Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Читання [ Додати статтю ]

Совість у людини - головне. Василь Сухомлинський "Горбатенька дівчинка"
Тема. Совість у людини - головне. Василь Сухомлинський "Горбатенька дівчинка"
Мета. Вчити аналізувати та оцінювати поведінку і вчинки дійових осіб; формувати вміння визначати головну думку твору; поглиблювати знання дітей про загальнолюдські моральні якості; удосконалювати читацькі навички. Розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, вміння висловлювати власну думку. Виховувати кращі риси людини: доброту, чуйність, бажання не залишати на одинці з своєю бідою немічних людей, інвалідів. 

Завдання уроку:
¤ Продовжити знайомство з творчістю В.О.Сухомлинського.
¤ Розвивати творче мислення.
¤ Продовжити розвивати уміння працювати колективно, в групах, робити власні висновки.

Обладнання. Мультимедійний проектор та екран, презентація до уроку, таблиця складів, картки для роботи в парах, сигнальні картки; виставка книг В.О.Сухомлинського, Савченко О.Я. Читанка 2 клас: Підручник. – К.: Освіта, 2010. – С. 51-52
Тип уроку: комбінований

Хід уроку 

І. Організація класу
Слайд 2 (1)
Вчитель:
Всі почули ви дзвінок
На улюблений урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть всі дівчатка
А за ними і хлоп'ятка.
Ласкавинки посилаймо.
Працювати починаймо!

Вчитель:
- Діти, посміхніться, щоб наш урок пройшов в теплій, дружній атмосфері, адже: «Якщо ти хочеш щоб життя усміхалось тобі, спочатку ти сам усміхнись життю». Поверніться один до одного, доторкніться долоньками і тихо промовте: «Я вчуся, я хочу вчитися. Я працюю, я готовий до праці»

Технологія «Мікрофон»
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів)
- А якими ви будете на уроці?

ІІ. Мовна розминка
Слайд 2 (2)
1. Дихальні вправи
Вчитель:
Щоб ротик і язичок були на уроці слухняними, виконаємо зараз такі дихальні вправи:
1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо.
1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби гасимо свічку.
1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, показуємо, як із кульки виходить повітря.

2. Промовляння чистомовок (з нарощуванням темпу промовляння)
Сі-сі-сі - будьте впевнені усі,
Уть-уть-уть - зимові місяці пройдуть,
Не-не-не - засяє сонечко ясне,
Іх-іх-іх - обігріє нас усіх.
Ами-ами-ами - вже весна не за горами.
Іти-іти-іти - їй зрадіють усі діти
Ки-ки-ки - і звірята, і пташки,
Ля-ля-ля - зрадіє матінка-земля!

Вчитель:
- Без проблем щоб всім читати,
Із складовою табличкою слід попрацювати!
А яка нам буква буде у нагоді?
Загадка цікава стане у пригоді!
Слайд 3
а) Загадка про букву:
Коли все у тебе гарно,
Коли день пройшов не марно,
Наче квітка розквітаєш,
На обличчі її маєш.
Посміхаються вуста.
Що це? Відповідь проста. (Посмішка)

б) Читання за складовою таблицею П.
- Читання з нарощуванням сили голосу.
- Читання з пониженням сили голосу.
- Читання з інтонацією запитання.
- Читання з інтонацією захоплення.
- Прочитати голосом ведмедика, лисички.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель:

Лиш той, хто вміє інших поважати.
Дружити вміє і товаришувати,
Той зможе у житті порядним стати.
І з чого починається людина прочитати.
Слайд 4
1. Читання деформованого прислів'я
надиЛю чипонасяєть з брадо.
Людина починається з добра.
Вчитель:
- Як на вашу думку, чому саме так говорять?
(Про людину судять по її справах, по її вчинках і словах. Добре слово, як сонячне проміння зігріває взимкуі дає прохолоду влітку.)

- Добре слово – зернятко, що зійшовши зігріває і дарує нам радість. У добра багато друзів. Давайте згадаємо, а що означає слово «доброта»?

2. «Асоціативний кущ» до слова доброта 
Співчуття
Любов Чуйність
Доброта
Людяність Турбота
Милосердя
3. Методика «Інтерв'ю»
- Як ти вважаєш, що означає слово «добрий»?
(Той, хто людям робить добро; поважає людей)
- Яку людину називають «милосердною»?
(Ту, яка готова надати допомогу; поспівчувати)
- Що значить співчувати?
(Ставитися з розумінням до горя іншого)
- Що таке людяність?
(Прихильне та уважне ставлення до людей)

- Чи важко творити добро?
- Якими кольорами ви б намалювали добро?

Вчитель:
- Питання добра і зла, людяності і жорстокості, щедрості і скупості, поваги і зневаги завжди турбували людину. Багато творів присвячено цій темі. Адже на них вчаться люди не одного покоління оцінювати добрі і погані вчинки, наслідувати добрі справи.

Людина для добра приходить в світ
Й покликана зажди добро творити .

ІV. Усвідомлення нового навчального матеріалу
Вчитель:

- Діти, як притоки впадають до могутнього Дніпра, так маленькі стежинки створюють велику дорогу. На нашому уроці ми помандруємо цими стежинками, зробимо ще один крок дорогою добра.

1. Підготовка до емоційного сприймання нового матеріалу.
а) Робота над жанром твору, що вивчається.
Вчитель:
- Сьогодні вранці, відчинивши двері нашого класу, я відчула подих легенького вітру. Поглянувши на дошку, я побачила, що вітрисько-бешкетник переплутав букви, з яких складалося слово, що вказує на жанр сьогоднішнього літературного твору. Давайте спробуємо відновити це слово.
Слайд 5
ОВАПОДІНЯН

Методика «Мозковий штурм»
- Який літературний твір ми називаємо оповіданням?
- Чим оповідання відрізняється від всіх інших творів?
- Які герої в оповіданні називаються головними?
- Які герої в оповіданні називаються другорядними?
- Хто пише оповідання?
Вчитель:
- Так, дійсно сьогодні ми будемо читати цікаве оповідання. А хто його автор, ви дізнаєтесь завдяки літературній вікторині. Відгадайте назви творів, уривки з яких я вам прочитаю.
Слайд 6
Літературна вікторина
1) Яринка сплеснула руками від подиву:
- А чи довго ж я була маленька?
(«Як же все це було без мене?»)
2) Пташка швидко літала до гнізда, щоразу приносила по волосинці.
(«По волосинці»)
3) Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому.
(«Покинуте кошеня2)
Вчитель:
- Що спільного мають ці твори?
- Хто їх автор? (В.О. Сухомлинський)
- Сьогодні ми продовжимо знайомство з творами В. Сухомлинського. Згадайте, що ви знаєте про цю людину?
Слайд 7
Тест
1. Ким був В.О.Сухомлинський?
☻ Видатним художником
☻ Видатним педагогом та письменником
2. Де працював В.О.Сухомлинський?
☻ В селі Павлиш Кіровоградської області
☻ В Києві
3. Які твори для дітей писав В.О.Сухомлинський?
☻ Казки та оповідання
☻ Вірші
4. Скільки років пропрацював в школі В.О.Сухомлинський?
☻ 35
☻ Понад 10
Слайд

Слайд 8
Вчитель:
- Так, діти, а 28 вересня 2013 року ми будемо відзначати 95 річницю з дня народження видатного педагога та письменника. Його перу належить 50 книг. Більшість з них створена для дітей, молодших школярів. Твори Сухомлинського перекладено більш, ніж тридцятьма мовами світу. А його унікальною методикою виховання й навчання захоплюються не тільки в Україні, а й в усьому світі. Його книга «Серце віддаю дітям» вперше була надрукована у Німеччині. А в Китаї існують школи, які навчають дітей за його унікальною методикою.
Слайд 9
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 1 (музична)

2. Повідомлення теми уроку
а) Передбачення за назвою, малюнком та словами з тексту
Слайд 10
Вчитель:
- То ж давайте познайомимося ще із одним твором В.Сухомлинського «Горбатенька дівчинка».
- Як ви думаєте, про кого це оповідання ?
- Уважно роздивіться ілюстрацію на дошці.
- Чи можна із заголовка дізнатися про те, як автор ставиться до дівчинки? (Міркування учнів)
Слайд 11
б) Словникова робота
Читання слів: («Луною», читають дівчатка, читають хлопчики)
Чорноокий
горбатенька
пустотливих
насмішки
цікавість
здалеку
полегшено
- Складіть з одним із слів на вибір речення.

Уточнення і тлумачення значень слів і виразів :
Затамував подих - завмер, причаївся
Живенько – швидко;
Благав – просив;
Очі впились - уважно , пильно дивитись ;
Іспит – екзамен , перевірка ;
Перевів подих – заспокоївся, полегшено зітхнув;
Вчитель:
- Про що вам підказали ці слова? (Міркування учнів)

V. Формування контрольно - оцінювальних дій
1. Інтерактивна вправа «Кероване читання з передбаченням»

Горбатенька дівчинка
Клас розв’язував задачу. Учні схилилися над зошитами. Коли це у двері хтось тихо постукав.
- Відчини двері й подивись, хто там стукає, - мовив учитель.
Чорноокий хлопчик, що сидів за першою партою, живенько відчинив двері. До класу зайшов директор школи з маленькою дівчинкою. Тридцять п'ять пар очей впилися у незнайому дівчинку.
Вона була горбатенька.
І зупинка
- Кого привів у клас директор?
- Чому всі діти звернули увагу на дівчинку?
- Що б ви зробили у такому випадку?
- Як ви думаєте, що трапилося далі?
Учитель затамував подих і повернувся до класу. Він подивився у вічі пустотливих школярів і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.
У їхніх очах була тільки цікавість. Вони дивились на дівчинку й лагідно всміхалися.
ІІ зупинка
- Чого боявся вчитель?
- Як сприйняли діти дівчинку?
- Як би ви поступили в такому випадку?
- Як ви думаєте, що трапилося далі?

Учитель полегшено перевів дух.
- Цю дівчинку звуть Оля, - сказав директор, – вона приїхала до нас здалеку, хто поступиться їй місцем на першій парті? Бачите, яка вона маленька?
Усі шість хлопчиків і дівчаток, що виділи за першими партами, піднесли руки:
- Я…
Учитель тепер спокійний: клас витримав іспит.

Вчитель:
- Який іспит витримав клас?
- Як ви вважаєте, чи правильно вчинили діти?

2. Самостійне мовчазне читання тексту учнями, відшукування незрозумілих слів.

3. Гра «Швидко відповідай»

- Перевіримо, як ви зрозуміли оповідання.
• Де відбувалися події?
• Який йшов урок?
• З чого це видно?
• Хто перервав урок?
• З якої причини?
• Як звали нову ученицю?
• Яку фізичну ваду вона мала?
• Про що «мовчки благав» учитель?
• Як діти зустріли новеньку?
• Чому вчитель «полегшено перевів дух»?

4. Вибіркове читання
- Прочитайте те місце твору, де розповідається, чим займалися учні в класі.
- Прочитайте те місце твору, де розповідається, як учитель дивився на своїх учнів.
- Прочитайте те місце твору, де розповідається, як учні зустріли дівчинку.

5. Вправа на розвиток читацьких навичок.
- Перегляньте текст і порахуйте, скільки разів у ньому зустрічається слово «дівчинка».
(5 разів)
- Відшукайте в тексті питальні речення, прочитайте їх.
- «Читання з помилками» («Голосування ніжками»)
Учні схилились над підручниками.
— Відчини двері й подивись, хто там стукає, — мовив учитель.
Тридцять п'ять пар очей впилися в дівчинку.
Він дивився у вічі пустотливих малюків і мовчки благав: хай не побачить дівчинка у ваших очах ні подиву, ні насмішки.
Вона приїхала недавно до нас здалеку.
Учитель був спокійний: клас витримав іспит.

6. Читання по черзі - до кого доторкнуся
Слайд 12
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 2 (релакс)

VІ. Рефлексія. Обмін думками, міркуваннями.
1. Бесіда

- Як ви гадаєте, чому вчитель так хвилювався? (Боявся, щоб не проявили жорстокість)
- І якими виявилися діти?
- Чи можна сказати, що між учнями цього класу та вчителем було повне взаєморозуміння? (Діти розуміли вчителя з одного погляду)
- А як би діти були жорстокими і немилосердними, як би вони себе повели?
- Яка головна думка оповідання «Горбатенька дівчинка»? (Ніколи не можна сміятися над вадами інших дітей; потрібно бути терпимим до чужого горя; не залишати наодинці немічних, інвалідів.)
- Як треба ставитися до таких людей?
- Як би ви по іншому назвали це оповідання?
- Чому нас навчило це оповідання?
- Що вас найбільше вразило?
- Який ви для себе зробили висновок?
- Яке речення висловлює головну думку твору?

1. Робота в парах. (Завдання на картках)

- З'єднайте лініями, до кого відносяться подані слова і словосполучення.
Схилились над зошитами директор
Мовив
Зайшов
Тридцять п'ять пар очей впилися вчитель
Була горбатенька
Затамував подих учні
Лагідно всміхалися
Полегшено перевів дух
Витримав іспит дівчинка
(Перевірка сигнальними картками )

2. Робота в групах
Прийом «Постав цікаве запитання»
Учні діляться на групи, радяться та ставлять запитання за текстом іншій групі.

VІІ. Підсумок уроку
1. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжить думку:

На уроці: я вчився…
я дізнався…
я зрозумів…
я хотіла б…
Вчитель
- Мені сподобалось, як ви працювали. Дякую за роботу. Ви ще маленькі. У вас усе життя попереду. Тому у вас буде безліч життєвих ситуацій, з яких потрібно знайти достойний вихід. Мені б хотілося, щоб ви запам’ятали сьогоднішній урок на все життя і росли дійсно Людьми з великої букви.
Слайд 13
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це - не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра .
Хай оживає істина стара –
Людина починається з добра.
Слайд 15
Домашнє завдання:
1. Виразно читати і переказувати текст.
2. Завдання на вибір:
- Підібрати прислів'я, яке виражає головну думку оповідання.
- Намалювати ілюстрацію до твору.
- Придумати свою кінцівку оповідання.


Джерело: http://www.docme.ru/doc/149961/chitannya-gorbaten._ka-d%D1%96vchinka
Категорія: Читання | Додав: ksenia6497 (17.07.2013) | Автор: Крамаренко Оксана Олексіївна E W
Переглядів: 5106 | Коментарі: 4 | Рейтинг: 3.7/3
Всього коментарів: 4

Добавил: svitla2408
0

Дякую, уже знайшла
Дата публикации: 07.01.2019 в 19:57 Спам

Добавил: svitla2408
0

Скажіть, будь ласка, де презентація до цього уроку?
Дата публикации: 07.01.2019 в 19:53 Спам

Добавил: ksenia6497
0

Дякую! holiday
Дата публикации: 17.07.2013 в 19:42 Спам

Добавил: [ADM]Irina
0

Чудово!
Дата публикации: 17.07.2013 в 19:33 Спам
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!