Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Поразка армії Наполеона в Росії. Крах імперії Наполеона.

Тема: Поразка армії Наполеона в Росії. Крах імперії Наполеона.
Мета: спрямувати діяльність учнів на:
- знання основних дат періоду війни 1812 року;
- знання основних подій вітчизняної війни 1812 року;
- вміння показувати на карті битви;
- вміння пояснювати на прикладах поняття та терміни;
- вміння характеризувати постаті Кутузова та Наполеона;
- вміння висловлювати власну думку щодо подій війни 1812 року;
- виховання толерантного ставлення до думки інших, патріотизму.
Обладнання: карта, атласи, роздатковий матеріал, підручники.
Тип уроку: засвоєння нових знань.

Структура уроку
І Організаційний момент. Політична інформація.
ІІ Мотиваційний аспект.
ІІІ Активізація опорних знань і вмінь учнів.
ІV Пояснення нового матеріалу.
1 Причини та початок війни 1812 року.
2 Бородінська битва.
3 Партизанська боротьба.
4 Поразка наполеонівських військ у війні 1812 року.
5 Військові дії союзників у Європі проти наполеонівських військ.
6 Реставрація Бурбонів.
7 Рішення Віденського конгресу.
V Закріплення нових знань і вмінь учнів.
Інтерактивна вправа «Викресли зайве».
VІ Підсумок уроку.
VІІ Домашнє завдання.

                                                                                           Хід уроку:

І Організаційний момент. Політична інформація.

ІІ Мотиваційний аспект.

Матеріал теми розкриває патріотизм і героїзм російського народу, його згуртованість у боротьбі з іноземними завойовниками, події останнього етапу воєн Наполеона, які привели до падіння І імперії.

ІІІ Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

1 Характеристика історичної особи учнями, за планом:
- біографічні дані;
- особисті якості, що сприяли досягненню поставленої мети;
- інтереси якої політичної течії представляє;
- використання засобів та способів для досягнення
поставленої мети;
- найяскравіші заходи;
- підсумки політичної діяльності;
- ваша власна оцінка особи.

2 Інтерактивна вправа.
Учні повинні впізнати особу по опису.
«Традиційно вважається, що був він не знатного походження, хоча встановлено, що предки його - з герцогського роду. У родинному колі його називали Набуліо. Він ріс замкнутою, впертою, дратівливою дитиною, бився навіть зі старшими і сильнішими, мовчки зносив покарання. Авторитетом для нього були лише мама і няня. П’ять років навчання на чужині провів у самотності. Однолітки дражнили його за зовнішність, бідність і чужинський акцент. Математика і природничі науки цікавили його, а гуманітарні ( крім історії) – ні. У країні відбулась революція. Молодий офіцер, став людиною, що роздавала королівські корони. Помер зі словами: «Франція…армія…авангард». (Наполеон Бонапарт)

ІV Пояснення нового матеріалу.
Оголошується тема, мета, проблемне запитання:

«Чому війна 1812 року одержала назву Вітчизняна?»

Пояснення вчителя.
1 7 червня 1807 року між Росією та Францією підписано Тільзитський мир, який сам по собі містив всі елементи війни.

Запитання до учнів:
? Назвіть умови Тільзитського миру.
Після відповіді учнів визначаємо причини війни:
- мир не влаштовував жодну з країн;
- континентальна блокада Англії гальмувала розвиток торгівлі, тому Росія припиняє блокаду;
- введено нові мита на французькі товари.
24 червня 1812 року розпочинається наступ Наполеона на Росію.

Робота з атласом. Розглядаються напрямки наступу та оборони російських військ.
Головнокомандувачем російських військ був Барклай-де-Толлі.
Була нав’язана російська тактика ведення війни, російські віська відступали, уникаючи великих боїв.
( вони прагли об’єднати свої три армії).
У Смоленській битві російські війська хоробро билися, але змушені були залишити місто. Хоча дії Барклая-де-Толлі були виправданими з воєнно-стратегічної точки зору безперервний відступ викликав загальне невдоволення в Росії. Це змусило Олександра І призначити головнокомандувачем всіх діючих армій та ополчення популярного у військах генерала Михайла Кутузова.

Повідомлення учня про Кутузова. Учням демонструється портрет полководця.

2 Кутузов вибрав для генерального бою позицію біля села Бородіно. Битва розпочалася 7 вересня 1812 року. Головні бойові дії розпочалися о 6 годині ранку. 8 атак французів були безрезультатними.

Учні працюють із картою-схемою: розповідають хід битви, визначають кількість російських військ та військ противника.

Учениця читає уривок з поеми М. Лермонтова «Бородіно»

…Нуж был денек! Сквозь дым летучий
Французы двинулись как тучи,
И все на наш редут
Уланы с пестрыми значками,
Драгуны, с конскими хвостами,
Все промелькнули перед нами,
Все побывали тут.

Втрати були великими з обох сторін, тому, щоб зберегти армію, Кутузов вирішив залишити Москву. Французи зайняли місто та почали грабувати його. Пожежа вирувала майже 5 діб. Французька армія відчувала себе як в обложеній фортеці і Наполеон неодноразово звертається до Олександра І із пропозицією перемир’я, але відповіді не отримує. Російська армія готується до наступу.

Запитання для дискусії:
Чи можна вважати результатом битви під Бородіно поразку російських військ?

Фізкультхвилинка.

3 Розповідь вчителя.
Особливу роль в розгромі наполеонівських військ відіграли партизанські загони. Це була по справжньому народна війна. Уславились російські офіцери Давидов, Сеславін, Фігнер. Відомі селянські загони Четвертакова, Куріна, Василіси Кожиної.

Демонструються портрети .

Учень зачитує уривок із твору Л. Толстого «Війна і мир».

4 Розповідь вчителя
Переконавшись, що миру в Москві він не дочекається, Наполеон
Змушений був прийняти рішення про відступ. Він мав намір зробити марш на Калугу й Тулу, захопити там російські військові бази, а потім відвести свої війська в Білорусію й Литву на зимові квартири. Однак Кутузов перехопив ініціативу, перейшов у наступ.
Відбулися битви під Тарутино, Малоярославцем (місто переходило 8 разів з рук в руки), та нарешті французькі війська були відкинуті від нього. Наполеон змушений був відступити на розорену ним же Смоленську дорогу, як і планував Кутузов.
В середині грудня 1812 року через річку Німан перейшло із Росії не більше 20 тисяч учасників «російського походу».

Відповідно розповіді учителя учні працюють із атласом.

5 Розгром «Великої армії» в Росії став сигналом до повстання європейських народів проти наполеонівського панування.

Робота учнів за підручником, ст.56-57, та атласом із випереджувальним завданням.
Учні працюючи в парі повинні:
- виписати в зошит дати, поняття, визначення;
- Дати відповідь на запитання: ? Чому Наполеон втрачає владу у Франції, яку роль відіграла в цьому битва народів?

6 Розповідь учителя.
18 червня 1815 року - битва під Ватерлоо. Наполеон отримує поразку, 22 червня зрікся престолу, його заслали на острів Св. Єлени. 5 травня 1821 року Наполеон Бонапарт помер.

7 Розповідь учителя.
Восени 1814 року скликано Віденський конгрес. Домінували Росія, Англія, Франція.
Рішення:
- територіальний розподіл ( учні опрацьовують карту атласу);
- Німеччина залишалась роздрібленою;
- Створено Священний Союз монархів і народів.
Віденський конгрес був спробою затримати розвиток республіканського руху.

Повернення до вирішення проблемного запитання.

V Закріплення нового матеріалу.
1 Інтерактивна вправа: «Викресліть зайве»
? Що об’єднує ряд слів, що залишились?
1.1 Смоленська битва, Бородінська битва, Аустерліцька битва, Тарутинський маневр, битва біля Малоярославця.
1.2 Багратіон, Барклай-де-Толлі, Кутузов, Четвертаков.
2 Продовжіть до семи понять: Пруссія, Россія…

Учні по черзі розповідають чого вони досягли на уроці.

VІ Підсумки уроку. Оцінювання учнів.

Категорія: Уроки | Додав: fadeeva71 (23.02.2016) | Автор: Фадєєва Людмила Акиндинівна E
Переглядів: 1038 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!