А.П.Чехов "Хамелеон" - Зарубіжна література - Презентації та відео матеріали - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Презентації та відео матеріали » Зарубіжна література [ Додати статтю ]

А.П.Чехов "Хамелеон"

Тема : А.П.Чехов."Хамелеон". Висміювання підлабузництва, запопадливості, чиношанування у творі


- навіщо тобі потрібно засвоїти навчальний матеріал цього уроку?

Цей урок дасть тобі можливість:
- дослідити багатогранність особистості А.П. Чехова;
- ознайомитися зі змістом оповідання «Хамелеон»;
- визначити тему, ідею твору;
- засвоїти поняття «оповідання», «художня деталь», «сатира»;
- з’ясувати роль художньої деталі в оповіданні «Хамелеон»;
- формувати особисте ставлення до проблем, порушених у творі;
- розвивати свої творчі здібності.

Етап актуалізації:
1. Розглянь портрет А.П.Чехова. (див. презентацію)
Прочитай: Здавалось би, нічого особливого: високе чоло, обрамлене каштановим волоссям, правильні риси, трохи затонкі вуста, борідка, приємний овал обличчя й … примружені очі. Ці очі … Вони пильно дивляться на світ, вдивляються в душу людини…
Антон Павлович любив повторювати фразу: «У людини повинно бути все прекрасним: і обличчя, й одяг, і душа, і думки».
2. Наскільки легко, на твій погляд, налагоджувати стосунки з іншими: родичами, друзями, однокласниками, дорослими? Поясни, чому?
3. На що варто звернути увагу, спілкуючись з людьми?
4. Чи впливають моральні якості характеру на розвиток стосунків між людьми? Як саме?
5. Чи доводилось тобі коли-небудь чути вислів «лікар людських душ»? Як ти його розумієш?
Зрозумій: «Лікар людських душ…» Коли говорять цю фразу, усі розуміють, що йдеться про Антона Павловича Чехова.
6. Ознайомся з біографією А.П.Чехова.
Ознайомся з біографією письменника:
Антон Павлович Чехов народився 17 січня 1860 року в Таганрозі, великому портовому місті на березі Азовського моря.
Учився Чехов спочатку у місцевій грецькій школі, а потім у гімназії. Великою радістю, яка зменшувала нудьгу домашнього побуту і казенну сірість гімназійного життя, було відвідування місцевого театру.
Можливо, саме театр заронив у душу вразливого хлопчика перші іскри любові до літератури і мистецтва. До речі, Антон сам організував домашні спектаклі, де виступав у ролі режисера, а акторами разом із ним були його брати й сестра. На роки навчання у гімназії припадають і його перші проби пера.
Батько Чехова, Павло Єгорович, цього захоплення не підтримував. Сам він був обдарованою людиною: любив малювати, грав на скрипці, захоплювався співом, був регентом церковного хору. Він прагнув дати дітям хорошу освіту, «вивести їх у люди». Разом із тим у нього був деспотичний характер, від якого потерпала вся родина. Та Антон знайшов у собі сили бути до нього справедливим. Він пам'ятав усе добре, що зробив для нього батько. І тоді, коли той збанкрутував і змушений був тікати від боргів, покинути сім'ю, саме Антон узяв на себе піклування про матір, братів, сестру. Юнак чим міг допомагав батькові. І так було до останніх днів. Антон Павлович усі свої справи ставив після інтересів сім'ї і покірно ніс на своїх плечах тягар турботи про всіх.
Після закінчення гімназії Антон продовжив навчання на медичному факультеті Московського університету. Оскільки на його руках була родина, він підробляв, надсилаючи у московські журнали свої короткі оповідання. Антон вважав, що він має допомагати усім. Так було навіть тоді, коли Чехов тяжко захворів. Як лікар, розуміючи невиліковність і складність своєї хвороби (у нього був туберкульоз), Чехов просто раз і назавжди заборонив собі не тільки говорити, а навіть думати про хворобу. І ніхто ні про що не здогадувався, навіть рідні. Та і як можна було здогадатися, якщо Чехов завжди був життєлюбом, оптимістом, веселим, щирим і уважним господарем.
Серед творчого доробку письменника оповідання, повісті, п'єси. У своїх творах Чехов порушував важливі проблеми людсько­го буття. Усе життя він прагнув, щоб люди стали «кращими» і свято вірив у можливість цього.
А. Чехов ненавидів брехню й насильство над особистістю, самоприниження та підлабузництво, а талант, здоров’я, розум, натхнення і любов вважав святинею.
1884 рік виявився вдалим для письменника. У цей період з’явилися твори, основою яких стали життєві спостереження автора за змінами у поведінці людини. До них належить і оповідання «Хамелеон», де зовні звичайна життєва ситуація набуває гострого сатиричного звучання.
Зрозумій, це просто
1. Визнач грані особистості А.П. Чехова. (Перевір: Сім’янин. Лікар. Письменник. Громадянин.)
2. Пригадай, що таке оповідання? ( Перевір: оповідання — невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на одному епізоді (зрідка кількох) з життя якогось персонажа (іноді кількох). Оповідання вимагає нерозгалуженого однолінійного, чіткого за будовою сюжету. Описи стислі, лаконічні. Важливу роль відіграє художня деталь.)
3. Перевір, як ти розумієш значення слів:
Художня деталь — це така характерна риса чи подробиця, яка має відносно самостійне значення й використовується для того, щоб емоційніше й глибше змалювати картини чи образ, підкреслити важливість чогось, індивідуальну особливість.
Сатира - це різке висміювання і засудження негативних явищ у суспільному житті, певних серйозних вад у людському характері.
Городовик — посада в поліцейській охороні міста. Розглядає незначні справи, встановлює мир між сторонами, що сперечаються.
Мировий — суддя, пов’язаний із розбором дрібних цивільних і кримінальних справ.
Лягаві — порода мисливських собак.
Хамелеон – порода ящірок, які швидко змінюють колір шкіри залежно від оточуючого середовища
4. Аналіз твору Чехова «Хамелеон»
- Які епізоди твору тобі сподобалися найбільше? Чому?
- Що тобі здалося смішним, а що сумним в оповіданні?
- Визнач і охарактеризуй місце події. Знайди у тексті. ( Перевір: Місцем події стає площа. На початку оповідання все виглядає безлюдним, сонним, дещо похмурим. Це типова картина із життя невеликого провінційного містечка).
- Як ти думаєш, чому саме на площі відбуваються події? ( Перевір: У кожному місті є площа, майдан. В основному найголовніші події міста там і відбуваються. Саме там збирається найбільше людей).
- У чому суть конфлікту, покладеного в основу історії? ( Перевір: щеня вкусило ювеліра Хрюкіна; Очумєлов повинен розібратися в ситуації й покарати винних.)
- Знайди опис винуватця скандалу — хортеня. ( Перевір: «У центрі натовпу, розчепіривши передні лапи і тремтячи всім тілом, сидить сам винуватець скандалу — біле гостроморде хортеня з жовтою плямою на спині. У сльозових очах у нього вираз туги й жаху».)
- Яке враження справляє на тебе цей опис? Які почуття викликає? ( Перевір: щеня, маленьке, жалюгідне, перелякане, викликає почуття жалю; не зрозуміло, як могло нешкідливе щеня зчинити стільки галасу.)
- Чому Хрюкін вимагає компенсації за нанесену травму? ( Перевір: постраждалий пояснює це тим, що в нього, ювеліра, тонка робота, і тепер він не зможе її виконувати.)
- Скільки разів змінює свою думку Очумєлов? Чому це відбувається? ( Перевір: думка змінюється залежно від того, кому належить собака.)
- Що особливого ти помітив в героях? Знайди у тексті (Перевір: «Поліцейський наглядач Очумєлов у новій шинелі з клуночком у руці», а городовик несе решето з конфіскованим аґрусом.)
- Які асоціації виникли у тебе стосовно моральних якостей цих персонажів?
- Що саме допомагає уявити цілісну картину зображуваного і викликати низку асоціацій? ( Перевір: Це художня деталь, що може замінити розлогі описи. Яскрава деталь є засобом індивідуалізації персонажів.)
Який «безпорядок» стає приводом до того, що ситуація змінюється?

5. З’ясуй роль художньої деталі в оповіданні «Хамелеон».
6. Досліди поведінку поліцейського наглядача Очумєлова,
виписавши із тексту оповідання найяскравіші деталі цього персонажа в таблицю. Визнач риси характеру Очумєлова.

№ Поведінка Очумєлова (художні деталі)                                      Риси характеру Очумєлова
1
2
3
4
5
6

Перевір:
№ Поведінка Очумєлова (художні деталі)                                                         Риси характеру Очумєлова
1 Очумєлов у новій шинелі, з клуночком у руці.                                              Самовпевненість, власність
2 «… питає…, врізаючись у натовп …»                                                             Презирливість
3 … Я цього так не залишу. Я покажу вам … А собаку знищити треба!        Категоричність
4 «Зніми-но, … з мене пальто … Страшенно жарко!»                                      Запопадливість
5 «Надінь-но, … на мене пальто … Морозить…»                                             Запопадливість
6 То це їхній собачка? Дуже радий … Собаченятко нічого собі …»               Підлабузництво

7. Зроби висновок , чому автор дає прізвище Очумєлов своєму герою. (Перевір: прізвище автор дає герою не випадково, підкреслюючи внутрішню суть, - людина не має життєвої позиції, вона лише носій чина, символом якого виступає шинель, яскраво виявляючи такі риси його характеру, як чиношанування, запопадливість).
8. Досліди поведінку поліцейського золотаря Хрюкіна, виписавши із тексту оповідання найяскравіші деталі цього персонажа в таблицю. Визнач риси характеру Хрюкіна.

№ Поведінка Хрюкіна (художні деталі)                                       Поведінка Хрюкіна (художні деталі)
1
2
3

Перевір:
№ Поведінка Хрюкіна (художні деталі)                                        Поведінка Хрюкіна (художні деталі)
1 «…Не дозволено кусатись!»                                                                            Мстивість
2 «… Показує … закривавлений палець…  знамення перемоги».
                                                                                        Напівп’яне обличчя. Непорядність, самовдоволеність
3 «Нехай мені заплатять …»                                                                              Нахабність

9. Зроби висновок , чому автор дає прізвище Хрюкін своєму герою. (Перевір: прізвище героя говорить само за себе: Хрюкін поводить себе як “свиня”. Прізвище стає промовистим і характеризує поведінку цього персонажа як непорядної людини).

Узагальни проведену роботу
1. Визнач тему, ідею твору.
(Перевір:
Тема – зображення поліцейського наглядача Очумєлова, який в залежності від обставин змінює своє рішення.
Ідея – висміювання та засудження підлабузництва, запопадливості, чиношанування.)
2. Давай поговоримо:
- Кого в оповіданні можна назвати «хамелеоном»?
- Завдяки чому письменнику вдається створити комічну ситуацію?
- Що висміює автор?
- Які ліки від хамелеонства, на твою думку, пропонує суспільству Чехов – письменник і Чехов – лікар?
3. Продовж речення: «А.П. Чехов допоміг мені зрозуміти, що …».
4. Прочитай і запам’ятай:
Ознайомившись із оповіданням Чехова «Хамелеон» ми можемо сказати, що імена героїв стали прозивними, ситуації типовими, а проблеми актуальними. Єдиний позитивний герой оповідань письменника – сміх, який допомагає протистояти дурості, вульгарності й залишатися самим собою, бути людиною.
5. Прочитай оповідання А. Чехова “Товстий і тонкий”, випиши із тексту в таблицю художні деталі до образів товстого і тонкого .

ТЕСТИ
Антон Павлович Чехов «Хамелеон»
1. Очумєлов ішов базарною площею:
а) з відром у руці; б) з кошиком у руці;
*в) з клуночком у руці.
2. Городовий був:
*а) рудим;
б) блондином;
в) шатеном.
3. Назвіть прізвище городового:
а) Колдирін;
б) Алдирін;
*в) Єлдирін.
4. Городовий ніс решето:
а) з малиною;
* б) з агрусом;
в) із суницями.
5. Словосполучення «конфіскований аґрус» означає:
* а) вилучений примусово;
б) подарений щиро;
в) придбаний за власні гроші.
6. Поліцейський наглядач Очумєлов і влітку в шинелі, бо вона для нього:
а) засіб зігрітися;
* б) ознака влади;
в) конфіскована, як і аґрус.
7. Чиє прізвище кидає Очумєлова то в жар, то в холод:
а) городовика Єлдиріна;
* б) генерала Жигалова;
в) золотаря Хрюкіна?
8. Кого А.Чехов називає «винуватцем скандалу»:
а) генерала Жигалова;
б) золотаря Хрюкіна;
*в) « біле гостроморде хортеня»?
9. З якої нагоди обличчя поліцейського наглядача Очумєлова раптом прояснилося від розчулення:
* а) почув звістку про приїзд брата генерала Жигалова;
б) нарешті розгледів цуценя, яке йому сподобалося;
в) добре владнав конфліктну ситуацію на площі?
10. Яке ставлення натовпу до Хрюкіна в кінці оповідання:
а) його жаліють, співчувають;
б) підтримують його;
* в) піднімають на сміх,регочуть із нього?
11. Усі засоби комічного в оповіданні «Хамелеон» допомагають розкрити ідею твору:
а) засудити жорстоке ставлення до тварин;
* б) засудити чиношанування й підлабузництво;
в) навчити поважати високі чини й уміння схилятися перед ними.
12. Різноманітних пристосуванців і сьогодні називають:
а) Хрюкіними;
*б) хамелеонами;
в) Очумєловами.



Джерело: http://docme.ru/IAr4
Категорія: Зарубіжна література | Додав: karpenkonadia24 (03.11.2014)
Переглядів: 4827 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!