Програма "Розвиток творчого мислення" - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Програма "Розвиток творчого мислення"

Програма
"Розвиток творчого мислення"

(для учнів 3-5 класів)
 

Автор:
Мажара Людмила Іванівна, практичний психолог Новоолександрівського навчально-виховний комплексу «ЗОШ І-ІІІ ступенів – дитячий садок» Згурівського району


Анотація. Програма "Розвиток творчого мислення" спрямована на розвиток основних якостей мислення та творчої уяви учнів 3-5 класів. Програма дозволяє сформувати в учнів витримку, наполегливість, самокритичність, уміння керувати процесами творчості, нестандартно вирішувати проблемні ситуації.

Пояснювальна записка
Програма "Розвиток творчого мислення" розрахована на учнів 3-5 класів.
Мета програми: формування та розвиток творчого мислення учнів 3-6 класів, надання можливості творчого саморозкриття учнів.
Завдання програми:
- розвиток якостей мислення: глибини, критичності, гнучкості, самостійності;
- формування в учнів умінь керувати процесами творчості;
- формування таких якостей особистості як витримка, наполегливість, самокритичність;
- покращення навичок комунікативного спілкування учнів;
- тренування емоційної виразності і відкритості почуттів;
- розвиток вміння нестандартно вирішувати складні ситуації.
У програму занять входять задачі, ігри, вправи, спрямовані на розвиток п’яти операцій:
- пізнання, як процесу сприйняття, впізнання, усвідомлення, розуміння інформації;
- пам’яті, як механізму збереження і відтворення інформації;
- дивергентного продуктивного мислення, яке служить засобом породження оригінальних ідей і самовираження (задачі з великою кількістю правильних відповідей);
- конвергентного продуктивного мислення, яке проявляється у вирішенні задач, які мають одну єдину вірну відповідь;
- оцінюючого мислення, як інструменту розвитку незалежних суджень.
У системі занять кожна з п’яти описаних вище операцій може застосовуватись у відношенні:
а) фігуративної інформації (наглядно-образної);
б) символічної інформації, із “замісниками” предметів;
в) семантичної інформації – вербальні ідеї, які передаються за допомогою слів чи зображення;
г) поведінкової інформації, – яка умовно об’єднує думки, почуття, настрої, бажання дітей, взаємовідносини між ними;
Кожне заняття спрямоване на розвиток показників:
- вербальної творчості;
- продуктивної творчості;
- уяви і фантазії;
- комунікативних умінь.
Структура занять
1. Розминка – задачі-жарти, ігри-хвилинки чи вправи на розвиток узгодженості групи.
2. Теоретичний матеріал.
3. Вправи на розвиток основних якостей.
4. Домашнє завдання.
5. Підсумок заняття – відпрацювання навичок рефлексії, підведення підсумків занять (оцінка загального емоційного стану групи). Релаксація.
Тривалість кожного заняття: 40 хвилин.

Зміст програми
1. Пам’ять. Алгоритми пам’яті. Типи пам’яті. (Гра „Фільм із слів-образів”. Етюд на ауторелаксацію „Слухаємо себе”.
2. Продовження. Гра „Що на що схоже?” Поняття про асоціації. Гра „На що схожі цифри?” Гра „Хто більше слів утримає в пам’яті?” Гра „Анаграми”. Релаксація „Гора з плеч”.
3. Як ми бачимо світ? Чи уважно я дивлюсь на світ? Гра „Так, ні”. Роль спостережливості. Вправа „Довільне спостереження навколишнього середовища”. Гра „Шерлок Холмс”. Гра „Пошук предметів за заданими ознаками”. Пантоміма для спостережливих. Ауторелаксація „Обличчя засмагає”.
4. У світі загадок і символів. Символи давньоукраїнського декоративного мистецтва. Гра „Кмітливість”. Гра „Пошук предметів за заданими ознаками”. Психогімнастика „Подарунок на день народження”. Гра „Пофантазуй і закінчи малюнок”. Метаграма. Таблиця. Герб. Колективне малювання. Релаксація „Чарівний сон”.
5. Що таке інформація? Як можна передати інформацію? Що таке знак? Способи передачі інформації: словесний (усний), писемний, невербальний. Знаки і їх значення. Гра „Намалюй і розшифруй”. Гра „Виявлення позитивних і негативних якостей одного і того ж явища”. Гра „Домалюй картинку”. Гра „Що зайве?” Релаксація „Зніми втому”.
6. Що таке ієрогліф? Історія писемності. Малюнкове, ієрогліфічне, фонетичне письмо. Гра „Ізографи”. Гра „Слова”. Гра „Перевтілення”. Релаксація „На березі моря”.
7. У світі чисел. Що таке шифр? Ребус. Старовинна народна нумерація. Гра „розшифруй”. Гра „Слова”. Релаксація „Дерево”.
8. Притчі, казки. 20 елементів казкових історій (Дж. Родарі). Метод контрольних питань. Гра „Вчимося придумувати казку”. Гра „Казка і дійсність”. Вправа „Вчимося змальовувати характер героя”. Релаксація „Райдуга”.
9. Фантазування. Перевтілення. Сприйняття світу очима іншої людини, тварини, рослини і неживої істоти. Гра „Крокодил і мавпа”. Вправа „Барабан–скрипка”. Вправа-малюнок „Кіт, півень, рибка – як вони бачать себе у сні”. Релаксація „Гра з піском”.
10. Колір і його значення. Колорит. Кляксографія. Казка про олівців-братів і пензлик. Вправа-малювання „Відчуття і колір, форма і лінії”.
11, 12. Біоніка. Ігри із журналу „Бібліотека вчителя початкових класів”.

Завантажити



Джерело: http://bestlessons.at.ua/
Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (17.07.2015) | Автор: Мажара Людмила Іванівна
Переглядів: 339 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!