Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Математика [ Додати статтю ]

Повторення таблиць додавання і віднімання в межах 10

Тема. Тварини.
Повторення таблиць додавання і віднімання в межах 10.
Зінтегровано предмети: природознавство, математика.
Мета. Ключові компетентності: вміння вчитися – навчати школярів організовувати свою навчальну діяльність, відразу переключатись на нову роботу, мати власну думку, обґрунтовувати її; загальнокультурної – використовувати набуті знання, уміння під час виконання соціальних ролей, вчити учнів зв’язно висловлюватись; інформаційно-комунікативна- знаходити завдання в підручнику, орієнтуватися на сторінці зошита; здоров’язбережувальна – правильна постава,хвилинки відпочинку; соціальна- співпраці в парі .
Предметні компетентності:
Математика: сприяти свідомому засвоєнню дітьми таблиць додавання і віднімання чисел у межах десяти; закріплювати вміння складати і розв'язувати задачі за малюнком та опорними схемами; удосконалювати навички розв'язування задач на зменшення на кілька одиниць; вправляти учнів у застосуванні таблиць додавання і віднімання під час розв'язування віршованих задач, знаходження невідомих компонентів дії додавання; розвивати образне мислення шляхом розпізнавання найпростіших геометричних фігур на малюнках, пам'ять, увагу, творчу уяву, зв'язне мовлення.
Природознавство: розширити та уточнити знання учнів про різноманітність тварин, середовище їх існування; розвивати уміння спостерігати за тваринами та описувати їхній зовнішній вигляд; стимулювати допитливість, інтерес до вивчення математики і довкілля, прагнення дітей до самовираження і самореалізації в пізнавальній діяльності; прищеплювати любов і дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: мультимедійна презентація, маски тварин; геометричний матеріал, мікрофон.

                                                                                          ХІД УРОКУ

I. Організація класу.
Добрий день!
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок наш починаймо.

Створення емоційного настрою уроку.
— Сьогодні у нас незвичайний урок
— У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми зустрічались не раз,
І знову вона завітає у клас.
В казках є завжди перешкоди, та знаю:
Ми з вами гуртом легко їх подолаєм.

Хвилинка релаксації.
— А зараз, дітки, заплющіть очі, опустіть голівки на парти. Уявіть погожий літній день. Повіває легенький вітерець. Небо синє-синє. Ви стоїте на галявині серед чудових квітів. Ви нахиляєтеся, сідаєте в траву і раптом торкаєтесь руками чогось дуже м'якенького та пухнастого, з маленьким хвостиком. Кого ви собі уявили?

II. Актуалізація і узагальнення набутих знань.
«Мозковий штурм».
— Дітки, а кого ви ще могли б зустріти у казковому лісі? (Вовка, сову, їжачка, лисичку, білочку, дятла та інших.)
— А як їх можна назвати одним словом? (Тварини.)
— Тварини — це й звірі, які живуть в лісах; і птахи, що ширяють у небесній блакиті; і змії, які люблять вигріватися на сонечку; і риби, що плавають у воді; й комахи, які зустрічаються на кожному кроці.
— А на які дві групи поділяються тварини? (На диких і свійських.)
— Яких тварин називають свійськими? (Тих, які живуть біля людей і яких людина доглядає.)
— А хто такі дикі тварини? Ще тварини, які живуть у лісі й самі влаштовують собі житла, а також шукають їжу.)
Вправа «Яка тварина зайва? Обґрунтуйте свій вибір»
— Серед поданих малюнків виберіть тільки зображення диких тварин. Поясніть, чому вони дикі.

III. Мотивація навчальної діяльності.
Ознайомлення з девізом уроку.
Ось придивись, будь ласка, —
У лісі всюди казка.
Вона блукає лісом.
Прислухайся, будь ласка!

«Чарівна хвилинка».
— Діти, але мені здається, що казка, в яку ми сьогодні з вами потрапили, не дуже весела. Коли я сьогодні йшла до вас на урок, мені зустрілася Сорока, яка довго летіла з казкового лісу, щоб передати нам телеграму від усіх лісових мешканців. У них є лісова школа, і вони, так само, як і ви, дуже люблять навчатися. Але нещодавно з ними трапилася біда. А що за біда, ви дізнаєтесь із телеграми, яку вони нам прислали.
Любі дітки, нам допоможіть!
У дорогу вирушить спішіть!
Злий Чаклун вчительку забрав,
Нас підступно всіх зачарував.
Визволіть нас, друзі, із біди!
Вирушайте в путь, до нас, сюди!!!
Лісові мешканці
— Що ж таке сталося у нашій казці? Злий Чаклун зачарувала всіх звірів, перетворивши їх на коріння вікових дерев, а мудру Сову заховав у своєму королівстві.
— Дітки, що ж робити? Аби визволити тваринок, доведеться пройти важкий шлях, подолати великі труднощі. Не злякаєтесь? Тоді в дорогу!

IV. Повідомлення теми і мети уроку.
— У нас сьогодні незвичайний урок, протягом якого ми поєднаємо свої знання з природознавства та математики, повторимо таблиці додавання і віднімання в межах 10. Виконуючи різні математичні завдання, розв'язуючи задачі, допоможемо врятувати звірів, а заодно й пригадаємо все, що ми про них знаємо.

V. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Каліграфічна хвилинка-цікавинка.

— Щоб цифри вміти правильно писати,
У каліграфії почнемо ми вправлятись!
Цифри виводжу рівнесенько...
Он як виходить гарнесенько!
— Вирушаємо в дорогу. А щоб Злий Чаклун нам не помітив, потрібно рухатися дуже тихо і обережно.
— Слухайте уважно повідомлення, але записуйте тільки цифри, які зустрінуться на вашому шляху.
Зошит навскіс кладемо,
В руки ручки беремо,
Сіли рівно всі на диво,
Дітки, пишемо красиво!
• Найбільший на Землі птах — страус, його зріст 3 м.
• Найвища тварина — жирафа, її зріст 6 м.
• Найменша пташка у світі — колібрі, її маса трохи більша за 1 г.
• Найбільший серед жуків — жук-олень — має довжину до 8 см.
• Сова за добу знищує 5 мишей.
• Маса великого краба — 7 кг.
• Лось стрибає в довжину на 4 м.
• Морж може перебувати під водою 10 хвилин.
• Один ховрах за літо з'їдає 9 кг зерна.
• Найотруйніший із павуків — каракурт — завдовжки до 2 см.
• (З, 6, 1, 8, 5, 7, 4, 10, 9, 2.)

2. Вправа «Незакінчене речення».
• Числа при відніманні називаються...
• Щоб збільшити число на кілька одиниць, треба...
• Щоб зменшити число на кілька одиниць, треба...
• Як дізнатися, на скільки одне число більше від іншого?
• 3 яких частин складається задача?

3. Математичний диктант.
— А зараз, якщо ви правильно завдання, ви зможете розчаклувати одну з бідолашних тваринок, а яку саме, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Влітку — сірий, взимку — білий,
Полохливий, несміливий,
Попсує в городі грядку —
Утікає без оглядки.
А собачий вчує гавкіт,
Так душа відразу в п’ятки? (Заєць.)

• Скільки кутів у трикутника?
• Яке число більше 7, але менше 9?
• Запишіть сусідів числа 6.
• Яке число стоїть між числами 1 і 3?
• 1-й доданок 5, 2-й доданок такий самий, знайдіть суму.
• Назвіть попереднє до числа 1.
• Знайдіть наступне до числа 8. (3, 8, 5, 7, 2, 10, 0, 9.)
— Молодці, ви змогли розчаклувати цього чудового звірка. Підніміть руку ті, хто бачив білку в лісі або в парку. Давайте пригадаємо все, що ми знаємо про «білку».
Гра «Так чи ні».
— Зайчик — великий звір? (-)
— У нього довгі вуха? (+)
— Він має великий хвіст? (-)
— У нього добрий слух? (+)
— Він їсть рослини? (+)
— Плигає з дерева на дерево? (-)
— Має короткий пухнастий хвіст? (+)
— Полює на вовків? (-)
— Узимку змінює сіре хутро на біле? (+)
— Дуже любить мед? (-)
— Задні ноги у нього довші за передні? (+)
— Він найхитріший звір у лісі? (-)

4. Розв'язування віршованих задач.
— Послухайте, яке важке завдання приготував для нас Злий Чаклун. Він ніяк не хоче віддавати нам лісових друзів. Але йому доведеться це зробити, якщо ви правильно розв'яжете задачі й запишете приклади в зошити.

• Посадив ведмідь в лісочку
Шість берізок й три дубочки.
Рахувати сам не вмів,
То вас, дітки, попросив. (6 + 3 = 9.)
• Біля річки на галявці
Знайшли моркву сірі зайці.
Вісім морквин — це немало.
Одну з'їли, скільки стало? (8— 1 = 7.)
• Білочка десять горішків знайшла.
П'ять вона вже віднесла до дупла.
Решту рахує, замислилась трішки:
Скільки ще треба віднести горішків? (10-5 = 5.)
• Лісом їжачок ішов,
Шість грибочків він знайшов,
А пізніше на голки
Наколов ще два грибки. (6 + 2 = 8.)
• Йшов додому рижий лис,
Сім зелених яблук ніс.
Двоє впало, покотилось.
Скільки яблук залишилось? (7- 2 = 5.)
• Біг зайчисько Куций Хвіст,
мамі з поля моркву ніс:
9 у кишені і ще одна – у жмені.
Скільки всього моркви ніс
З поля зайчик Куций Хвіст? (9 + 1 = 10)
— Молодці, у вас усе вийшло. А тепер подивіться, якому звіру ми допомогли.
Прочитайте слово навпаки: ЯЦИСИЛ. (Лисиця.)

5. Гра - інсценізація «Я — лисичка» .
В темнім лісі проживаю.
Довгий хвіст пухнастий маю.
До пухнастого хвоста
Личить шубонька руда.
Усі звуть мене сестричка,
А сама я невеличка.
Вушка гострі, носик чорний,
Хитрий звір я і проворний.
Як рушаю полювати,
Не виходить зайчик з хати.

 

Віконце для допитливих (Повідомлення учня)
Полює лисиця, покладаючись на слух і нюх, переважно вранці і ввечері. Лисиці відмінно бігають, плавають, добре стрибають
Вночі і в спеку відпочиває в укритті або в траві. Укриттям може служити кущ, дупло, розташоване невисоко над землею, ущелина між камінням. Нори лисиці риють на схилах ярів і пагорбів. Нерідко займають чужі нори, заплутуючи їх новими ходами. Втікаючи від переслідування вони сплять на землі або на снігу.
Лисиці – доволі турботливі батьки. І мати, і батько беруть участь у вихованні малюків, граються з ними.
Основний ворог лисиці в природі – вовк. Він харчується тими ж тваринами, що і лиси, і вбиває їх як конкурентів. Там, де вовків багато, лисиць мало.
— Злий Чаклун вже довідався про те, що ми змогли зламати його чари і визволили Білочку й Лисичку з полону. Тепер він розлютився, і завдання його будуть усе важчими і важчими.

6. Складання задачі за малюнком.
Ведмедиків — 4
                                      ?
Зайчиків — 5
(На галявині 5 ведмедиків збирали суницю, до них прибігли 5 зайчиків. Скільки всього звірів збирало суниці на галявині?)

7. Усна лічба. Робота з цифровим «віялом»
Повторення складу числа.
3 — це 2 та □ 8 — це 2 та □
9 — це 6 та □ 10 — це 6 та □
6 — це □ та 5 5 — це □ та 2
— Чудово! Ви справжні друзі наших тваринок. І знов у вас все ви¬йшло, і цим ви зняли чари ще з одного звірка. А от з якого, відгадайте.
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни. (Ведмідь.)

8. Метод «Мікрофон».
• Ведмідь — це маленький чи великий звір? (Великий.)
Де живуть ведмеді? (У великих лісах, але мо¬жуть виходити у пошуках їжі на поля і в сади.)
• Як називається житло ведмедя? (Барліг.)
• • Що їсть ведмідь? (Він їсть комах та їх личинки, черв'яків, жаб, ящірок, рибу, мурашок, а також ягоди, горіхи, кореневища, траву, молоді гілки і листя та дуже любить мед.)
• Коли ведмідь будує собі барліг і залягає спати? (Взимку.)
• А чому саме взимку? (Взимку в лісі важко знайти їжу.)
• Чим ведмідь запасається восени? (У цей час він багато їсть і за¬пасається жиром.)
• Де зустрічаються ведмеді в Україні? (В Карпатах.)
Віконце для допитливих (Повідомлення учня)
• Маса ведмедя досягає 350 кг. Ведмідь є всеїдною твариною.
• Спить ведмідь дуже чутко, його можна легко збудити.
На кінець зими у ведмедиці вже з’явилися маленькі сліпі ведмежата. Ростуть вони дуже швидко. Коли мати продовжує спати ведмежата граються, балуються, залазять на материну спину і з’їжджають.
— І знову нам пора в дорогу. Нас чекають нові пригоди і наші вірні друзі — звірята.

9. Робота в парах. Гра «Хто швидше?».
Повторення переставної властивості додавання.
— Згадаємо правило переставної властивості додавання: Доданки місцями міняй хоч сто раз,та сума від цього не зміниться в нас.
І ряд ІІ ряд ІІІ ряд
3+2+4=9 5+1+4=10 1+3+4=8
2+3+4=? 4+5+1=? 4+1+3=?
4+3+2=? 1+4+5=? 3+4+1=?

Фізкультхвилинка.
Добре те, що сонце світить (руки вгору).
Добре те, що віє вітер (хитають руками).
Добре те, що цей ось ліс (присідають із піднятими вгору рукаті)
Разом з нами ріс і ріс (повільно підіймаються вгору).
Хай живуть у ньому в мирі (крокують)
Всі птахи і різні звірі (плещутьу долоні)
— Усе складнішими стають перешкоди на нашому шляху до палацу Злого Чаклуна,, але ми переможемо, тому що ми разом.

10. Розв'язування задачі за коротким записом.
Їжачок — 7 грибів
Білочка — ?, на 3 гриби менше, ніж
— Складіть задачу за коротким записом.
— Назвіть умову задачі.
— Знайдіть запитання.
— Що означає вислів «на 3 менше»?
— Результат буде більшим чи меншим за 7?
— Якою дією будемо знаходити гриби, зібрані білочкою?
— Запишіть розв'язання задачі в зошити.
— Діти, ви просто молодці! Ви так гарно працювали, що і самі не помітили, як розчаклували одного з героїв задачі.
— А хто здогадався, кого ми врятували від Злого Чаклуна цього разу?
— Правильно, їжачка.
— Давайте згадаємо все, що ви знаєте про цю дивну тваринку, а я вам буду допомагати.

11. Складання «Асоціативного куща».

                              колючий         Їжак            зимова сплячка
           нічний звір          корисна тварина            комахи, хробаки, жаби, миші, змії
                            добрий нюх, поганий зір і слух

Віконце для допитливих
Їжаки живляться не тільки комахами та їхніми личинками, а також жабами, мишами та пташенятами. Відомо, що ці тварини малочутливі до зміїної отрути, і їжак може легко з'їсти гадюку.
Їжаки ведуть переважно нічний спосіб життя. Тільки навесні, після зимового голодування, вони подеколи полюють і вдень. А в інший час ховаються у природних схованках — заглибленнях у ґрунті, ямах, норах, порожнинах під корінням дерев тощо. Для зимівлі їжаки використовують такі самі укриття, де будують собі гнізда з сухого листя та моху. У деяких випадках викопують для зимівлі глибоку нору.

VI. Узагальнення і систематизація знань.
— Діти, знову розлютував Злий Чаклун. Він ніяк не хоче віддавати нам звірів, але ми з вами зробимо все, щоб його перемогти і зняти злі чари з наших друзів. До роботи, мої любі!
1. Творча вправа (робота з підручником, с. 84, № 5).
Ну, і хитрий братик Лис!
Бачте, гирі він приніс.
От і думайте, хто важчий.
Хто розумник з вас найкращий?
— Діти, подивіться на малюнок і скажіть, кого ви бачите на терезах.
— Хто важчий — білочка чи лиска?
— Чому ви вважаєте, що лиска важить більше? Доведіть.
— Яка гиря поруч із лискою? Яка гиря поруч із білочкою?
— Молодці! Я дуже рада за вас! Спали чари ще з одного лісового звіра. А хто це, здогадайтеся самі.
Хто руденьку шубку має,
Легко по гілках стрибає?
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст.
(Білка.)
Підніміть руку ті, хто бачив білку. Давайте пригадаємо все, що ми знаємо про «білку».

2. Складання «Асоціативного куща».

Віконце для допитливих (Повідомлення учня)
Білка – тварина денна, вдень вона веде активний спосіб життя, а вночі відсипається у гнізді. Їдять білки жолуді і горіхи, а також насіння хвойних дерев: ялини, кедра. Влітку і восени важливим додатковим харчем є ягоди та гриби.
Ще восени білка запасається невеликою кількістю харчів на зиму. Жолуді, гриби або горішки вона ховає під корінням пнів і дерев, неподалік від свого місця проживання. Коли їжі з настанням холодів стає мало, вона з легкістю знаходить свою схованку навіть під товстим покривом снігу.

Фізкультхвилинка.
Ми писали, ми трудились,
Всі ми трішечки втомились.
Будемо відпочивати
І, як зайчики, стрибати,
Як ведмедик, тупотіти
І, як дятел, стукотіти,
Як лисичка, тихо йти...
Ось і відпочили ми.

— А зараз, діти, треба бути дуже уважними і кмітливими для того, щоб розчаклувати найрозумнішу тварину в лісі, вчительку всіх лісових мешканців. Злий Чаклун сховав її дуже далеко.

3. Робота за підручником (с. 84 №6)
— Поставте потрібні знаки та розв'яжіть приклади:
9 □ 2 □ 2 □ 1 = 6 4 □ 3 □ 1 □ 3 = 9
6 □ 3 □ 1 □ 2 = 10 5 □ 5 □ 5 □ 3 =8
— Ви чудово виконали і це завдання Злого Чаклуна, але нам іще не вдалося зняти чари з учительки лісової школи. Для цього доведеться іще трішечки попрацювати. Ви готові?

4. Розпізнавання найпростіших геометричних фігур на малюнках .
У лісі ми різних звірят зустрічали. Кому уже допомогли? З яких же фігур цих звіряток склали?

— Діти, а ось і вчителька. А хто вона, ви вже здогадалися?
Що воно за дивна птиця?
Світла денного боїться...
Дзьоб гачком, великі очі,
І не спиться їй щоночі. (Сова.)
— А чи хочете ви більше дізнатися про цю тваринку?
Розповідь учителя про сову.
Сови живуть в усіх частинах світу. Ці птахи полюють тільки вночі. Вони знищують мишей, пацюків, комах та інших шкідників і цим при¬носять велику користь людям.
Пір'я у цього птаха дуже легке і пухнасте, що робить його політ швидким і безшумним. Сова — єдина пташка, у якої голова зовсім не схожа на пташину! її величезні круглі очі, здається, дивляться на вас у великій задумі. Тому сову часто називають мудрою.

VII. Підсумок уроку.
— І ось настав найкращий казковий момент. Ви допомогли визволити наших друзів із полону. Але дуже не хочеться, щоб наша казка закінчувалася так для Злого Чаклуна. Може, ми пробачимо його, і він стане добрішим, полюбить лісових мешканців? Давайте дамо йому шанс, бо кожен має право на помилку, головне — вміти її вчасно виправити.
Гра «Мікрофон».
— Чи сподобався вам урок?
— Чим цікавим ви займалися на уроці?
— Що найбільше запам'яталося?
— Про що нове дізналися?
— Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

Повна версія уроку

Презентація

Категорія: Математика | Додав: (18.05.2017) | Автор: Кокоруза Тетяна Борисівна
Переглядів: 1424 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!