Практичні завдання з української мови - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Практичні завдання з української мови

Вітюк Олені Анатоліївні,

вчителю початкових класів

Романівської  гімназії Житомирської області

Розповім я вам казочку…

Одного дня повернувся Петрик зi школи та одразу ж сiв виконувати домашнє завдання з української мови. Чим швидше виконає, тим бiльше часу проведе з друзями граючи в футбол. Розгорнув зошит i … от халепа! На завтра слiд написати твiр – роздум. «Щоб це його написати?» думав – думав, ніяк слова до голови не йдуть. А тут й сонечко так ласкаво зігріває, яке там навчання! Сам не помiтив як заснув.

Спить i бачить, як потрапив до чарiвного мiста. Дивується, таких будинкiв та вулиць нiколи ще не бачив. Кожен дiм — нiби палац iз золотою стрiхою, до того ж невеличкого розмiру. (Такi маленькi хатки, що звичайна людина не вмістилася б у них). Кожен будинок розмальований яскравою фарбою, аж радiють очi. Хто ж цi чарiвнi мешканцi, шо тут живуть, i чому ж досi Петрик їх не бачив?!

Раптом на його шляху з’явився старенький дiдусь. Вiн привітався з Петриком. Хлопчик запитав: «Де я опинився?” ,,Ти потрапив в мiсто, де живуть слова. Ранiше тут панувало життя, лунали пiснi. В мiстi дружньо жили родини Іменникiв. Вони всьому у мiстi дали назви. Працьовитi Дiєслова, Числiвники, що дуже люблять рахувати, Прикметники — все в мiстi розмалювали, це вони нашi талановитi художники, Прислiвники — охоронцi при словах. На службi у них Прийменники, Сполучники та Частки. Але зараз не найкращi часи. В нашiм містi пересохло джерело Натхнення. Коли ми пили воду з цiєї криницi, то могли творити, писати вiршi, пiснi, казки. Та як вiдомо, без натхнення зникає бажання щось робити. Родини слiв стали жити самi по собi. Вони рiдко тепер ходять один до одного в гостi й перестали фантазувати. Правителька мiста Морфологiя дуже засмучена. Вона не виходить зi свого палацу. Квiти в її чарiвному саду зав’яли, пташки спiвають дуже рiдко.”

Петрик вiд цих слiв не втратив надiї, він не став марнувати час, вiдразу взявся за працю. Нелегко давалося Петрику чистити джерело вiд бур’янiв. Вiн не раз рiзав руки гострою травою. Але його бажання допомогти мiсту допомогло хлопчику розчистити криницю Натхнення.

Коли вiн вичистив криницю живої води, заспiвали пташки, розцвiли квiти, а частини чови надiлилися натхненням й почали творити. Незабаром вийшла правителька мiста та подякувала хлопчикові, та влаштувала в честь нього свято.

Коли хлопчина прокинувся, то швиденько написав твiр. На наступний день Петрика похвалили за гарно написану роботу. І хлопчик вiдповiв: « Головне, щоб джерело Натхнення не пересихало».

Дорогі діти! Бажаю вам, щоб джерело Натхнення у вас ніколи не пересихало!

І  ТОМУ, ЗВІСНО, КОЖЕН  БЕЗ  ЧАСТИН  МОВИ ОБІЙТИСЯ НЕ МОЖЕ!

 

Частини мови! Назви наче звичні,

Ми любим їх – красиві, поетичні!

Вони велику силу мають,

Частини мови всім допомагають.

І нам вони потрібні знову,

Щоб прикрашати рідну мову.

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені. Й підхопив народ!

 

Ми Іменника позвали

І спитали: Що ти? Хто?

Відповів він: ліс з лугами

і сідельце, і пальто,

хлопчик, дівчинка і мама,

пес і пташка, сонце, кіт,

щастя, радощі і слава

та Івасик, твій сусід!

 

Іменник любить називати

Завжди на ймення кожну річ:

Земля, країна, сонце, мати,

Печаль і радість, день і ніч.

 

Прикметнику, ти який і чий?

Я – рідний, синій і малий,

я – голубий, веселий, шумний

важкий, дотепний та розумний,

Катрусин, батьків, Танін, кішкин,

брудний, охайний та розкішний.

 

Ознаку чи прикмету в слові

прикметник вказує тобі:

весняні котики вербові,

фіалки ніжні, голубі.

 

А Дієслово щось все робить.

Що ти робиш? Що зробив?

Йду, стрибаю, маю, хочу,

впав, заплакав та розбив.

 

А дієслово ні хвилини,

повір, без дії не живе:

працює, вчить, співає, лине,

читає, грається, пливе.

 

Іменник

 

І – 1. Визнач іменники чоловічого роду:

вікно, день, ніч, тато, край, країна, стіл, радість, мама.

 

І – 2. Визнач іменники жіночого роду:

цукерка, молоко, дитина, учениця, ранець, олівець, країна, радість, успіх.

 

І – 3.  Визнач іменники середнього роду:

місток, вишня, дім, око, хлоп’я, деревце, веселка, річка, сонце.

 

І – 4. Визнач іменники, які не вживаються в однині:

окуляри, ковдри, ножиці, учні, штани, парти, ручки, гроші, дивани.

 

І – 5. Визнач іменники, які не вживаються в множині:

взуття, знання, птах, посуд, газ, цукор, село, молоко, весло.

 

І – 6. Вибери з тексту лише ті іменники, які в реченні є підметом

Прийшла зима. Все снігом замело. Річеньку широкую кригою скуло. Але сонце гляне, й прибіжить весна. Зашумить, розтане річенька скляна.

 

І – 7. Допиши загальну назву до кожної групи іменників:

Тигр, ведмідь, осел, заєць – …

Карась, щука, окунь, короп – …

Мурка, Пушок, Лиска, Красуля …

Карпати, Медобори, Альпи – …

 

І – 8. Допиши загальну назву до кожної групи іменників:

Олег, Оксана, Андрій, Роман – …

Шевченко, Франко, Глібов – …

Огірок, помідор, морква, буряк …

Шафа, диван, крісло, ліжко – …

 

І – 9. Визнач число  іменників:

місто, учні, вересень, вікна, береза, листок, яблуко, ручки, книжки, стілець.

Однина:

Множина:

 

І – 10. Визнач число  іменників:

іграшка, слоненя, ведмідь, хлоп’я, орлятко, олівець, яблуня, день, кіт, лисиця.

 

І – 11. Постав іменники у множині

Абрикос, верблюд, трамвай, серце, вікно, кишеня, секунда, палець, заєць.

 

І – 12. До поданих слів доберіть антоніми. Якщо не можна дібрати антоніми до окремих слів, то поясніть, чому.

Чесність, радість, порядок, перемога, мир, Шевченко, сім’я, зима, Говерла, південь.

 

І – 13. Допиши імена та прізвища за зразком:

поет Тарас Шевченко, композитор …,

країна …,

річка …,

учитель …

 

І – 14. Спишіть. Підкресліть іменники, протилежні за значенням.

Незнайко на печі лежить, а знайко по дорозі біжить.

Знання – не сонце, а світить.

Вчення – світ, а невчення – тьма.

Правда із дна моря виринає, а неправда потопає.

 

І – 15. Випишіть іменники жіночого жін.р. в два стовпчики: в перший із закінченнями – а, - я, в другий – із нульовим.

Береза, корова, молодиця, ожеледь, особа, столиця, адреса, сталь, радість, сіль, лелека, тінь, черепаха.

 

І – 16. Напишіть словосполучення в однині. Визначте рід іменників.

Рідні слова, білі килими, теплі вітри, срібні роси, темні тіні, жовті піски, старезні дуби, холодні озера.

 

І – 17 Спишіть іменники, вставляючи пропущені букви, визначте їх рід.

Кни*ка, м*жа, тр*янда, м*режа, см*тана, с*лянство, г*стинець, тр*лейбус, в*ртоліт, т*ля.

 

І – 18. Спишіть. Іменники, що в дужках, поставте у відповідному відмінку.

Вийду я на (гірка) за (село), -

Скільки того (сніг) намело!

Ні (стежка) не видно, ні (ріка)…

Ой, біжать – летять мої (санки).

Їду, не боюся, що впаду –

Перший (слід) на (гірка) прокладу.

 

І – 19. Складіть і напишіть словосполучення з іменником у Р.в.

Вийшов (з) хатина, збився (з) дорога, тягнуться (до) сонце, листя (у) калина, пити (з) чашка, в хаті (у) бабуся.

 

І – 20. Складіть і запишіть словосполучення, змінюючи іменники.

Дівчина з (квіти), стоїть перед (школа), тече за (ліс), летить над (поле), гніздечко між (гілка), камінці під (вода).

 

І – 21. Випишіть спочатку іменники першої відміни, потім другої та третьої. Вкажіть відміну та рід.

Скеля, гай, село, жінка, роса, муляр, алея, пісня, струмочок, сон, крило, намисто, травень, зоря, ожеледь.

 

І – 22. Спишіть. Вставте пропущені букви. Вкажіть відмінок і число іменників.

По дз*ркальній блакиті оз*ра пливуть л*бедоньки в убранні білосніжнім. Сонце золотими пром*нями осяває степ. У синьому небі в*сіли високі ср*блясті хмари.

 

І – 23. Подані іменники запишіть у формі О.в. множини.

Шапка, рука, дача, лінія, подорож, ніч, левада, листоноша.

 

І – 24. Спишіть. Поставте іменники, що в дужках, у певному відмінку множини.

Дзвеніла блакить безліччю маленьких (дзвіночок).

На стежку гіллясті (яблуня) кидали невиразні (тінь).

Кричать (сова), спить діброва, (зіронька) сіяють.

 

Прикметник

 

П – 1. Спиши. Підкресли прикметник.

Гляньте, яка Україна чарівна,

Гарна, немовби казкова царівна!

Гори, гаї, голубі небеса –

Глибинна, бентежна, велична краса!

 

П – 2. Прочитай текст. Знайди і підкресли у ньому прикметники.

Ось і прокотився над землею перший весняний грім. І не встиг він долинути до обрію, як з великої чорної хмари хлюпнув теплий дощ. Важкі краплини залопотіли об дахи, по землі побігли веселі струмочки.

 

П – 3. Відредагуй текст, вставляючи замість крапок потрібні прикметники.

На … стеблі … квітка з … пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому і називають квітку соняшником.

 

П – 4. Заміни прикметники так, щоб похмура картина природи змінилася на протилежну.

Важкі чорні хмари пливли по небу. Сердитий вітер гойдав віти дерев. Жовте листя сумно тріпотіло од вітру. Настала холодна осінь.

 

П – 5. Із поданих груп слів склади речення. Знайди прикметники з іменниками, підкресли їх.

Роса, травнева, вівса, од, краща.

Рік, день, квітневий, годує.

Сухий, теплий, скупий, май, врожай, буде.

 

П – 6. Підбери і встав замість крапок прикметники.

… день. Земля вкрита килимом. Крізь віти дерев видніється … небо. … промінням зігріті … берізки. Вони стоять, мов зачаровані, у цьому … царстві. Тільки … сосни та ялинки пишаються своїм … гіллям.

 

П – 7. Який з прикметників, поданих в дужках, близький за значенням до виділеного? Запиши їх парами.

Холодна джерельна вода (прозора, крижана, чиста).

Жаркий літній день (чудовий, безхмарний, теплий).

Прудка руденька білочка (весела, пустотлива, метка).

 

П – 8. Заміни виділені слова прикметниками і запиши сполучення за зразком.

Варення з малини – малинове варення;

Каша з пшона – …; кисіль з вишень – …; стрічка з шовку – …;

будинок з цегли – … .

 

П – 9. Заміни словосполучення близьким за значенням іменником.

Сильна хуртовина – …; велике нещастя – …; сильний дощ – …; буря в морі – …; дрібний дощ – … .

 

П – 10. Від поданих слів утвори і запиши прикметники:

а) дерево, зелень, дзвінок, щастя, село;

б) полум’я, синька, школа, воля, добро.

 

П – 11. До іменників добери за змістом прикметники. Запиши 2 речення з цими словосполученнями.

День, струмок, привіт (дзвінкий, гарячий, сонячний).

Гілка, іграшка, прикраса (ялиновий, ялинковий).

 

П – 12. Прочитай. Із дужок вибери потрібний прикметник. Спиши.

Усміхнувся (променистий. Ясний) ранок. (Погідне, ясне) блакитне небо дихало на землю теплом. (Ясні, сонячні) промені виблискували на деревах, траві, у річці. (Ясна, світла) поляна заливалась світлом.

 

П – 13. Випиши групи прикметників – синонімів.

Мокрий, гарний, красивий, вогкий, гожий, жорстокий, сирий, хороший, чарівний, безжалісний, лютий, елегантний, розкішний, файний, звірячий, чудовий, нелюдський.

 

П – 14. До поданих словосполучень добери протилежні за значенням прикметники:

добрий борщ – …;

старе плаття – …;

стара газета – … .

 

П – 15. До поданих словосполучень добери близькі за значенням прикметники:

добрий борщ – …;

добре слово – …;

добрі успіхи – … .

 

П – 16. Із кожної групи слів склади прислів’я. Запиши. Підкресли прикметники – антоніми.

1. З, великий, іскри, буває, малої, вогонь.

2. Борода, короткий, а, розум, довга.

3. Не бійся, дурного, ворога, а, приятеля.

 

П – 17. Випиши в одну колонку словосполучення прикметників з іменниками у прямому значенні, а в другу – в переносному.

Ясне сонце, пухнастий сніг, дикий виноград, шовкові нитки, чисте поле, шовкові кучері, польові квіти, чорна ніч, залізна лопата, яблуневий цвіт.

 

П – 18. Постав слова, що в дужках, у потрібній формі. Визнач число і рід прикметників.

Ось стоїть переді мною (легкі) (тендітні) пролісок. Його (білі), (запашні) голівка схилилася донизу. А поряд ростуть такі ж (скромні), (ніжний) вісники весни. Це значить, що прийшла (справжні) весна.

 

П – 19. Прочитай. Спиши, дописуючи закінчення прикметників. Визнач рід, число прикметників.

Зайченятко рано – вранці

У новеньк.. вишиванці,

В дуже гарн… черевичках,

З чорн.. ранцем невеличк..

Підківками іскри креше,

Бо до школи йде уперше.

В.Калинчук

 

П – 20. Прочитай текст. Дай заголовок. Випиши прикметники з іменниками. Вкажи число і рід.

Тануть бурульки. З дахів капають прозорі перлини. Немов у маленьких люстерках, відбивається в них блакитне небо і золоте сяйво березневого дня.

Андрійко поспішає додому зі школи. Він обережно тримає маленького тюльпана. Хлопчик сам зробив його. Сам! Це подарунок рідній матусі.

 

П – 21. Спиши текст. Замість крапок допиши закінчення прикметників. Визнач рід, число прикметників.

Всім деревам подарувала весна квітков...  наряд. Кому яскрав…, а кому скромн… . Найпершою прикрасилася верба котиками. Черемха серед своїх сестер і братів навесні найпомітніш… . Молоденьк… ялинка ніби новорічн…, святков… . ЇЇ сестра – смолист… сосна теж прикрасилася шишечками.

 

П – 22. Прочитай. Випиши прикметники разом з іменниками, з якими вони пов’язані. Постав питання від іменника до прикметника. Визнач рід, число.

Під розлогим дубом нам на втіху

Заховавсь від сонця клаптик снігу.

Як зима тікала, лісом бігла,

Загубилась в неї хустка біла.

І на одинокій тій хустині

Проліс підіймає квіти сині.

В.Кочевський

 

П – 23. Доповни текст – опис пропущеними словами.

Конвалія – … рослина. Її …, … квіти і … аромат завжди приваблює людей. Але є у квітки ще одна … властивість – лікувати серце.

 

П – 24. Напиши текст – міркування.

Твердження:

Доказ:

Висновок:

Проліски зацвітають дуже … весною. В цей час …ще сплять у своїх зимових схованках.

Якщо комашине царство спить, значить квітами не потрібен …, щоб приваблювати запахом ласунів.

(Довідка: ранньою, комашки, нектар)

 

П – 25. Напиши текст – міркування.

Твердження:

Доказ:

Висновок:

Кожної весни ми з сім’єю ходимо до лісу милуватися синіми очима весни. Так мама називає сон – траву. Ця чудова квітка майже зникла з наших лісів. Чому так трапилося?

 

Дієслово

 

Д – 1. Спиши і підкресли дієслова.

Послухай, як струмок біжить,

Як гомонить ліщина.

З тобою всюди кожну мить

Говорить Україна.

Послухай, як трава росте,

Напоєна дощами,

І як веде розмову степ

З тобою колосками.

Послухай, як вода шумить –

Дніпро до моря лине, –

З тобою всюди кожну мить

Говорить Україна.         (П.Осадчук)

 

Д – 2. Запиши вірш. Підкресли дієслова і вкажи в якому значенні вжиті.

Ось весна іде ланами,

Перелогами, лісами.

Де не ступить – з-під землі

Лізуть проліски малі.     (Н.Забіла)

                       

Д – 3. Випиши сполучення дієслів з іменником, постав запитання до дієслів.

До саду повернулися шпаки й оселилися в шпаківнях. Зранку до вечора чути їх спів. Від цього співу ожили дерева.

 

Д – 4. До прикметників добери споріднені дієслова за зразком:

Зимовий – зимує;  радий – …;  хворий – …;  червоний – …;  працьовитий – …; сумний – … .

 

Д – 5. Спиши текст. Підкресли головні члени речення. Якою частиною мови є присудки?

Весна вступила у свої права. Вона проскакала на голубому коні полем і приїхала до лісу. Змахнула чарівною паличкою і набрякли на деревах клейкі бруньки, зазеленіла травичка. А ось появилися і ведмежатка. Вони повилазили на дерево і вітають весну.

 

Д – 6. Запиши текст. З близьких за значенням дієслів вибери те, яке найбільше підходить з змістом.

Друзі (мандрували, йшли) лісом і збирали гриби. На галявині вони (побачили, помітили) зламану березку. Її тоненькі гілочки (звисали, спадали) додолу. Ніжне зелене листячко почало (в’янути, кволитись). Хлопчики (підняли, підвели) берізку і 9привязали, прикріпили) до кремезного дуба.

 

Д – 7. Із поданих дієслів випиши групи синонімів.

Жартую, бігаю, сміюся, мислю, мчу, міркую, думаю, регочу, метикую, глузую, сушу собі голову, шуткую.

 

Д – 8. Спиши текст. Знайди дієслова, вжиті у переносному значенні.

Тихий зимовий ранок. Мороз рано розмалював шибки й обіцяв не сходити з низ увесь день. А широка вулиця кудись поспішає, грюкає трамваями, верещить дитячими голосами…

 

Д – 9. Спиши текст, замінюючи дієслова поданими у дужках антонімами.

Минула весна. Спить земля, дерева, струмочки. Відцвіли білосніжні проліски. Відлетіли ластівки, шпаки. Мовчать пташки у гаях і садках. (настала, розбудилась, зацвіли, співають, прилетіли)

Д – 10. Від поданих дієслів утвори за допомогою префіксів дієслова – антоніми.

Відлітати – …; вбігти – …; зачинити – …; входити – …; вилізти – …; відцвітати – … .

 

Д – 11. Спиши, добираючи за змістом дієслова.

Після дощу (присунула, насунула) чорна хмара. Почалася гроза. (Пішов, полив, почався) дощ. Я (одягнув, взув) черевики і (взяв, схопив) парасолю. Дорогою (відкрив, розкрив, розгорнув) її. Дощ швидко (перестав, закінчився, минув).

 

Д – 12. Випиши дієслова, визнач їх час.

Весна все більше входить у свої права. Ожив, задзюрчав, заспівав спочатку тоненький струмочок води. Вибіг із розталого снігу, захопив з собою ще іншого, влився в трохи більший від себе, і вже біжить справжній потічок.

 

Д – 13. Спиши. Знайди дієслова, визнач їх час.

Бачиш – полетів перший метелик. Це кропивниця. Невже вона встигла так швидко вирости? Звичайно ні. Є такі метелики, що не гинуть взимку. Залізуть вони кудись в щілину і перезимують там, пересплять до весни. Так і кропивниця. Тому вона перша серед метеликів з’являється.

 

Д – 14. Спиши текст. Добери заголовок. Познач у дужках час дієслів.

Розлилися річки. Затопили низини і луки. Летять і летять з вирію пташки. Тепле проміння нагріває землю. Розпочалася весняна сівба.

Цвітуть в’язи і крислаті клени. Скоро буйно розквітнуть садки. Тому й місяць має назву квітень.

 

Д – 15. Склади речення зі слів кожного рядка. Визнач рід дієслів.

Прийшла, і, ось, весна;

сонечко, пригріло, весняне;

промінням, запарувала, сонячним, під, земля, теплом;

травичка, зазеленіла, молода;

золоті, берізка, одягла, сережки.

 

Д – 16. Склади речення зі слів кожного рядка. Запиши їх так, щоб вийшла зв’язна розповідь.

гніздо, весела, звила, пташка, дахом, під;

випало, з, якогось, гнізда, пташеня;

у, він, поклав, гніздо, пташеня;

побачив, пташеня, Василько, це.

 

Д – 17. склади з груп слів речення і запиши їх так, щоб вийшла зв’язна розповідь.

1) прийшла, ось, і, весна.

2) гілках, на, бруньки, скоро, тоненьких, набубнявіють.

3) летять, країв, з, птахи, теплих.

4) небо, синє, стало.

5) яскраво, світить, сонце.

 

Д – 18. Від поданих слів утвори дієслова в неозначеній формі і запиши:

а) спів, гра, зелень, біг, крик;

б) слух, життя, ріст, рана, стрибок;

в) мир, лічба, рахунок, ліки, друк.

 

Д – 19. Прочитай вірш. Випиши дієслова. Утвори від них неозначену форму.

Подивись: весна устала,

Сипле пишними квітками;

Подивись: веселим птаством

Ожили степи з лісами.     (Б.Грінченко)

 

Д – 20. До поданих дієслів добери слова – синоніми з НЕ.

Зразок: відпочивати – не працювати.

Сумувати, голодувати, мовчати, ледарювати, лежати.

 

Д – 21. Запиши прислів’я і приказки, розкриваючи дужки.

Хто (не) дотримує свого слова, той сам себе зневажає.

Хто (не) працює, той (не) їсть.

У (не) вмілого руки (не) болять.

Материнська ласка кінця (не) знає.

Семеро одного (не) ждуть.

 

Д – 22. Постав дієслова, що в дужках, в потрібній формі. Спиши. Вкажи час дієслів.

(Наговорити) цілу гору, а (зробити) з макове зерно.

Одна бджола мало меду (наносити).

Одним вухом (почути), другим (випустити).

ДОДАТОК

 

Слово

С – 1. Спишіть, ставлячи одну з букв. Д – Т ?

Гру..ка , са.. ки , ліко..ь, моло..ьба, боро..ьба,  слі.., ву..ка, сусі..ка, льо..чик.

 

С – 2. Спишіть, ставлячи одну з букв. Г – Х ?

Во..ко, ні..ті, лу.., баті.., ле..ко, ні.., лопу.., ні..то, побі.., стра.., сні.., смі..  .

 

С 3. Запишіть слова. Поділяючи їх рисками для переносу.

Вільно, близькість, військо, спільний, більший, сильний, учительський, рученька, їжачок, грім.

 

С 4. Запишіть слова , поділяючи їх для переносу.

Голівонька, синенька, біленький, майорить, акація, міський, лілея, ірис, пальто, олівці.

 

С 5. Запишіть слова з подовженим приголосним. Виконайте звуковий аналіз 2-3 слів.

   У кінці лану залишали пучок незжатого колосся.

   До підніжжя клали окраєць хліба і дрібку солі.

   Синички стали лущити насіння.

   Орел покинув скелі захололі, щоб день новий зустріти в піднебессі.

 

С6. Запишіть слова, поділяючи їх для переносу.

Узлісся, зростання, обличчя, волосся, іменник, шиття, ллється, старанність, Полісся, роздоріжжя.

С7. Запишіть прислів’я, вставляючи пропущені букви.

  1. Яке корі..я , таке й насі..я .

  2. Маленька праця краща за велике безді..я .

  3. Краще мовча..я , ніж невміле говорі..я .

  4. Без учителя, навма..я , важко здобувати зна..я .

 

С8 . Поставте пропущені букви. Виконайте звуковий аналіз 1-2 слів.

   Л..н, ..рж, Ал..на, пен..к, л..нарі, с..годні, ма..ріти, сер..зний, ра..н, с..мий.

 

С 9. Поставте пропущені букви . З одним зі слів складіть речення.

Бад..рий, кра..к, ..д, вс..му, ден..к, ..рж, бо..вий, ц..го, т..тя, Ал..ша, л..довий, вечірн..ї .

 

С10. Прочитай речення, встав пропущені звуки замість крапок.

1. …воник кличе нас до школи. 2. Вода тече з …брела. 3. …рело  ..юрчить. 4.Дівчинка дивиться у ..еркало.  5. Б…оли працюють з ранку до пізнього вечора.

 

С11. Знайди помилки.

Швиденько

Медівник

Широкий

Прилетять

 

С12. Знайди помилки. Запиши правильно.

Юрко та євген  люблять тварин. У хлопчика є пес памір та папуга Кеша. А недавно андрій  подарував братам  хом’яка  хомку.

 

С13. Знайди помилки . Запиши правильно.

Катерина степанівна читала учням  про тараса  Шевченка. Великий український поет народився у селі моринці. Петро назаренко прочитав вірші Шевченка.

 

С 14. Знайди помилки. Запиши правильно.

Моя бабуся живе в селі степанівна. Її звуть марією. У бабусі є корова лиска, коза зірка.

 

С 15. Знайди помилки.

Сьомий, гайок, Йосип, пенйок, денок, йорж, маьор, льодовий, польовий, колйори, майонез, слози.

 

С 16. Знайди помилки.

Зилене жито, медоносна вирба, глибоке озиро, пташине крило, мальовниче сило, білі греби.

С 17. Знайди помилки.

Литить до сила степовий орел. У нього величезні крила. Одним помахом крил орел на дисяток метрів піднявся. Пташки поховалися, бо хижак шукає їжу. Стало тимніти. Сердитий він политів до моря.

С18. Знайди помилки.

Падає сніг, такий лагідний, м’який, виликими сніжинками. Білі зірочки падают повільно і легко. Приємні вичірні сутінки. Це останній вечір старого року…

 

С19.  Знайди помилки. Добери слова для перевірки.

Вичірній        

Лесточок      

Висняний       

Земовий      

 

С20. Знайди помилки. Добери слова для перевірки.

Виселий     

Чесло          

Ребина       

Диривце     

 

С 21. Знайди помилки.

Книжка, бапка, казка, стешка, лехко, доріжка, беріска, шубка, загадка,  рипка.

 

С 22. Знайди помилки.

                                 Прислів’я

  1. Сказати лехко, а зробити вашко.
  2. Книшка вчить, як на світі жить.
  3. Землі кланяйся нисько, до хліба будеш близько.
  4. Червона ягітка, яле на смак гірка.

 

С 23. Знайди помилки.

                       Народні прикмети

1. Швитко сніх розтанув – буде мокре літо.

2. Яскраві зірки взимку – на  морос.

3. Лунко потріскує літ – на міцний мороз.

 

С 24. Знайди помилки.

Здоровя, п’ятеро, ім’я, вють, р’ясно, рюкзак, хом’яки, п’ятниця, мякий, бурян , п’є, бур’я .

 

С 25. Словникова робота «Грамотійко».

            Букви вставляй – слова читай!

В..разно,  вер..сень, л..тера, олен.., читан(нн)я, пр..дмет, д..ктант, (К/к)їв, завда(н,нн)я.

 

С 26. Тлумачна словникова робота.

1. Вид письмової роботи учнів.                  ___________________

2. Перший місяць осені.                               ___________________

3. Людина , що навчає інших.                     ___________________

4. Звір, що любить мед, зимує у барлозі.      ___________________

 

С 27. Словникова робота «Додавалочка»

1. Маленький довговухий     _______________

2. Великий клишоногий        _______________

3. Столиця України                _______________

 

С 28. Словникова робота «Додавалочка»

                 Додай слівце – вгадай, що (хто) це?

1.Ми читаємо на уроці        ______________   

2. Я добре виконав               ______________    

3. В залі йдуть спортивні    ______________    

4. Одинадцятий місяць             

 

С29. Словникова робота «Грамотійко»

Букви вставляй – слова читай!

Ч..рговий, т..атр, ч..твер, кил..м, л..стопад, пр..звище, за..ц.., м..тро, кит..ця, б..бл..отека, ол..нь.

 

С30. Словникова робота «Розсипанка»

цьєаЗ      

нтаЧиня   

летяД       

медтПре   

 

С31.  Словникова робота «Розсипанка»

іляНед        

Терат          

нивзаКо   

виЧекири

С32. Словникова робота «Чарівний ланцюжок»

Вулицяясен            

Диваннеділядятел  

Понеділоккилимознака  

Метрозаєцьдиктант 

 

С – 33. З кожної групи слів вибери слова – родичі.

1. Мило, мильниця, милитися, милуватися, мильце, мильний.

2. Сова, совеня, совок, совиний.

3. Син, синок, синій, синівський.

 

С 34. З кожної групи слів вибери слова – родичі.

1. Бережливий, бережок, обережний, бережливість.

2. Сирість, сирник, сирий, відсиріти.

3. Дорогий, дорога, дорожній, подорожчати, подорожник.

 

 

 

 

Речення

Р1. Прочитай. Спиши. Скільки речень у цьому вірші? Що називається реченням?

Ось липа кучерява

Розкинула намет.

На липі цій недавно

Бджілки збирали мед.

Зроби звуковий аналіз слова бджілки.

 

Р2. Спиши і підкресли у кожному реченні головні слова. Пригадай і запиши кілька назв птахів.

У сонячнім просторі

Щебечуть ластівки.

Як човники на морі,

Вгорі пливуть хмарки.

 

Р3. Прочитай. Спиши. Чим речення відділяються одне від одного? Підкресли словадії.

Тихо осінь ходить гаєм.

Ліс жовтневий аж горить.

Ясен листя осипає.

Дуб нахмурений стоїть.

Р4. Визнач, скільки речень у тексті. Напиши,позначаючи початок і кінець речення.

Іринка виставила за вікно годівницю на ниточку вона прив язала шматочок сала уранці дівчинка побачила пташку вона дзьобала крихти хліба і весело попискувала.

 

Р5. Прочитай. Спиши. Замість крапок встав потрібні слова.

Послала зима люті... . А ... не злякалися. ... в дуплі горішки гризе. ... вистрибує, гріється. Коні, корови, вівці в теплих ... зимують. (За К.Ушинським.)

(хлівах,заєць, звірі, морози,білка)

 

Р6. З поданих слів склади речення і напиши твір на вказану тему.

                            Весна

Весна, прийшла, зеленіє, дерева, травичка, розпускаються, квіти, ранні, пташки, радісно, селяни , сіють, садки.

 

Р7. Склади речення зі слів кожного рядка. Запиши.

1)нас, до, дзвоник, школи, кличе

2)випало, голуб’ятко, з, гнізда

3)солов’ї, навесні, співають, гарно,ой,я

4)садку,у,вашому,м’ята,росте,чи

 

Р8. Склади речення з поданими головними словами. Запиши.

Листя,опадало; соловей, співав; другокласники допомагають.

 

Р 9. Запиши повні відповіді на запитання. Запиши три назви диких тварин. Поділи ціслова на склади.

1.Який лісовий звірок сушить гриби на дереві?

2.Які пташенята не знають своєї матері?

3.Яка дика тварина любить малину?

 

Р10. Спиши і постав потрібні знаки в кінці речень. Скажи, які це речення.

Будьте, діти, здорові та бадьорі

Що роблять учні у школі

Сашко читає казку

Річка тече за лісом

Старанно виконуй домашні завдання

 

Р11. Спиши речення. Підкресли головні слова.

Золота осінь завітала до нас. Промені сонця падають на пожовклу траву. Лелеки збираються у далеку дорогу.

 

Р12. Спиши слова і постав наголос.

Ольга, яблунька, дідусь, ковзани, стільці, виразно, спальня.

 

Р13. Випиши слова, що складаються з двох складів.

Люстра, майор,береза, марка, стежка, крок, ячмінь, кава, сарафан, стіл, кружок, зоря.

 

Р 14. Запиши слова. Поділяючи їх рисками для переносу.

Спільний, забудько, вузький, сільський, рибонька, стоять, одягтись, купаються.

 

Р15. Спиши, вставляючи замість питань слова.

Прийшла (яка?) осінь. Сонце світить (як?). Дерева стоять (які?). Йдуть (які?) дощі.

 

Р16. Спиши і постав перед виділеними словами питання.

Ми приїхали на аеродром на світанку. Пасажири сіли в літак. Ось літак піднімається вгору. Він швидко набирає висоту.

 

Р17. Визнач, скільки речень у тексті. Напиши, позначаючи початок і кінець речення.

Чисте й прозоре повітря далеко чути звуки на дні лісового струмка видно кожен камінчик по прозорому високому небу біжать хмарки ясної тихої днини літає над землею сідає на обличчя липуча павутина.

 

Р18. Спиши і закінчи текст.

Тут дім. Коло дому дерева. Он сад. У саду дерева, квіти. Дід Данило садівник. Він садив дерева. А Даринка ...  ... .

 

Р19. За змістом розповідного речення побудуй кілька питальних.

Діти бігали коло річки.

Біла хмара лине в небесах.

Пишно розквітли жоржини.

 

Р20. Перебудуй спонукальні речення в розповідні.

Діти, бережіть книгу!

Прилітайте, журавлі, до рідної землі!

Шануйте кожну крихту хліба.

 

Р21. Зі слів кожного рядка склади речення.

Пише, Євген, охайно

Діти, пташок, взимку, підгодовують

Озера, навколо, верби,розрослися

Падає пухнастий, на доріжки, сніг, саду

 

Р22. Подумай, які розділові знаки потрібно поставити в кінці кожного речення.

                            Восени

Це було восени Хлопці пішли в ліс гуляти Який чудовий ліс А скільки пташок сидить на дереві Чого це вони докупи злетілись Птахи зібрались летіти у вирій

 

Р23. Скажи, як називається маленький сад. Запиши.

Хто піклується про сад? Запиши.

А як називається стежка в саду? Запиши.

 

Р24. Прочитай. Вивчи напам’ять. Запиши з пам’яті.

Зиму мороз дуже любив,

Зимі мороз кожух пошив.

Носи, зимо, оцей кожух

Із сивих хмар, із білих мух ...

 

Р25. Запиши утворені прислів’я.

Менше вкусиш,                   то ще й ложкою.

Калина хвалилась,               швидше ковтнеш.

Як  мед,                                 що з медом солодка.

 

 

 

 

Текст

 

Т1. Розмісти і запиши речення так, щоб вийшов текст.

Зайшла у трамвай старенька бабуся. Бабуся подякувала Ігореві й сіла. Ігор схопився з місця. Їхав Ігор з мамою трамваєм.

 

Т2. Розмісти і запиши речення так, щоб вийшов текст.

Все тіло їжака вкрите голками. Тато подарував Юркові їжака. Котик хотів погратися з їжаком. Мурчик поколов собі лапки.

 

Т3. Поділи текст на речення. Запиши.

Випав сніг білою скатертиною вкрилися поля височіють глибокі замети ліс надів важкі шапки і притих.

 

Т4. Творче списування. Спиши текст, замість крапок допиши потрібні за змістом слова.

Вдень на небі світить ..., а вночі .... Влітку сонце сходить ..., а взимку ... (рано,сонце,місяць, пізно)

 

Т 5. Cкладіть речення зі слів. Запишіть текст.

На, вибігла, бережок, козуля

Стала, питп, воду, вона

В, щось, кущах, запирхало

Підвела, козуля, і, рвучко, голову

Їжак, то, був

 

Т 6. Переставте речення так, щоб утворився текст. Добери заголовок.

За нею йшло двоє ведмежат.

На берег лісової річки вийшла ведмедиця.         1.

Ведмедиця викупала їх у річці.

Ведмежата були задоволені.

 

Т 7. Визнач, скільки речень у тексті. Напиши, позначаючи початок і кінець речення.

Андрійко затулив долонями вуха грім даленів лісом Андрійко виглянув у віконце дощик стукав по чисто вимитому листі у траві та між корінням ліщини білів град.

 

Т 8. Запиши текст. Добери заголовок.

Борсук заготовляв собі гриби він спритно виймав опеньки і складав на купку деякі ніс до галявинки там була його сушарня.

 

Т 9. Зі слів кожного рядка склади речення. Запиши текст.

Зими, готуються, до,тварини

Перелітні , збираються, зграї, у, великі, пташки

Вони, південь, летять,на

Комахи, під, дерев, кору, ховаються

 

Т 10. Перестав речення так, щоб утворився вірш.

Ніжок їй не закував.

Вкрий нашу озимку,

Щоб мороз не дошкуляв,

Ой зимонько  зимко,                1.

 

Т 11. Зі слів кожного рядка склади речення. Запиши текст.

Подвір’я, раннього, зимового, заглянь, ранку, на

По, стрибають, снігу, горобчики

Холоду, вони, від, розпушилися

Стрибають, підбирають, і, крихти

 

Т12. Прочитай текст. Добери найбільш вдалий заголовок.

Над лісом піднялося сонце.Сріблом виграє лід річки. Стоїть весь в інеї зимовий ліс і зустрічає ранкове сонце.

1. Ранкова зоря

2. Ранок в лісі

3. Ліс в інеї

4. Річка під льодом

 

Т 13. Прочитай текст.Чи можна цьому тексту дати заголовок «Верби» ? Чому?

Річка тече через село. У ній багато води. Завжди вона кудись біжить. Ні хвилинки не стоїть на місці. На її берегах ростуть плакучі верби.

 

Т 14. З поданих слів склади речення. Перестав їх так, щоб вийшов текст. Добери заголовок.

Літо, настало.

Ромашки, волошки,у, полі, зацвіли, і

Шовкові, гойдає, трави, вітерець

Ромашка, дивиться, оком, жовтим

Виглядають, трави, з, небесні, волошки.

 

Т 15. Прочитай. Допиши до тексту кінцівку.

У зеленому гаю живе дятел.Тільки сонечко встане над землею, привітає її своїм промінням, він починає працювати.

Пильно оглядає всі дерева, жодного шкідника не залишить на хворій гілці. На весь гай стукає дятел своїм міцним дзьобом.

Ось тому...

 

Т 16. Перебудуй текст так, щоб він складався зі спонукальних речень.

Люблять і оберігають ліси в нашій країні. Жодного дерева не вирубують без потреби. На місці вирубаних дерев насаджують нові ділянки.

 

Т 17. За поданими запитаннями склади текст.

Яка тварина лисиця(свійська чи дика) ?

Де вона живе?

Якого кольору у неї шерсть?

Який у лисиці хвіст?

Які ти знаєш казки про лисичку?

 

Т 18. Склади розповідь за поданим початком (23речення).

Весна. Сонечко яскраво світить на небі. Марійка поспішає додому. Вона біжить по сходах. Раптом почула жалібне нявчання...

 

Т  19. Прочитай текст частинами. Запиши кожну частину так, як запам’ятав

1. Рома часто кривдив Рекса. Рекс гарчав,але не кусався.

2.Якось цей Роман без дозволу сів у човен і подався в мандри. Човен перекинувся. Хлопець упав у воду.

3. Рекс почув крик. Він кинувся у воду і витяг хлопчика  на берег. Тоді Рома обняв Рекса.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (10.02.2016) | Автор: Вітюк Олена Анатоліївна
Переглядів: 1663 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!