Правопис префіксів з- (с-) - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Правопис префіксів з- (с-)

Тема. Правопис префіксів з- (с-)
Мета: ознайомити учнів з вимовою і правописом слів з префіксом з- ( с-); формувати орфоепічні та орфографічні навички; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мовлення школярів; виховувати бажання допомагати зимуючим птахам.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник (М. Д. Захарійчук, А. І. Мовчун. Українська мова. 3 клас), мультимедійна дошка, картки для індивідуальної та групової роботи, квітка «Всезнайка», картки для словникової роботи.

 

Хід уроку
 

І. Організація класу.
Стали діти всі рівненько, усміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли й працювати почали.
Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,
Що у 3-А класі діти просто молодці.
Епіграфом до нашого уроку буде прислів’я: «Мудрим ніхто не вродився, а навчився» (усна народна творчість). (Слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Індивідуальне опитування за картками.

-Для того, щоб перевірити, як ви запам’ятали вивчений матеріал, попрацюємо індивідуально та колективно.
Картка1
Заміни речення словосполученням, познач префікси.
Людина, яка не має білета –
Погода, коли немає вітру –
Килим, який немає ворсу –
Місцевість, на якій немає лісу –
Картка 2
Запиши слова, встав пропущену букву, познач префікси.
Бе…силий, ро…бити, бе…привітний, ро…важливий, бе…перервний, ро…думливий.
З одним із слів склади питальне речення.
Картка 3
Розкрий дужки. З одним словосполученням склади розповідне речення.
(На)пишу (на)дошці. (До)бігти (до)фінішу. (В)ходити (в)роль. (Від)пливти (від)берега.
2. Словникова робота. (Слайд 2)
- Для того, щоб повторити написання словникових слів ми з вами пограємо у гру « Відгадай слово».( Записуємо в зошити)
ПЕАЛЬИНС, РЕДИТОРК, ЗИННБЕ, ПУДЕАТТ, ПЕАТИТ, ОРИКОРД
- Яку букву пишемо у ненаголошеному складі? (До кожного слова).
- Що це за слова? Що ви знаєте про їх написання?(Треба запам’ятати)
3. Хвилинка каліграфії. (Слайд 3)
- Сьогодні ми з вами познайомимось ще з одним словниковим словом. Яким саме, ви зрозумієте, коли каліграфічно запишете деякі склади та словосполучення.
Ко ко ом мп ют ер
- Що це за слово? ( Комп’ютер). Що таке комп’ютер? ( Електронна обчислювальна машина).( Слайд 4)
- Де ви зустрічаєте комп’ютер? ( Відповіді дітей). Що може комп’ютер?
Може він порахувати,
Може він пісні співати,
Малювати і писати,
Помилки перевіряти.
Може він листа прийняти,
З другом швидко нас зв’язати,
Він багато чого може
І завжди нам допоможе!
- Сьогодні на уроці комп’ютер теж наш помічник. А які правила роботи з комп’ютером ви знаєте? (Відповіді дітей)
Завдання:
1група – скласти спонукальне речення
2 група – дібрати споріднені слова
3 група – звуко –буквений аналіз слова
- Перевіримо вашу роботу ( читають по одному учневі з кожної групи).
- То яку орфограму потрібно запам’ятати при написанні слова комп’ютер?
- А коли ставиться апостроф? (Після букв к,п, т, ф, х, р перед я, ю, є, ї).
4.Гра «Вірю – не вірю»( мовчки кивають головою)
- Чи вірите ви, що закінчення - це незмінна частина слова? (Вірю)
- Чи вірите ви, що в слові сад немає закінчення і не може бути? (Не вірю)
- Чи вірите ви, що в слові парта нульове закінчення? (Не вірю)
- Чи вірите ви, що слова казка і казати є спільнокореневими? (Вірю)
- Чи вірите ви, що частина слова без закінчення називається основою (Вірю)
- Чи вірите ви, що частина слова, яка стоїть після кореня і служить для творення нових слів, називається префіксом? (Не вірю)
- Чи вірити ви, що в реченні:
Під березу їжачок наносив сінця стіжок (М. Стельмах). під виступає префіксом? (Не вірю)
-Чи вірите ви, що в реченні:
Вулиці були безлюдними. без є префіксом у слові (Вірю)
- Чи вірите ви, що слова здивуватися, зчепитися, злитися пишуться із префіксом з? (Вірю)
- Чи вірите ви, що слова схопити, спитати, сказати пишуться із префіксом с? (Вірю)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку
-Для того, щоб не сумніватися в правильному написанні слів із префіксами з- (с-), сьогодні на уроці ми опрацюємо дану тему, вивчимо цю орфограму. (Слайд 5)
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1.«Казка про птахів» (Слайд 6)

- Олівець на аркуші паперу намалював дерево. Воно було незвичайним тим, що кожен листочок на ньому мав свою літеру. І ми помітили, що птахи прилітали лише до одних листочків, а до інших – ні.
- Давайте подивимось, до яких саме листочків прилітали пташки. І випишемо ці літери(к, ф, п, т, х)
- Назвіть пташок, які прилетіли до листочків. ( Синиця, горобець, снігур, сорока, омелюх). Що ви знаєте про них? ( Зимуючі птахи).
- Чи добре цим пташкам живеться взимку? Чому? Як можна допомогти їм?
-Куди -ж хотіли запросити нас пташки? Щоб про це дізнатися спробуємо поставити голосні між приголосними. Що ми отримали? (кафе «Птах»).(Слайд 4)
-Якщо зайти у це кафе, то за столом можна побачити такі слова: спитати,сказати,склеїти,сховати, створити, сфотографувати.
Всі ці слова пишуться з префіксом с-.
А словам з префіксом з – входити сюди заборонено.
Біля дверей кафе стоять вартові. Давайте уявимо, що ми і є ці вартові. (Слайд 7)
-Розділимо подані слова у 2 колонки, умовно назвавши їх чергами у 2 колонки.
І черга – слова із префіксом с-.
ІІ черга – слова із префіксом з-.
Скувати, сподіватися, зсадити, зжати, зшити, стратити, сховати, згіркнути.
-Скажіть, яку чергу ми пропустимо в кафе? (Першу).
2.Фізкульхвилинка. (Слайд 8)
3.Робота з підручником. (Слайд 9)

-Давайте перевіримо свої міркування. Прочитайте правило на ст. 82 і зробіть висновок, чи правильно ми виконали завдання.
V. Закріплення нового матеріалу.
1. Продовження казки. (Слайд 10)

-Птахи розказали, що в теплих краях є чарівна квітка – всезнайка. Зараз ця квітка допоможе нам перевірити знання.
-Називається слово. Для того щоб правильно дібрати префікс, потрібно відірвати пелюстку. Тоді нижній синій колір підкаже, що слово пишеться із префіксом с-, а зелений – із префіксом з-.( По одному до дошки).
Слова: спитав, змалював, стихнув, зрізав, спекти, скинув.
2. Диференційована робота. ( слайд 11)
- Щоб перевірити, як ви зрозуміли нову тему, зараз попрацюєте самостійно.
2 група ст. 82, впр. 195 ( перший рядок)
3 група ст. 82, впр. 195 ( другий рядок)
1 група - випиши слова з префіксами з-, с-.
Ні пером списати, ні словом сказати. Лиха іскра все спалить і сама згине.
Совість згризе без зубів. Слово до слова — зложиться мова. Сама баба
сметану злизала, а на кота сказала. Свій як заплаче, то бодай скривиться,
чужий і не подивиться.
3.Перевірка самостійної роботи.
4.Робота в групах. (Слайд 12)

- А зараз хлопчики і дівчатка позмагаються між собою, хто уважніший був на уроці.
Завдання: назвати якнайбільше слів з префіксом с- (дівчатка) та з- (хлопчики).
VІ.Підсумок уроку.
1.Бесіда.

- Що нового дізнались на уроці?
- Коли пишеться префікс с-, а коли з-?
- Яке нове словникове слово вивчили? Як будемо його писати?
- Хто допомагав нам у вивченні нової теми? ( птахи).Отож, і ви допомагайте їм.
-То що ж означає вислів: «Мудрим ніхто не вродився, а навчився»?
VІІ. Домашнє завдання ( диференційоване). (Слайд 13)
1 група –ст. 83, впр. 196 ( скласти казку про префікси з-, с-
2 і 3 групи – ст. 82, впр. 194 ( списати вірш, вставляючи пропущені букви, поділити підкреслені слова для переносу)

Категорія: Уроки | Додав: Людмила_Петрівна (02.03.2015) | Автор: Ксьондзик Людмила Петрівна E
Переглядів: 767 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!