Проект "Тарас Григорович Шевченко – великий син України" - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Проект "Тарас Григорович Шевченко – великий син України"

Назва проекту. Тарас Григорович Шевченко – великий син України.

Предмет. Читання. (4 клас)

Актуальність проекту.
Мабуть, усі погодяться з думкою, що майбутнє за найменшими. Та яким вони його зроблять, залежить від нас - дорослих. Адже саме ми закладаємо зернинки знань, вчимо аналізувати і застосовувати знання, надаємо інформацією про минулі події. Хто не знає історії минулих поколінь, той не може створити історію для майбутніх.
В історії кожного народу є імена, які він свято береже у своїй пам'яті і з великою любов'ю та повагою передає з покоління в покоління. Є таке ім'я і у нашого народу — Тарас Шевченко. Не було і немає в Україні поета, який був би йому подібний. Не було у неньки України сина, який так ніжно і віддано любив свій народ і так страждав за нього. Саме він зберіг і повернув народу його голос — українську мову. Для кожного з нас ім'я Шевченка є святим.
Вивчення геніального Шевченкового доробку повинно стати серйозним засобом формування світогляду учнів сучасної початкової школи, їх патріотичного, естетичного, нарешті, морального становлення. Бо, на жаль, помітна така тенденція в сучасному освітньо-виховному процесі: учні молодших класів все більше знайомляться і вивчають твори сучасних авторів, а твори письменників-класиків, таких як Т.Г.Шевченко, нерідко залишаються поза увагою, – в той час, як саме вони є тією основою, на якій і виросла нова дитяча поезія, без якої немає сучасного розуміння поетичного слова, естетичного сприймання взагалі.

Мета проекту:
• Зібрати інформацію про життя і творчість Тараса Григоровича Шевченка.
• Розкрити нові грані постаті Т.Г.Шевченка, які ще більше увиразнили б уяву учнів про особистість поета і стала ще одним доказом його феноменальності; глибше осмислити творчість великого Кобзаря.
• Вчити виразно декламувати вірші, осмислювати і співпереживати прочитане.
• Удосконалювати комунікативні навички учнів, оскільки це дає змогу їм більше висловлюватись.
• Виховувати потребу в спостереженні, формувати ціннісні орієнтири, особистісний досвід творчої діяльності учнів.
• Розвивати читацькі інтереси, , поповнювати словниковий запас учнів.
• Удосконалювати культуру мовлення та навички зв'язного мовлення.
• Виховувати любов до рідного краю, до поезії та рідної мови.

Завдання проекту:
1. Забезпечити належний рівень навчання та виховання дотримуючись Закону України « Про освіту» , «Концепції національної системи виховання»
2. Вшанувати пам’ять Т. Г. Шевченка
3. Викликати бажання розповідати вивчені вірші й слухати нові.
4. Формувати вміння самостійно шукати інформацію в різних джерелах.
5. Формувати в учнів бажання читати «Кобзар».

Тип проекту: за змістом – монопредметний; за тривалістю – середньої
тривалості ; за ступенем самостійності – науково-дослідницький; за кінцевим результатом – практично-орієнтовний; за характером контактів – колективний, за характером діяльності: творчий.
Учасники: учні, вчитель.
База реалізації проекту: Слобідко-Красилівська ЗОШ І-ІІ ступенів.

Очікувані результати.
1. Учні мають знати:
• про життя і творчість Т.Шевченка;
• як користуватись текстовим редактором;
• правила спілкування з однолітками та дорослими;
• назви творів;
• прислів’я та приказки про Т.Шевченка;
• напам’ять вірші;
• назви репродукцій картин, які намалював Т.Шевченко;
2. Учні мають вміти:
• висловлювати власну думку;
• визначати провідну тему твору;
• самостійно добирати книжки за завданням вчителя;
• дотримуватись норми культурного спілкування;
• користуватися клавіатурою та мишею (вміння
роздруковувати, копіювати, вставляти, зберігати інформацію на комп’ютері );
• користуватись текстовим редактором;
• працювати з літературою;
• виразно декламувати вірші;
• характеризувати репродукції карти;

3. Виставка малюнків
4. Виставка книг.
5. Презентація в Pover Paint

Шляхи реалізації проекту.
1.. Зарезервувати час в комп’ютерному класі .
2. Знайти та зібрати книги/диски DVD/компакт-диски, що будуть використовуватись у проекті
3. Встановити до папки Вибране закладки на сайти, які будуть використовуватися в проекті
4. Провести додаткове заняття з класом
5. Призначити спеціальний час для демонстрації закінчених учнівських робіт
6. Розподілити час роботи на комп’ютерах
7. .Скласти алгоритм дій щодо структури роботи..

В ході проекту
1. Ознайомити учнів критеріями оцінювання їх роботи в проекті
2. 2. Проглянути разом з учнями відібраний для проекту матеріал, надати рекомендації для подальшої роботи
3. Організувати самостійну роботу учнів в проекті
4. 4. Обговорити з учнями майбутню форму подання результатів проекту
5.Запросити директора школи, вчителів початкових класів на презентацію проекту

По закінченні проекту
1.Оцінка ефективності результатів, їх співставлення з метою і завданнями проекту.
2. Корекція і захист проекту. Висновки та рекомендації..
3.Забезпечення перспективи продовження проекту.
4 Подумати про наступний проект, в якому можна ефективно застосувати комп’ютерні технології.

Матеріально-технічне, інформаційно-технічне забезпечення: витратні матеріали, потрібна література, комп’ютер, принтер, доступ до Інтернету.

Опис проекту
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Т.Г.Шевченко.

Ці слова належать геніальному сину України Тарасу Григоровичу Шевченку. Вони, написані багато років тому, актуальні і сьогодні. Тараса Григоровича справедливо вважають ″основоположником не тільки ″дорослої″ нової української літератури, а й літератури для дітей.
Його творчість (поезії про дітей, матерів, пейзажна лірика) збагатила літературу для дітей ідеями народності й демократизму, досконалими художніми формами . Немає жодних сумнівів у тому, що вивчення геніального Шевченкового доробку може стати серйозним засобом формування світогляду учнів сучасної початкової школи, їх патріотичного, естетичного, нарешті, морального становлення. Таким чином, учні молодших класів долучаються до безсмертного поетичного слова.
Для того, щоб учні чітко собі уявили яким геніальним є цей поет, якими геніальними є його твори, значимість цієї людини для України їм пропонується дослідити життя і творчість Тараса Григоровича , знайти інформацію про Т.Шевченка як художника, зібрати прислів’я і приказки, організувати виставку малюнків та книг, переглянути телевізійні передачі. Діти шукають інформацію в Інтернеті, відвідують бібліотеку, підбирають репродукції картин, навчаються працювати в Power Point, вчаться складати повні речення, комбінувати текст і зображення, створюють та демонструють мультимедійну презентацію. Як підсумок роботи провести урок-конференцію на якому буде представлено вчительську та учнівську мультимедійну презентацію , виставку книг, малюнків. Крім того діти читають твори, вивчають напам’ять поезії, готуються їх декламувати. Проведення проекту розраховано на 3 тижні.

Тема: Тарас Григорович Шевченко – великий син України.
Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях
Т.Г. Шевченка, залучити дітей до скарбниці рідної мови; розвивати усне мовлення, мислення, увагу, мислення, пам'ять; виховувати любов до рідного краю, до книги, бажання читати твори Т.Г. Шевченка.
Обладнання: портрет поета, епіграф , ілюстрації, малюнки до творів, кросворд, виставка книг, репродукції картин,комп’ютер.
Тип уроку: Урок-конференція

                                                                   Хід уроку

„Де люди цураються освіти – там темнота,
всякі недостачі, злидні, а вже звичаї – краще мовчати”
                                                                              (Т. Г. Шевченко )
І. Організаційний момент.
(тихо звучить пісня «Заповіт» Т.Г.Шевченка)
Вчитель. Заквітчаний 4 клас.
Сьогодні так годиться!
З портрета дивиться Тарас –
Всміхнувся нам здається…
З-за парт ми вийшли,
Стали в ряд…
Ми заповіт співаєм.
Ми величаєм Кобзаря.
Весь край наш величає.

ІІ. Повідомлення теми уроку.
Вчитель. Сьогоднішній урок-конференцію присвячуємо видатному українському поету та художнику, педагогу, народному діячеві Тарасу Григоровичу Шевченку. Перегорнемо деякі сторінка життя великого Кобзаря, прислухаємося до шевченківської думки та слова.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Портрет Т.Г.Шевченка змалку впізнає кожна українська дитина. Українці звикли до його повсякденної присутності у своєму житті, як до близької людини. Вірші та пісні поета з дитинства входять у нашу свідомість. Тарас Шевченко геній українського народу. Чи справді це так ми намагаємось дослідити в межах нашого колективного проекту. Наш урок ми побудуємо у формі конференції. Я буду кореспондентом, перша група – біографи, друга – літературознавці, третя - мистецтвознавці.
Проблемне запитання: «Чи був Т.Г.Шевченко дійсно геніальним поетом, педагогом, художником?

ІV.Робота над темою уроку.
Вчитель. Для початку я візьму у вас інтерв’ю.

Метод «Мікрофон»
- Діти, а що ви знаєте про кобзарів?
( Колись у сиву давнину, ходили по Україні старі люди (часто вони були сліпі), співали про тяжке життя, про героїчні подвиги козаків, сподівання на краще майбутнє. Співаючи, вони грали на старовинному інструменті - кобзі. Назва інструменту і дала назву - кобзарі.)
-Що означає слово «кріпак»?
(Кріпак - це людина, закріплена за паном, яка на нього працює. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.)
- Що таке біографія?
(Опис життя людини)

- А зараз я надаю слово нашим «Біографам»

1-ий учень
- 9 березня 1814 року в селі Моринці Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) у бідній кріпацькій хаті Шевченків народився хлопчина. Батьки йому дали ім’я Тарас. Прізвище Шевченко пов’язане із назвою професії -швець. Шевцем був прадід по батьковій лінії. Син шевця – шевченко – Шевченко.
2-ий учень
- Коли минав йому другий рік, переселились Шевченки з усією сім’єю Кирилівка. Велика була сім’я: батько Григорій, мати Катерина, Тарасик, три сестрички (Катря, Ярина, Марія), два братики (Микита, Йосип) і дідусь Іван.
Любив Тарас неділю, коли людей не гнали на панщину, і всі були в хаті. Збирались тоді довкола дідуся. Слухали його розповіді про те, як вороги руйнували Січ, як у людей землю відбирали, як ляхи над народом знущалися, про гайдамаків – борців за правду і волю, про високі могили, в яких спочивають славні лицарі-запорожці.
3-ій учень
- Коли Тарасові було 9 років, померла його мати, а в 11 років від злиднів і важкої роботи помер батько. Залишився хлопчик сиротою. Тяжко жити сиротою у наймах. Ким він тільки не був: і пастухом, і погоничем, і воду носив школярам…Тарас дуже хотів читати, писати, дуже любив малювати. Як випадала вільна хвилина, хлопчик брав аркуш паперу, недогризок олівця і, сховавшись в бур’янах, малював усе, що бачив довкола, малював лише чорним олівцем, бо інших у нього не було.
Вчитель. Щоб детальніше уявити життя, пізнати душу і почуття малого Тараса давайте закриємо очі і послухаємо вірш.
Метод «Входження» (метод ейдетики)
Учень. (декламує під мелодію вірш «Мені тринадцятий минало»)
4-ий учень:
- На життєвій дорозі Тарас зустрів добрих і розумних людей, які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академії мистецтв. Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки «Кобзар». Пани і цар злякались його віршів і заслали поета в далеку пустелю – віддали у солдати із суворою забороною малювати і писати! Але не скорився Тарас і потайки писав і малював.
1-ий учень.
24 роки кріпацтва, 10 років заслання підірвали фізичні сили й здоров'я Шевченка.
Поет мріяв повернутися на Україну, але йому не дозволили, наказавши виїхати до Петербурга. Він був змушений виконати цей наказ. Справжній співець України прожив тільки сорок сім років.
10 березня 1861р. Тарас Григорович помер. Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі. Та чи могли люди забути й не виконати його «Заповіту»! У травні того самого року його прах перевезли до України.
Поховали його на Чернечій горі поблизу Канева, яка тепер зветься Тарасовою.
Вчитель. Хто нам продекламує «Заповіт» Т.Шевченка?
Учень. (декламує «Заповіт»)
Вчитель. Тарас захоплювався красою природи, долею народу і показував усе це у своїх творах.

Надаю слово нашим «Літературознавцям»

1-ий учень. Хоч і не легке було життя поета він написав багато поетичних творів. Багато написав про материнське щастя й горе, про людську мудрість, про історичну минувшину. Перші його твори написані коломийковим віршем, що вказує на зв'язок із українською народно-пісенною творчістю, насамперед із піснями, які виконувалися у жанрі коломийки.
2-ий учень. До ранньої творчості Шевченка належать балади «Причинна» (1837 р), «Тополя» (1839) й «Утоплена» (1841). У 1840 році світ побачила книжка поезій “Кобзар”. Вперше повне видання вийшло в 1907 році. Уже самою назвою автор засвідчував свою близькість до України, її традицій, її пісень. Кобзарем називають і самого автора, Т.Г.Шевченка. Душа його боліла за увесь замучений народ, і голос його – то голос простого люду. Шевченко мріяв, щоб правда і добро панували в Україні. Вступом до «Кобзаря» (1840) був вірш «Думи мої, думи мої», у якому Шевченко підкреслив нерозривну єдність зі своїм народом.
Учень . (Читає вірш «Думи мої, думи мої»)
3-ій учень. Крім “Кобзаря”, якого знає увесь світ, важливою сторінкою в житті Шевченка була його участь у складанні підручників для початкового навчання дітей. Для цього Шевченко написав і видав “Буквар южноруський”. У книжці 24 сторінки, але кожна з них цікава й важлива. Це алфавіт, і математичний матеріал, і молитви до Ісуса Христа, думи про життя простих людей. Тарас Шевченко був ще й педагогом.“Буквар” і “Кобзар” поета вчили любові до рідної мови, до рідної української землі. На цих книжках вчилася і вже відома нам поетеса Леся Українка.
4-мй учень. За бунтарські вірші 33-річного Тараса цар Микола І оголосив політичним в’язнем. Незважаючи на заборону писати, Тарас писав вірші і ховав їх за халявою чобота.
Та не тільки сум і горе бачив Т.Шевченко. Він зростав в Україні серед мальовничої природи. Він захоплювався нею, його твори сповнені любов’ю до рідного краю. Найкраще про це сказав сам поет у своїх творах.

Гра «Диктори». (Учні декламують вірші Т.Г. Шевченка «Ой діброво – темний гаю», «Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя», «Тече вода із-за гаю», «Зацвіла в долині червона клина», «Вітер з гаєм розмовляє»)

Робота з виставкою книг.

Вчитель. Почувши його вірші, ми бачимо, як він вболіває за долю народу, у якому стані його душа.
Багато його віршів покладено на музику.
- Діти, які ви знаєте пісні на вірші Т.Г. Шевченка?
(«Реве та стогне Дніпр широкий», «Зоре соя вечірняя», «Заповіт», «Зацвіла в долині червона калина»)
(Виконання учнями пісні «Зоре моя вечірняя»»)

Вчитель. Народ творив про Шевченка легенди, прислів'я, приказки. А які ж знаєте ви?
(Відповідь дітей)
 Тарасові слова – то правда жива.
 Ми Шевченка славить буде і ніколи не забудем.
 Шевченкове слово у віках не старіє.
 Шевченко Тарас – наче сонце для нас.
 Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став.
 Тараса Шевченка думки будуть жити віки.

Презентація малюнків учнів

Вчитель. Розгляньмо ілюстрації які ви намалювали, і з'ясуймо до яких саме творів Шевченка ці малюнки.

Вікторина «Чи знаю я твори Шевченка»
1. «Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за…..» (селом)
2. «Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось…
Запекло, почервоніло
І рай ……..» (запалило)
3. «…Дивлюся, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце …..» (зустрічає)
4. «..В похилій хаті край села,
Над ставом, чистим і прозорим,
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита …» (горем)
5. «….Тече вода із-за гаю
Та попід горою.
Хлюпощуться качаточка
Помеж …..» (осокою)
6. «Сім’я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька …» (встає).
7. «Ой діброво — темний гаю!
Тебе одягає
Тричі на рік... Багатого
Собі батька …» (маєш).

Вчитель. Т.Г. Шевченко був не тільки поетом. Він був ще й талановитим художником. Шевченко-художник почався раніше Шевченка-поета. Потяг до малювання з’явився у Тараса змалку. Його роботи різноманітні за жанрами: автопортрети, портрети, пейзажі, офорти (гравюри на металі).

А далі ми послухаємо «Мистецтвознавців».

1-ий учень. Незважаючи на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім’ї і дитинство його було тяжким та безрадісним, малий Тарас ріс допитливим і розумним хлопчиком. Його не полишала думка навчитися малювати у хлипівського маляра. Той згодився навчити хлопця малювати, та пан Енгельгард забрав Тараса до себе в Петербург козачком.
2-ий учень. Хоче малювати,
Прагне він до знань,
Та за це багато
Зазнає знущань.
Нишком він малює
Статуї в саду,
Вночі пише вірші
Про людську біду…
3-ій учень. Зустріч у Петербурзі з земляком-художником Сошенком, байкарем Гребінкою, художниками Брюловим, Венеціановим, з поетом Жуковським змінила долю Тараса Шевченка. Вони побачили великі здібності молодого художника й викупили його з неволі.
4-ий учень. Тарас Григорович виправдав їхні сподівання. В 1845 році закінчив Петербурзьку академію мистецтв з двома срібними медалями і званням «вільного» художника. Тарас малював портрети, картини, ілюстрував свої вірші.
І зараз я запрошую вас до маленької художньої виставки творів Шевченка-художника. (виставка)
1-ий учень. І період творчості – малюнки, виконані в дитинстві, та картини, створені під час навчання в Петербурзі.
ІІ період – серія «Живописна Україна», картини «Циганка-ворожка», «Катерина», «У Києві», «В Корсуні», «У Черкасах», «Дари в Чигирині», «Діти Рєпніних».
ІІІ період – на засланні, «Казахські діти».
Розгляд та обговорення репродукції
Т. Шевченка «Автопортрет» 1840-41 років.
- Хто впізнав людину, яка дивиться на нас із глибини часу?
Це автопортрет Т. Шевченка, який у різні роки їх намалював кілька.
- Яким ви бачите поета? (Молодим, добрим, розумним)
- Що виражають очі? (Печаль, біль)
- Високе чоло свідчить про глибокий розум.
Малюнок «Байгуші».
Байгуші - це бідні казахські діти, яким дозволялося жебракувати. Автопортрет на малюнку свідчить про симпатії художника до бідних казахських дітей. Шевченко виявляв глибокий інтерес до казахського народу

«Циганка –ворожка» 1841 р. « Почаївська лавра» 1846 р
«Благословіння дітей» 1856 р. «Форт КАРА-БУТАК» 1848р

Вчитель. Отже, як бачимо, Тарас Шевченко був ще й видатним художником. Спадщина великого поета і художника стала дорогоцінним надбанням української і світової літератури. Тарас Шевченко – неповторне явище в історичному і культурному розвитку людства. Його картини є окрасою багатьох музеїв.

Метод «Прес»
1. «Я вважаю Т.Шевченка геніальним поетом, тому що….»
2. «Я вважаю Т.Шевченка відомим художником, тому що…»
3. «Я вважаю Т.Шевченка патріотом свого краю, тому що…»

Вчитель. У цьому році минає 200 років з дня народження славетного сина України Тараса Григоровича Шевченка. Народ пам'ятає про свого Кобзаря, вшановує його пам'ять: ім'ям Шевченка названо парки, театри, вулиці. У місті Красилові також названо його іменем одну із вулиць, є пам’ятник Т.Г. Шевченку. Його ім'я у 1939 році присвоєно Київському державному університету. На майданах міст і сіл споруджено пам'ятники поету. Найбільшим меморіальним комплексом, присвяченим Кобзареві, є Шевченківський національний заповідник на місці поховання поета на Тарасовій горі у Каневі. У галузі літератури щорічно присвоюють Шевченківську премію — одну з найпрестижніших відзнак України. Портрет Тараса Шевченка зображено на банкноті номіналом 100 гривень та на золотій пам'ятній монеті номіналом 200 гривень.
На його честь названо астероїд 2427 Кобзар.
Не лише в Україні вшановують його пам'ять. Пам'ятники нашому Шевченку стоять у далекій Канаді, Угорщині, США, Парагваї, Франції, Аргентині. Вулиці багатьох міст світу теж названо його іменем.

Вчитель. Дорогі діти, дорожіть Шевченком! Любіть Україну, так, як любив її він, бережіть її як берегли ваші діди і прадіди. Нехай «Заповіт» великого Кобзаря стане заповітом для всіх вас: берегти мову, звичаї народу, його пісні, і пронесіть усе це через віки.

Метод «Мікрофон»
- Коли народився Т. Г. Шевченко?
- Як називається найперша збірка поетичних творів Шевченка?
- Друге ім’я Тараса Шевченка?
- Як ви вважаєте, чи можна назвати Т.Шевченка генієм?
- Чи здійснилась мрія маленького Тарасика?
- Які риси характеру допомогли йому досягти цієї мрії?
- Чи вважаєте ці риси потрібні вам?

Результатом вашої роботи є мультимедійна презентація. Прошу вас представити її. (презентація)

IV. Підсумок уроку.

Метод «Релаксаціїї»
1. Що ви дізнався нового?
2. Що цінуєте на сьогоднішньому уроці?
3. Що сподобалося на уроці?
4. Які емоції, почуття переживали?
Вчитель . Аналізуючи творчий та життєвий шлях Т.Г.Шевченка від народження і до смерті, давайте спробуємо підібрати слова, які характеризували його в окремі проміжки часу

Учень.У вікні любисток, на підлозі м’ята,
У простій оправі — книга серед книг.
Наче щедре сонце оселилось в хаті,
Як велике щастя, стало на поріг!
Мудра, світла книга — то «Кобзар» Тараса,
На столі, як свято, білий коровай.
І пішло повір’я з прадідського часу:
Як «Кобзар» у хаті — буде щастя, знай!

Вчитель. Хочеться вірити, що, вступаючи в нове тисячоліття, на вашому шляху завжди будуть Тарасова пристрасть, Тарасова мужність, Тарасове невмируще слово!



Джерело: https://drive.google.com/file/d/0Bwn-JK9r9uEKdVQ4Z1RoMXpDelU/view?usp=sharing
Категорія: Уроки | Додав: allaskem8 (10.01.2017) | Автор: Скемська Алла Володимирівна E
Переглядів: 1566 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!