ПОГАНА ТА ПТАШКА, ЯКІЙ СВОЄ ГНІЗДО НЕ МИЛЕ.  РОДЕ НАШ КРАСНИЙ.  В ЦЬОМУ ДВОРКУ, ЯК У ВІНКУ! - Читання - Презентації та відео матеріали - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Читання [ Додати статтю ]

ПОГАНА ТА ПТАШКА, ЯКІЙ СВОЄ ГНІЗДО НЕ МИЛЕ.  РОДЕ НАШ КРАСНИЙ.  В ЦЬОМУ ДВОРКУ, ЯК У ВІНКУ!

Урок
ТЕМА. ПОГАНА ТА ПТАШКА, ЯКІЙ СВОЄ ГНІЗДО НЕ МИЛЕ. РОДЕ НАШ КРАСНИЙ (українська народна пісня). В ЦЬОМУ ДВОРКУ, ЯК У ВІНКУ! (з народного)

Мета: удосконалювати навички виразного читання; навчати аналізувати прочитані вірші; розвивати смислову, образну пам'ять, уміння узагальнювати;
Ознайомити вихованців з оберегами української родини. Пробуджувати пізнавальні інтереси до історії свого родоводу, української нації, її культури і побуту.
Виховувати глибокі почуття любові до батьків, свого роду, почуття пошани до їхньої праці, гордості за майстерність родичів, близьких. Сприяти розвиткові творчих здібностей дітей, бажанню примножувати родинні традиції, берегти свою національну культуру.
Обладнання:
1. Предмети побуту та обереги справжньої української сім'ї.
2. Вишивані рушники.
3. Плакати "Прислів'я про родину", "Родове дерево".
4. Грамзапис української пісні «Ой, роде наш красний».

                                                                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент.
Вчитель. Добрий день, шановно родино! Я сказала так, бо думаю, що сьогоднішнє свято - це ще одна сходинка до нашого зближення, до родинного єднання "в сім'ї вольній, новій". Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі, на нашій Україні. Тут жили наші прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського, що сягає сивої дивнини. І де б ми не були, відчуваємо поклик рідної землі. Шановні батьки, діти, гості, запрошуємо Вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудрі, на свято родини.
Вчитель.
Гостей дорогих
Ми вітаєм щиро,
Стрічаємо хлібом,
Любов'ю і миром!

Хліб ясниться в хаті,
Сяють очі щирі.
Щоб жилось по правді,
Щоб жилось у мирі.
(Учениця вручає на вишиваному рушнику хліб-сіль….).
Вчитель.

Знати свій родовід, зберігати про нього пам'ять - означає любити свою Батьківщину. Це не просто слова - це обов'язок перед минулим і майбутнім поколінням. Це пам'ять про тих, хто творив історію, з кого треба брати приклад. Які головні слова родоводу? (Рід, рідний, рідне, родина). Дайте відповіді, діти, чи можна в родинний альбом помістити фотографію нашого класу? Хіба ми теж родина? Чому? (Дружні, допомагаємо один одному, разом вчимося, відпочиваємо). Так, родина - це не тільки рідні, родичі. Це і клас наш, і школа, і весь народ український. Родина до родини - народ. Ми з вами всі - український народ, який складається з родів малих і великих, дружніх і працьовитих.
Прошу поглянути на родове дерево: коріння - прародичі, стовбур і товстігілки - дідусі, бабусі, тонкі гілки - батьки, ми - це листочки.
Хто з вас може розмістити свій родовід на родовідному дереві?
Шановна родино! Діти, наше завдання з вами вивчати, шанувати свій народ, його мову, землю, бо ми частинка всього близького і рідного.
1.Перегляд родинного дерева.
Це дерево – наш славний родовід.
Це – батько, мати, прадід мій і дід.
Людське безсмертя з роду і до роду
Усе росте з коріння родоводу.
І тільки той, у кого серце чуле,
Хто знає, береже минуле
І вміє шанувать сучасне,
Лиш той майбутнє вивершить прекрасне!
Справді, це велике щастя, що ми можемо торкнутись до джерела нашої культури, вивчати її, свій родовід. А щоб роду не було переводу, треба берегти коріння народу, роду. А хто ж його береже? Хто берегиня роду? Головною берегинею родини була мати. Її називали святою. Мати народжувала дитину, співала їй, вчила добра і любові.

ІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Опрацювання української народної пісні «Роде наш красний» (с. 53) (Звучить пісня «Ой, роде наш красний»).
— Чи сподобалася вам пісня?
2) Словникова робота.
Красний — гарний, добрий, великий. Не цураймося — не забуваймо, не відмовляймося. Сім'я — тато, мама, я.
Рід — одне або кілька поколінь, які пішли від одного предка. Родина — група людей (родичі), яка складається з батьків, дітей, бабусь і дідусів, що живуть разом.
3) Опрацювання вірша.
— Прочитайте вірш із захопленням.
— Який кущ згадано у пісні?
— Чому саме його намалював художник, ілюструючи пісню?
— До чого закликає пісня?
— Із чим порівнюється родина?
— Знайдіть рядки, що повторюються. Прочитайте їх разом.
— Чи можна їх вважати головною думкою твору?
— Які слова — назви ознак ужито зі словом рід?

4). Колективне розгадування кросворду «Родина».

5). Розгадування ребусів.
Вчитель. Як могутня ріка бере силу з маленьких джерел, так і наша українська культура збагачується маленькими родинами, сім'ями.
Для того, щоб річка завжди була повноводною, а велика родина українська щасливою, нам треба любити, шанувати свій народ.
Родина зігріває вас маминою піснею, батьковим напуттям, дідусевими казками, бабусиними вишиванками, незрадливістю рідного слова. Тож і ви, діти, говоріть до своїх рідних тільки добрі слова..
Одна із сімейних традицій – зберігати пам'ять про свою родину. Зберігається вона на фотокартках, дитячих малюнках, вишивках, а найголовніше – у серці кожного.
6. Опрацювання вірша «В цьому дворку, яку вінку...» (с. 54) Читання вірша «сильнішим» учнем.
— Що прославляється у творі?
— З яким почуттям його читатимете?
— Поясніть, що передають виділені порівняння?
— Що прославлено у вірші?
7. Перегляд українських оберегів.
Вчитель.
В давнину старі люди говорили, що хата, оселя, усе, що в ній є, що збагачує, освячує сім'ю і пісню, і вишивкою, добрим словом, і поглядом, є берегинею. (Хата. Піч. Мати в хаті була головою, бо хліб випікала. А хліб - то життя. Рушники - обереги людей).
Мати не тільки берегла людей і дітей, вона й навчала їх усього.
Давно довгими вечорами жінки, дівчата пряли, ткали, вишивали.
Я люблю свою хату,
І подвір'я, й садок,
Де є сонця багато
І в жару - холодок.
Все для мене тут рідне:
Стіни білі, як сніг,
І віконце привітне,
І дубовий поріг.
І ряденця строкаті,
й рушники на стіні,—
навіть дим в нашій хаті
рідно пахне мені.
Іван Гнатюк

8. Розгадування загадок
Вчитель А ваша хата, діти, вам подобається? Чи знаєте ви, що в ній? Спробуйте відгадати загадки:

Б'ють мене ціпами,
Ріжуть мене ножами
За те мене так гублять,
Бо всі мене люблять.
(Хліб)

Ходить, ходить,
А в хату не заходить.
(Двері)

Людей годую, сама голодна.
Часом гаряча, часом холодна.
(Ложка, тарілка)
Вчитель. В цьому навчальному році ми почали з вами заняття на теми про народ, його мову, звичаї обряди, фольклор. Ми вже вивчали прислів'я, загадки, пісні, казки. А зараз прошу вас, діти, пригадати прислів'я про родину. ("Яке дерево, такі в нього й квіточки, які батьки, такі їхні діточки", "Який кущ, така й калина, яка мама, така й дитина", "Яка хата, такий тин, який батько, такий син").

9. Опрацювання прислів’я «ПОГАНА ТА ПТАШКА, ЯКІЙ СВОЄ ГНІЗДО НЕ МИЛЕ».

10. Гра «Збери прислів'я».
1. Шануй батька й неньку — буде тобі скрізь гладенько.
2. Добрі діти — батькам вінець, а злі діти — батькам кінець.
3. Яке дерево — такі й квіти, які батьки — такій їхні діти.
4. Який дуб — такий тин, який батько — такий син.
5. Мати одною рукою б'є, а другою гладить.
6. Батько краще догляне семеро синів, ніж семеро синів — батька.
7. Добре дитя, коли добрі батько й мати, коли в хаті лад.
8. При сонці тепло, при матері добре.
9. До людей по розум, до матері по серце.
10. У сокола і діти — соколята.
11. Гра « Знайди зайве слово».

ІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Вчитель.
Діти, сьогодні ми доторкнулись до посвіту свого роду. Будемо вірити, що нашому українському роду не буде переводу. Не даймо всохнути родовому дереву нашого народу.
— Чи сподобалося вам на уроці?
— Як повинні жити між собою всі члени родини?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити пісню напам'ять.

Матеріали до уроку
« Мікрофон»
Як ви розумієте поняття щастя?
Можливі відповіді:
Щастя – це коли мені всі посміхаються.
Щастя – це коли я живу з татом і мамою.
Щастя – це коли у мене все є.
Щастя – це коли тато з мамою не сваряться.
Вчитель : Отже, щастя – почуття цілковитого задоволення життям
Як ви розумієте поняття «сім’я»?
Можливі відповіді:
Сім’я – це люди, які проживають в одному будинку.
Сім’я – тато, мама і я.
Сім’я – це тато, мама, бабуся, дідусь і сестричка.
Сім’я – це мільйонна частинка нашої держави – України
Сім’я – група близьких родичів, що проживають разом.

Я землі цієї паросток зелений,
Я цієї висі крапля дощова.
Заплелось у мене, приросло до мене
Жито і дерева, квіти і трава.

Я чую твій голос,
Пшеничний твій колос
У душу мені засіває зерно.
Моя Україно, білявко хатинко,
Пізнати тебе мені щастя дано.

СІМ
Лічилка
Мама, тато, дід, бабуся —
всіх назву, не помилюся.
Старший братик
і сестричка —
в нас сімейка невеличка.
Не спиняйте, бо зіб'юся:
мама, тато, дід, бабуся...
Старший брат, сестра і я —
отака у нас сім'я.
Нам лічилочку на «сім»
повторити треба всім.
                           Варвара Гринько

Презентація тут



Джерело: https://files.fm/u/4w2ngp4p
Категорія: Читання | Додав: (20.03.2018) | Автор: Тамара Козій E
Переглядів: 127 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!