Складання розповіді за серією малюнків «Дві білочки» - Українська мова - Презентації та відео матеріали - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Українська мова [ Додати статтю ]

Складання розповіді за серією малюнків «Дві білочки»

Урок 8
Тема. Складання розповіді за серією малюнків «Дві білочки» (за підручником М. Д. Захарійчук «Українська мова. 2 клас». Урок 70, с. 105)
Мета: формувати в учнів уміння складати розповідь за серією малюнків; вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв'язків; формувати вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат досягнення цієї мети; розвивати мовлення, увагу, пам'ять; виховувати працьовитість, дбайливість.
Обладнання: серія малюнків (підручник «Українська мова. 2 клас», автор М. Д. Захарійчук), «схема детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола.

                                                                                 Хід уроку

І. Організація класу до уроку
Психоемоційне налаштування

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми та завдань уроку

(На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство „Сокіл"» та малюнок птаха.)
Учитель. Уже восьмий раз ми працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл». Ви багато навчилися.
Та сьогодні в нас нова, дещо незвичайна серія малюнків, за якими потрібно скласти розповідь. Працюватимемо ми за сталим планом, який, напевно, зможете озвучити самі (учень прикріплює завдання до дошки послідовно):
- знайти спільних героїв на малюнках;
- знайти місце, у якому відбуваються події;
- визначити час подій;
- назвати дії героїв;
- скласти розповідь;
- дати назву розповіді.

ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв'язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій)
Учитель. Сьогодні в роботі нам допомагатиме підручник (с. 105).
Завдання. Знайдіть спільних героїв на малюнках.
- Розгляньте малюнки послідовно. (Діти розглядають малюнки.)
- Назвіть спільних героїв. (Учитель записує на дошці запитання «Хто?».)
(Білочки.)
- Чи схожі білочки між собою? (Так, вони обидві гарненькі, руденькі, пухнасті.)
- Чим незвичні малюнки? (Дії головних героїв на малюнках неначе порівнюються між собою.)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на малюнках.
(Одна білочка хазяйнує, робить запаси на зиму, дбайливо їх складає. Інша білочка веселиться, танцює, узимку у хатці вона змерзла та йде до іншої білочки захиститися від холоду та голоду.)

Завдання. Знайдіть місце, у якому відбуваються події.
- Розгляньте уважно перший і третій малюнки. Як ви думаєте, де відбуваються події? (Учитель записує на дошці запитання «Де?».)
(У будиночку однієї хазяйновитої білочки.)
- Розгляньте уважно другий і четвертий малюнки. Де відбуваються події?
(У будиночку іншої білочки.)
- Чи змінилося місце події на п'ятому малюнку?
(Друга білочка йде до першої.)
- Як ви думаєте, друга білочка йде до першої білочки в гості чи з іншою метою?
(Вона йде по допомогу.)

Завдання. Визначте час подій.
(Учитель записує на дошці запитання «Коли?».)
- Скажіть, яка пора року зображена на першому та другому малюнках? (Кінець літа або осінь.) Хто думає по-іншому?
Доведіть. (У будиночку першої білочки сушені грибочки, горішки, навколо будиночка переважає зеленувато-жовтий колір, у другої білочки в руках квіточка.)
- Скажіть, яка пора року зображена на інших малюнках? (Зима.)
- Обґрунтуйте свою думку.

Фізкультхвилинка

Завдання. Назвіть дії героїв.
Учитель. Спробуємо встановити логічний ланцюжок на кожному малюнку за «схемою детектива».
(Об'єкт → Дія → Мета дії.)
☺ ?! ►
«Хто?» → «Що робить?» → «Навіщо?».
- Давайте повернемося до першого малюнка. Хто на ньому зображений? Що робить? Навіщо робить?
(Білочка принесла до своєї хатки грибочки, жолуді, горішки, щоб було що їсти взимку.)
- Назвіть дії білочки на третьому малюнку.
(Вона всі запаси поскладала в торбинки та мішечки.)
- Навіщо вона це зробила? (Щоб у хатинці було чистенько, зручно.)
- Давайте повернемося до другого та четвертого малюнків. Хто на них зображений? Що робить? Навіщо робить?
(На другому малюнку зображена білочка, яка танцює, розважається, тримає в лапках квіточку. Вона не думає про зиму, живе лише цим днем. Хатинка в неї перекосилася, у ній літають горобчики. На четвертому малюнку ми бачимо, що вже зима, білочка зіщулилася, невесела, тому що їй холодно.)
- Розкажіть, що роблять герої на п'ятому малюнку.
(Легковажна білочка прийшла до хазяйновитої сусідки, щоб та пустила її до себе в хатку.)
- Розгляньте уважно малюнок. Як ви думаєте, чи пустить її до себе білочка-господарочка? (Напевно, так. Тому що вона простягнула лапку, неначе запрошує її до себе в оселю.)

Виведення головної думки розповіді
Учитель. Зверніть увагу на прислів'я, записані на дошці.
● Нових друзів май, старих не забувай.
● Готуй сани влітку, а воза взимку.
● Що влітку припасеш, із тим зимою проживеш.

Учитель. Яке з прислів'їв найвлучніше розкриває головну думку розповіді. (Хоча перше прислів'я про друзів, але не підходить. Друге прислів'я про завчасну підготовку певних речей у різні пори року. А третє прислів'я точно розкриває головну думку.)
- Чи є ці малюнки підтвердженням тому? Який висновок для себе ви зробили?

IV. Створення тексту зв'язного висловлювання. Розв'язання мовленнєвої ситуації
Завдання.
Складіть розповідь.
Учитель. Зверніть увагу на схему, записану на дошці. Складаючи розповідь, ви можете спиратися на неї. Головне, щоб у розповіді можна було простежити причинно-наслідкові зв'язки, тобто що робить головний герой, навіщо він це робить, що з того вийде і який висновок ви зробили для себе.
Під час побудови розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.
Одного ___________ («Коли?») __________ («Де?») __________ («Хто?») _________ («Що робив?») __________, щоб (?!) ___________
Потім цей же герой (розповідь за другим малюнком, третім) робив (дія й мета дії)?! ___________
У результаті («Що вийшло?») __________, тому можна сказати, що цей герой («Який?») ___________

- Зверніть увагу на те, що за цими малюнками у вас може вийти нібито дві розповіді, але кінцівка об'єднає їх або ви складатимете порівняльні розповіді.
- Під час побудови нашого звіту-розповіді будьте точними у висловлюваннях, хоча можете висловлювати припущення.
Для прикрашання оповідання можете додавати образні характеристики.
- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за малюнками, використовуючи схему.

V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду
Бесіда

- Хто хотів би уточнити?
- Хто з вас думає по-іншому?
- Ось тут наші детективи сформулювали свої думки... (Ось так.) А як інакше можна було б сказати? Скажіть про це по-своєму.

Завдання. Дайте назву розповіді.
(Дві білочки. Лісові сусідки.)
- Робота в зошитах. Запис 3—4 пов'язаних речень.

VI. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку
- Чи сподобалося працювати в детективному агентстві?
- Що видалося найцікавішим?
Порівняйте попередні звіти з кожним наступним. Ви побачите, як змінюються ваші записи. Вони стають дедалі точнішими та досконалішими.

Алла НІКОЛАЙЧУК, учитель початкових класів Шепетівського НВК № 3 «Загальноосвітня школа І-III ст. ім. Н. Рибака та ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою», Хмельницька обл.
Всеукраїнська газета для вчителів початкових класів «Початкова освіта» № 15 (735), серпень 2014

Презентацію можна передивитись і скачати тут



Джерело: http://www.ukped.com/
Категорія: Українська мова | Додав: (19.08.2015) | Автор: Алла НІКОЛАЙЧУК
Переглядів: 655 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!