Тема: ПОЗНАЧЕННЯ М'ЯКОСТІ ПРИГОЛОСНИХ НА ПИСЬМІ БУКВАМИ Ь, І, Є, Ю, Я.
Мета: поглибити й систематизувати знання п'ятикласників щодо позначення м'якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я, уживання ьо, йо; формувати вміння правильно визначати приголосні звуки щодо твердості і м'якості; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розширити звання п'ятикласників про Т. Шевченка, його творчої спадщини; сприяти формуванню національної свідомості школярів, виховувати почуття патріотизму та гордості за свою державу.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: запис пісні «Тополя», картки, портрет Т.Шевченка
Епіграф: Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю!
Остап Вишня
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності. Робота з епіграграфом
III Актуалізація опорних знань, умінь і навичок п'ятикласників
Перевірка домашнього завдання
Бесіда за питаннями:
1) Що вам відомо про букви і, я, ю, є?
2) Яка буква українського алфавіту не позначається звуком?
3) Чи можуть букви і, я, ю, є якимсь чином впливати на попередні приголосні? Як саме? Навести приклади.
IV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
1) Позначення м’якості приголосних на письмі літерами ь, і, є, ю, я.
Звук і буква — два різних поняття, хоча тісно пов’язаних між собою. Звук ми чуємо, букву — бачимо, тобто сприймаємо візуально.
В українській мові м’якість приголосних на письмі позначають:
— буквою ь (м’який знак): тиждень, льон;
— буквами є, ю, я, коли вони стоять після м’якого приголосного: синє, людина,подяка;
— буквою і: конвалія, лід.
2) Звукопис слів в українському мовознавстві.
Для звукопису в українському мовознавстві використовуються літери українського алфавіту та додаткові (діакритичні) знаки. Наприклад: [л’у´ди].
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ (№388, 393)
3. Словниковий диктант.
Горобець, вогонь, сьомий, льон, повінь, сільський, люди, третє, ліхтар, камінчик, кузня, пісня.
Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, посміхніться.
Землі нашій поклоніться.
І до сонця потягніться.
В різні боки нахиліться.
Веретеном покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
VI. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Вибіркова робота.
Прослухати запис пісні, виписати слова з м’якими та пом’якшеними приголосними.
2. Творче завдання.
Написати твір-мініатюру на тему «Що я хотів би спитати в Шевченка», підкреслити м’якими та пом’якшеними приголосні звуки.
3. Робота біля дошки й у зошитах.
Виконати звукопис слів.
Сьогодні, мальовничий, тополя, єдність, явір, лілея, тямущий, вечірняя, заповіт.
4. Гра «Знайди зайве слово»
1. Тінь, сіль, тік, хміль; 2. Дитя, моя, сім’я, надія; 3. Льон, сльоза, підйом; 4. Земля, доля, воля, поле.
5. Робота з картками.
Учні отримують по 1 стовпчику віршів «Реве та стогне Дніпр широкий», «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя», «Заповіт» (завдання: виписати з рядків віршів слова з м’якими та пом’якшеними приголосними, зачитати вірш та впізнати його назву).
6. Групова робота.
Скласти роздані картки з фрагментами віршів у один, вгадати його назву, вибрати одного представника групи для виразного читання.
VІІ. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи:
1рівень: впр.394;
2р-нь: твір- мініатюра «мій «Кобзарик», підкреслити слова з м’якими та пом’якшеними приголосними;
3 р-нь: впр. Дібрати приклади до вивчених правил, впр. 390(фонетичний розбір слів).
VІІI. Підсумок уроку
|