Складання розповіді за серією малюнків «Дивна історія» - Українська мова - Презентації та відео матеріали - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Українська мова [ Додати статтю ]

Складання розповіді за серією малюнків «Дивна історія»

Урок 10
Тема. Складання розповіді за серією малюнків «Дивна історія» (за підручником М Д. Захарійчук «Українська мова. 2 клас». Урок 88, с. 130)
Мета: формувати в учнів уміння складати розповідь за серією малюнків; вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв'язків; формувати вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат досягнення цієї мети; розвивати мовлення, мислення, увагу, пам'ять; викликати почуття позитивного ставлення до живого світу; уточнити знання дітей про назви днів тижня; ознайомити з правописом цих слів.
Обладнання: серія .малюнків (підручник «Українська мова. 2 клас», автор М. Д. Захарійчук), «схема детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола, шапки кульбабки, гусениці та метелики, штучні овочі та фрукти, медіа-засоби.

                                                                                  Хід уроку

I. Організація класу до уроку
Психоемоційне налаштування

II. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми та завдань уроку
(На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство „Сокіл"» та малюнок птаха.)
Учитель. Ми знову працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл». Сьогодні по нашу допомогу звернулася маленька гусениця, яка просить розповісти про неї всю правду. Щоб скласти розповідь за серією малюнків, давайте пригадаємо, ідо для цього потрібно (учень прикріплює завдання до дошки послідовно):
- знайти спільних героїв на малюнках;
- знайти місце, у якому відбуваються події;
- визначити час подій;
- назвати дії героїв;
- скласти розповідь;
- дати назву розповіді.

ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв'язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій)
Учитель.
Сьогодні в роботі нам допомагатиме підручник (с. 130). Прочитайте уривок із казки і з'ясуйте, хто розповідатиме про себе.

Завдання. Знайдіть спільних героїв на малюнках.
- Розгляньте малюнки послідовно. (Діти розглядають малюнки.)
- Назвіть спільних героїв. (Учитель записує на дошці запитання «Хто?».)
(Яйце, личинка, гусінь, метелик.)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на малюнках.
(Личинка лежала, гусінь виповзла, гризла, їла, смакувала, пригостилася, зробила кокон, з'явився метелик.)
- Довідка з природничого інституту.
(З інформацією дітей може ознайомити вчитель або підготовлений учень.)

Розвиток комахи з повним перетворенням
За своє життя самка метелика відкладає від 100 до кількох тисяч яєць. Вона прагне розмістити їх на тих рослинах, які будуть корисні для її нащадків. Якщо в окрузі росте лише одна така рослина, то саме на ній вона відкладе свої яйця!
Із цих яєць вилуплюються крихітні червоподібні личинки, що називаються гусеничними личинками. Вони починають їсти і рости, за цей час їх шкіра встигає кілька разів злізти. Усе, чим займаються гусениці в цей період, — це їдять і їдять, запасаючись на все подальше життя, коли вони перетворяться в метеликів. їжа відкладається у вигляді жиру, з якого будуються крила, лапки, всмоктуючі трубки і все інше, що відрізняє метелика від гусениці.
У певний момент гусениця відчуває, що прийшов час зміни, тоді вона сплітає маленький кокон навколо себе, відвалюється її голова, скидається гусенична шкіра, після чого з'являється лялечка. Потім вона проколює кокон гострою голкою на кінці тулуба.
Лялечка може спати кілька тижнів або місяців. Проте в цей час у ній відбуваються зміни, тобто виходить вона метеликом, що вже цілком сформувався, але перший час не літає. Вона сидить кілька годин, розпрямляючи свої-крила, чекаючи, поки вони висохнуть й окріпнуть. Вона змахує ними, поки не переконається, що готова летіти — після чого починає свій перший політ.

Учитель. У нас на малюнках казкова гусінь, яка полюбляє не лише фрукти нашого саду, а й заморські (апельсини).

Завдання. Знайдіть місце, у якому відбуваються події.
- Розгляньте уважно перший та другий малюнки. Як ви думаєте, де відбуваються події?
(Учитель записує на дошці запитання «Де?».)
(На першому та другому малюнках події відбуваються в саду.)
- Розгляньте третій малюнок. Де тепер відбуваються події? Чи змінилося місце події?
(Гусінь перелізла на фрукти та ягоди.)

Завдання. Визначте час подій.
(Учитель записує на дошці запитання «Коли?».)
- Скажіть, яка пора року зображена на малюнках? (Літо.) Хто думає по-іншому?
- Доведіть. (Улітку достигають полуниці, кавуни, у садках багато фруктів.)
- Прочитайте слова на картках і з'ясуйте, протягом якого часу відбуваються події? (Упродовж тижня.)

Завдання. Назвіть дії героїв.
Учитель. Спробуємо встановити логічний ланцюжок на кожному малюнку за «схемою детектива».
(Об'єкт → Дія → Мета дії.)
☺ ?! ►
«Хто?» → «Що робить?» → «Навіщо?».

Учитель. Давайте повернемося до першого малюнка. Хто на ньому зображений? Що робить? Навіщо робить?
(На першому малюнку ми бачимо личинку, яка лежить на листочку. Напевно, її відклав метелик для продовження життя.)
- Назвіть дії героїв на другому малюнку. (З неї з'явилась гусінь.)
- Назвіть дії героїні на інших малюнках? Навіщо вона це робить?
(Вона їсть фрукти та ягоди, тому їй потрібні поживні речовини, з яких утворюється жир, щоб рости та перетворитися на прекрасного метелика.)
- Як ви думаєте, де поділася гусениця, коли виросла? (Вона зробила собі кокон і заховалася в ньому.)
- Яка дія відбулася на останньому малюнку? (Гусениця перетворилася на чарівного метелика.)
- Яку користь приносить метелик? (Він запилює квіти та чарує своєю красою.)

Фізкультхвилинка

Учитель пропонує уявити себе в ролі героїні, з якою відбувається чарівне перетворення.
(Імітація перетворення.)
Виведення головної думки розповіді
- Яка ж головна думка закладена в нашій розповіді? (Висловлення думок дітьми.)
- Будь-яка жива істота має право на життя. Якби не було гусені, то не було б чарівних метеликів. Та процес перетворення тривалий та поетапний.
- Чи є ці малюнки підтвердженням тому? Який висновок для себе ви зробили?

IV. Створення тексту зв'язного висловлювання. Розв'язання мовленнєвої ситуації
Завдання. Складіть розповідь.
Учитель. Давайте сьогодні складемо звіт-розповідь, користуючись схемою підручника. Але деякі речення будемо будувати за «схемою детектива».
- Під час побудови розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням. Роботу можете виконувати в парах.
- Під час побудови нашого звіту-розповіді будьте точними у висловлюваннях, хоча можете висловлювати припущення.
- Для прикрашання оповідання можете додавати образні характеристики.
(Діти складають розповідь у парах. Пара, яка упоралася найшвидше, презентує свою роботу на «слідчому експерименті».)

Варіант розповіді за серією малюнків
Одного літнього дня на листочку дерева в саду з'явилося незвичайне яйце. Напевно, його відклав метелик для продовження життя. У неділю з нього виповзла гусінь. Щоб вирости, їй потрібно багато їжі. У понеділок вона гризла червонобоке яблуко. У вівторок з'їла дві соковиті груші. У середу смакувала спілими сливами. У четвер скуштувала запашну полуницю. У п'ятницю ласувала апельсинами. У суботу пригостилася цукровим кавуном та фруктовим морозивом. Потім зробила собі кокон, щоб через два тижні перетворитися на чарівного метелика.
Наша героїня — це частинка природи, у якій усе досконало продумано.

V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду
Бесіда
- Хто хотів би уточнити?
- Хто з вас думає по-іншому?
- Хочу звернути вашу увагу на те, що в нас казкова гусениця. Тому деякі твердження можуть бути фантастичними (як подає підручник).

Завдання. Дайте назву розповіді.
(Чарівне перетворення. Дивна історія. Довга дорога метелика.)
- Робота в зошитах «Детективні розслідування». Запис речень за схемою підручника.

VI. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку
Учитель.
Порівняйте сьогоднішній звіт із попередніми та ознайомте з ним свою родину. Можете провести ігровий «слідчий експеримент» щодо перетворення гусениці на метелика.

Алла НІКОЛАЙЧУК, учитель початкових класів Шепетівського НВК № 3 «Загальноосвітня школа І-III ст. ім. Н. Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою», Хмельницька обл.
Всеукраїнська газета для вчителів початкових класів «Початкова освіта» № 15 (735), серпень 2014

Презентацію передивитись і скачати можна тут



Джерело: http://www.ukped.com/
Категорія: Українська мова | Додав: (19.08.2015) | Автор: Алла НІКОЛАЙЧУК
Переглядів: 579 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!