Запобігти, врятувати, допомогти. Порядок дій у надзвичайних ситуаціях. Практична робота. Виклик рятувальних служб. - Основи здоров'я - Презентації та відео матеріали - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Основи здоров'я [ Додати статтю ]

Запобігти, врятувати, допомогти. Порядок дій у надзвичайних ситуаціях. Практична робота. Виклик рятувальних служб.
Тема: Запобігти, врятувати, допомогти. Порядок дій у надзвичайних
ситуаціях. Практична робота. Виклик рятувальних служб.
Мета: ознайомити учнів з найбільш характерними надзвичайними
ситуаціями та з порядком дій у деяких надзвичайних ситуаціях;
узагальнити знання про стихійні лиха, про сигнали цивільної оборони
та оповіщення населення у випадку стихійних лих та аварій;
розвивати вміння правильно діяти у надзвичайних ситуаціях;
виховувати навички самодисципліни, організованість, впевненість у
своїх силах та прагнення допомогти тим, хто цього потребує.
Обладнання: фотографії та слайди, правила та інструкції для учнів.

                                                         Хід уроку:
І. Організація класу до уроку.
Звучить уривок з пісні «Чого навчають у школі?»
Вчитель: У добре всім відомій пісні є такі слова: «Книжки гарнії читати, і
писати, рахувати вчать у школі…». А чого ще навчають у школі?
(відповіді дітей) Так, зараз до цих слів можна додати, що в школі
вчать, як уникнути небезпеки, як зберегти життя і здоров‘я, якщо
небезпека все ж таки трапиться.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
(демонстрація слайдів із видом Землі з космосу – слайд 2)
- Погляньте, на фото нашої планети з космосу. Яка вона на вашу думку? (гарна, квітуча, чудова, беззахисна, барвиста)
- Але Земля може бути й такою (чорно-біле фото Землі - слайд 3). Які кольори тут переважають? Що означають ці кольори? (смуток, тугу, печаль)
- Чому сумує наша планета? Живучи на Землі, люди, не замислюючись, роблять їй дуже боляче: руйнують надра, змінюють русла річок, забруднюють повітря й воду, знищують рослини і тварин. Наша планета дуже болісно реагує на таке ставлення і нерідко відповідає нам «взаємністю»: стихійними лихами, від яких руйнуються міста, села, дороги, і навіть інколи гинуть люди. Такі ситуації називаються «надзвичайними».
- Складання асоціативного куща (на дошці)
Надзвичайна ситуація

стихія лихо страждання руйнування знищення
людей будівель майна
- Отже, давайте сформулюємо мету нашого уроку (за допомогою учнів). Метою нашого уроку є з‘ясувати, що таке надзвичайна ситуація, які бувають надзвичайні ситуації, дізнатися, як діяти при НС, а також як не допустити їх та попередити. Але наша мета - не просто вижити в надзвичайних ситуаціях, а намагатися не допускати їх, Вилікувати землю, а не нищити її. Тільки разом ми зможемо повернути нашій планеті квітучий радісний вигляд.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
- Спробуємо дати визначення поняттю «надзвичайні ситуації»
Надзвичайні ситуації – це такі ситуації, що призводять до порушення нормального життя, а іноді до загибелі людей та знищення матеріальних цінностей – слайд 4.
- Існує три групи НС (слайд 5):

 

- Які природничі НС характерні для нашої місцевості? (ожеледь, гроза, буря, снігопад, повінь, лісові пожежі, посуха, землетрус)
- Сьогодні ми розглянемо три надзвичайні ситуації та навчимося діяти у разі виникнення таких ситуацій.
ІV. Робота над темою уроку.

1. З‘єднати назву ситуації з її визначенням (на дошці):

Повінь Небезпека від вогню
Пожежа Коливання земної кори
Землетрус Значне затоплення місцевості, яке виникає
внаслідок підняття рівня води в річці, озері, морі
2. Мозковий штурм: Яку небезпеку містять ці надзвичайні ситуації? (відповіді дітей)
Повінь – затоплюються великі ділянки суші, будівлі, житло, псується майно, гинуть люди та свійські тварини.
Землетрус – пошкоджуються або руйнуються будівлі, дороги, мости, гинуть або зазнають поранень люди.
Пожежа – гинуть люди, пошкоджується або знищується майно.
(Самооцінка учнів)
- Хвилинка – цікавинка (повідомлення учнів):
Ознаки близького землетрусу:
- різкі зміни рівня води у водоймищах або її помутніння;
- запах газу в районах, де раніше цього не було;
- занепокоєння птахів і домашніх тварин;
- слабкі поштовхи земної поверхні;
- порушення в роботі радіо, телеграфу, електромагнітних приладів.
- У Японії дуже часто відбуваються землетруси. Японці в своїх домашніх акваріумах містять особливі види рибок, по поведінці яких дізнаються про майбутній землетрус. За декілька годин до поштовхів, рибки починають поводитися неспокійно, викидаються з води.
Слайд 6: наслідки землетрусу.
3. Проблемне питання: - Чому виникають повені?(внаслідок тривалих злив, швидкого танення снігу та вітрових загонів води)
Слайд 7: повінь.
4. Складання Т – схеми «Вогонь»:
Друг Ворог
Символ Олімпійських ігор пожежа в лісі
Вічний вогонь пожежа в будинку
Для приготування їжі пожежа в полі
Для виплавки металу пожежа на заводі
- Отже, без вогню життя було б неможливе. А коли вогонь стає ворогом?
Які бувають причини виникнення пожежі? (відповіді учнів)
Слайди 8,9,10 зі звуковим супроводом.
- Отже, що робити, якщо в квартирі несподівано виникла пожежа? Досвідчені професіонали – пожежники відповідають на це питання так: «Головне – не панікувати. Перше, що треба зробити, – подзвонити «101». Потім йти з квартири, щільно закривши за собою двері».
Проблемне питання:
- А що при пожежі небезпечніше – вогонь чи дим?
- Багато людей, наприклад, не знають, як небезпечний дим. Адже в кіно і по телевізору пожежу звичайно показують так: бушує вогонь, величезні язики полум'я у весь екран. І всі звикли думати, що полум'я – це і є головна небезпека. Насправді більшість жертв пожеж гине від диму. Чому? Сучасні меблі, лінолеум, шпалери – все це робиться за допомогою хімії. І при горінні утворюється багато отруйних газів. Варто людині кілька разів ковтнути такий отруєний дим – і він непритомніє, задихається. Якщо в квартирі дим, треба дихати тільки через мокру тканину (рушник, хустка). А до виходу пробиратися пригнувшися або навіть поповзом – внизу диму звично менше.
5. Тестові завдання (робота в парах):
1. При пожежі дзвонити… ?
2. Що потрібно зробити в першу чергу при пожежі в квартирі?
а) спробувати згасити вогонь самостійно;
б) піти з квартири, щільно закривши за собою двері;
в) подзвонити в пожежну службу.
3. Разом з приятелем ти їдеш в ліфті. Він дістав сірники і хоче підпалити кнопки ліфта. Що ти робитимеш?
а) скажу, що не можна так робити, тому що нас покарають;
б) просто дивитимуся, що вийде;
в) заберу у нього сірники і поясню, що ми ризикуємо задихнутися отруйним димом.
4. Чому треба дихати через мокру тканину, якщо в квартирі димно?
а) мокра тканина не дає вогню закоптити особу:
б) мокра тканина оберігає від розжареного повітря і отруйних газів диму;
в) мокра тканина охолоджує тіло.
5. Ти сидиш удома, робиш уроки. І раптом відчуваєш запах диму, який йде від вхідних дверей. Вийшовши на балкон, ти бачиш, що двома поверхами нижче з вікна вириваються клуби диму. Дорослих удома немає. Як ти діятимеш?
а) спробую додзвонитися мамі на роботу;
б) подзвоню «101», повідомлю, де пожежа, назву адресу. Потім заткну мокрою ганчіркою щілину під дверима і чекатиму пожежників;
в) піду шукати підручник «Основи здоров‘я», де написано, що робити в таких випадках.
6. Більшість жертв пожеж гине від…?
а) … страху;
б) … отруєння димом;
в) … опіків.
Після відповіді учні звіряють із записом на дошці:
1) 101; 2) в; 3) в; 4) б; 5) б; 6) б. (Самооцінка учнів)
- Що найголовніше потрібне, якщо виникне небезпека пожежі або землетрусу (Не піддаватися паніці, слухати і швидко робити те, що говорить вчитель!)
V. Закріплення вивченого.
1. Робота в групах «Закінчи речення »:
Повінь:
- у разі виникнення загрози затоплення треба виходити в безпечне місце: …, …, ….
- якщо опинились у воді, треба скинути з себе … і плисти до …
- можна скористатися плаваючими поблизу …
Землетрус:
- якщо ти знаходишся в будинку, з нього потрібно …
- з одноповерхового будинку можна вибратися через …
- з багатоповерхового будинку треба виходити …
- на вулиці треба швидко відійти від … та йти у напрямку …
- якщо з приміщення вийти неможливо, треба стати в …
Пожежа:
- виявивши загоряння, негайно телефонуй за номером …
- головне правило: не …
- гасити невелике полум‘я можна …
- якщо пожежа застала в лісі, виходити треба …
- якщо в приміщенні багато диму, пробиратися треба …
(самооцінка учнів)
2. Учні:
- Щоби раптом не охопила стихія, щоб не сталось часом біди,
Треба заходи вжити такі нам, щоби опір був готовий завжди.
- Треба добре всім правила знати, зберігаючи спокій, допомогу знайти.
Рятувальні загони будуть всіх рятувати,
Вам вони допоможуть життя зберегти.
Слайд 11
Вчитель:
В нашій країні існує Міністерство з надзвичайних ситуацій. До його підрозділів входять рятувальні служби. Вони виконують такі завдання:
- проводять аварійно-рятувальні роботи;
- навчають населення, як поводитися в надзвичайних ситуаціях;
- захищають людей від наслідків надзвичайних ситуацій;
- запобігають виникненню аварій, катастроф, вибухів, пожеж тощо.
Гасло, під яким працюють рятівники, звучить так:
«Запобігти, врятувати, допомогти».
3. Повідомлення консультантів:
- У наш час надзвичайні ситуації трапляються частіше, тому що стала складнішою техніка, збільшилась кількість машин. До того ж не всі люди, які обслуговують техніку, сумлінно ставляться до своїх обов’язків.
- Для допомоги населенню, яке потрапило у небезпеку, існують особливі формування людей, оснащені технікою. Вони працюють як у мирний, так і у воєнний час.
- До таких формувань належать рятувальні служби на воді, у горах; служба швидкої допомоги; служба надзвичайних ситуацій; пожежна охорона; газова служба тощо.
- Ми можемо викликати їх по телефону за такими номерами:
101 – пожежна охорона, рятівники, 102 – міліція, 103 – швидка допомога, 104 – газова служба: картки на дошці.
4. Практична частина.
Як люди дізнаються про надзвичайну ситуацію?
Про надзвичайні ситуації повідомляють по радіо чи телебаченню.
Для того, щоб людина увімкнула радіо чи телевізор, використовують звуковий сигнал – завивання сирен, преривчасті гудки на підприємствах. Пам’ятай, що це є попереджувальний сигнал ,,Увага всім!” Почувши його, негайно вмикай радіоприймач чи телевізор і слухай інформацію служби надзвичайних ситуацій. Ти можеш почути повідомлення про можливі стихійні явища природи (землетрус, зсув ґрунту, повінь, снігопад, пожежу, штормове попередження), промислові аварії на місцевому підприємстві, тощо.
Після повідомлення про надзвичайну ситуацію, пропонується також план евакуації населення або заходи щодо збереження здоров’я та життя оточуючих. Зберігай спокій, не панікуй. Виконуй усі накази. Після того як небезпека минула, служба надзвичайних ситуацій передає повідомлення про відбій тривоги.
Учні:
1. Діти повинні вміти та знати, як допомогу собі викликати.
Пожежа, вогонь, ти вдома один – швиденько дзвони й викликай «101».
Адресу назви, що горить і як звати, пожежників треба тоді вам гукати.
2. Злодюга у хату хоче пробратись… Як діяти-бути? Як рятуватись?
В міліцію треба дзвонити негайно. Ти номер «102» скоріш набирай-но.
3. Хворіє хтось дуже й не може вже встати – людину потрібно нам рятувати.
Ти медиків виклич, «швидку допомогу». «103» набирай і гукай на підмогу.
4. В квартирі ти раптом почув запах газу – не гайся, дзвони «104» відразу.
Ці служби нас виручать завжди з біди. Про них пам‘ятаємо всюди й
завжди.
VІ. Рефлексія.
1. Рольова гра.
Отже, я – диспетчер, ти – дзвониш, повідомляєш про подію.
1. Пожежа (101)
Як же правильно викликати допомогу по телефону?
1. Назвати своє ім'я.
2. Сказати, що трапилося.
3. Сказати, де я знаходжуся.
4. Не вішати трубку, поки не дозволять.
2. Людині дуже боляче (103)
3. У квартиру намагається потрапити незнайомий чоловік (102)
4. Запах газу (104)
- Отже, якщо з тобою щось трапилося, а ти один, ти можеш подзвонити по телефону і попросити допомогу.
2. Самостійна робота з самоперевіркою в класі.
- У вас на листах по номерах записані речення. Навпроти кожного запишіть телефон, куди б ви подзвонили (самостійна робота учнів).
- Пожежа 101
- Міліція 102
- Швидка допомога 103
- Витік газу 104
- Екстрений випадок 101, 102, 103, 104
- Який телефон вам ще потрібно знати? (телефон батьків)
3. Що таке «помилковий виклик»?
- Діти, дуже часто представникам цих служб доводитися виїжджати по «помилкових» дзвінках.
- Що таке «помилковий» виклик?
- Як їх уникнути?
Підсумок.
- Переверніть листи – перевірю, як ви засвоїли тему. Ставте цифри і поряд пишіть «та» чи ні»
1. Я знаю, як користуватися телефоном
2. Я знаю, коли звертатися по допомогу
3. Я знаю, по якому телефону звертатися по допомогу
4. Я знаю, що сказати
5. Я знаю свою адресу і телефон
6. Я ніколи не наберу ці номери, ради пустощів
- Якщо у вас 6 «так», то я можу бути за вас спокійна. Ви знаєте, як поступати в надзвичайній ситуації. Запам’ятайте, діти, ці правила.
(Вчитель роздає кожному учневі пам’ятки з правилами).
VІІ Підсумок уроку.

- Наш урок закінчується. Тепер давайте знову поглянемо на фотографію нашої планети. Планету Земля людина тримає у своїх руках – добрих, надійних, турботливих. Адже Земля – це наша домівка, ми будемо піклуватися про неї, і вона відповість нам взаємністю.
Мої вам побажання:
Лиха діти стережіться, та при цьому – не губіться.
Бо життя у нас одне, іншого не буде,
Хай же сонечко ясне ніжно вас голубить.
Хай всміхаються до вас і трава, і квіти,
А тепер у добрий час, любі мої діти!


Джерело: http://docme.ru/qh32
Категорія: Основи здоров'я | Додав: hanna04 (08.02.2011) | Автор: Вербицька Ганна Леонідівна E
Переглядів: 13249 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 3.0/5
Всього коментарів: 2

Добавил: [ADM]Irina
0

Ольго, перевірте поштову скриньку - надіслала презентацію.
Посилання для скачування поновила.
Дата публикации: 03.02.2014 в 20:15 Спам

Добавил: erudit
0

Доброго дня...

   Дуже прошу вислати дану презентацыю мены на електронний ящик. Величезне дякую.
   Бо скачати просто не реально. (

---
З повагою,
 Ольга Коберник.
Дата публикации: 03.02.2014 в 19:31 Спам
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!