Поняття про символи та їх кодування - Інформатика - Презентації та відео матеріали - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Інформатика [ Додати статтю ]

Поняття про символи та їх кодування

Підготувала і провела

вчитель початкових класів

Єфіменко Олена Олександрівна

Уманський навчально-виховний комплекс

 “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 ім. Ю.О.Гагаріна – педагогічний ліцей”

 

Інформатика

3 клас

УРОК 7.                                                                                                                             

Тема.  ПОНЯТТЯ ПРО СИМВОЛИ ТА ЇХ КОДУВАННЯ                                    

Мета: формування ключових компетентностей:

            вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;          загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури;

            компетентність з ІКТ – здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти       й оперувати інформацією;

соціальна – продуктивно співпрацювати в групі;

предметних компетентностей:

            • навчальна: розширити знання учнів про символи; сформувати уявлення про способи кодування інформації, види кодів;

            • розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу; формувати вміння знаходити аналогії, узагальнювати, робити висновки;

            • виховна: виховувати самостійність, відповідальність, вміння працювати в парах.

Обладнання: комп’ютори, презентація до уроку, словникові слова, картки із завданнями,          відзнаки детективів, звукозапис мелодії з фільму «Шерлок Холмс і Доктор Ватсон»,             підручник «Сходинки до інформатики» авт. Коршунова О.В., зошит         «Сходинки до           інформатики» авт. Коршунова О.В.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.     

Програмне забезпечення: програмне забезпечення «Скарбниця знань».

            План уроку:

I. Організаційна частина.

II. Актуалізація опорних знаньумінь і навичок.

III. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності. Оголошення теми уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу.

V. Фізкультхвилинка.

VІ. Практична робота на ПК.

VІІ. Підсумки уроку.

VІІІ. Домашнє завдання.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

            Ви сідайте тихо, діти,

            Домовляймось не шуміти,

            Руки гарно піднімати,

            На уроці не дрімати.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

  • Що таке “інформація”? (Знання, які ми отримуємо за допомогою повідомлень.)
  • Що можна робити з інформацією? (Передавати, отримувати, опрацьовувати, зберігати.)
  • Як можна передавати інформацію? (У вигляді текстових повідомлень, графічних, звукових, умовних знаків чи комбінованих  повідомлень)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

       ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

Розповідь:

     - Дійсно, інформацію можна передавати по-різному. Проте найнезвичайніше передають інформацію – розвідники та шпигуни, бо вони зашифровують її так, що прочитати її можуть не всі.    Слайди 1,2

       Ми з вами сьогодні будемо теж розвідниками, бо будемо вчитися зашифровувати інформацію, розшифровувати коди, тобто станемо учнями школи відомого детектива… (звучить мелодія  з фільму «Шерлок Холмс і Доктор Ватсон»).    Слайд 3,4

     - Як звали цього детектива?(Шерлок Холмс).  Слайд 5

     - А щоб потрапити до цієї школи вам потрібно здати вступний іспит: виконайте завдання №2 в зошиті на ст.17.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

            1. Розповідь з елементами бесіди:

     - Молодці. Тепер ми можемо вчитися майстерності шпигунів та розвідників.

По-перше, потрібно знати перше слово-код шпигунів:

Словничок

Символ – це умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища.

Код – це набір символів і правил їх використання для подання повідомлень.

                                                                                           Слайд 6

Символи – це спеціальні значки, які можуть зрозуміти не всі, а лише певна група, ну наприклад, учні нашого класу.  

            2. Робота з підручником: § 5.

1) Колективне читання статті (ст. 23-25)

2) Бесіда

     - Які символи ви запам'ятали?

     - Який код вам найбільше сподобався?

3) Робота в зошиті (ст.16, завдання №1).

            3. Продовження розповіді.

Будь-яку інформацію ми можемо закодувати за допомогою:

  • букв;
  • цифр;
  • малюнків;
  • звуків;
  • нот;
  • жестів і міміки.            Слайд 7

            А от моряки придумали як знаходячись на різних кораблях  на такій відстані, коли з одного корабля нічого не чути на інший, передавати інформацію - за допомогою яскравих червоних прапорців, кожне положення тіла та прапорця  – це якась буква.     Слайд 8

            Проте, інколи  кораблі  знаходяться так далеко, що побачити прапорці не можливо, скільки не махай. В цьому випадку  користуються азбукою Морзе, названою на честь її засновника. В ній кожна буква – це послідовність крапок та рисок. Давайте ми, користуючись азбукою Морзе на сторінці 27 у підручнику розв’яжемо закодоване  повідомлення. ( Повідомлення (… __ …) слово СОС). Слайд 9. Діти, слово СОС – це сигнал біди, який використовують не лише моряки, але і пілоти, солдати. Щойно ми з вами розшифрували закодоване повідомлення. В такому випадку кажуть, що ми його декодували.

Словничок

Декодування – це перетворення закодованих повідомлень у зрозумілий вигляд.

Кодування – подання повідомлень за допомогою умовних сигналів, жестів і символів.

  Слайд 10

4. Робота в парах (за таблицею на с. 27)

Діти отримують карту із закодованим словом. Потрібно прочитати його за допомогою таблиці на с. 27 підручника. (Закодоване слово — ІНФОРМАТИКА)

· ·     − ·      · · − ·    − − −     · − ·    − −     · −    −    − · − −    − · −   · −

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Вчитель:       Працювати перестали

                        І в рядок тихенько стали.

Учень:           Встати струнко всім без руху

                        І мою команду слухай.

                        Ми— розвідники малі,

                        Не страшні нам вправи ці.

                        Руки вгору, руки вниз

                        І легесенько пригнись.

                        Покрутились, повертілись,

                        На хвилинку зупинились.

                        Стали дружно присідати,

                        Щоб ногам роботу дати.

                        Пострибали, пострибали,

                        Раз — присіли, другий — встали.

                        І за парти посідали.       Слайд 11

VІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА НА ПК

     - Щойно ми з вами оволоділи головними знаннями розвідників – знаннями про шифри та коди, довідалися як можна кодувати та декодувати повідомлення. І тепер можемо братися до справжніх серйозних завдань.

            1. Повторення правил безпечної поведінки за комп'ютерами.   Слайд12

Гра “Техніка безпеки”

Правила гри: учні хлопають в долоні, якщо правило необхідно виконувати і не хлопають, якщо в кабінеті інформатики цього робити не можна.

1. Можна чи не можна: - працювати з мокрими руками;

2. Можна чи не можна: - починати роботу тільки з дозволу вчителя;

3. Можна чи не можна: - бігати по класі і штовхатися;

4. Можна чи не можна: - самостійно ремонтувати комп’ютер;

5. Можна чи не можна: - повідомляти вчителя про неполадки комп’ютера;

6. Можна чи не можна: - класти сторонні речі на клавіатуру чи системний блок;

7. Можна чи не можна: - натискати клавіші на клавіатурі без дозволу вчителя.

            2. Робота в підгрупах:

     - Чи готові до нових, ще складніших завдань? (Так). Тоді вперед! Ділимося на 2 спецзагони «Кодувальники» та «Декодувальники».  Слайд 13

  • «Кодувальники»  працюють із зошитом -  завдання 3 с.17 (під керівництвом вчителя).

«Декодувальники». Спробуйте закодувати слова, які пропонуватиме вам програма «Скарбниця знань» (3 клас →Шифрувальник→ За алфавітом →Зашифрувати). Не забувайте, що програма враховує кількість пропущених помилок. Будьте уважні та спостережливі.   Слайд 14

  • Завдання на розвиток логічного мислення.

1) Закодуйте за допомогою азбуки Морзе по одному слову. Обміняйтеся закодованими повідомленнями і позмагайтеся, хто швидше декодує повідомлення.

МОНІТОР, НАВУШНИКИ, ПРИНТЕР, РОУТЕР, КСЕРОКС, МІКРОФОН.  Слайд 15

2) Метаграми – це слова, які різняться однією літерою.

- Яке число можна перетворити на рибу, замінивши букву І на О. (СІМ – СОМ).

- З И я плаваю у морі, з І – ловлю мишей в коморі. (КИТ - КІТ).

- З К він скаче та ірже, з Т – весь час з тобою йде. (КІНЬ – ТІНЬ).  Слайди 16-18

- З Н – частина доби, з П – гріє щозими. (НІЧ – ПІЧ).

- На неї птах сідає, вона його гойдає,

А Г на Б змініть – звірятком стане вмить. (ГІЛКА - БІЛКА). Слайди 23-24

3) Розгадайте ребуси: Слайди 19-21.                                                                                                                      Слайди 25-28

4) Анаграми – це переставлення літер у слові, завдяки чому утворюється нове значення, прочитане в іншому порядку або напрямку.

            Дзеркальні анаграми

                        КІТ – ТІК

                        ГУЛ – ЛУГ

                        РИМ – МИР

                        СИР – РИС

Змінюємо місце однієї  букви

            СОСНА – НАСОС

            АТЛАС – САЛАТ

  Слайд 22

Змінюємо послідовність букв

            НИАВД – ДИВАН

            СІОТТ – ТІСТО

            П’КМОЮРЕТ – КОМП’ЮТЕР

Слайд 29

            3. Практична робота за комп'ютерами.

            4. Релаксація.

Через 6 хв. фізкультхвилинка для очей «Метелик».   Слайд 30

            Треба трохи відпочити

            Вправи для очей зробити.

(Рухають очима, наче метелик сів їм на носа, потім перелетів на живіт, тоді пролетів  перед ними, потім полетів вгору. Голова при цьому не рухається.)                                                                                   

            Продовжують працювати над завданнями. Ще через 6 хв. підгрупи міняються робочими місцями. 

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

            1. Метод «мікрофон»:

  • Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
  • Що саме вам сподобалося на уроці?
  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Чи потрібна вам ця інформація?
  • Де ви зможете її використати?

            2. Розкодуйте запис.  (Молодці)  Слайд 31

            3.Підсумкове слово вчителя:

     - Діти, ви сьогодні були учнями шпигунської школи і оволоділи майстерністю кодування та декодування інформації. А підтвердженням ваших успіхів є те, що отримуєте відзнаки детективів (під мелодію з фільму «Шерлок Холмс і доктор Ватсон» вчитель вручає посвідчення учням класу.)  Молодці! Всі постарались. Хочу відмітити серед вас тих учнів, яким все сьогодні вдалося, вони отримують відзнаку детектива «Кращий серед кращих».

VIIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Ну і як годиться в шпигунській школі учні отримують незвичайні домашні завдання:

Закодуйте своє ім’я та прізвище за допомогою одного з вивчених кодів.

На цьому наш урок закінчений. Дякую за роботу!   Слайд 32

Презентацію передивитись і скачати можна тут:



Джерело: http://www.docme.ru/hOC5
Категорія: Інформатика | Додав: [ADM]Irina (28.10.2015) | Автор: Єфіменко Олена Олександрівна
Переглядів: 1627 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!