Складання розповіді за серією малюнків «Мої літні канікули» - Українська мова - Презентації та відео матеріали - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Українська мова [ Додати статтю ]

Складання розповіді за серією малюнків «Мої літні канікули»

Урок 12
Тема. Складання розповіді за серією малюнків «Мої літні канікули» (за підручником М. Д. Захарійчук «Українська мова. 2 клас». Урок 118, с. 172)
Мета: формувати в учнів уміння складати розповідь за серією малюнків; вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв'язків; формувати вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат досягнення цієї Мети; розвивати мовлення, увагу, пам'ять; виховувати турботу про власне здоров'я, бажання проводити відпочинок активно та з користю, пам'ятаючи про власну безпеку.
Обладнання: серія малюнків (підручник «Українська мова. 2 клас», автор М. Д. Захарійчук), «схема детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола.

                                                                                     Хід уроку

І. Організація класу до уроку
Психоемоційне налаштування
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми та завдань уроку
Учитель. Знову рада вас вітати в нашому детективному агентстві «Сокіл». Але сьогодні в нас останнє засідання. Ми складатимемо звіт-розповідь про КУИЛНАКІ. Ви здивовані? Спробуйте розшифрувати це слово.
Ну, звичайно, це канікули. А що робила на канікулах наша героїня та з якою метою, ми спробуємо сьогодні розібратися.
Працюватимемо ми за сталим планом. Перевірте, чи правильно він записаний на дошці:
- знайти спільних героїв на малюнках;
- знайти місце, у якому відбуваються події;
- визначити час подій;
- назвати дії героїв;
- скласти розповідь;
- дати назву розповіді.
ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв'язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій)
Учитель. Сьогодні в роботі нам допомагатиме підручник (с. 172).
Завдання. Знайдіть спільних героїв на малюнках.
- Розгляньте малюнки послідовно. (Діти розглядають малюнки.)
- Назвіть спільних героїв. (Учитель записує на дошці запитання «Хто?».)
(Спільним героєм на всіх малюнках є дівчинка. На малюнках також ми бачимо стареньку жінку, напевно, бабусю дівчинки, дітей.)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на малюнках.
(На першому малюнку дівчинка спілкується з бабусею, вона стоїть. На другому малюнку ми бачимо дітей, які активно відпочивають: грають у футбол, теніс, один хлопчик їздить на самокаті. На третьому малюнку хлопчик сидить, інший сидить, дівчинка плескається у воді.)

Завдання. Знайдіть місце, у якому відбуваються події. .
- Розгляньте уважно малюнки. Як ви думаєте, де відбуваються події?
(Учитель записує на дошці запитання «Де?».)
(На першому малюнку події відбуваються в селі, тому що ми бачимо велике подвір'я, по якому ходять домашні тварини, садок із достиглими фруктами та ягодами.
На другому малюнку ми бачимо відпочинок дітей на природі. Це може бути сквер, галявина в місті або в селі.
На третьому малюнку діти відпочивають біля водойми. Це, напевно, узбережжя моря, тому що росте пальма.)

Завдання. Визначте час подій.
(Учитель записує на дошці запитання «Коли?».)
- Скажіть, яка пора року зображена на малюнках? (Літо.) Хто думає по-іншому?
- Доведіть.
- Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх малюнках? (На всіх малюнках — день.)

Фізкультхвилинка

Завдання. Назвіть дії героїв.
Учитель. Спробуємо встановити логічний ланцюжок на кожному малюнку за «схемою детектива».
(Об'єкт → Дія → Мета дії.)
☺ ?! ►
«Хто?» → «Що робить?» → «Навіщо?».
- Давайте повернемося до першого малюнка. Хто на ньому зображений? Що робить? Навіщо робить?
(На першому малюнку ми бачимо дівчинку, яка гостює в бабусі. На столі лежать різні фрукти та стоїть кошик із малиною. Напевно, бабуся пригощає онучку. Бабуся і дівчинка про щось розмовляють, бабуся жестом запрошує онучку до столу, а дівчинка показує на качечку чи котика, напевно, запитуючи, чи не потрібно їх погодувати.)
- Назвіть дії героїв на другому малюнку. (Діти на галявині грають у різні ігри, тому що в іграх вони краще розвиваються розумово та фізично.)
- Назвіть дії героїв на третьому малюнку. (На третьому малюнку ми бачимо дітей на узбережжі моря, які купаються та засмагають. Адже дуже корисно для організму перебувати у воді та на сонечку, це і є загартовування. Дівчинка зайшла у воду з гумовим кругом, тому що вона дбає про свою безпеку, адже дорослих на малюнку не видно. Напевно, вони десь поодаль. Хлопчик розповідає іншому хлопчику, напевно, про рибу, адже показує руками її розмір.)

Виведення головної думки розповіді
Учитель. Яка ж головна думка закладена в нашій розповіді? (Висловлення думок дітьми.)
Літні канікули — це чудовий час для активного відпочинку, допомоги дорослим по господарству та загартовування. Та, відпочиваючи, потрібно дбати про безпеку: обирати безпечні місця для ігор, дотримуватися правил поводження біля водойм, правил перебування на сонці тощо.
- Чи є ці малюнки підтвердженням тому? Який висновок для себе ви зробили?

IV. Створення тексту зв'язного висловлювання. Розв'язання мовленнєвої ситуації
Завдання. Складіть розповідь.
Учитель. Зверніть увагу на схему, записану на дошці. Складаючи розповідь, ви можете спиратися на неї.
- Під час побудови розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.
- Як по-іншому назвете головних героїв?
(Діти, школярі, малята, хлопчики, дівчатка.)
Одного ___________ («Коли?») __________ («Де?») __________ («Хто?») _________ («Що робив?») __________, щоб (?!) ___________
Потім цей же герой (розповідь за другим малюнком, третім) робив (дія й мета дії)?! ___________
У результаті («Що вийшло?») __________, тому можна сказати, що цей герой («Який?») ___________

- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за малюнками, використовуючи схему.
(Діти складають розповідь у групах. Кожна група презентує свою роботу.)

V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду
Бесіда

- Хто хотів би уточнити?
- Хто з вас думає по-іншому?

Завдання. Дайте назву розповіді.
(Літні канікули. Як відпочивати влітку?)
- Робота в зошитах. Запис 3—4 пов'язаних речень.

VI. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку

Використані джерела
1. Антощук Є. Учімося запам'ятовувати та пригадувати: Швидка пед. допомога від укр. школи ейдетики «Мнемозина». — К.: Вирій, 2007. —156 с: іл.
2. Бібік Н. Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти // Початкова школа. — 2010. — № 9. — С. 1—7.
3. Варзацька Л. О. Інтерактивні технології в системі особистісно зорієнтованої освіти // Бібліотечка «Дивослово». — 2006. — № 4. — С. 2—7.
4. Варзацька Л. О. Українська мова й мовлення. Розвивальне навчання в початкових класах: навч.- метод. посіб. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2012. — 360 с.
5. Данилова О. Роль ситуативно-моделюючих завдань у формуванні мовленнєвої культури учнів // Вивчаємо українську мову та літературу. — 2008. — № 10, — С. 2—7.
6. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова освіта. —2011. — №18 (594), травень.
7. Захарійчук М. Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою. — К.: Грамота, 2012. —176 с.: іл.
8. Кравчук Я. Ефективний урок. Початкова школа. - К.: Редакції газет з дошкільної та початкової освіти, 2013. — 120-с. — (Бібліотека «Шкільного світу»).
9. Краевский В. Дидактика и методика: Учеб. пособие. — М.: Академия, 2007. — 352 с.
10. Лещенко Г. П., Іванова Л. І. Комунікативні завдання на уроках мови. 4 клас. — К.: Шк. світ. 2009. — 128 с. — (Бібліотека «Шкільного світу»).
11. Мамчур Л. Витоки компетентнісного підходу до навчання мови в дослідженнях вітчизняних учених // УМЛШ. — 2011. — № 2. — С. 8—12.
12. Мєльничайко О. А. Рідна мова. Комунікативні вправи. — Тернопіль, 2004. — 45 с.
13. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою. 1—4 класи. — К.: Освіта, 2012. — 392 с.
14. Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. — К., 2007. —142 с.
15. Сходинками творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Авт.-упоряд.: О. В. Лесіна, В. П. Телячук. — X.: Основа: Тріада +, 2007. —112 с. — (Серія «Педагогічні інновації. Майстерня»).
16. Шевцова Л. Методика застосування мовленнєво-ситуативних завдань. — Житомир, 2004. — 96 с.


Алла НІКОЛАЙЧУК, учитель початкових класів Шепетівського НВК № 3 «Загальноосвітня школа І-III ст. ім. Н. Рибака та ліцей зпосиленою військово-фізичною підготовкою», Хмельницька обл.
Всеукраїнська газета для вчителів початкових класів «Початкова освіта» № 15 (735), серпень 2014

https://drive.google.com/folderview?pli=1&ddrp=1&id=0B-VgRj-3i6hAX1BNdnRPWjVPREk#Презентацію передивитись і скачати можна тут



Джерело: http://www.ukped.com/
Категорія: Українська мова | Додав: (19.08.2015) | Автор: Алла НІКОЛАЙЧУК
Переглядів: 853 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!