Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Різноманітність рослин у природі

Урок 16

Тема. Різноманітність рослин у природі

 

Мета: формувати уявлення про різноманітність рослинного сві­ту, про водорості; мохи, хвощі, папороті, хвойні рослини, квіткові рослини, уміння розрізняти окремі рослини цих груп, розуміти цін­ність їх у природі; виробляти уміння узагальнювати, робити виснов­ки, оцінювати результати діяльності (самооцінювання і взаємооціню-вання); виховувати взаємоповагу у спільній діяльності; здатність до самовираження кожного учня, прагнення пізнавати і шанувати тра­диції свого краю.

Обладнання: таблиці із зображенням рослин, предметні малюнки, гербарії, гра «Конкурс знавців дерев».

ХІД УРОКУ

І. Перевірка домашнього завдання

1.  Групова робота. Гра «Мікрофон».

1  група. Назвіть дерева своєї місцевості.

група. Назвіть кущі своєї місцевості.

3  група. Запишіть назви трав'янистих рослин своєї місцевості.

4  група. «Експерти» узагальнюють відповіді учнів та оцінюють за до­помогою вчителя.

2.  Конкурс «Знавці дерев». 

Різноманітність рослин у природі

1)  Прочитайте назви дерев.

2)  Переставте літери у клітинках так, щоб утворились назви дерен, лис­тя яких намальоване поруч.

3)  Поділіть ці дерева на хвойні і листяні.
3. Виберіть з малюнків:

а)  однорічні рослини (доведіть свою думку);

б) дворічні рослини (поясніть, чому ви так вважаєте);

в) багаторічні рослини (обґрунтуйте свою думку).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні ми продовжимо мандрівку у царство рослин, побуваємо в річках і морях, в лісах і на болотах, познайомимося з розмаїттям рос­лин, що оточують нас усюди.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку

V. Актуалізація опорних знань учнів

  • Де можуть жити рослини?
  • Які рослини живуть у воді?
  • Які дерева утворюють хвойні ліси?
  • Які рослини красуються на наших клумбах?

VI. Вивчення нового матеріалу

Розповідь з елементами бесіди.

  • Всі рослини поділяються на водорості, мохи, хвощі, папороті, хвой­ні та квіткові рослини.

1. Найпростіші за будовою рослини — це водорості. Вони не мають справж­ніх органів.

  • Як ви думаєте, чому ці рослини так називаються? Де вони живуть? (Уводі) Де є вода? (У ставках, озерах, ріках, морях, океанах)

Водорості — мешканці води. Вони живуть у водоймах з прісною во­дою і в солоній воді морів і океанів. Водорості дуже різноманітні.

  • Чому ці рослини так називаються?
  • Де ви їх бачили?
  • Якого вони кольору? (Зеленого)
  • Зелені водорості живуть біля поверхні води. Від водоростей зале­жить і колір води в річці, в ставку. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що вона «цвіте».Як ви думаєте, як зелені водорості утворюють поживні речовини?
  • Хто використовує у воді кисень, який виділяють водорості?
  • Що виділяється при диханні рослин і тварин, які живуть у воді?
  • Хто живиться водоростями?
  • То яке ж значення мають водорості?

Водоростей у морях і океанах дуже багато. Вони постачають нашій планеті кисень, який виробляють у процесі живлення. Він розчиняється у воді, ним дихають всі рослини і тварини водойм, а також виділяється у повітря, і ним дихають усі живі організми.

У морі росте морська трава зоспера, яку використовують на корм ху­добі. З інших водоростей виготовляють консерви. До речі, без водорос­тей, тобто виробленого з них порошку, не можна виготовити ні марме­ладу, ні зефіру.

Морська капуста використовується в їжу і є цінною в умовах підви­щеної радіації. Із бурих водоростей виробляють ліки: йод, бром.

(Розглянути малюнки водоростей (С. 116). Розподілити їх на зелені, бурі, червоні.)

2.  Друга група рослин — мохи. Мохи — невеличкі рослини, що підносять­ся лише на кілька сантиметрів над землею або стеляться по її повер­хні. А витривалість у них дивовижна. Мохи витримують висушуван­ня навіть протягом кількох років, швидко оживаючи при зволоженні. Разом з тим вони спроможні переносити і довготривале затоплення, і значні температурні коливання.

Розглядаючи на таблиці водорості зозулин льон і сфагнум, ви помі­тили, які органи в них відсутні? (Корінь, квітки)

  • Як розмножуються водорості, прочитаємо в підручнику на С.116.
  • Замість плодів і насіння на верхівці стебла мохів є коробочка, в якій утворюються дрібні коричневі спори. Коли вони дозрівають, то висипаються з коробочок, потрапляючи на вологий ґрунт, проростають й утворюють нові рослини.

3.  Третя група рослин — хвощі й папороті, багаторічні трав'янисті рос­лини, які походять від давніх велетенських хвощів і папоротей, що росли на Землі мільйони років тому.

Розглянемо гербарій хвощів та папоротей чоловічих. Які органи в них відсутні? (Квітки, плоди)

  • Як же вони розмножуються? (Кореневищами)
  • Хвощі і папороті ростуть по всій території України в листяних і в мішаних лісах, на узліссі або біля водойм. На полях, де живуть хвощі, ґрунт потребує вапнування.

Кореневище деяких папоротей застосовують у пивоварні для виготов­лення клею. Листя папороті використовують як підстилку худобі. Якість гною значно поліпшується, якщо він містить багато калію. Ще викорис­товують папороті у медицині (ліки від кашлю, глистів, золотухи).

4.  Четверта група рослин — хвойні рослини.

Гра «Незакінченіречення» (використовуючи мікрофон)

  • Сосна, ялина, модрина — це...
  • Тис ягідний, ялівець звичайний — це...
  • У хвойних рослин листки...
  • Хвоя опадає з...
  • Насіння у хвойних рослин утворюється...

•Ця інформація дозволяє нам зробити висновок, що...

  • Найвище дерево у світі — секвойя вічнозелена — росте в США і має висоту 110,33 м. В одній старій секвої індійці прорубали отвір — дев'ятиметровий тунель, яким могла б проїхати вантажівка. На ній у свя­та грав невеликий оркестр і кружляло до 15 пар. А по краях площадки вистачало місця для 20 глядачів.

Хвоя всіх хвойних рослин містить багато вітаміну С, який допомагає запобігти цинзі та іншим хворобам. 5. П'ята група рослин — це квіткові рослини. Цей відділ охоплює близь­ко 300 тисяч видів. Представники цього виду поширені майже скрізь на земній кулі. Близько шостої частини суші вкривають ліси. Велику площу займають також степи, савани, луки, поля культурних рослин. Живуть квіткові рослини як у прісних водоймах, так і в морях і оке­анах. Таким чином, квіткові рослини займають панівне становище. Всі квіткові рослини мають корінь, стебло, листки, квітки, плоди з насінням. Серед квіткових рослин є дерева, кущі, трав'янисті рослини. Вони використовують енергію сонця, поживні речовини ґрунту, повітря і воду, перетворюючи їх у вуглеводи (крохмаль, цукри), білки, жири тощо. А ці органічні продукти споживають тварини і люди. Квіт­кові рослини у великій різноманітності впливають на клімат Зем­лі, на газообмін в атмосфері, зокрема виділяють кисень, необхідний для життя.

«Мозковий штурм».

  • Для чого ще використовують квіткові рослини? (Продукти харчу­вання, сировина для промислового виробництва... )

На завершення обговорити та оцінити запропоновані ідеї.

  • Про розмноження квіткових рослин ми поговоримо на наступ­ному уроці.

V.  робота з підручником

1.   Читання статті «Квіткові рослини» (С. 119—120).

2.   Розгляд і аналіз ілюстрацій.

3.   Поміркуйте, чим відрізняються квіткові рослини від рослин, які ви вивчили.

VI. робота в зошиті (С. 26—27)

VII.  Підсумок уроку. оцінювання учнів

VIII.  Домашнє завдання

Опрацювати статті (С. 115—120), дати відповіді на запитання.


http://vchitel.info/konspekti-urokiv/prirodoznavstvo/3-klas-prirodoznavstvo/409-riznomanitnist-roslin-u-prirodi.html

Категорія: Уроки | Додав: Natali (24.11.2013)
Переглядів: 1615 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!