Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Правопорушення. Практична робота: правопорушення, поширені серед дітей, відповідальність за них.

Тема: Правопорушення. Практична робота: правопорушення, поширені серед дітей, відповідальність за них.
Мета: пояснити учням сутність правопорушення як порушення права інших людей; вчити свідомо оцінювати людські вчинки в різних життєвих ситуаціях; формувати вміння передбачати наслідки своїх
вчинків, керувати собою, виробляти тверду волю; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, висловлювати свою думку; виховувати почуття правової свідомості, повагу до конституційних прав і
обов’язків кожного громадянина, відповідальність за свої вчинки.
Обладнання: презентація до уроку, таблиці опори, таблиця 23 «Правопорушення», картки самооцінювання, картки для індивідуальної, парної, групової форм роботи, робочий зошит, підручник.

                                                                                   Хід уроку
І. Організація класу.
Розпочинаємо урок я у світі.
Встаньте рівно. Посміхніться мені, один одному. Поверніться до
гостей. Привітайтеся і подаруйте посмішку.

ІІ. Вступ. Налаштування на урок.
– Учні, ви у школі навчаєтеся уже 3-й рік. За цей час зрозуміли, що
уроки бувають різні: веселі і сумні, цікаві і не дуже, творчі і звичайні.
– Я дуже хочу, щоб ми сьогодні з вами створили цікавий,
змістовний, серйозний, повчальний і життєво необхідний урок.
– І щоб наш урок був таким , як ви усі повинні працювати?
(Активно, старанно, дружно, наполегливо).
– У кожного учня на парті картка самооцінювання роботи на уроці.
За кожну відповідь або завдання уроку ви отримуєте 1 бал. В кінці
уроку підсумуєте одержані бали.

ІІІ. Актуалізація знань учнів.
– Яку тему вивчаємо на уроках я у світі? (Людина і суспільство)
– Пригадаємо, що ми вивчили з даної теми на попередніх уроках.
– Працюємо самостійно.

• Робота на картках (1б.)
– З’єднайте стрілочками поняття та їх визначення (завдання у кожного учня).
Держава – люди, які постійно проживають
на території України;
Громадяни – головний закон нашої держави;
Конституція – найвища влада в Україні;
Верховна Рада України – країна з політичною владою в
суспільстві;
Декларація прав людини – міжнародна організація,
завдання якої – підтримка миру і
безпеки в усьому світі;
Організація Об’єднаних Націй – документ, в якому подані
основні права кожної людини в
світі.
Взаємоперевірка.

● Вправа «Карусель» (1 б.)
– Як називається наша держава? (Україна)
– Хто господар нашої держави? (народ)
– Хто глава держави? (президент)
– Що допомагає тримати лад в державі? (Закони)
– Як громадяни мають ставитись до законів України? ( Поважати і виконувати їх)
– Де записані основні закони нашої держави? (В Конституції України).

● Продовжити думку(1б):
– Закони для дітей записані в …..(Конституції України, Конвенції ООН про права дитини).
– Пригадайте, що означають слова: право, обов’язок, закон?
Право – встановлені державною владою правила взаємин між людьми.
За виконанням правил стежить держава.
Обов’язок – те, що є обов’язковим для виконання.
Закон – правило, що встановлюється державною владою. Закон є
обов’язковим для всіх.
– Отже, право – це те, що ви можете робити, те, у чому вам не можна відмовляти.
Обов’язок – це те, що ви повинні робити, щоб бути корисним собі і іншим.
– Зараз ми переконаємося чи знаєте ви свої права і обов’язки.
– Працюємо в парах.
● Робота в парах (1б).
– Розподіліть записані права і обов’язки на групи.
Дотримуватися правил Гратися, відпочивати.
особистої гігієни

Старанно вчитися Права Охороняти природу

Вільно висловлювати
свою думку Користуватися бібліотекою,
спортзалом.
Берегти шкільне майно Обов’язки Дотримуватися правил
дорожнього руху
Самоперевірка.

● Проблемне запитання. (1б.)
– Учні, ми з вами говоримо про нашу державу, її закони, права і обов’язки громадян.
Поміркуйте і скажіть, чи всі громадяни нашої держави поважають і виконують закони?
– Чи порушують їх учні, діти?

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Робота за підручником: с.97.
Рубрика «Поділись своїми думками».
- Які правила порушують діти?
- До яких наслідків це може призвести?
- Якою ж буде тема нашого уроку?
● Вправа «Банани» (1 б.)
– Виберіть в зашифрованому прислів’ї ключове слово уроку, тобто закресліть слова прислів’я, а з складів, що залишаться утворіть ключове слово уроку. (ПраВсеводобпореруперейшенмайня, а злого уникай)
– Яке вийшло слово?

V. Повідомлення теми і завдань уроку.
– Тема уроку: Правопорушення. Практична робота: правопорушення, поширені серед дітей, відповідальність за них.
– Завдання уроку прочитайте на ст. 97, підручника.

VІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1. Фонозапис-розповідь про правопорушення.

Саме слово «правопорушення» складається з двох слів право і порушення. Означає воно порушення права.
Щодня кожний із нас дотримується певних правил поведінки, норм. Але іноді трапляються випадки, коли людина з тієї або іншої причини порушує встановлені норми. Якщо ви порушуєте яке-небудь правило ввічливості, то можете викликати сміх чи осуд оточуючих. Але є вчинки, що можуть мати дуже сумні наслідки і для вас, і для ваших батьків. Часто під час пустощів діти завдають тілесних ушкоджень товаришам. Батьки платять гроші за лікування потерпілих. Розпалюють вогнище на подвір’ї. Через необережність вогонь може перекинутись на будинки, гаражі. Заради розваги розмальовують фарбою з балончика стіни будинків. Або граючись м’ячем, підлітки б’ють вікна сусідам. Батьки також відшкодовують матеріальні збитки. Не можна брати без дозволу чужі речі, не платити гроші за покупку в магазині.
Дехто з вас вважає це дитячими витівками. Але такі вчинки називають правопорушенням. Вони порушують правила життя в суспільстві. Відповідальність за правопорушення настає після того, як дитині виповниться 14 років, тому відповідальність за вчинки молодших дітей несуть батьки.
- Які правопорушення скоюють діти?
- З якого віку настає відповідальність за правопорушення?
- Хто несе відповідальність за вчинки дітей молодших 14 років?
2. Робота зі словничком.
– Знайдіть в словничку (с. 140-141) слово правопорушення.
Довідайтеся його значення.
3. Перегляд відео «Правопорушення поширені серед дітей»
– Уважно перегляньте даний матеріал і визначте, які правопорушення скоюють діти? (проникнення до чужого помешкання, порушення дисципліни, порушення правил вуличного руху, дитячий тероризм, пошкодження чужого майна, крадіжка, привласнення чужих грошей)
4. Робота в групах . Вправа «Дай правову оцінку»
– Я пропоную вам зараз проаналізувати приклади ситуацій та
визначити, які правила, норми поведінки було порушено дітьми?
● Хлопчик бачить, що один із гостей у вітальні, дістаючи з кишені хустинку, впустив гроші. Гроші, які лежать на підлозі, не дають йому спокою. А в голову лізуть різні думки. Він бере гроші собі, адже ніхто не бачить.(Спокуса, бажання заволодіти чужими грішми, крадіжка)
● Дівчинка Наталочка, повертаючись зі школи, перейшла дорогу у невстановленому місці, бо поблизу не було машин.(Порушення Правил Дорожнього руху)
● Петрик для мами на 8 Березня нарвав у лісі підсніжників, що занесені до Червоної книги.( Порушення правил поведінки в природі)
● Діти залишилися вдома без догляду батьків, гралися сірниками. Сталася пожежа.(Порушення правил безпечної поведінки).
● Марійка отримала листа від подружки, з якою познайомилася влітку в таборі відпочинку. Старша сестра побачила листа і прочитала його. Потім вона розповіла мамі те, про що дізналася з листа. (Порушення права на особисте життя)
5. Робота за таблицею 23 «Правопорушення».
- Що таке правопорушення? Прочитайте визначення.
- Розгляньте ілюстрації і скажіть, які права інших людей або норми поведінки порушують зображені на малюнках діти.
- Прочитайте пам’ятку про відповідальність за правопорушення в Україні.
6. Робота в групах. Складання «асоціативного куща» Основні правопорушення, поширені серед дітей за малюнками до теми.
– Розгляньте малюнки і назвіть, які правопорушення здійснюють діти?
(Недотримання правил для учнів, порушення дисципліни, бійка,
крадіжка, неслухняність, порушення правил переходу вулиці, азартні
ігри в громадських місцях, бродяжництво)
7. Вправа «Мозковий штурм».
- Чому ж трапляються правопорушення?
- Які причини їх виникнення?
(Погано виховані діти, бажання мати те, що є в інших, жорстокість, агресія, невміння керувати собою і відповідати за свої вчинки, неблагополучні сім’ї, діти-сироти, діти-вулиці, конфлікти з однолітками, погіршення умов життя, незайнятість дітей, вплив телепередач, фільмів, мультфільмів, не дотримання Законів Божих, легковажність батьків, характер людини, байдужість)

►► Фізкультхвилинка.

VІ. Закріплення й осмислення знань.
1. Перегляд мультфільму «Украдена лялька»
.
– Що стало причиною вчинку цієї дівчинки? (Бажання мати те,
що є в інших, порушення Законів Божих).
2. Розповідь.
– Важко жити в суспільстві, де панує бездуховність, занедбаний моральний стан, де матеріальні цінності стають вищими за духовні. Тому дуже важливо вибрати свій правильний шлях, дотримуючись Законів Божих і прислухатися до свого внутрішнього голосу.
– Що ж це за внутрішній голос, дізнаємося із підручника.
3. Робота за підручником: с.98 – 99.
– До чого слід прислухатися, перед тим як здійснити якийсь учинок?
– Що ж таке совість?
4. Рубрика «Ознайомся з думкою інших людей» с. 100.
- Що таке совість?
- З чим порівнює Григорій Сковорода совість людини?
- Що ж підказує людині, коли вона сходить з правильного шляху?
- Отже, совість в житті людини – найголовніша.
5. Дослід «Чиста душа».
– Людина, яка живе по совісті – має чисту, прозору душу, як вода. Душа чиста, незаплямована ні обманом, ні поганими вчинками. А ось з людиною щось трапилось і вона хоча б одного разу здійснила поганий вчинок(додаю фарбу) і ланцюжок потяг за собою і другий , і третій вчинок (фарба). Душа помутніла, їй важко, вона страждає і болить. І добре, якщо людина не виносить цих мук і в усьому зізнається, кається. Тоді трапляється ось що.
– Якою стала вода?(чистою, прозорою) Тож живіть, учні, по совісті, не робіть поганих вчинків, щоб душа ваша була прозорою і чистою, як джерельна вода.

VІІ. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота в зошиті: с.31. завдання 3.
2. Тестова перевірка вивченого матеріалу.
1). Реальна дія людини – це ….
а) вчинок; б) наслідки
2) Чи думала Марійка про наслідки своїх дій, коли переходила шосе не в призначеному місці і потрапила в аварію?
а) так; б) ні
3). Чи здійснив правопорушення дідусь, коли відвіз у ліс свою дочку
в казці «Дідова дочка, бабина дочка»?
а) так; б) ні
4). Я обираю тільки ті заняття, наслідки яких
а) безпечні; б) цікаві

VІІІ. Підсумок уроку. Метод «Прес»
Я вважаю ….
Тому, що …
Наприклад, …
Отже, …
ІХ. Оцінювання учнів за роботу на уроці.

Х. Домашнє завдання.

Категорія: Уроки | Додав: vovan7516 (04.05.2015) | Автор: Бурчак Валентина Григорівна E
Переглядів: 5140 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!