Ніхто не має права ображати іншу людину. Написання твору за даним початком - Українська мова - Презентації та відео матеріали - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Українська мова [ Додати статтю ]

Ніхто не має права ображати іншу людину. Написання твору за даним початком

Тема. Ніхто не має права ображати іншу людину. Написання твору за даним початком
Мета: познайомити з Декларацією прав людини та Конвенцією прав дитини; формувати уявлення дітей про добро і зло; розвивати вміння зв’язно висловлюватися ;
формувати активну життєву позицію; створювати умови для самопізнання;виховувати в учнів людяність, доброту, милосердя, чуйність.
Обладнання : підручник «Я і Україна», зошит з розвитку зв’язного мовлення, презентація до уроку, повітряна кулька, Декларація прав людини та Конвенція прав дитини, 
картки – пазли з завданнями для груп, «квіти доба» , пам’ятки до написання твору (диференційовані). 

Хід уроку


І. Організація класу до уроку
- Сьогодні у нашому класі незвичайний урок. Без вашої допомоги мені не обійтися. Серед вас є 17 дівчаток – це краса, 15 хлопчиків – це сила. Я думаю, що наш урок усім сподобається, бо ми вміємо працювати дружно.
ІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Врятує світ краса –
Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта,
Бо однієї вже краси занадто мало.
Бо скільки всюди зла – людина вже не та.
Тож люди на землі
Спішіть добро творити,
Щоб нам не згинути у морі зла.
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
- Ми присвятимо сьогоднішній урок доброті і справедливості.
- Уважно прочитайте тему та висловіть свої сподівання , розкажіть чого ви бажаєте навчитися, що зрозуміти ?
- Здавна люди цінували чесне, щире та відкрите життя. Це таке життя, в якому утримуються від поганих намірів та нерозумних вчинків. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує нове зло. А ми приходимо в цей світ, щоб творити добро.
ІІІ. Розкриття теми
1) Інсценізація тексту «Ніхто не має права ображати іншу людину» А. Усачовим (ст.82-83)
Якось увечері прогулювався Маленький Чоловічок із собакою в сквері. Раптом він побачив, як через сквер біжить хлопчик, а за ним здоровенний дядько з палицею.
- Зупиніться ! – крикнув Маленький Чоловічок до здорованя. Але той і не глянув на нього. Тоді Маленький Чоловічок кинувся йому на перекір.
- А це ще хто такий?- закричав він страшним голосом. - Та ти знаєш, що я з тобою зроблю?
- А ти знаєш , що в Декларації прав людини записано, що ніхто не має права ображати іншу людину, принижувати її і жорстоко з нею поводитися.
- У якій ще ДИКОРАЦІЇ? – розгнівався дядько. – Цей негідник розбив м’ячем моє вікно і я маю право розправитися з ним !
- Ви можете вимагати через суд ,щоб його батьків примусили
встановити нове вікно. – уперто сказав Маленький чоловік. Але ви не маєте права бити чи кривдити його.
- А це ми зараз побачимо, маю чи не маю!
Дядько замахнувся, щоб вдарити, а з-за кущів вскочив собачка та загавкав. Здоровань зупинився і кинув палицю.
- Звідки я знав? Може я цієї ДУКЛОРАЦІЇ в очі не бачив. Може я взагалі читати не вмію!
- Мій песик теж не читав Декларації, але кинувся захищати мене, бо відчуває, знає, що ніхто не має права кривдити людину…
- Чи правильно вчинив хлопчик?
- Як поводився Маленький Чоловічок?
- Які характери в головних героїв?
- Чому автор вибрав героєм Маленького Чоловічка?
- Прочитайте прислів’я та виберіть ті, якими можна охарактеризувати кожного героя.
Зла людина зліша від вовка.
Життя дано людині для добрих справ.
Не роби іншому того, чого не бажаєш собі.
2) Словникова робота
- В сценці вам зустрілося слово «декларація»
Декларація – в перекладі з латинської мови «об’ява», проголошення, офіційна заява. У формі декларації викладено важливі права та обов’язки для всіх людей.
1959 рік – прийнято світову Декларацію (заяву) прав людини.
1989 рік - світова організація в місті Женеві підписала Конвенцію (договір) прав дитини.
До неї приєдналося, підтримало 192 держави світу, Україна також.
Мета : надати дітям права, оберігати життя дітей, створити умови для щасливого дитинства.
3) Правила в житті людей
- Люди живуть в світі правил. Найважливіші правила називаються законами. Дорослі вирішили встановити домовленість щодо того, якими правами користуються діти на всій планеті. Поряд з правами діти мають певні обов’язки : слухатись батьків, захищати менших, поважати старших, піклуватися про своє здоров’я, гарно навчатися. Порушення правил може привести до того, що одні люди кривдять інших. За порушення правил встановлюють покарання.
- Як вирішити конфліктну ситуацію, що виникла між хлопчиком та дядьком?
ІV. Фізкультхвилинка Поради для хлопчиків
Для хлопчиків я дуже рада дати ось такі поради:
Увагу, щоб звернуть на себе, як слід навчатись, друзі, треба.
Не смикати дівчат за коси, робити все, що лиш попросять.
Не будь хвалько та задавако,
Не змушуй меншого заплакати.
Коли врахуєш ці поради, вони дружить з тобою раді.
V. Робота в групах. Обговорення проблемних ситуацій
1) Демонстрація досліду. Відкриття нових знань
- Існує прислів’я «Не одяг прикрашає людину, добрі діла»
- Щоб зрозуміти зміст прислів’я , розгляньте дослід. Уявіть , що повітряна кулька – це людина. Кожна людина наповнена подихом життя, неначе повітряна кулька. Ми бачимо тільки зовнішність людини. Нам здається , що саме ця зовнішність і є головною. Однак насправді набагато важливішим є те, що знаходиться всередині. І якби не цей внутрішній світ, думки, вчинки, подих душі, наша кулька залишилася б зім’ятим клаптиком м’якої гуми.
- Отже , важливим є не стільки охайний та гарний зовнішній вигляд, а наші вчинки, думки, дії.
- Чи вмієте працювати в групах, домовлятися , не ображаючи іншу людину ми зараз перевіримо?
2) Правила співпраці
- Працюйте разом, спільно, дружно.
- Не сперечайтесь, не перебивайте.
- Домовляйтесь один з одним.
- Не відволікайтесь і доводьте справу до кінця.
3) Складання картинок - пазлів, на яких зображені критичні ситуації з життя дітей.
Завдання : - скласти картинку;
- обговорити ситуацію;
- зробити висновок.
1група
Діти любили жартувати, насміхатися з інших. Вони не хотіли брати до своєї гри Оленки. Говорили про неї різні нехороші слова, кепкували
Висновок : Не смійся з другого, щоб тобі не було такого.
2 група
Василь і Мишко – однокласники. У Василька був поганий настрій і він вдарив Мишка.
Висновок : Не можна кривдити іншої людини.
3 група
Євген обзивав інших, дражнив своїх друзів.
Висновок : Гостре словечко коле сердечко.
4 група
Дівчинка довго хворіла і мріяла, як радісно її зустрінуть однокласники, коли вона повернеться до школи. Нарешті вона прийшла, але школярі не помітили цього.
Висновок : Не будь байдужим до іншої людини.
5 група
Учень прийшов до школи вперше . Коли його запитали , кого він шукає, він не знав, що відповісти. Кілька школярів засміялися з нього. Хлопчик засоромився, на очах з’явилися сльози.
Висновок: Не радій чужому горю.
6 група
Антон завжди бешкетував та смикав дівчаток за косички. Він не розумів, що робить боляче.
Висновок : Вчися робити добро,тоді погане на розум не прийде.
4) Виступ представників груп.
Висновок : образити людину можна навмисно і ненавмисно, словом чи дією, інколи навіть байдужістю. Уважніше ставтеся до людей, які є поряд із вами.
VІ. Закріплення отриманих знань
1) Самостійне читання казки «За добро - добром»
- Ми завжди вважаємо, що допомогти, захистити може лише сильний , великий, сміливий та міцний. Чи завжди так буває? Ви зможете дізнатися, коли самостійно прочитаєте казку «За добро - добром»
- Як ви розумієте назву казки?
- Чого навчила мишка лева?
- Як ви повинні ставитися до інших людей?
2) Підвищення активності. Подолання спаду енергії (вправи - енергізатори)
- Станьте в групах обличчям один до одного. Зараз ми побудуємо «піраміди любові»
- Я простягаю вперед руку, долонею вгору і кажу: «Я ніколи вас не ображу,буду з вами дружити. А тепер повторіть ви і покладіть свою долоньку зверху.»
- Що ви відчуваєте в цей час?
- Які почуття вас переповнюють?
3) Практична вправа «квіти добра»
- Ви підготували на сьогодні квіти з написаними на пелюстках добрими справами, які ви зробили за один день. Прикріпіть їх на дошці.
- Ось так прикрашають наше життя ваші хороші справи.
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізні від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
VІІ. Фізкультхвилинка Поради для та дівчаток
У дівчат свої секрети, слід їм знати ці куплети.
Чистий одяг, руки, щічки, в косах гарні білі стрічки.
Все вважливе для дівчаток з голови до самих п’яток.
Та віддавна й до тепер цінять правильність манер.
А грубити й з кимось биться для дівчаток не годиться.
VІІІ. Розвиток зв’язного мовлення. Творча робота
- Уважно прочитайте тему нашого уроку. Багато з вас змогли висловити свої думки та почуття, які виникли під час роботи на уроці. Але , на жаль, не усіх ми змогли почути, зрозуміти. Я не маю права образити нікого, не давши змоги проявити себе. Тому пропоную вам викласти думки про спілкування між людьми на папері, про ставлення один до одного, розв’язання суперечок, непорозумінь, які виникають між друзями. Ось тоді я вас обов’язково почують та зрозуміють, коли читатиму ваші твори, і ви відчуєте себе цілком задоволеними і не будете думати , що вас не помічають.
1) Повторення вивченого про текст
- Що таке текст?
- З чого складається текст?
- Які види текстів ви знаєте?
2) Читання початку тексту
Петрик і Тарас дружили. Батьки купили Петі великого робота. Тарас взяв іграшку погратися та зламав її.
3) Колективне складання тексту за питаннями
- Що зробив Тарас?
- Як почував себе Петрик?
- Що спочатку вирішив зробити Петя?
- Яке рішення прийняв хлопчик пізніше?
- Який висновок можна зробити?
4) Робота з диференційованими картками :
1 група План розповіді
2 група План розповіді та опорні слова
Тарас вибачився, попросив пробачити його, пообіцяв все полагодити.
Розсердився, засмутився, розгнівався.
Вирішив помститися, розірвати дружбу, вдарити, розплакатись.
Подумав, поміркував, зрозумів, вирішив.
Зло приносить зло, потрібно робити добро, відремонтувати іграшку разом.
3 група План розповіді , опорні слова та схема написання твору
Тарас вибачився, попросив пробачити його, пообіцяв все полагодити.
Розсердився, засмутився, розгнівався.
Вирішив помститися, розірвати дружбу, вдарити, розплакатись.
Подумав, поміркував, зрозумів, вирішив.
Зло приносить зло, потрібно робити добро, відремонтувати іграшку разом.
Схема твору
Тарасик попросив… . Петро розгнівався …. Потім хлопчик вирішив…. Він зрозумів, що друга легко втратити, …
Не можна ображати ….
5) Самостійний запис твору
6) Слухання окремих текстів
ІХ. Підсумок уроку. Рефлексія. Домашнє завдання
На добрі існіє світ,
Добротою пахне хліб.
І мирне небо, в школу йти –
Це також вияв доброти…
І до людей любов свята
Це чистота і доброта.
- Чи важко вам було працювати на уроці?
- Розкажіть, що вам найбільше сподобалося?
- Прогадайте, як потрібно поводитися з іншими людьми?
Вивчити і розповідати ст. 82-84 з підручника
1 група – записати розповідь про свої добрі справи
2 група – написати побажання друзям
3 група – намалювати малюнки про свої добрі справи

Посилання на презентацію: http://www.docme.ru/doc/385821/ne-obrazhaj-іnshogo



Джерело: http://docme.ru/VmC2
Категорія: Українська мова | Додав: Оленка_Бондар (03.09.2014) | Автор: Бондар Олена Олександрівна E
Переглядів: 2520 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!