Хто такі комахи - Природознавство - Презентації та відео матеріали - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Природознавство [ Додати статтю ]

Хто такі комахи
Тема: Хто такі комахи? Слайд 1.
Мета: Ключові компетентності: формувати компетентність вміння вчитися, загальнокультурна: прагне бути культурним у спілкуванні, діє згідно з прийнятими нормами поведінки; здоров’язбережувальна: дотримується санітарно - гігієнічних норм; соціальна: співпрацює в групі ; інформаційно – комунікативна: знаходить у повідомленні інформацію (конкретні відомості), створює висловлювання з опорою на власний досвід та почуту інформацію, громадянська: прагне охороняти тварини рідного краю.
Предметні компетентності: Слайд 2.
Уточнити уявлення учнів про комах, вчити називати істотні ознаки комах; розвивати мовлення, мислення, уяву, спостережливість, вміння порівнювати і аналізувати; виховувати бережне відношення до оточуючого світу.
Обладнання: ПК, мультимедійна презентація «Комахи», загадки про комах, казка «Муха – Цокотуха» (переклад з російської М.Пригари), демонстраційний матеріал, маски комах.
Особливості проведення уроку: інтерактивні форми навчання з використанням мультимедійної презентації «Хто такі комахи?»
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І. Організаційний момент
Створення психологічного настрою
Вчитель Діти
Очі дивляться та все бачать,
Вушка слухають та все чують,
Голівка думає, розмірковує.
І тоді урок буде цікавим, продуктивним.
Девіз уроку: Слайд 3.
Дивний світ навколо мене,
Хочу я його пізнати.
Буду старанно у школі
Природознавство вивчати.
Вправа «Очікування»
- Що ви очікуєте від нашого сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів)
Вчитель: - Я очікую від вас плідної праці. Сподіваюсь, що ви будете активними, кмітливими, розумними, уважними, організованими.

ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Фенологічні спостереження Слайд 4.
Вправа «Диктор телебачення»
Учень розповідає про погоду, використовує картки-позначки.
1. Пора року.
2. Місяць.
3. Суттєві ознаки місяця.
4. Зміни в неживій природі.
5. Зміни в живій природі.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Слайд 5.
На літеру К є різні слова.
Літера К урок почина!
"Роздивись і пригадай”- Вправа «Мікрофон» Слайд 6.
Назви "зайву тварину”. Доведи!
По травичці, по землі Слайд 7.
Коні бігають малі.
Іподромом для них луг,
Не поставиш їх у плуг! (Коник-стрибунець)
Аудіо запис пісні «В траве сидел кузнечик».

ІY. Оголошення теми і мети уроку
1.Відгадайте загадки Слайд 8.

Заповзята трудівниця,
Вона праці не боїться.
Дуже сильна ця комаха
Називається ... (мураха).
Тонкі ніжки, два крила,
І за розміром мала.
У кімнаті, на дворі,
Рідна нам, як комарі. (Муха)
У червоного малятки
На спині краплинки-цятки:
Чорні вуса, голова,
Любить лагідні слова. (Божа корівка - сонечко)
В мене довгий хоботок,
З квіт збираю я пилок.
Ще яскраві крильця маю,
Безтурботно я літаю. (Метелик)
В нього крила, в нього вуса,
Трохи я його боюся.
Як летить – так чути звук.
Бронзовий великий ... (жук).
В саду старому під селом
У них є свій аеродром.
І літаки – за летом лет –
Везуть туди солодкий мед. (Бджоли)
- Що об’єднує всі ці слова - відгадки? (Це - комахи)
- Сьогодні ви дізнаєтесь про істотні ознаки комах, про частини, з яких складається їх тіло. Я думаю, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті, як справжні комашки.

Y. Робота над темою уроку
1. Розповідь вчителя

Найчисельніший і найрізноманітніший клас в усьому тваринному царстві - це комахи. З різноманітними комахами: жуками, мухами, бджолами, метеликами - ви стикаєтеся повсякчас. Це і не дивно, адже цих тварин на нашій планеті налічують щонайменше 1,5 млн. видів, майже втричі більше, ніж усіх інших живих істот. За припущенням учених, комах на нашій планеті ще більше - щонайменше 3 млн. видів. Багато видів науці ще не відомо.
Вражає і чисельність комах. Учені підрахували, що на кожного мешканця Землі припадає понад 250 млн. особин комах.
Комахи опанували майже всі середовища мешкання: наземно-повітряне, ґрунт, прісні водойми, організми інших живих істот.
Роль комах в будь-якій зі сфер життя людини така велика, що їх можна назвати постійними його супутниками. Деякі комахи приносять користь як запилювачі рослин; деякі виробляють речовини, які використовуються як харчові продукти та сировина для промисловості (мед, віск, шовк, природні фарби). Велика роль комах (особливо термітів, мурах) та в інших ґрунтоутворювальних процесах - розпушуванні, вентиляції, зволоження ґрунту. Однак ці порівняно невеликі істоти здатні принести і величезної шкоди. Багато комах — шкідники сільського та лісового господарств, окремі — переносники паразитів та збудників хвороб людини, тварин або рослин, деякі самі є паразитами.
Зазвичай, згубний вплив комах найяскравіше проявляється в сільському господарстві і, на жаль, нерідко в здоров'я і навіть життя людини. Щорічно від укусів тільки тарантулів та скорпіонів гинуть до трьохсот чоловік, а від сарани сотні гектарів засіяних площ перетворюються на порожні землі буквально за лічені години. Деякі комахи є переносниками серйозних захворювань, таких як малярія, енцефаліт та ін.
Найголовніший орган чуття комах – вуса. Вони різноманітні: волохаті, короткі, довгі. Схожі на пилку, гребінку.(демонстрація малюнків)
Багато комах добре бачать, а у деяких і зовсім немає очей. Зате очі бабки займають майже всю голову, кожне око складається з безлічі оченят. На всі боки дивиться бабка, і, не повертаючи голови, хапає здобич своїми довгими лапками.
Але кожна комаха, навіть корисна, може бути небезпечною.
- Як ви гадаєте чому? (Відповіді дітей). Так, тому краще їх не чіпати.
2. Робота за малюнками
- Як, на вашу думку, можна упізнати комах?
- Чим відрізняються ці комахи: метелик і мураха? Слайд 9.
- Розгляд будови тіла бджоли Слайд 10.
- Порахуйте скільки ніжок мають комахи? Слайд 11.
- Головна і істотна ознака комахи – 6 ніг, а по – науковому - кінцівок!
3. Робота з підручником, стор.76 -77 Слайд 12.
Послухайте розповідь Сонечка Семикрапочки
4. Створення проблемної ситуації
Загадка

Він мисливець хоч куди –
Сітки ставить завжди.
А тоді сидить та слуха –
Чи не попадеться муха?
Вириватися не слід!
З’їсть він муху на обід.
Хто це сіру і липку
Ловче сітку тче в кутку?
Як на неї мушка сяде –
Враз прилипне. Жити б рада,
Та вже доленька така:
Їй не вилізти з сачка...павук. Слайд 13.
- Чи можна павука віднести до комах? Чому? (8 ніжок і відсутні крила).
Загадка- добавлянка
Всюди проживають,
По шість ніжок мають,
Можуть мати й крила.
Але це – не пташки.
Дітки, відгадали?
Звісно, це - …комашки. Слайд14.
5. Динамічна пауза – вправа для очей «Бджілка» Слайди 15 – 20.
6. Перегляд мультфільму, (прослуховування аудіо запису «Муха – Цокотуха» К. Чуковського або читання казки вчителем) Слайд 21.


Корній Чуковський «Муха-Цокотуха»
Муха, Муха-Цокотуха,
Золотиста чепуруха!
Муха стежкою пішла
І копієчку знайшла.
Пішла муха на базар
І купила самовар.
"Ви, сусідоньки, приходьте,
Я вас чаєм пригощу!"
Таргани поприбігали,
Всі по склянці випивали,
А комашки -
По три чашки,
З молоком
І пиріжком.
Нині Муха-Цокотуха
Іменинниця!
От і кузочки-сестрички
Привезли ії черевички,
Із ясними передками
З золотими підківками.
Прилетіла з поля
тіточка бджола,
Мусі-Цокотусі
меду принесла.
"Метеличку, прошу -
Дати вам малини?
Може, нехороші
Наші іменини?"

Де не взявся тут старий
Павучок,
Нашу Муху упіймав
На гачок.
Хоче бідну задавити,
Цокотуху загубити!
"Ой, кохані гості, визволяйте!
Павука лихого зарубайте!
Годувала я вас,
Частувала я вас.
Не покиньте ж мене
В мій останній час!"
Та жуки, черв'яки
Налякалися -
По шпарках, по кутках
Поховалися.
Тарганці -
Під стільці,
Жовте сонечко -
Під віконечко,
А мурашки -
Геть із хати:
"Ми не хочем воювати!"
І ніхто на злодюгу не кинеться:
"Умирай, пропадай, імениннице!"
Ну, а коник-стрибунець,
Презавзятий молодець, -
Скік-скік!
І найперший утік
У куток під мосток,
І - мовчок!

А павук підступає,
Гострі зуби у зв'язану
Муху встромляє,
Крутить їй павутинками крила,
Смокче кров із гарячого тіла.
Муха криком кричить,
Надривається,
А злодюга мовчить,
Посміхається.
Раптом лине ізгори
Крихітний комарик,
І в руці його горить
Крихітний ліхтарик.
"Де катюга? Де павук?
Не боюсь павучих рук!"
Шаблю вихопив легку,
Швидко підлітає
І злодюзі-павуку
Голову стинає.
Потім Муху обійняв,
Край віконця з нею став:
"Я злодюгу зарубав,
Павучище покарав,
Хочу я після двобою
Одружитися з тобою!"
Тут мурашки із хрущами:
"Слава, слава комарові-
Переможцеві!"
Прилетіли світлячки,
Засвітили їм свічки.

"Де ви, любі гості?
Просимо до нас!
Гей, жуки рогаті,
Цвіркуни вусаті!
Кличте музикантів,
Підемо в танець!"
Музиканти прилетіли,
В барабани загриміли-
Бом-бом! Бом-бом!
Скаче муха з комаром.
А за ними жук, жук -
Чобітками стук-стук!

Таргани із черв'ячками,
Попелиці із вовчками.
А жуки цибаті,
Молодці вусаті,
Шапки підкидають,
З кузьками стрибають.
От знялася метушня,
Застрибала комашня.
Вся галявка гуде,
Муха заміж іде
За хороброго, меткого
Молодого комара.
А мурашка швидка
Витина гопака, -
Закаблуками постукує,
На комашечок погукує:

"Цвіркунці мої,
Молодці мої,
Тара-тара-тара-тара-тарганці мої".
Закаблуки стукотять,
Підошовочки риплять.
Веселись, комашня,
До самісінького дня!
Нині Муха-Цокотуха
Іменинниця! Переклала з російської М.Пригара
7. Аналіз побаченого (прослуханого)
Робота в групах Слайд 22.

1гр. Назвати персонажів казки "Муха - Цокотуха”.
- Кого Муха запросила до себе у гості? Перерахуйте.
- Чому, на вашу думку, Муха не запросила інших тварин?
2гр. Відгадати загадки про комах і знайти відповідні зображення - відгадки.
3гр. Скласти з пазлів зображення комахи.
8. Вправа «Поміркуй» (робота з фразеологізмами) Слайд 23.
- Коли і чому так говорять?
*Вчепився як кліщ.
*Пристав як муха.
* Мурахи по спині бігають.
9. Гра «Упізнай комаху за ознаками» Слайд 24.
Що за жучок це – яскравий, моторний,
Спинка червона у крапочку чорну,
Сам симпатичний, хоча і маленький,
Гарний на вроду він та веселенький. ( Божа корівка (сонечко)
Його пожива – це листочки,
Домівка – деревце чи кущ.
З’являється що травня точно
Поважний, симпатичний … ( травневий хрущ).
Ну й нахабна птиця, Слайд 25.
Що літає в хаті –
Навіть не боїться
Вам на ніс сідати!( Муха)
Маленький сам,
А довгий ніс гостріший,
А ніж голка виріс.
Летів – кричав.
А сів – мовчав.
По нім рукою ляснув я!
Убив, а кров тече моя. ( Комар)
- Що цікавого ви знаєте про цих комах?
Робота довідкового бюро
Виходять учні у масках – коронах і розповідають коротко про комах, яких вони представляють.
Божа корівка (сонечко)
Я - Божа корівка інколи мене називають Сонечко чи БЕДРИК - «райська комаха», і не просто райська, а навіть свята, бо на спинці сім темних плямок (святе число!), як сім кольорів у веселки, як сім днів у тижні. Її не можна не тільки вбивати, а й навіть ображати, бо вона є зв'язковим між людьми і Небом: передає Богу людські прохання, а людям - повідомлення про врожай, про радощі і прикрощі їх життя. Отож, посягнути на «Божу корівку» - Сонечко - це посягнути або й розірвати свій зв'язок з Небом.
Рух «Божої корівки» - тільки вгору, до Неба: як би ми не повертали стеблину чи свій палець, де вона сидить, рухається ця комаха тільки вверх...
Травневий хрущ
Це шкідлива комаха. Травневий хрущ дуже помітний. Він великого розміру, близько 3 см. Колір темний, черевце чорне, надкрилки червоно - бурі. Ці шкідники саду та городу, пошкоджують ягідні, плодові і навіть декоративні й лісові породи. Не гидують вони й овочевими культурами. Личинка поїдає бульби картоплі та підгризає коріння практично всіх рослин. Завдає дуже великої шкоди суниці, поїдаючи її коріння. Доросла особина хруща відмінно літає і тому поїдає листочки, зав'язі і плоди. Може за пару місяців оголити все дерево. Потрібно боротися з такими комахами.
Муха
Муха завжди потирає лапки. На кінчиках лапок у неї є 2 подушечки з щетинками, на яких знаходяться органи нюху та смаку, а ще щетинки виділяють липку речовину, завдяки якій вона тримається на поверхні. Муха повзає на різних поверхнях, на кінчиках лапок збирається бруд, тому і чистить вона постійно всі свої 6 лапок. Муха в 100разів краще аналізує їжу ніжками, ніж людина язиком.
Комар
Не всі комарі кусаються. Самці комарів проводять свої дні, мирно попиваючи квітковий нектар. Самки теж не проти того, щоб поласувати нектаром. Але перед тим, як відкласти яйця, самкам деяких видів комарів необхідно напитися теплої крові. Самкам ж необхідний білок крові, щоб яйця нормально сформувалися. Чим більше і частіше комаха буде пити кров, тим більше буде потомство. Комарі знаходять людей по рухах, по теплу, яке ми випромінюємо і по запаху. Коли комар пролітає мимо нашого вуха, ми чуємо високу дзвінке гудіння, це звук від роботи крихітних комариних крилець. Комар може проковтнути крові в чотири рази більше, ніж важить сам. Насмоктавшись крові комар виглядає, як червона куля на різдвяній ялинці. Відмахнувшись від одного комара, можна приманити ще кілька. Тому треба намагатися дотримуватися терпіння і спокою.
10. Фізкультхвилинка «Бджілка» Слайд 26.
11. Вправа «Народна мудрість»

- В той час, коли ми загадуємо загадки, природа загадує загадки нам. Якщо уважно придивитись за поведінкою комах, ми можемо зрозуміти, яка погода буде завтра.
Якщо павуки збираються до купки - буде ясна та хороша погода. Якщо павуки восени наплели багато павутиння - буде сувора зима.
Коли комарі та мошки літають хмарками (збираються разом) - буде хороша сонячна погода. Якщо мошки лізуть до обличчя - буде дощ.
Особливо надокучливими мухи стають перед негодою, вони шукають де б їм заховатися.
Жуки літають низенько - погода буде доброю та сонячною.
Якщо в полі всі бджоли летять в одному напрямку - буде гроза. А якщо на небі чорні тучі, а бджоли не ховаються - зливи не буде.
Розташуйте правильно слова. Поясніть зміст Слайд 27.
Бджоли літу, цвіту. люди а раді

YІ. Узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів
1. Робота в робочих зошитах «Природознавство1 клас», стор.37

Хто такі комахи? Слайд 28.
2. Робота в парах
На партах малюнки комах. Розкласти їх у групи «Шкідливі і корисні»
3. Розповідь учителя «Це цікаво!» Слайди 29 – 32.
В багатьох країнах метелик - це символ кохання, щастя, благополуччя.
Українці вірили: чисті душі ангелів прилітають до нас метеликами, щоб передати наші бажання на небеса.
Найбільша в світі за розмахом крил -метелик - тізанія Агрипина з розмахом крил до 30,5 см (майже розмір підручника).
Тіло жука голіафта завдовжки понад 20см.
Самець Оси-мімариди - Дікопоморфа ехмептерова - одна із найменших комах на Землі. З-поміж них є справжні "велетні” завдовжки 5,4 мм і мізерні пігмеї – 0,12 мм!
4. Поетична хвилинка Слайд 33.
Пригадайте кілька віршів про комах, яких ви щодня зустрічаєте на прогулянці. «Сонечко, полети на небо!» Пам'ятаєте? Нехай кожен з вас потримає на долоньці сонечко, примовляючи закличку. І жучок, як ніби послухавши, розкриє крильця і полетить до «діток, які їдять котлетки». І вже ніколи більше не захочеться його ображати, адже ти розмовляв із жучком, і він навіть тебе зрозумів ...
Є багато віршів, які допоможуть виховати дбайливе ставлення до комах. Особливо, якщо розповідати їх «в тему». Ось, скажімо, помітили на стежці жука і згадали вірш Е. Мошковської:
Він стрибнув на дорогу,
А я вже ставив ногу
І мало не наступив,
І я б його убив.
Як підстрибне той коник!
Він веселий! Він живий!
Добре, що я помітив!
Добре, що він живий!
А ось чудовий вірш А. Усачова:
Біжи, жучок,
Цвірчи, цвіркун,
І метелик - лети ...
Я ображати не буду вас,
Щасливого шляху!
Хіба після таких слів захочеться кого-небудь ображати?

YІІ. Підсумок уроку Слайд 34.
- Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
- Назвіть, яких комах ви знаєте?
- Які істотні ознаки усіх комах?
- Зі скількох частин складається тіло комахи? Назвіть ці частини.
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Список використаних джерел:
Література:

1. Володарська М.О., Ривкіна О.О. Усі уроки природознавства. 1клас –Х.: Вид.група «Основа», 2012 – 288с.
2. 2. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1—4 класи.Природознавство. — К.: Видавничий дім «Освіта», 2011. - С.189.
3. Природознавство : підр. Для 1 кл./ І.В.Грущинська. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. - С.76 - 77.
4. Природознавство: Робочий зошит. 1 клас ( В. Мечник Л., Жаркова І. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2012. - С. 37.
Інтернет – ресурси:
- http://deti.e-papa.com.ua/zagadki/11/
- http://cikavo-znaty.org.ua/chomu/chomu-komari-kusayut-i-chomu-yih-ukusi-sverblyat/
- http://web-zoopark.ru
- http://abetka.ukrlife.org/cokotuha.htm
- http://tsikave.ostriv.in.ua/publication/
- http://www.semya.com.ua/upbringing-1-3/221-charivnij.html?start=1

Смірнова Ірина Анатоліївна, вчитель початкових класів Уманської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів№5 ім.В. І. Чуйкова Уманської міської ради Черкаської області 


Джерело: http://docme.ru/G752
Категорія: Природознавство | Додав: (19.02.2014) | Автор: Смірнова Ірина Анатоліївна
Переглядів: 4895 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!