"У щасті жити – добро творити". Складання тексту-міркування - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

"У щасті жити – добро творити". Складання тексту-міркування

Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення «У щасті жити – добро творити». Складання тексту-міркування.

 

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про текст; вдосконалювати вміння дітей будувати зв’язні висловлювання, влучно добирати слова для вираження думок; будувати міркування за поданим початком (твердженням) або кінцівкою (висновком) та опорними словами, правильно оформляти їх на письмі; розвивати мовлення, мислення, увагу; виховувати бажання дітей бути щасливими і через добрі вчинки приносити радість і щастя другим.
Обладнання: таблиці «Види текстів», «Будова тексту-міркування», записи музики, картки, фотографії, мультимедійна презентація, комп’ютер.

Хід уроку


І. Організаційний момент
«Дружнє коло» (на екрані анімація фото учнів класу)
Наше коло, мов сім’я
Раз, два, три.
Дружим ми і ти, і я
Раз, два, три
Заспівай сусіду зліва,
Заспівай сусіду справа
Ми – одна сім’я.
(Співають один куплет пісні «Осінь», муз. М.Ведмедері, сл. Г.Коваля, звучить музика, діти отримують «рукавички» від «осені» трьох кольорів).
– Об’єднайтесь у групи за кольором рукавичок і сідайте на місце.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Технологія «Мікрофон»
– Чи щасливі ви, діти? Якщо «так», то чому?
– Що, на вашу думку, може зробити життя щасливим?
– Які ж духовні якості доцільно розвивати, щоб бути щасливою людиною і приносити радість іншим?
За кожну виконану роботу «Осінь» подарує нам ці магічні слова від апостола Павла з святого письма.

ІІІ. «Мозковий штурм» – велике серце доброти
У кожній групі діти відбирають квіти з надписами тих рис характеру, які на їхню думку, роблять людей щасливими і прикріплюють на велике серце доброти. Всі читають і висловлюють заперечення, якщо є.
– «Серце» буде в класі і нагадуватиме нам, якими слід бути.
(Вчитель демонструє дослід. Горить свічка – символ добра).
– Погляньте діти, що робиться з нашою добротою, якщо її тримати тільки для себе.
(Накриває свічку склянкою – символом егоїзму, замкнутості, скупості, нещирості)
Висновок дітей. Добром необхідно ділитися. Людина створена бути вільною, відкритою для світу.
(Нагорода за виконану роботу – пелюстка зі словом «Доброта»)

IV. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
– Що таке текст?
– Які типи текстів вам відомі?
– Що спільного у всіх типів текстів?
– Чим відрізняються тексти?
– Відкрийте лист-конверт №1.
Робота в групах
Кожна група дає характерні ознаки даного типу тексту.
1 група: текст-розповідь
2 група: текст-опис
3 група: текст-міркування
(на екрані таблиця «Типи текстів»)
– Чи можна в одному тексті зустріти ознаки всіх трьох видів?

V. Робота над усним твором
Робота в групах
1 група: скласти усний твір за зачином і кінцівкою твору, показати його інсценізацію.
Кошеня
Іде урок. Олег повертає голову до вікна і починає плакати.

За хвилину хлопчик повернувся з кошеням.
2 група: твір за планом і поданим зачином

Восени діти пішли в ліс
План
1. Опис лісу
2. Збір грибів
3. Заблукали Оля і Ніна
4. Занепокоєння друзів
5. Лісник привів дівчаток
6. Порада
3 група: скласти твір за кінцівкою




Отже, Вася справжній друг!
(Для кожної групи показано зображення до теми твору. 1 група: мокре кошеня, 2 група: діти у лісі, 3 група: дружать два хлопчики)
(Нагорода за виконану роботу – пелюстка «Любов»)
– У кого є друзі, зробіть один одному комплімент і вийдіть на фізкультхвилинку

VI. Фізкультхвилинка
Діти співають і танцюють. Звучить музика «Пісня про дружбу».
(Нагорода за фізкультхвилинку – пелюстка «Радість»)

VII. Робота над прислів’ями
Кожна група отримує розрізані на частини прислів’я, добирає і складає відповідні частини. Зачитують прислів’я і визначають їх тематику.
1 група:
1. Щоб пізнати людину, | потрібно з нею пуд солі з’їсти.
2. З другом говори ввічливо: | від грубого слова близький стає чужим.
3. З хорошим товаришем веселіше в радості, | легше в біді.
Відповідь: прислів’я про дружбу
2 група:
1. Ніколи не роби того, | чого б не хотів, щоб зробили тобі.
2. Добрий завжди | прийде на допомогу.
3. Хто добра людям бажає, | той і сам добро має.
Відповідь: прислів’я про добро
3 група:
1. Хто хоче багато мати, | тому треба менше спати.
2. Добре будеш працювати – | успіхи скрізь будеш мати.
3. У праці гірке коріння | та солодкі плоди.
Відповідь: прислів’я про працьовитість
(На екрані зображення до тем прислів’їв. Нагорода за виконану роботу – пелюстка «Покірливість»)

VIII. Складання і запис тексту-міркування
– Пригадайте правила роботи в групах.
– В чому особливість тексту-міркування?
(на екрані довідкове бюро: «Міркування – це таке зв’язне висловлювання, в якому для доведення якогось твердження використовуються судження, приклади-зіставлення, що приводять до нових суджень або висновків»)
– З яких частин складається текст-міркування?
(на екрані довідкове бюро:
І. Зачин – твердження, запитання для доведення.
ІІ. Основна частина – доведення, наведення доказів.
ІІІ. Заключна частина – висновки, узагальнення.)
– Які правила написання твору?
(На екрані:
- Дотримуйся змісту твору.
- Уникай повторів.
- Використовуй художні засоби.
- Користуйся словничком-довідничком.
- Перевір написане.)
1 група:
Чарівні слова
Я ніколи не забуваю говорити слова ввічливості.

Адже вони зігрівають серця, від них стає добре на душі. Таким чином, я роблю добро людям.

2 група:
Щедрість
Кого ми можемо назвати щедрою людиною?

Отже, щедра людина – це та, що ділиться всім, чим може з іншими і дарує від душі доброту людям.

3 група:
Добро
Ми хочемо жити в доброму і радісному світі.

Тому я і зараз не роблю зла тим, хто мене оточує.

Презентація, слухання текстів, оцінювання, редагування.
– Чого навчились, до чого спонукає цей текст?
(За виконану роботу – пелюстка «Милосердя»)

IХ. Поетична хвилинка
– Що сталося б зі світом, якби в ньому не стало доброти? Складемо римоване правило доброти.
На екрані:
… пробачай
… не звертай
… пожалій
… зігрій
(Працюють у трьох групах, зачитують вірші, аплодуємо юним поетам. Нагорода за виконану роботу – пелюстка «Віра»).

Х. «Дерево надії»
– Запишіть свої найзаповітніші мрії, прикріпіть до дерева. До Нового року все повинно збутися.
(Діти беруть картонні ялинкові іграшки, записують свою «мрію» і прикріплюють до штучної ялинки).
(Нагорода за виконану роботу – пелюстка «Помірність»)
– Ось і утворилася квітка Добра від апостола Павла. Ці добрі якості треба розвивати і буде вам щастя. Добро ми повинні «тренувати». Як?
(Відповіді: здійснювати добрі вчинки, бачити в людях добро)
Висновок: у щасті жити – добро творити.

ХІ. Підсумок
– Над чим вас спонукав замислитись урок?
– Що впливає на долю людини?
(Звучить музика «Якщо добрий ти» з мультфільму «День народження Леопольда»)
Помагай слабким,
Хворим і малим.
Жадібним не будь …
Якщо добрий ти,
То щасливі всі,
А коли все навпаки – кепсько

ХІІ. Домашнє завдання
Взяти інтерв’ю у рідних (мами, тата, бабусі, дідуся) за такими питаннями:
1. Розкажіть про найперші моменти гордості за свого сина (доньку).
2. Якими досягненнями ви пишаєтесь найбільше?
3. Якими мають вирости ваші діти і чим мають займатися, щоб ви ними пишались?
– Ваші інтерв’ю ми зберемо в папку «Якими нас хочуть бачити наші рідні?» і збережемо її до вашого випуску в школі. Зробіть батьків щасливими! Дякую!

 

 

Категорія: Уроки | Додав: sarnizka2015 (16.03.2016) | Автор: Сарницька Валентина Володимирівна E
Переглядів: 463 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!