За добро добром платять. «Кривенька качечка» (українська народна казка) - Читання - Презентації та відео матеріали - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Читання [ Додати статтю ]

За добро добром платять. «Кривенька качечка» (українська народна казка)
Тема. За добро добром платять. «Кривенька качечка» (українська народна казка)
Мета. Розширити знання учнів про особливості чарівних казок; вдосконалювати вміння аналізувати чарівні казки; розвивати навички виразного читання, зв’язне мовлення; виховувати доброту, людяність, повагу до інших.
І. Організація класу ( Слайд 1)
Нас чекає цікавий урок,
Світ чудових народних казок.
Вчать казки усіх добра.
До роботи нам пора!
3)
ІІ. Мовленнєва розминка ( Слайд 2)
1. Вправи на вимову звуків
- Відтворіть свист вітру (- ссс)
- Передайте голосом шум моря (- шшш)
- Як дзижчать комахи? (- дззз)
-
2. Вправа на розвиток дихання
- Заплющте очі, уявіть, що ви біля куща троянд, вдихніть повітря, затримайте його і повільно видихайте.
-
3. Робота із скоромовкою
- А щоб язички добре працювали на уроці, прочитаємо скоромовку. Увага на екран! ( Слайд 3)
Казав казку – казочку,
Приказку – приказочку
Косарикам – косарям,
Казкарикам – казкарям
(Розказують скоромовку швидко, сумно, весело)

4. Вправа на інтонування речень
-Язички попрацювали, а зараз знову увага на екран. До нас на урок завітала буква «К». Подивіться, яка вона красуня. Прочитайте з відповідною інтонацією прислів’я, яке починається з цієї літери.
Казка маленька та розуму навчає.( !?)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Попрацюємо у парах. ( картки)( Слайд 4)
Зараз ви попрацюєте за варіантами та перевіримо домашнє завдання,
І варіант –визначити жанр твору та головних героїв твору.
ІІ варант- тестові завдання.
– Чим відрізняється казка від інших жанрів твору?( тим що добро перемагає над злом) ( Слайд 5)
- Розгляньте ілюстрації до казок. Назвіть казки.
- Що об’єднує всі ці казки?
- А яку ще групу казок ви знаєте?
- З якою інтонацією треба читати казки?
-
1. Вікторина «З якої казки ці рядки?»
• ( Слайд 6) Він коноплями обмотався, смолою обсмолився, узяв важку булаву та й подався до змія. А змій йому говорить:
- Ти битися прийшов чи миритися?
- Де вже миритися! Битися! ( Кирило Кожум’яка)
• ( Слайд 7) - Гуси, гуси, гусенята!
Візьміть мене на крилята
Та понесіть до батенька,
А в батенька – їсти й пити,
Ще й хороше походити! (Івасик-Телесик)
• ( Слайд 8) - Козаче! Порятуй мене від смерті!
- Як же я тебе врятую?
- А ти устроми у вогонь свого списа, я по нім і вилізу.
Козак так і зробив. (Царівна змія)
- Яку з цих казок ми читали на попередньому уроці?
Бесіда
- Хто у казці був втіленням зла? А хто – добра? Хто переміг?
- Чого нас вчить ця казка? ( Слайд 9)
- З’єднайте частини прислів я.
- Яке з прислів’їв виражає головну думку казки?
1. Без трудів нема плодів
2. Чия відвага, того й перемога
3. Яке частування, таке й дякування
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні, діти, ми помандруємо далі чарівними стежками-сторінками казок. На уроці поглибимо знання про чарівні казки, навчимося визначати головну думку казки, вдосконалимо вміння правильно інтонувати мову дійових осіб.
- ( Слайд 10) Діти, на початку уроку ви сказали що добро зажди перемагає.
- А що таке добро? Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте це слово?
Слово «добро» - як магніт. Воно притягує до себе слова, без яких не може існувати.
- А чи робите ви добро людям?
- А як вам віддячували за добро?
- Але в житті буває і інакше, коли за добро платять злом. Тож сьогодні ми спробуємо зрозуміти: « Чим за добро необхідно платити?»
А допоможе нам у цьому українська народна казка . А про кого саме буде йти мова в казці, послухайте та відгадайте загадку. ( Слайд 11)
В неї ноги, наче ласти,
Дзьоб плескатий, червонястий,
-Кря-кря-кря –пливе по річці,
Їсть зерно, скубе травичку…
Ви вгадали цю босячку
Хто це, діти? Звісно…(качка.)
– Що ви знаєте про качок? ( Вони бувають свійські і дикі) ( Слайд 12 )
– А що знаєте про диких качок? ( Слайд 13)
– ( Слайд 14) Сьогодні ми прочитаємо українську народну казку « Кривенька качечка».
– В заголовку звучить не просто качечка , а саме КРИВЕНЬКА.
– Чому кривенька? Як ви думаєте? А хто думає інакше?
– Коли ми прочитаємо казку перевіримо чи дійсно ви були праві?!
V. Робота над темою уроку (Слайд 15)
1. Словникова робота( слова на дошці)
- Щоб вам у казці було все зрозуміло, ми ознайомимося з деякими словами, які в ній зустрічаються.
Починочок – пряжа, намотана на веретено( Слайд 16)
Кужілочка – частина прядки у вигляді кілка, на який намотують пряжу
Веретенце – дерев’яний пристрій для ручного прядіння
Галочко – пестливе звернення до дівчини
Іва-діва – звертання до дівчини
Жалувати – жаліти, шанувати
Полинули – полетіли
Коромисло – дерев’яна дугоподібна палиця для перенесення двох відер води (Слайд 17)
- Запам’ятайте значення цих слів, їхню правильну вимову, так вам легше буде читати та сприймати текст казки.
2.Первинне сприйняття тексту (аудіозапис )
3. Перевірка первинного сприймання
- Чи сподобалась вам казка?
- Хто дійові особи казки?
- Як ви думаєте, до якого виду казок вона належить?
- У чому її чарівність?
4. Фізкультхвилинка (Слайд 18)
5. Читання казки за логічно завершеними частинами
- Для того, щоб ви краще зрозуміли зміст казки, прочитаємо її.
а) І частина казки – до слів «…а самі знов пішли по грибки».
За вчителем. (Слайд 19)
Читання «За вчителем. Буксиром»
- Чому дід і баба сумували?
- Кого вони знайшли у лісі?
- Що трапилося із качечкою?
- Як би ви назвали цю частину казки?
б) ІІ-а частина – до слів «Так і зробили».
Читання « Хвилею»
- З чого дивувалися дід і баба?
- Кого помітили сусіди?
- Як назвемо цю частину?
в) ІІІ-тя частина – до слів «…вона не схотіла».
Читання «ланцюжками»
- Кого побачили дід і баба біля своєї хати?
- Де взялася дівчина?
- Як ви думаєте, чому дід і баба спалили гніздечко?
- Чи схвалюєте ви їх вчинок? Чому?
- А як би ви вчинили?
- Як назвемо цю частину?
г) IV-а частина
Читання «рибками» - Прочитайте казку до кінця
- Так чому качечка була « Кривенькою»?
- Скільки разів пролетіли табуночки каченят?
- Чи полетіла дівчина перший раз?
- Чи полетіла другий раз?
- А третій?
- Чому в казці тричі звертаються каченята до дівчини і на третій раз вона зробилася качечкою і полетіла з табуночком?
- Число 3 вважається магічним, чарівним. Тому й на третій раз все у казці збувається. Триразовий повтор якоїсь дії є характерним для чарівних казок.
- Які дійові особи цієї частини казки?
- Як, по-вашому, треба читати пісеньку каченят?
- А дівчини?
- Прочитаємо цю частину в особах (2 дітей – за автора і дівчину, всі інші діти – хором за каченят)
- Як назвемо цю частину?
7.Робота з ілюстраціями
- Розгляньте у підручнику ілюстрації до казки виконані художницею Валентиною Мельниченко. Чому ця казка є чарівною?
- До якої частини казки немає ілюстрації? Слайд 20)
VI. Узагальнення і систематизація знань
Робота в групах. Слайд 21)
- Зараз ви попрацюєте в групах і спробуєте себе в ролі редактора та відновите ілюстрації до частин казки.
Повторення прав роботи в групах. Тривалість роботи-звучить музика.
1. Об’єднайтесь на 3 групи.
2. На аркушах паперу відтворіть свою частину до тексту.
3. Презентуйте свою роботу.
- ( Клас ділиться на 3 групи, отримують аркуші паперу на яких подано частину казки , за допомогою аплікації з поданих фрагментів, відтворюють ілюстрацію до цієї частини.
- Підсумок роботи в групах. Створення колективної роботи.

VII. Підсумок уроку
- Що найбільше сподобалась вам у казці?
- Чого навчила вас ця казка?
Висновок. Такі ситуації, коли треба зробити нелегкий вибір, виникають і в житті. Завжди думайте про наслідки, до яких приведе той чи інший ваш вчинок. Робіть добро.
- Прочитайте прислів’я, та назвіть в якому висловлюється головна думка казки..

Вік живи, вік учись.
За добро - добром платять.
Не вір словам, а вір справам.
- Молодці, саме в цьому і є повчальний зміст казки. (Слайд 22)
VIII.Оцінювання
IX. Домашнє завдання
Читати, переказувати казку, спробувати скласти свою щасливу кінцівку до казки.
• ( Додаткове) Напишіть продовження до казки:
• - Що було б, як би дід з бабою не спалили гніздечка?

Джерело: http://www.docme.ru/k7n6
Категорія: Читання | Додав: (29.11.2016) | Автор: Зінченко Н.І.
Переглядів: 44 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!