Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Українська мова [ Додати статтю ]

Префікс. Словотворча роль префіксів

Тема. Префікс.  Словотворча роль префіксів

Мета: ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією, з найуживанішими префіксами; формувати вміння утворювати нові слова за допомогою префіксів; розвивати вміння аналізувати, зіставляти, узагальнювати; виховувати бажання

робити добрі справи.

Обладнання: мультимедійна дошка, комп’ютерна тестова програма, картки.

Тип уроку: урок формування умінь і навичок.

                                                                                  Хід   уроку

I.Організація класу

  • Прочитайте девіз нашого уроку ( слайд № 1).

                 Щоб помилки хитрі й спритні

                  не ховались у рядках,

                  щоб всі букви в кожнім слові

                  опинились на місцях,

                  будем  гарно працювати,

                  свою пильність розвивати.

II. Перевірка домашнього завдання. Відтворення і корекція опорних знань

      1. Перевірка домашнього завдання  ( вправа 171).

- Зараз ми з вами перевіримо домашнє завдання.

- Яка вправа була задана додому? Що потрібно було зробити у цій вправі? ( Скласти за текстом вправи 170 власну записку).

       2. Відтворення і корекція опорних знань учнів.

1) Роботаучнів з картками біля дошки.                                                                                                                              1 картка                                                        2 картка                                 3 картка

Запиши правильно слова.           Запиши речення. Встанови         Поясни їх написання.                   зв'язок слів. Знайди слово із      Зроби звуко-буквений    сумнівним приголосним.         аналіз    слова:                                                   

Ні … ті, ле … кий, про … ба,                       Під вікном зацвіла                       

боро … ба, ни … ко.                                        червона   квітка.

2) Хвилинка каліграфії.

-Запишіть каліграфічно слово, яке складається з 1 складу першого слова, 2 складу другого слова і 3 складу третього слова  ( слайд № 2).

          Кричав          синиця     пшениця         ( криниця)

- Яке з’єднання  у буквосполученні  кр? ( Записуємо на дошці).

- Складіть і запишіть слово із переплутаних букв ( слайд № 3).

              и м н у и й л     ( минулий)

- Складіть слово ( слайд № 4):

       диза – за + рено – но + к + торт – т = (директор)

- Чи можна дібрати до цих слів перевірні?

- Як називаються такі слова? ( словникові)

- Що ви знаєте про словникові слова? ( Їх написання треба запам’ятати).

3) Робота з прислів’ями  ( слайд № 5)

- Подивіться на екран. Складіть прислів’я, вставляючи букви у слова.

Шви … ко мова мовиться                               до хліба будеш бли … ко.

Кни … ка  вчить,                                            та не шви … ко діло робиться.

Землі кланяйся ни … ко,                                як на світі жить.

- Яку букву ви вставили? Доберіть перевірні слова, запишіть їх.

- Прочитайте записані вами слова.

4) Перевірка роботи учнів біля дошки.

  - Діти, поставте додаткове запитання.

5) Робота в групах.

-Для того, щоб підготуватись до сприймання нового матеріалу, попрацюємо в групах.

- Кожна група отримує завдання. Відповідатиме та група першою, яка швидше справиться із завданням.

       1 група                                       2 група                                       3 група

Що таке корінь?                       Що таке основа?                     Що таке закінчення?

Доберіть споріднені                Виділіть основу в словах:         Виділіть закінчення у словах:

слова до слова мороз.              весняний, содочок.                     хатина, зелений.

- Яка група справилась із завданням?

6) Бліц – опитування.

- Споріднені слова – це…   ( Слова, в яких є спільний корінь однакового значення).

- Слово може складатися із …  (основи і закінчення)

- Основа може складатися із…          ( кореня, префікса і кореня, кореня і суфікса, префікса,кореня і суфікса).

- Основа – це…  ( частина слова без закінчення).

- Яка частина слова є у кожному слові?   ( Корінь).

- Що таке корінь?  ( Спільна частина споріднених слів).

- Яка частина слова стоїть після кореня?  ( Суфікс).

- Яка частина слова стоїть перед коренем?  ( Префікс).

III. Повідомлення теми і мети уроку

- Отже, сьогодні на уроці ми будемо вивчати префікс.

- Подивіться на екран, прочитаємо тему уроку  ( слайд № 6).

     - Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, яку роль виконує префікс у слові, для чого він існує.

IV. Ознайомлення з правилами і способами дій із застосування знань на практиці

  1) Спостереження за мовним матеріалом.

- Прочитайте пари слів  ( слайд № 7):

                          Лісок  - пролісок

                         Читав  - прочитав

                          Садити – посадити

                         Писати – підписати

                        Морозив – поморозив

- Чим відрізняються слова двох стовпчиків?   ( Префіксом).

- Визначте корінь у кожній парі слів.

- Яка частина стоїть перед коренем у словах другого стовпчика?  ( Слайд № 8).

Висновок. Отже, частина слова, яка стоїть перед коренем, називається  префіксом.

  2) Проблемне завдання.

- Подивіться на наступний слайд ( слайд № 9), прочитайте слова, визначте корінь.

                             Читати

                             Перечитати

                            Вичитати

                            Зачитати

                           Почитати

                           Дочитати

- Назвіть префікси у цих словах.

- Чи однакове значення мають ці слова?

- Чому змінювалось значення? ( Змінювався префікс).

- Отже, яку роль виконує префікс у словах?

- Подивіться на наступний слайд і перевірте, чи правильно ви дали відповідь на поставлене запитання  ( слайд № 10).

 3) Фізкультхвилинка.

                 Встаньте, діти, посміхніться,

                 Землі нашій поклоніться

                 За щасливий день вчорашній

                 І до сонця  потягніться.

                 Веретеном покрутіться.

                 Раз присядьте, два присядьте –

                 І за парту тихо сядьте.

        4) Робота з текстом за вправою 175.

- Для того, щоб повторити будову тексту і повправлятися у виділенні префіксів, виконаємо вправу 175.

- Прочитайте текст вправи ( читає  учень).

- З яких частин складається текст?

- Знайдіть зачин, кінцівку.

- Хто такий Карлсон?

- Хто читав цю казку?

- Випишіть виділені слова, позначте префікси ( записують, по одному коментуючи).

 5) Гра «Вгадай».

- А зараз ми з вами пограємо в гру «Вгадай».

- Мій корінь міститься в слові дідусь, а префікс в слові  праліс       (прадід).

- Мій корінь ховається  в слові захід, а префікс шукай в слові перейти   (перехід).

- Мій корінь шукайте у слові візок, а префікс – в слові приїхав   ( привіз).

- Мій корінь ховається в слові бігун, а префікс – у слові пострибав  ( побіг).

 6) Опитування – висновок.

- То що таке префікс?

- Яку роль виконує префікс?

V. Робота учнів над вправами на застосування знань

   1) Самостійна робота учнів. Клас умовно поділяється на три групи ( 1група – високий ревень, 2 група – достатній рівень, 3 група – середній рівень).

- Для того, щоб перевірити, чого ви навчилися сьогодні на уроці, ви виконаєте тестове завдання на комп’ютері. Першою за комп’ютери піде 3 група ( високий рівень), за нею 1 група ( середній рівень) і 2 група ( достатній рівень).

- Після того, як виконаєте роботу за комп’ютером, будете працювати самостійно за картками.

- Хто отримає за тести 10, бере картку із позначкою 10, хто отримає 8 – картку із позначкою 8, хто менше – картку із позначкою 6.

- Після того, як виконаєте роботу на картці, виконуйте творче завдання, що лежить у вас на партах.

- Перш, ніж сісти за комп’ютери, повторимо правила роботи за комп’ютером.

           3група – працює з вчителем  ( опитування правил і вправа 173)

           2 група – працює самостійно вправа 174

           1 група – сідає за комп’ютери і виконує завдання тестової програми ( додаток №1).

-  Підсумок роботи 1 групи.

- Встаньте ті, хто отримав за роботу на комп’ютері 10, 8, 6 і менше).

            3група – сідає за комп’ютери

            2 група – працює з вчителем ( перевірка вправи 174, усне опитування правил)

            1 група – працює самостійно за картками

 -  Підсумок роботи  3 групи  ( аналогічно).                                                                                             

             3 група –  працює за картками

             2 група – сідає за комп’ютерами

             1 група – виконують творче завдання

 -  Підсумок роботи 2 групи.

 - Перевірка творчого завдання.

VI. Підсумок уроку. Домашнє завдання

1) Підсумок уроку.

- Сьогодні на уроці гарно працювали:

 біля дошки - …, усно -… .

- Встаньте ті, хто за комп’ютером отримав 10, 8, 6, 4, 2.

- Що нового дізнались на уроці?

- Як ви засвоїли матеріал перевіримо, працюючи у парах.

- Візьміть один в одного інтерв’ю, ставлячи питання, що на екрані ( слайд № 11).                     

 2) Домашнє завдання.

- Подивіться на екран і запишіть домашнє завдання ( слайд №12).

               Домашнє завдання:

  Для всіх – вправа 176, ст. 77 (пояснення), правило на ст. 176

            1 група – слово  зміряв

           2 група – слово повернувся

           3група – слово гудіння

Зробити звуко  - буквенний аналіз слова

                         Додаток 1

                            Тести

  1.Змінна частина слова називається:

  а) коренем;

  б) закінченням;

  в) префіксом.

2. У словах садок, посадка, садити  корінь:

  а) сад;

  б) садк;

  в) посад.

3. Частина слова, яка стоїть перед коренем, називається:

  а) суфіксом;

  б) префіксом;

  в) закінченням.

4. Вибери слово, у якому правильно позначено префікс:

   а) принц;

   б) приїхав.

5. Вибери слово, яке складається з таких частин - префікс із слова розмалював, корінь із слова  писанка:

   а) розпис;

   б) розказав;

   в) рожевий.

                                                 Додаток  2

 Картки для самостійної роботи                                                                                                                              Середній     рівень                                                                                                                               

Запиши слова, виділи префікс.

Розписав, відніс, присунув, почекати.

Запиши слова, виділи префікс.

Розмалював, відгорнув, заспівала, вилізти.

 Запиши слова, виділи префікс.

Відплив, написали, приїхав, прабабуся.

 Запиши слова, виділи префікс.

Накосили, відкрив, заходив, прийшов.

Запиши слова, виділи префікс.

Накричав, відсунув, заплатив, приніс.

Запиши слова, виділи префікс.

Нагодувала, відрізав, закінчили, прибіг.

Запиши слова, виділи префікс.

Підлетів, почитав, заспівав, вишивала.

Запиши слова, виділи префікс.

Підкрався, пописав, закричав, виблискує.

Запиши слова, виділи префікс.

Підняв, помалював, зашуміли, вивчив.

Запиши слова, виділи префікс.

Розказав, відклав, прибрала, полетіли

              Достатній рівень

Від поданого слова за допомогою префіксів за-, від-, до-, при- утвори нові слова.

Ходити –

Від поданого слова за допомогою префіксів за-, від-, до-, при- утвори нові слова.

Пливти –

Від поданого слова за допомогою префіксів за-, від-, до-, при- утвори нові слова.

Їхати –

Від поданого слова за допомогою префіксів за-, від-, до-, при- утвори нові слова.

Писати –

Від поданого слова за допомогою префіксів за-, від-, до-, при- утвори нові слова.

Ліпити –

Від поданого слова за допомогою префіксів за-, від-, до-, при- утвори нові слова.

Летіти –

Розбери слова за будовою:

Посадка, запис.

Розбери слова за будовою:

пришкільний, лісники.

Розбери слова за будовою:

подорожній, лісовий.

Розбери слова за будовою:

перелітні, зимонька.

Розбери слова за будовою:

квітник, запросини.

Розбери слова за будовою:

пролісок, вигадка.

Розбери слова за будовою:

підказка, розмова.

                         Високий рівень

Випиши  слова, в яких є префікс, коріньі суфікс.

Зима, хатка, рідний, весняний.

Випиши слова, які складаються із кореня і суфікса.

Садок, весна, гайок, дубок.

Випиши слова, які складаються із кореня і закінчення..

Весна, зима, літній, хата.

Випиши слова, які складаються із префікса, кореня, суфікса і закінчення.

Посадка, розписка, малюнок, вигадка.

Випиши слова, які мають префікс, корінь і суфікс.

Пролісок, розмова, пагорбок.

Випиши слова, які мають префікс, корінь і закінчення.

Розмова, сходи, синок, синій.

Запиши слова, які мають корінь,суфікс і закінчення.

Літній, сніжок, дорогий, синок.

Запиши слова, які мають префікс, корінь, суфікс і закінчення.

Розвідники, загадка, підказка, сніговий.

Запиши слова, які складаються із кореня і закінчення.

Дубовий, зима, школа, листок.

Запиши слова, які складаються із префікса, кореня, суфікса і закінчення.

 Прекрасний, прилісовий, березовий.

Запиши слова, які мають корінь, суфікс і закінчення..

Книжка, морський, синька, веселий.

Запиши слова, які мають корінь і закінчення.

Літа, місто, мама, качка.

Запиши слова, які мають корінь і суфікс.

Проїхав, лісок, синочок, гайок.

Запиши слова, які мають префікс, корінь, суфікс і закінчення.

Веселий, природній, розмальований.

                                Додаток  3

Творче завдання

1-в

Вгадай слово, яке складається з таких частин:

префікс зі слова    пройшов

корінь зі слова      лісник

суфікс зі слова      садок

закінчення

 Склади з ним речення. Підкресли всі члени речення.

2-в

Вгадай слово, яке складається з заспівав

Корінь зі слова           розгадав

Суфікс зі слова           книжка

Закінчення зі слова    хата

 Склади з ним речення. Підкресли всі члени речення.

Презентацію можна скачати за посиланням:



Джерело: http://www.docme.ru/5yq5
Категорія: Українська мова | Додав: Людмила_Петрівна (02.03.2015) | Автор: Ксьондзик Людмила Петрівна E
Переглядів: 6363 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!