Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Природні угруповання рідного краю. Ліс
Урок 27
Тема. Природні угруповання рідного краю. Ліс

Мета: сформувати в дітей поняття природне угруповання; ознайомити із групами живих організмів, які там живуть; продовжувати знайомити із лісом, але вже як природним угрупованням; розвивати естетичні почуття, мислення; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до лісу.
Обладнання: таблиці, малюнки із зображенням лісів та малюнки із зображенням рослин і тварин лісу, загадки, кросворди, твори українсь­ких письменників, схеми.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Повторення вивченого матеріалу
Завдання було розподілене по групах.
1 група. Розповідає, які є ґрунти, і з'ясовує різницю між ними; дає ви­значення, що називають ґрунтом.
2 група. Обґрунтовує відповідь на питання: «Як утворюється ґрунт? Яку роль в його утворенні відіграють рослини і тварини?»
3група. Розповісти про ґрунти своєї місцевості. Що роблять для підви­щення родючості ґрунтів? Пояснити прислів'я: «Хто про землю дбає, вона тому повертає».
III. Актуалізація опорних знань
Якщо уважно подивитися навколо себе, то можна помітити, що нас оточують живі організми, яких є безліч.
Чомусь усі ці живі організми вчені поділили на п'ять «царств». На­звіть їх. (Ліси, луки, степи, водойми, болота)
Царства ці є дуже різними, але між ними існує тісний взаємозв'язок. (Навести приклади таких зв'язків.)
Складіть ланцюги живлення. (Два учні записують на дошці, інші скла­дають ланцюги живлення за допомогою картинок, сидячи за партами.)
Наприклад:
жолуді — кабан — вовк;
сонце — дощ — трава — заєць — лисиця. (Пояснити кожну ланку у ланцюгах живлення.)
— У природі живі організми розподіляються не випадково. Вони се­ляться там, де є необхідні умови для їхнього життя, і утворюють певні, порівняно сталі комплекси — угруповання. Отже, тема нашого сьогод­нішнього уроку — «Природні угруповання рідного краю».
IV. Фізкультхвилинка
V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
1. Розповідь учителя з елементами бесіди.
Природні угруповання — це група взаємопов'язаних між собою жи­вих організмів, які тривалий час живуть на певній ділянці місцевості з однорідними умовами життя. Основні типи угруповань, або, як ми го­ворили, п'ять «царств», такі:
1) ліси;
2) луки;
3) степи;
4) болота;
5) прісні водойми.
Поділ природних угруповань визначають умови довкілля, тобто темпе­ратура, освітленість, вологість, тип ґрунту. У кожному угрупованні перева­жають ті живі організми, які найкраще пристосовані до місцевих умов.
У природному угрупованні всі живі організми поділяють на три групи:
1) організми-виробники;
2) організми-споживачі;
3) організми-перетворювачі.
Організмами-виробниками є рослини, бо тільки вони здатні з речовин неживої природи утворювати поживні речовини для живих організмів.
Скажіть мені, що є головним джерелом енергії для всіх живих ор­ганізмів нашої планети? (Сонце)
Так ось, використовуючи сонячну енергію, зелені рослини утворю­ють із речовин неживої природи поживні речовини для живих організ­мів. Вбираючи з повітря вуглекислий газ і воду, рослини виробляють цу­кор, крохмаль, білки і жири. Частинку цих речовин і сонячної енергії рослини використовують для свого росту, а частину відкладають у різ­них органах. Пам'ятаймо! Рослини виділяють кисень, яким дихають усі живі організми.
Організмами-споживачами в природному угрупованні є тварини. Рос­линоїдні тварини живляться рослинами, а хижі — рослиноїдними твари -нами. Отже, що використовують для підтримання життя тварин? (Пожив­ні речовини, що утворені рослинами і накопичену в них сонячну енергію.)
Чим дихають тварини? (Киснем, а виділяють вуглекислий газ.)
Усі живі організми з часом старіють і відмирають. Цими відмерли­ми рослинами і тваринами живляться мікроорганізми (гриби та бактерії). Ось вони і становлять третю групу природного угруповання — організми-перетворювачі. Гриби та бактерії перетворюють залишки відмерлих живих організмів на перегній, а тоді — на мінеральні солі. Потім ці мінеральні солі разом із водою рослини всмоктують за допомогою коренів.
Отже, у будь-якому природному угрупованні відбувається кругообіг речовин. Тому усі живі організми пов'язуються ланцюгами живлення.
На початку уроку ви навели приклади ланцюгів живлення. Але по­трібно пам'ятати, що природні угруповання є дуже складними! У них за­вжди є багато складно переплетених ланцюгів живлення. 2. Практична робота (у групах).
Перед тим, як кожна група отримає завдання, потрібно відгада­ти загадку, щоб дізнатися, над яким природним угрупованням ви буде­те працювати.
Навесні веселить, влітку холодить, восени годує, а взимку гріє. (Ліс)
Чому ви так вважаєте?
Читання учнем кожної групи вірша. Розминка.
1 група. Марія Познанська. Ліс.
2 група. Максим Рильський. Розмова з другом.
3 група. Марійка Підгірянка. Ліс. Завдання на картах отримує кожна група.

1) Скласти схему. Що таке ліс? Ліс — це:
друг повітря;
друг людини;
джерело здоров'я;
захисник здоров'я;
друг річок та їх жителів;
дім та їжа для птахів і звірів;
окраса землі.
Загадати загадки про рослини і тварини.
2) Назвати правила поведінки у лісі.
Не розпалюйте багаття!
Не ламайте дерев і кущів!
Не рвіть квітів!
Не руйнуйте гнізд!
Не кричіть!
Не ламайте грибів, навіть неїстівних!
Не руйнуйте мурашників!
Не залишайте в лісі сміття!
3) Чому ліс потрібно охороняти? Слово про Червону книгу. Рослини
і тварини Хмельниччини, що занесені до Червоної книги.
Підсніжник білий, конвалія звичайна, латаття біле, зозулинець ве-
ликий, дятел чорний, лелека чорний, лелека білий, лебідь-шипун, плис-
ка жовта, бражник великий, соня садова, жаба очеретяна, жаба прутка,
світлий тхір.
VI. Бліцтурнір «Змагання найсильніших».
VII. Фізкультхвилинка
VIII. Осмислення учнями знань
1. Робота з підручником.
1) Опрацювання статті «Природні угруповання рідного краю».
2) Робота за малюнками та запитаннями (С. 153).
3) Назвати яруси, на які поділяють усю рослинність лісу.
2. Робота в зошитах із друкованою основою.
IX. Цікаве про тварин. Цікаве про птахів
1) Олені і лосі перед негодою перекочовують.
2) Білі ведмеді перед похолоданням перестають купатися, а перед по­теплінням лізуть у воду.
3) Якщо кріт робить високі купки — буде погана погода.
4) Найменшим птахом у світі є колібрі (вага — 3 г, розмір — 57 мм).
5) Переляканий страус може розвинути швидкість до 100 км/год.
6) Найважчим птахом в Україні є дрохва — 20 кг.
7) Найвищим птахом української фауни є сірий журавель, висота яко­го 120 см, маса 7 кг.
Складання кросворду «Яруси лісу».
За малюнком визначте назву рослини і розмістіть її у відповідний ярус.
Наприклад:
















X. Закріплення та систематизація знань
Кожна група отримує картку із трьома завданнями, але обирає для відповіді лише одне. 
















XI. Підсумок уроку
Що вам найбільше запам'яталося?
Що вас здивувало? Про що хотіли б дізнатися більше?
XII. Домашнє завдання
Прочитати статтю «Природні угруповання рідного краю». Склас­ти ланцюги живлення та пам'ятку «Поведінка учня в природному ото­ченні».
Категорія: Уроки | Додав: (05.09.2013) | Автор: ДОПОМОГА
Переглядів: 3513 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!