Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Правила гостинності

План –конспект уроку на тему:
«Правила гостинності»
(Я і Україна.
Громадянська освіта. 4 клас)

Підготувала:
Матвійчук Надія Василівна
вчитель початкових класів
НВО №1 «Школа – дитячий садок»

м. Хмельницький, 2014 р.

 

 Т Е М А. Правила гостинності
М Е Т А. Ознайомити учнів з правилами гостинності, вчити виконувати їх ці правила, формувати вміння визначати проблеми та вирішувати їх, робити самооцінку власної діяльності, аналізувати чужу і власну поведінку, чітко висловлювати свою думку та вміти вислуховувати співрозмовника. Розвивати уяву, фантазію, мовленнєвий етикет. Виховувати культуру поведінки, гостинність, свідоме шанобливе ставлення до загальнолюдських цінностей.
О Б Л А Д Н А Н Н Я. костюм сороки з телеграмою, картки із записом ситуацій, запис пісні «Зеленеє жито, зелене», мікрофон, підручники, запис фізкультхвилинки, сірники, миска з водою, мило, грудочки цукру, серветка, розрізані прислів’я в 4 конвертах, конверти з тестами, гостинці, комп’ютер, картки з назвами команд, 4 чистих аркушів паперу і ручки, великий конверт-протокол для сороки.
Т И П   У Р О К У. Урок засвоєння нових знань.

                                                    Х І Д   У Р О К У

І. Організація класу.
1. Декламування вірша. ( Діти стоять посередині класу. )
(Діти: )

«Доброго дня, Вам!» - людям бажаєм.
«Доброго дня, Вам!» - гостей ми вітаєм.
(Вчитель )
«Доброго ранку, світлої днини!» -
Щедро даруй ти людям, дитино.
І посміхнуться у відповідь люди.
Добрі слова ж бо для кожного любі!

2. Вправа - енергізатор.
- Діти, добрий день починається з гарного настрою, веселої посмішки, корисних справ. Тож усміхніться гостям, усміхніться мені, усміхніться один одному.
3. Об’єднання в групи.
- Тепер підійдіть до своїх парт, утворіть коло, візьміться за руки, подумайте про щось приємне , передайте рукостисканням свою позитивну енергію по колу. Покладіть долоньки до грудей, візьміть вогник доброти і тепла свого сердечка та передайте з посмішкою своїм товаришам. Сідайте.
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Ми сьогодні працюємо у групах. Тому доречно буде пригадати правила роботи
2. А що ж ми вивчали на попередньому уроці?
3. Тест ”Ввічливо – неввічливо“.
• Привітатися під час зустрічі.
• Штовхнутись і не вибачитись.
• Допомогти підняти річ.
• Робити всім тільки приємне.
• Інколи обманювати товариша.
• Знімати рукавиці під час вітання.
4. Гра “Так чи ні”.
А зараз ми пограємо в гру. Якщо я говорю все правильно, ви плескаєте у долоні, у разі моєї помилки ви нічого не робите.
Сиджу за столом, поклавши лікті на стіл.
Їм поспіхом, голосно плямкаючи, ковтаю великі шматки.
Після їжі дякую за обід.
За столом у їдальні сміюся, штовхаючи сусіда.
П'ю обережно, не розливаючи напій.
Лізу руками в склянку, щоб дістати фрукти з компоту.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (повідомлення).
- Що ж це за сигнал? (дивимось на екран телевізора)
Нам прийшло повідомлення!
Шановні учні 4-А класу!
Сьогодні в усіх школах міста Хмельницького відбудеться засідання
КЛУБУ ВИХОВАНИХ ДІТЕЙ. Ми, засновники цього КЛУБУ, пропонуємо вам попрацювати з нами. Якщо ви вдало справитесь зі всіма завданнями, то ваш клас зможе себе вважати – найвихованішим у місті Хмельницькому!
Бажаємо успіху! Щасти вам!
Керівництво КЛУБУ ВИХОВАНИХ ДІТЕЙ.
6 лютого 2014р.

- Як ви вважаєте, варто нам спробувати?
- Дякую, можна розпочати засідання КЛУБУ ВИХОВАНИХ ДІТЕЙ.
У роботі клубу бере участь 4 групи: «Журналісти», «Народознавці-дослідники», «Актори», «Витівники». (На дошці)
Отже, засідання розпочалось.
- Хочу наголосити, що в кінці засідання кожна група на ось таких листочках виставить собі оцінку за роботу, тобто здійснить самооцінку, також оцінку групам виставлять наші гості, і звичайно я. Наші оцінки співставимо і виявимо наскільки кожен із нас був об’єктивним!
III. Актуалізація опорних знань.
- Діти, нагадайте, чому люди ходять в гості?
(Приємно, коли хтось, побачивши тебе, зрадіє, тепло усміхнеться. А ще, коли є з ким поговорити, обмінятися новинами, поділитися радістю, разом провести час.)
- Чи доводилось комусь із вас незручно почуватися, перебуваючи в гостях? Якщо так, то чим це можна пояснити? (Господарі не допомогли роздягнутися, на довгий час залишили одних в кімнаті, сказали, що їм натоптали та ін..)

IV. Оголошення теми і мети уроку.
- Отже,тема сьогоднішнього засідання «ПРАВИЛА ГОСТИННОСТІ».
- Ми дізнаємось багато цікавого і корисного, якщо будемо уважними і спостережливими на уроці!

V. Вивчення нового матеріалу.
1. Ознайомлення із значенням і походженням слова «гість».

(Звучить мелодія пісні «Зеленеє жито, зелене»)
Вчитель
- «Зеленеє жито, зелене. Хорошії гості у мене», - говориться в українській пісні.
З давніх давен українців вважають надзвичайно гостинним народом. Хліб і сіль на вишитому рушнику. Так ми вітаємо всіх, хто приходить до нас з добром. І наших гостей ми хочемо так привітати!

(Хлопчик і дівчинка дають хліб гостям)
- А от наші “Народознавці - дослідники ”хочуть розповісти вам дещо цікаве!
Хлі і сіль у слов’ян завжди були знаком прихильності, чистоти і шляхетних намірів.Шматочок хліба і грудочку солі носили при собі як оберіг від злих духів!

Хліб – то духовне начало людини. Він дає нам життя, силу, енергію. Хліб – на столі – велика радість людям! Люди завжди з повагою ставилися не тільки до хліба, а й до солі, адже без неї жодна страва не буде смачною. Сіль була також мірилом дружби і знайомства.
Словами ”просимо хліба-солі одвідати“ запрошували до столу, ”дякуємо за хліб-сіль“ - дякували за гостинність. ”Хлібосольний господар“ – найбільша похвала людині, яка вміє приймати гостей.
Українські звичаї веліли, щоб гість, зайшовши на подвір’я, обов’язково хоча б на хвилиночку вступив до хати. Гостя садили на найкраще місце. Запрошували до столу.
Сидячи за столом, гості повинні були чекати припрошення до страви. Коли гостина була святкова, то дітей за стіл не садили, господарі не сідали: господиня подавала їсти і припрошувала жінок, а господар – припрошував чоловіків.
А звідки ж походить слово ”гість“?
- Цікаво, що слово «гість» дуже давнє. А ще цікавіше,що колись від гостя очікували лиха. І ось чому: праслав’янське слово «гість» споріднене з готським gasts, що означало чужинець, чужоземець, ворог. Отже, первинне значення слова попереджало людей про лихо.
- В Київській Русі гостями називали чужинських купців, а дороги, якими вони прибували, - гостинцями, тай подарунки від них були гостинцями.
- Як змінилося слово «гість» тепер?
- З часом слово «гість» придбало сучасного значення. Той, хто приходить, відвідує кого-небудь вдома. (на дошці)
- Дякую “Народознавцям - дослідникам ” А ми продовжуємо засідання.
2. Правила для господарів.
Вчитель
- Гостини – це зичай приймати гостей і ходити в гості!(на дошці)
- Гостинність –це вміння приймати гостей так, щоб їм було цікаво, приємно, комфортно. (на дошці)
Для цього потрібно дотримуватись певних правил, які народ виробляв упродовж віків.
Розгорніть, будь ласка підручник на с. 35 і давайте ознайомимось із правилами гостинності.
- Як ви вважаєте, це правила для господарів, чи для гостей?
Виступ “Журналістів”
Увага! Ми пропонуємо вам бути в курсі усіх найцікавіших новин! Випуск новин 4 – А класу навчально-виховного об’єднання №1 м. Хмельницького.
Доброго дня! Гарного настрою усім, хто зараз з нами!
У студії сьогодні з вами , Марія Іванівна Соловей! Бажаю усім нам гарних новин! Отож, розпочинаймо!
6 лютого 2014 року в 4 –А класі відбувається засідання Клубу вихованих дітей.
Наш кореспондент, Денис Юрійович Поплавський на сьогодні підготовав репортаж, у якому хоче познайомити нас із правилами для господарів. Але сталося так, що він терміново поїхав у відрядження до Єгипту. Зараз ми спробуємо з ним зв’язатись. Студія! Денисе, ти нас зараз чуєш?
Перепрошуємо за технічні незручності, але на жаль поспілкуватися з нашим кореспондентом не вдається! Я думаю, що нашим глядачам розчаровуватись не доведеться, адже усю інформацію Денис передав нам через електронну пошту. Дякуємо йому! Все ж таки нам вдасться познайомитись із правилами для господарів. Отож, ой а що це! Я не можу їх прочитати, щось трапилось із нашим факсом! Буду просити вашої допомоги. Будь ласка, асистенти роздайте їх нашим глядачам, думаю, що вони з ними швидко впораються.
Наш випуск підходить до кінця! Дякую, що були з нами! Ваша Марія Соловей! ПА-ПА!
Групи оримають правилами, у яких працюють із деформованими словами!
Кожна група озвучує своє правило, пояснює його журналісту – Касприк Анні Олександрівні у мікрофон.

 

 «ПРАВИЛА ДЛЯ ГОСПОДАРІВ»
1. Допомогти гостеві зняти верхній одяг, шапку.
2. Запросити його в кімнату.
3. Запропонувати зручне місце.
4. Треба зробити все для того, щоб гостеві було не гірше, ніж удома.
5. Поки не сіли за стіл пригощатися, спробувати розважити гостя (показати іграшки, альбоми, фотографії, книжки, увімкнути музику, пограти у спокійні ігри).
6. Коли гості вже йдуть, обов’язково провести їх до виходу, допомогти одягнутися.

Виступ журналіста – Попової Валерії Олександрівни..
- Одне із правил вчить допомогти гостеві зняти верхній одяг і шапку.
- А чи знаєте ви, що потрібно зняти спочатку? (Зараз ми це вам покажемо)
- Отож, хлопчики спочатку знімають шапку, а тоді пальто, а дівчата навпаки – спочатку пальто, а потім шапку.
- І ще одне доповнення до правил. Якщо в гостях була дівчинка, а на вулиці темно, обов’язково провести її.
- Дякую «Журналістам».
- Отже, як бачите, діти, бути господарем не так просто. Як зустріти гостя, як прийняти його, як поводити себе з ним , як його розважити – не кожен вміє. А цього варто вчитися!
3. Вправа «ТРЯМ»
Витівникидля того, щоб нам не було сумно і щоб перевірити, які ми уважні пропонують нам виконати вправу «ТРЯМ»!
- А тепер увага на дошку.
Гості-5
Гостинність -11
Гостювання -?
- Ці милозвучні слова походять від одного кореня. Відгадайте, що потрібно поставити замість знака питання. (-10 – кількість букв у слові.)
- Дякую, тобі дійсно вдалось зацікавити гостей.
VI. Фізкультхвилинка.
Втомились , слід відпочити , щоб зберегти своє здоров’я.
Отож, ”Витівники“… (Діти виходять на клас, вмикається музика… )
VII. Узагальнення і систематизація знань.
1. Розігрування сценок.
- А от наші “Актори” пропонують вашій увазі цікаві історії. Вони не прості, переглядаючи їх, потрібно вивести правила поведінки у гостях, адже правила існують не тільки для тих, хто приймає гостей, а й для тих, хто ходить в гості, тобто і для гостей! Отож, починаймо!
«Виховані діти»
За сніданком Гена Віту поучав як старший брат:
- Добре виховані діти не ковтають виноград!
Не запізнюються в гості і не їздять без квитка,
Прибирають вранці постіль,
Не втікають з дитсадка!
- А мене, - озвалась Віта, -
В дитсадочку здавна вчать:
Добре виховані діти
За столом завжди мовчать!
- Обговоріть ситуацію в групах та виведіть правило поведінки у гостях (групи висловлюють свої думки) Правило на дошці. Їсти мовчки!
- «Степанко на іменинах»
Малого Степанка запросили на іменини. На столі, як ведеться, усього було вдосталь.
- Їж, Степанку, - припрошує господиня.
- Спасибі, вже нікуди, - відказує хлопець.
- Тоді, - всміхається господиня, - набери собі в кишені фруктів і печива, їстимеш дорогою.
- Спасибі, - лунає несподівана відповідь. – Я вже набрав.
- Обговоріть ситуацію в групах та виведіть правило поведінки у гостях (групи висловлюють свої думки) Правило на дошці. Бути стриманим!
- Буває, що гості приходять до ваших батьків. Не всі діти вміють себе правильно вести в такій ситуації. Послухайте вірш «А я їм влаштую цирк» і подумайте, як би ви себе повели .
Вийду я на видне місце,
Може й вилізу на стіл.
І напружу кожен біцепс –
Хай дивуються усі.
Не здивую? Прочитаю
Вірша їм, я ж не маля!
Не здивую? Заспіваю,
Нехай знають, який я!
- Обговоріть ситуацію в групах та виведіть правило поведінки у гостях (групи висловлюють свої думки) Правило на дошці. Не привертати до себе зайвої уваги.
2. Гра «Розсипаночка» ( Робота в групах)
- А зараз ми пограємо в гру «Розсипаночка». Підійдіть до мене і отримайте
завдання. Із слів, які є в конверті, складіть прислів’я. Доповідачу потрібно прочитати і пояснити його значення.
- Веселий, дому, -, гість, радість. ( Веселий гість – дому радість.)
- люби, гостей, бувати, ж, Любиш, у, гостях, і, приймати. (Любиш у гостей бувати, люби і гостей приймати.)
- за, частування, дорожчі, вітання, щирого, Слова. ( Слова щирого вітання дорожчі за частування.)
- господаря, дім, Не, господар, -, а, дім, красить. (Не дім господаря красить, а господар дім.)
- Дякую за гарні відповіді.

ІХ. Підсумок уроку.
1. Рефлексія. Гра «Криголам».

- Підходить до завершення засідання КЛУБУ ВИХОВАНИХ ДІТЕЙ і ми ще раз повторимо, яким же повинен бути добрий господар.

Г О С П О Д А Р :
Г- гостинний
О- охайний
С- спокійний
П- привітний
О- організований
Д- доброзичливий
А- артистичний
Р- розумний (Діти читають хором. )
2. Оцінка роботи учнів в групі
Х. Домашнє завдання.
- Щиро дякую усім за роботу.

- А нашим гостям дякуємо за приємне товариство. А яка ж гостина без частування? Як каже народна мудрість: «Що хата має, тим і приймає». Тож, пригощайтесь дорогі гості.

( Діти пригощають гостей і свої групи, а усі інші говорять з вчителем. )
- А коли гостина підходить до кінця, то як говорили колись: «Гостина слабка, а ви будьте міцні», то і ми вам кажемо: «Може гостина слабка, а ви, усі, будьте здорові!» (Разом.)

Категорія: Уроки | Додав: Tina4213 (09.12.2014) | Автор: Матвійчук Надія Василівна E
Переглядів: 1864 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!