Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Практикум особистісного зростання для учнів молодшої школи

Практикум особистісного
зростання для учнів молодшої школи

 

Пояснювальна записка
Програма створена на основі казок великого українського педагога і письменника Василя Сухомлинського. Ці твори глибоко поетичні, лаконічні, з тонким підтекстом. Навіть у, здавалося б, суто ліричних етюдах відчувається обережний натяк, повчальна спонука, лагідний поштовх до осмислення чийогось досвіду, до вільної, нічим не схованої фантазії.
Мета програми: сприяння особистісному зростанню та соціальній адаптації молодших школярів.
Основними завданнями програми є:
■ допомога дитині в усвідомлені свого «Я», подоланні внутрішніх конфліктів, в особистому, духовному зростанні;
■ навчання учнів умінню визначати життєві цінності, формування в них відповідального ставлення до власних вчинків;
■ гармонізація міжособистісних стосунків у дитячому колективі; формування толерантного відношення до інших людей, пізнання цінності і неповторності кожної людини;
■ формування рефлексії, вміння розпізнавати свої емоційні стани, мотиви поведінки;
■ підвищення стресостійкості, вміння знаходити власні ресурси в скрутному становищі.
Програма складається з 11 занять, які пропонується проводити один раз на тиждень для учнів молодшої школи (3-4 класи). Кожне заняття має певну структуру.
1. Вступна частина:
■ казковий ритуал вітання;
■ розминка.
2. Основна частина.
3. Рефлексія.
4. Казковий ритуал прощання.

Під час проведення занять використовуються різноманітні практичні завдання: проблемні запитання, тренінгові вправи, рольові ігри, малювання. Доцільно по закінченню кожного з них проводити обговорення на усвідомлення дітьми власних почуттів та роздумів.
Перше заняття
І Казка «Коржик і колосок» І. Вступна частина.
1. Казковий ритуал вітання.
2. Розминка. Вправа «Снігова грудка».
Діти передають м'яч по колу, називаючи при цьому своє ім'я. Отримуючи м'яч від сусіда, кожен називає імена попередніх учасників, а потім своє.
ІІ. Основна частина.
1. Вправа «Чорна скринька».
У коробці схований певний предмет (колосок). Діти мають відгадати, що це за предмет, за допомогою запитань ведучому, на які той може відповісти «так» або «ні».
2. Робота з казкою «Коржик і колосок».
Після читання казки, проводиться обговорення за наступними запитаннями:
- Як ви вважаєте, про що ця казка?
- Яка розмова відбулася між Коржиком і Колоском?
- Чому Колосок найголовнішою назвав Людину?
- Як можна довести, що людина - творець усього?
- Чому вчить ця казка?
3. Малювання за мотивами казки.
5. Підбиття підсумків.
6. Вправа «Дружба починається з посмішки».

Всі беруться за руки, утворюючи коло, дивляться сусідові в очі й дарують йому посмішку.
ІІІ. Рефлексія.
- Що найбільше запам'яталося й сподобалося?
- Як ви почуваєте себе, який у вас настрій?
IV. Казковий ритуал прощання.

Друге заняття. Казка «Як пробудилася зелена травичка»
І. Вступна частина.
1.Казковий ритуал вітання.
2.Розминка. Вправа «Клубочок».

Ведучий тримає в руках клубочок ниток, намотує нитку на палець, ставить будь-яке запитання учасникові гри; той ловить клубочок, намотує нитку на палець, відповідає на запитання.
ІІ. Основна частина.
1. Вправа «Руки, що працюють».

Ведучий пропонує дітям взяти два олівці у кожну руку. Покласти перед собою два аркуші паперу. Заплющити очі і малювати на папері.
2. Робота з казкою «Як пробудилася зелена травичка».
Після читання казки, проводиться обговорення за наступними запитаннями:
- Чому травинка так довго спала?
- Що заважало травинці піднятися?
- Що допомогло героїні підвестися ще вище?
- Чи може трапитися подібна історія в житті людини?
- Чому вчить ця казка?
3. Малювання найяскравішої картинки казки (або моделювання сюжету).
4. Підбиття підсумків.
5. Вправа «Я бажаю тобі...».
ІІ. Рефлексія.
IV. Казковий ритуал прощання.

 

Третє заняття Казка «Бо я людина»

/. Вступна частина.
1.Казковий ритуал вітання. 2.Розминка. Вправа «Вітер дме на...».
ІІ. Основна частина.
1. Вправа «Дзеркало».

Вправа виконується в парах, де один із учасників («дзеркало») має повторювати рухи іншого.
2. Робота з казкою «Бо я людина».
Після читання казки, проводиться обговорення за наступними запитаннями:
- Чому, на вашу думку, ця казка має таку назву?
- Що трапилося з батьком та сином першого дня?
- Які події відбувалися другого дня?
- Чому старий дідусь прибрав камінь з дороги?
- Чому можна навчитися у героїв даної казки?

3. Вправа «Дописати казку» (або малювання за мотивами казки).
4. Підбиття підсумків.
5. Вправа « Нас із тобою пов'язує...».

Діти стоять у колі і, кидаючи один одному м'яча, говорять: «Нас із тобою пов'язує...». Ведучий слідкує, щоб м'яч побував у всіх учасників.
ІІІ. Рефлексія.
- Що нового дізналися? Що було найцікавішим?
- На що схожий ваш настрій сьогодні?
IV. Казковий ритуал прощання.

 

Четверте заняття Казка «Людина з Гарячим Серцем»

/. Вступна частина.
1.Казковий ритуал вітання.
2.Розминка. Вправа «Доторкнися до...».

Ведучий задає предмет (колір тощо), до якого треба доторкнутися.
ІІ. Основна частина.
1. Вправа «Знайди протилежне».
До наданих ведучим слів діти підбирають протилежні слова (радість, гнів, образа, сором,
задоволення, щастя).
2. Вправа «Закінчи речення». Дітям пропонується закінчити речення: «Щастя - це...».
3. Робота з казкою «Людина з Гарячим Серцем».

Після читання казки проводиться обговорення за наступними запитаннями:
- Що може зробити людина з гарячим серцем?
- Яку різницю в поглядах на щастя ви бачите, між людиною з гарячим і холодним серцем?
- Чи в своєму житті ви зустрічали подібних людей?
- Що ви порадите людині з холодним серцем?
4. Програвання епізодів казки.
5. Підбиття підсумків.
6. Вправа «Танок-феєрверк».

Спочатку обговорити з дітьми, які бувають феєрверки, якої форми, кольору тощо. Потім запропонувати дітям перетворитися на святковий феєрверк, злетіти в повітря з голосним криком і повільно опуститися на землю з тихим звуком.
ІІІ. Рефлексія.
IV. Казковий ритуал прощання.

 

П'яте заняття Казка «Звичайна людина»
І. Вступна частина.
1. Казковий ритуал привітання.
2. Розминка. Вправа «Танок спагеті».

Всі учасники витягнули тулуб, руки притиснули до себе. Потрібно уявити, що всі перетворилися на спагеті. Тверді, рівні. Тулуб напружений. Спагеті кладуть у гарячу воду, тіло стає все м'якшим і м'якшим, дозволяється розходитися так, як заманеться. Потім спагеті перетворюються на хлопчиків і дівчаток.
ІІ. Основна частина.
1. Вправа «Труднощі учня».

Ведучий пропонує дітям зобразити асоціацію на слово «труднощі», після чого відбувається
ІІІ. Рефлексія.
IV. Казковий ритуал прощання.

 

Шосте заняття Казка «Хто найкращий майстер на землі»
І. Вступна частина.
1.Казковий ритуал вітання.
2. Розминка. Вправа «Зоопарк».

Ведучий пропонує дітям уявити, що вони потрапили до зоопарку. Кожен з учасників має вибрати тварину і показати її іншим за допомогою міміки та жестів.
ІІ. Основна частина.
1. Вправа «Я тобі дарую».

Всі сидять у колі. Ведучий пропонує зробити за допомогою жестів подарунок сусідові, який сидить ліворуч. Головна умова -доброзичливість. Той, кому по
IV. Казковий ритуал прощання.

 

Сьоме заняття Казка «Хризантема і Цибулина»
І. Вступна частина
1.Казковий ритуал вітання.
2. Розминка. Вправа «Кошеня».

Діти уявляють, що мама принесла додому кошеня, якому страшно і сумно. Кожна дитина виступає в ролі кошеняти, якому інші говорять приємні слова.
II. Основна частина
1. Вправа «Я дуже гарний».

Учасники повторюють за ведучим по черзі слова «Я дуже гарний», спочатку пошепки, потім голосно і дуже голосно.
2. Робота з казкою «Хризантема і Цибулина».
Після читання казки, проводиться обговорення за наступними запитаннями:

 

Восьме заняття Казка «Зелене та рум'яне яблучка»
І. Вступна частина.
1.Казковий ритуал привітання.
2,Розминка. Вправа «Папуга».

Ведучий вимовляє коротку фразу, наприклад, «Я йду гуляти». Один із учасників повторює це речення з певною інтонацією. Інші відгадують, яку емоцію хотів передати учасник.
ІІ. Основна частина.
1. Вправа «Мишоловка».

Учні стають у коло, міцно стискають ноги, руками обіймають один одного за пояс – це мишоловка. Ведучий знаходиться в колі. Його завдання: будь-яким чином вибратися з мишоловки. Дорослий слідкує, щоб «мишеня» не скривдили, не образили.
Обговорення, труднощів, які виникають у дітей під час навчання, і способів їх усунення.
2. Робота над казкою «Звичайна людина».
Після читання казки, проводиться обговорення за наступними запитаннями:
- Чому дідусь із онуком завжди напували подорожніх у сухому степу?
- Чому дідусь назвав подорожнього зі сторожкими очима не людиною?
- Чому дідусь назвав подорожнього з байдужими очима не людиною?
- Чому вчинок людини з добрими очима дідусь назвав звичайним?
- Чи можна зустріти героїв казки у справжньому житті?

3. Малювання за мотивами казки (або переписування сюжету казки).
4. Підбиття підсумків.
5. Вправа «Я бажаю тобі» (див. заняття № 2).

IV. Казковий ритуал прощання.

 

Дев'яте заняття Казка «Дуб і Лоза»
І. Вступна частина.
1. Казковий ритуал вітання.
2. Розминка. Вправа «Струм».

Учасники сідають у коло. Тримаючись за руки, передають по колу «струм» (по ланцюжку один одному тиснуть руки).
ІІ. Основна частина.
1. Вправа «Чорна скринька».

У коробці схований певний предмет (гілка). Діти мають відгадати, що це за предмет, за допомогою запитань, на які ведучий може відповісти тільки «так» або «ні».
2. Робота з казкою «Дуб і Лоза».
Після читання казки, проводиться обговорення за наступними запитаннями:
- Яка розмова відбулася між Дубом та Лозою на початку казки?
- Як поводила себе Лоза під час буревію?
ІІІ. Рефлексія.
IV. Казковий ритуал прощання.

 

Десяте заняття Казка «Кущ вовчих ягід»
1. Казковий ритуал вітання.
2. Розминка. Вправа «Хто покликав»?.

Один із учасників підходить до стіни, відвертається. Інші по черзі кличуть його, вимовляючи звук «а». Тому, хто водить, необхідно вгадати, хто покликав.
ІІ. Основна частина.
1. Вправа «Боюся - не боюся».
Діти швидко по колу передають м'яча. Той, хто його отримав, має назвати, чого може боятися людина та які дії необхідно виконати чи що знати, щоб страх зник.
2. Робота над казкою «Кущ вовчих ягід».
Після читання казки, проводиться обговорення за наступними запитаннями:
- Чому Кущ вовчих ягід милувався собою?

 

Одинадцяте заняття Казка «Останнє бажання»
І. Рефлексія.
1.Казковий ритуал вітання.
2. Розминка. Вправа «Конкурс хвальків».

Ведучий повідомляє, що сьогодні проводиться конкурс на кращого хвалька. Але хвалитися необхідно не своїми успіхами чи вродою, а сусідом, який сидить праворуч.
ІІ. Основна частина.
1. Вправа-етюд «Після дощу».

Спекотливе літо. Тільки-но пройшов дощ. Діти обережно ступають навколо уявних калюж, намагаючись не замочити ноги. Потім розбешкетувалися, стрибають по калюжах так сильно, що бризки летять на всі боки, їм весело.
2. Робота над казкою «Останнє бажання».
Після читання казки, проводиться обговорення за наступними запитаннями:
- Чому людина померла від спраги?
- Що запропонувала Смерть Людині?

2. Робота з казкою «Зелене та рум'яне яблучка».
Після читання казки, проводиться обговорення за наступними запитаннями:
- Що трапилося з зеленим яблучком, яке ховалося весь час у холодку?
- Чому друге яблучко стало рум'яним?
- Чому вчить ця казка?
- Що можна порадити героям казки?
3. Малювання за мотивами казки (або створення продовження казки).
4. Підбиття підсумків.
5. Вправа «Побажання».

Учні сидять у колі і, кидаючи один одному м'яча, говорять добрі побажання.
ІІІ. Рефлексія.
- Що робив під час буревію Дуб?
- Чи можна однозначно назвати позитивних і негативних героїв казки?
- Як люди пристосовуються до того, щоб пережити різні проблеми?

3. Малювання за мотивами казки (або переписування сюжету казки).
4. Підбиття підсумків.
5. Вправа «Ворожка».

Ведучий одягає хустку і перетворюється на ворожку, яка пропонує поворожити всім присутнім. Учасники по черзі звертаються до неї зі словами: «Ворожко, поворожи мені, розкажи мені, який я!». «Ворожка» тримає картки із записаними на них позитивними якостями, витягує одну і демонструє її дитині.
- Чому пташки не куштували вовчих ягід?
- Яка розмова відбулася між кущем і пташками?
- Чи буває отруйне красивим?
Наведіть приклади із життя, коли красиве виступало отруйним?
Чому можна навчитися в цій казці?
3. Малювання за мотивами казки (або постанова вистави).
4. Підбиття підсумків.
5. Вправа «Відгадай-но».

Учасники повинні уважно
роздивитися свого сусіда, який сидить ліворуч, і відгадати, що йому подобається.
ІІІ. Рефлексія.
IV. Казковий ритуал прощання.

дарували, має подякувати за подарунок.
2. Робота з казкою «Хто найкращий майстер на землі».
Після читання казки, проводиться обговорення за наступними запитаннями:
- Чому старійшини зробили таку ухвалу?
- Яке змагання запровадили старійшини?
- Чому переможницею стала Марія?
- Чому всі стояли на майдані, затамувавши подих?
- Чого можна навчитися, читаючи цю казку?
3. Постанова вистави.
4. Підбиття підсумків.
5. Вправа «Компліменти».

Учасники беруться за руки і, дивлячись в очі сусідові, говорять йому декілька добрих слів. Той, хто приймає, киває головою і говорить: «Дякую, мені дуже приємно!».
ІІІ. Рефлексія.
- Чому Хризантема вважала себе більш привабливою, ніж Цибулина?
- Яка розмова відбулася між героїнями?
- Чому жінка назвала Цибулину гарною?
- Чи може бути цибулина гарною?
- Чи можна в житті зустріти подібних людей?
3. Малювання за мотивами казки.
4. Програвання епізодів казки.
5. Підбиття підсумків.
6. Вправа «Сліпий танець» .

Учасники об'єднуються в пари. Один заплющує очі, другий - «зрячий». Беруться за руки і танцюють один з одним під музику (1-2 хв.). Потім міняються ролями.
ІІІ. Рефлексія.
IV. Казковий ритуал прощання.

- Яке бажання загадала Людина?
- Чому Смерть була приголомшена бажанням Людини?
- Що зробила Людина в останні хвилини життя?
- Як допомагає в житті людини могутній дух, віра в життя і надія на майбутнє?
- Чому можна навчитися у героя цієї казки?
3. Груповий малюнок за мотивами казки.
4. Підбиття підсумків.
5. Вправа «Чарівний клубочок» (див. заняття № 2).
III. Рефлексія.

- Яка казка найбільше сподобалася і чому?
- Чому важливому навчилися?
Ведучий дякує групі за спільно пройдений шлях. Він звертає увагу на те, що діти дещо змінилися, тому що перебування в казці обов'язково змінює людину - іноді відразу, іноді поступово. Ведучий говорить, що новий досвід і знання, які вони отримали, обов'язково знадобляться їм ужитті.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (26.02.2016) | Автор: Талах Ольга E
Переглядів: 705 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!