тараса звали….(Оксана)
 Як називалась збірка віршів поета? («Кобзар»)
 Де поховано генія? ( на Чернечій горі, біля Канева.
 Зараз Чернеча гора називається….( Тарасовою)
Про Шевченка можна говорити дуже багато, але наше заняття добігає кінця. Завершуючи його, я звертаюсь до вас, діти, з проханням: шанувати творчість великого Кобзаря, пишатись тим, що це наш український поет, що це наша земля виплекала такого генія. Закінчити хочу словами сучасного українського письменника Бориса Харчука : « Тарас Шевченко – такий великий, що бути більшим не можна. Як Україна, як світ.» Пам’ятаймо ж завжди славне ім’я Кобзаря.

Література
1. Початкова школа . №3. 2005. ст. 2-3.
2. Розкажіть онуку. № 10-11.2004. ст.16 -21.
3. Розкажіть онуку №4. 2002. ст. 44-45.
4. Морозова З.В. Методичний посібник для вихователя. Харків. 2007. ст.116.
5. Шевченко Т.Г. Кобзар. «Дніпро». 1994

Категорія: Класні виховні заходи | Додав: (05.12.2016) | Автор: Скороход Н.О.
Переглядів: 465 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!