Проект "Охорона природи на Землі" - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Проект "Охорона природи на Землі"

4 клас
Предмет. Я і Україна . Природознавство.
Назва проекту. Охорона природи на Землі.
Актуальність проекту.
Беручи до уваги складну екологічну ситуацію на планеті, постійне винищення людиною рослинного та тваринного світу, забруднення водойм, ґрунту, повітря, робота над проектом має стимулювати у дітей відчуття особистої відповідальності за майбутнє планети.
Поступово ознайомлюючись з довкіллям, діти краще розуміють необхідність охорони, захисту та збереження світу, в якому ми живемо і передамо нашим нащадкам, бо тільки від нас – жителів планети Земля – залежить, у якому стані наші нащадки отримають планету і як зможуть існувати на ній.

Мета проекту: збір, обробка інформації про причини та наслідки забруднення природи на Землі; розвиток спостережливості, уміння працювати з літературою, комп’ютером; прищепити інтерес до пошукової роботи; виховувати любов і бережне ставлення до природи.

Завдання проекту:
1. Забезпечити належний рівень навчання та виховання дотримуючись Закону України « Про освіту» , «Концепції національної системи виховання»
2. Сприяти розвитку інтересів, нахилів та здібностей учнів, високих моральних якостей, збереженню їх здоров’я та навичок культурної поведінки
3. Ознайомити з заходами щодо збереження та відтворення природи, усвідомити значення природних зв’язків.
4. Навчити поводитись в природі згідно з основними знаннями про взаємозв’язки в ній, відповідно оцінюючи наслідки своїх вчинків.
5. Залучати учнів до посильної суспільно-корисної праці, ігор, організації та проведення навчально-виховних заходів.
6. Дотримуватись педагогічної етики, особистим прикладом утверджувати принцип пріоритету загальнолюдської моралі, поважати гідність учнів.
7 Підтримувати постійний зв'язок з батьками учнів, сприяти єдності педагогічних вимог до дітей з боку школи і сім’ї, залучати батьків до допомоги в організації проекту.
8. Виховувати в учнів бережне ставлення до природи.

Тип проекту:

за змістом – монопредметний;

за тривалістю – середньої тривалості;

за ступенем самостійності – науково-дослідницький;

за кінцевим результатом – практично-орієнтовний;

за характером контактів – змішаний .

Учасники: учні, вчитель, батьки.

База реалізації проекту: Слобідко-Красилівська ЗОШ І-ІІ ступенів.

Очікувані результати.
1. Учні мають знати:
• норми поведінки в різних ситуаціях;
• як користуватись текстовим редактором;
• правила спілкування з однолітками та дорослими;
• правила поводження в природі;
• природоохоронні заходи.
• мати уявлення про екологічні проблеми Землі (забруднення морів, океанів, знищення чисельності та різноманітності видів рослин, тварин, забруднення земної поверхні побутовим сміттям, промисловими відходами)
• про Червону книгу України
2. Учні мають вміти:
• спілкуватись з однолітками та дорослими;
• висловлювати власну думку;
• користуватися клавіатурою та мишею (вміння роздруковувати, копіювати, вставляти, зберігати інформацію на комп’ютері )
• користуватись текстовим редактором
• працювати з літературою
• вести спостереження;
• уміти оцінювати основні зміни форм земної поверхні в результаті роботи вітру, води та діяльності людини;
• використовувати свій досвід щодо захисту довкілля;
• оцінювати стан навколишнього середовища;
• шанобливо ставитися до природних багатств,
• виконувати правила поведінки в природі; брати посильну участь в природоохоронній діяльності,
• володіти найпростішими методами визначення стану забруднення довкілля
3. Друкована продукція.
4. Презентація в Pоver Pоint

Матеріально-технічне, інформаційно-технічне забезпечення: витратні матеріали, потрібна література, комп’ютер, принтер, доступ до Інтернету

Опис проекту
Охорона навколишнього середовища – одне з найактуальніших питань, яке постає в наш час перед кожною людиною. У зв’язку з цим постає потреба у формуванні екологічної свідомості в молодшого покоління. Саме тому гармонізація взаємин людини з природою виступає сьогодні центральним завданням навчально-виховного
процесу. Необхідно допомогти школярам оволодіти глибокими знаннями про зв’язки людини з природою, побачити екологічні проблеми в реальному житті, навчити дієво, не тільки на словах, охороняти природу.
Для того, щоб учні чітко собі уявили наслідки впливу людини на природу й важливість дбайливого ставлення до неї їм пропонується дослідити вплив людини на навколишнє середовище за допомогою опитування , спостереження, знаходження інформації, прегляду телевізійних предач. Вони спостерігають за життєвими ситуаціями, опитують людей, разом з батьками шукають інформацію в Інтернеті про вплив людини на навколишнє середовище, підбирають малюнки, навчаються працювати в Power Point, створюють та демонструють мультимедійну презентацію. Учні підбирають ілюстрації, вчаться складати повні речення, вчаться комбінувати текст і зображення., навчаються працювати в Publisher та створюють публікацію. Шукають інформацію, малюють малюнки, сканують матеріал, фотографують, відбирають малюнки в Інтернеті. Як підсумок роботи провести урок-конференцію на якому буде представлено вчительську та учнівську мультимедійну презентацію та публікацію. Проведення проекту розраховано на 3 тижні.

Урок-конференція

ТЕМА: Охорона природи на Землі.

МЕТА: узагальнити знання учнів про природу рідного краю, ознайомити із заходами щодо відтворення і збереження природи; розвивати спостережливість, пам'ять, увагу, мислення, пізнавальний інтерес; виховувати любов до природи, бажання захищати її, примножувати, бережне ставлення до здоров’я , до самого себе.

ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації, схема, мікрофон, глобус, сигнальні картки, пам’ятки, комп’ютер, плакат
Тип уроку: Урок-конференція

                                                           ХІД УРОКУ

1.Організація класу.
Весела пісенька дзвіночка
Покликала нас на урок.
Я бачу ваші милі личка
І очі з безліччю думок.
Ми помандруєм в світ цікавий,
Що всі природою зовуть…
Та лиш кмітливість і увагу
З собою взяти не забудь.

2.Актуалізація знань.
-Недавно ми одержали лист - звернення Землі про допомогу. ( Я –Земля! Я тримаю тебе у долонях, людино! Без мене ти не можеш існувати. По мені ступають твої ноги. З моїх джерел ти п’єш воду, дихаєш моїм повітрям. Я одягаю й обігріваю покоління за поколінням. А що ж ти зробила зі мною людино? Допоможіть мені! Не допустіть екологічної кризи!) Обговоривши цю проблему ми взялися до роботи. Ви одержали завдання. (Мультимедійна презентація вчителя із завданнями)

3.Робота над темою уроку.
-Саме сьогодні ми поговоримо про причини та наслідки впливу людини на природу. Наш урок ми побудуємо у формі конференції. Я буду кореспондентом, перший ряд – довідкове бюро, другий – експерти.
Отож, впродовж уроку ми будемо говорити про матінку-природу, про те, що її потрібно захищати і берегти, любити і плекати, бо вона дає людям дуже багато корисного. А ми повинні їй за це дякувати і платити добром.

4. Узагальнення знань учнів.
Повітря
- До речі, щодо інформації, чи завжди вона буває правдивою? Нещодавно я
почула, що є 5 океанів. А ви скільки знаєте? (4). От відносно п’ятого океану
говорилось, що він:
Не прісний і не солоний,
Хоч блакитний і прозорий,
Без берегів і без води,
Пливемо в ньому я і ти,
І легкокрилі літаки.
(повітряний океан)
- Ці два слова дають нам мізерну інформацію, а я впевнена, що ви знаєте про
цей океан більше. Тож зараз я візьму інтерв’ю у працівників довідкового бюро, а експерти, слухаючи їх, зроблять висновки. (беру інтерв’ю)
Метод «Мікрофон».
1) Чи необхідне повітря живим організмам? (Так, без повітря живі організми загинуть)
2) Чи повітря рухоме? (повітря рухоме)
3) Повітря газоподібне чи тверде тіло? (повітря газоподібне тіло)
4) Чи має повітря запах, колір? (повітря не має запаху та кольору)
- Прошу експертів зробити висновок. (Природа дає нам повітря без якого не зможуть жити люди, тварини, рослини та інші живі організми. Тому нам потрібно його берегти, не забруднювати, щоб не приносити шкоди здоров’ю та планеті в цілому)
- Довідкове бюро, вам було дане завдання походити по селі, районному центру і зібрати інформацію про нанесення шкоди навколишньому середовищу. А експерти зроблять висновки із почутого.

1 розповідь
Коли я йшов вулицями села, то побачив гурт перехожих, які щось обговорювали. Я поцікавився і вияснив, що жителі вулиці Клубна прибирали територію вулиці. Там загребли торішнє листя і запалили багаття. І вулиця, і перехожі тепер великих клубах диму.

- Експерти, вам слово. Чи правильно зробили жителі вулиці ?. Як дим шкодить нашому здоров΄ю? (Шкода від спалювання листя і сухої трави велика і надзвичайно небезпечна. При згорянні однієї тони рослинних залишків у повітря вивільняється біля 9 кг мікрочастинок диму. До їх складу входять пил, окиси азоту, угарний газ, важкі метали. В тліючому без доступу кисню листі виділяється газ , що здатен викликати у людини ракові захворювання. Окрім того, з димом у повітря вивільняються найотруйніші для людини речовини.)

2 розповідь
Ми з друзями біля будинку грали футбол. Але у сусідньому гаражі завівся КАмАЗ – чоловік ремонтував машину. Ми всі обступили автомобіль і з цікавістю спостерігали, як з вихлопної труби струменем виривається дим. Коли повернулися додому усі скаржились на головний біль.

- Експерти чому ж у дітей зболіли голови? (Гази, які виділяються внаслідок спалювання палива у двигунах внутрішнього згорання, містять більше 200 найменувань шкідливих речовин У разі отруєння з'являються головний біль, запаморочення, млявість, шум у вухах, порушення координації рухів, нудота, іноді блювання, біль у грудях.)

3 розповідь
Неодноразово я дивлюся новини по телевізору і помітив, коли показують хімічні заводи, то вражають велетенські механізми, а найбільше – величезні труби, з яких іде густий чорний дим. А ще більше здивувало те, що на території заводу не було ні деревця, ні кущика, тільки острівки пожовклої трави. Не чути голосу жодної пташки.

- Експерти, чому ж така бідна природа на території заводу? Яку шкоду приносить цей дим нашому здоров’ю? (Серйозної шкоди навколишньому середовищу завдає хімічна про¬мисловість. Особливо небезпечними є сірчисті сполуки, азот, хлор та ін. У поєднанні з ту¬маном це явище дістало назву смогу. Значним джерелом забруднення довкілля є підприємства чорної металургії. Вони викидають в атмосферу багато пилу, кіптяви, сажі, важ¬ких металів Особливо велика проблема забруднення повітря свинцем. Від цих шкідливих речовин загине все живе і в тому числі хворіють і вмирають люди).

4 розповідь
А я щоразу ідучи вулицями міста бачу людей, які палять сигарети. Адже вони не знають, що людина, яка палить сигарету, вдихає повітря, забруднення якого в 384000 разів перевищує всі гранично допустимі норми. Вчені кажуть, що вдихати тютюновий дим у 4 рази шкідливіше, ніж вихлопні гази з вихлопної труби автомобіля.

- Експерти, чи стурбувало вас почуте? Чим нікотин шкідливий для нашого
здоров’я? Чи довго живуть люди, які палять сигарети?
(Статистика з усією певністю свідчить, що кожен четвертий з тих, що палять людей помирають від хвороби. Курці хворіють на астму, рак легень, серцево-судинні захворювання. Такі люди живуть на 10-15 років менше)

- Що ми повинні робити для охорони повітря? (. Для збереження чистоти повітря потрібно обмежувати викиди шкідливих газів, диму, інших домішок. Для цього на промислових підприємствах встановлюють газо- і димовловлювачі. У містах, де скупчується транспорт розширюють площі зелених насаджень. )

Водойми
(Демонструю глобус)
- Чи відомий вам цей предмет? (Так. Це глобус)
- Який колір переважає на моделі нашої Землі? (синій)

- Зараз я візьму інтерв’ю у довідкового бюро.
1) Чи правильне твердження, що вода – це багатство Землі? (Так)
2) Яке значення для живої природи має вода? (Без води людина може прожити менше днів ніж без їжі. Загинуть рослини, тварини)
3) Чи правильне твердження, що вода нас годує? (Мама варить їжу на воді, п’єм воду, компоти, соки. Соки , компоненти страв з рослин, а без води вони загинуть і ми не будемо мати що їсти)

Попросимо попрацювати експертів. Вам необхідно з'єднати краплину води з тими, кому вона необхідна і довести свою думку. (На дошці зображена краплина води, кругом неї люди, рослини, тварини…)
- Який же висновок ми можемо зробити? (Вода необхідна для всіх живих організмів)
- Подивіться на ці малюнки. Як вони висвітлюють негативний вплив людини на водойми?
- В результаті водойми матимуть більше ось такої брудної води, яку ми рано чи пізно споживатимемо. До чого це призведе? (До смертельних хвороб)

- Що потрібно робити для охорони води? (Будувати очисні споруди, не викидати сміття у річки, не виливати промислові відходи)

Фізкультхвилинка
Раз, два – дерева!
Три, чотири – вийшли звірі!
П’ять, шість – пада лист!
Сім, вісім – птахи в лісі!
Дев'ять, десять – он сунички
Підвели червоні личка.

Грунт
(Звучить фонограма «Голос Ґрунту»).
- Діти, хто звертався до вас зі своїми тривогами? (Ґрунт)
- А зараз ви продовжите речення, доведете свою думку.
Метод «Прес».
1) Якщо у ґрунт потрапить багато отрутохімікатів, якими обробляють шкідників, то…(ґрунт втратить родючість, рослини вберуть в себе шкідливі речовини)
2) Якщо сміття будемо викидати де заманеться, то…(забрудниться ґрунт, заведуться гризуни)
3) Якщо ми будемо вирубувати дерева на схилах, то…(загрожує ерозія)
4)Якщо не будемо обробляти землі, засівати її, то… (земля втратить звою родючість. Все заросте чагарниками)

- Що потрібно робити для охорони ґрунту ?( Відтворювати використані землі, насаджувати ліси, дотримуватися норм внесення добрив та отрутохімікатів, не викидати сміття)

Жива природа
1 Опитування за сигнальними картками «Так», «Ні».
- Ламай гілки кущів та дерев.
- Не зривай квіти.
- Не лови метеликів, бабок, комах.
- Знищуй жаб, змій та інших тварин.
- Не шуми в лісі, не полохай птахів.
- Витоптуй траву.
- Багаття в лісі можна запалювати тільки у відведених місцях.
- Візьми за правило – щороку посади одне дерево.
- Якщо твій товариш порушує ці правила – зупини його, навчи берегти природу.

Яких відповідей, на вашу думку, було більше «так» чи «ні»? (Більше відповідей «Так»)

2.Хвилинка уяви.
Заплющіть очі. Запрошую вас на лісову галявину. Спробуємо вловити весняні
пахощі лісу, тихий шелест листочків, що прокидаються від зимового сну, перші весняні пісні птахів, ледь чутні кроки звірят…
- Чи сподобалось вам тут? Важко буде це все втратити? (так)
- Зараз ми будемо розгадувати кросворд. Коли розгадаєте, то дізнаєтеся про
найдорожчий і найцінніший скарб у світі.

Завдання:
1) Били мене, били, на шматки порвали,
У воді мочили, по траві валяли,
Одну половину з кашею поїли,
Другу половину – на плечі наділи. (коноплі)

2) Два скельця, дві дужки
На ніс і на вушка. (окуляри)

3) Живе в лісі, хижий, дикий, душить кури та індики. (лис)

4) Стоїть зелене, торкнешся – ошпаришся, а свиня з'їсть – не вдавиться.
(кропива)
5) Хто на зиму роздягається, а на літо одягається. (дерево)

6) Де засипано, де сполото,
По вибалках, по пагорках,
Цвіте воно, як золото,
Плоди на нім, мов яблука. (помідори)

7) Дах легкий несу з собою,
Мить – і він над головою. (парасолька)
(Ключове слово ПРИРОДА)

- Яку шкоду природі, а саме рослинам і тваринам приносять люди? (зривають квіти з корінням , для продажу; вбивають за ради задоволення тварин)
- Як називається книга, у яку занесені рослини і тварини, які зникають? (Червона)
- Довідкове бюро, пригадайте нам, що таке Червона книга?

Розповідь.
В Україні Червону книгу видано в 1980 р. Червоною книгу називають тому,що червоний колір – це сигнал, який попереджає про небезпеку. Ця книга звертається до людей зі словами: «Зупиніться! Подумайте, що ви робите! До чого це призведе!»
У Червоній книзі є різні сторінки: чорні, червоні, білі, зелені. Наприклад, на «чорних» сторінках записано назви рослин і тварин, що зникли. Це: дикий кінь, тур, біла куріпка.

На «жовтих» сторінках перераховано ті рідкісні рослини і тварини кількість яких швидко зменшується. Це: чорний лелека, сон-трава, пролісок. «Білі» сторінки відведено для тих рослин і тварин чисельність яких завжди була невелика. Це: соня садова. На «зелених» сторінках записано назви рослині тварин кількість яких збільшується, завдяки турботі людей. Це: зубр.

- Що ми повинні робити, щоб охороняти природу? Експерти, вам слово. (Не зривати з корінням рослин, не ламати , не рубати дерев, кущів; не залишати сміття на природі; не вбивати тварин)

-А ще я хочу додати, що великої шкоди природі завдають війни. Війни забрали життя 3640,5 млн. людей. У першу світову війну 1914 – 1918 р. було затягнуто 38 країн. У другу світову 1939 – 1945 р. – 61 державу. Використано атомну зброю проти міст Хіросіма і Нагасакі. Гинуть люди, гине навколишнє середовище: руйнуються дамби, знищуються ліси і посіви, мінні поля, склади.
Неповторної шкоди природному середовищу завдала екологічна катастрофа на Чорнобильській АЕСв 1986 р. Постраждали практично всі компоненти природного комплексу: вода, ґрунт, повітря, дерева, тварини, люди. Як відомо за попередніми підрахунками, близько 1млн.800тис.чоловік , з них 380 тис. дітей, отримали понад радіоактивну норму. Ці люди приречені на смерть. А всього у 26 країнах є 416 ядерних енергоблоків.
Результатом вашої роботи є мультимедійна презентація та випуск газети. Прошу вас їх представити. ( Учні роблять презентацію та представляють свою газету)

5. Підсумок уроку.
- Будьте природі другом! Бережіть її!
Мій рідний край, моя земля.
тебе шануєм ти і я.
Саджаєм яблуні в саду,
рубаєм лунку у льоду,
шпаківні вішаєм весною,
і годівниці всі зимою.
За чисті води, чисті ріки
боротись будемо навіки.
Хай стане чистою Земля,
бо в ній господар – ти і я.



Джерело: https://drive.google.com/file/d/0Bwn-JK9r9uEKU1lQSkZ0TFY2UlE/view?usp=sharing
Категорія: Уроки | Додав: allaskem8 (10.01.2017) | Автор: Скемська Алла Володимирівна E
Переглядів: 851 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!