Роль птахів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона птахів - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Роль птахів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона птахів

Урок біології у 8 класі
Тема уроку: Роль птахів у екосистемах, їх значення для людини. Охорона.
Мета уроку: Спрямувати діяльність учнів на:
 Узагальнення та закріплення знань учнів про роль птахів у екосистемах та значення їх у житті людини;
 Обґрунтування необхідності їх охорони і приваблювання;
 Ознайомлення з корисними птахами своєї місцевості;
 Розвивати вміння учнів працювати з підручником і науково-популярною літературою, розвивати екологічне мислення.
Тип уроку: Комбінований
Обладнання: Таблиці, малюнки, картинки, ілюстрації із
зображенням птахів, фізична карта України, Червона книга, жетони, підручник, фрагмент відеофільму "Значення птахів"
Проблема уроку: визначити роль птахів у природі та житті людини.

                                                                                       Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Фронтальна бесіда

1. До якого типу належить клас Птахи?
2. Де живуть птахи?
3. Меню птахів?
4. Відділи тіла?
5. Які особливості зовнішньої будови дають змогу птахам літати?
6. Які особливості будови скелету, пов’язані з польотом?
7. Які особливості травної системи відрізняють птахів від плазунів?
8. Особливості дихальної системи?
9. Як розмножуються птахи?
10. Назвіть птахів, що мешкають в нашій місцевості?
2. Робота з термінами і поняттями. Учневі дається картка з написаними термінами: подвійне дихання, міграції, теплокровність, інкубація яєць. Учень пояснює терміни.
3. Розв’язування кросворду "Птахи"
4. Гра "Виграй мільйон - отримай "12".

І. Розташувати птахів залежно від ваги тіла, починаючи з найменшого.
а) - іволга - сова - орел - дрофа - пінгвін
б) - колібрі - щиглик - дятел - глухар - індик 1
ІІ. Розташувати птахів залежно від розмірів тіла, починаючи з найменшого.
- снігур - папуга - пугач - фламінго - страус
ІІІ. Розташувати птахів залежно від довжини крил, починаючи з найкоротших.
- страус - стриж - лебідь - пелікан - альбатрос
ІV. Розташувати птахів залежно від їх проживання від екватора до полюсів.
- райська пташка - фламінго - щиглик - снігур - полярна сова

II. Повідомлення теми і мети уроку.
Девіз уроку:"Все на землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо, врешті, ти - лише її частинка!"
Де тільки ми не зустрічаємо птахів!
І в полі, і в лісі, в горах, і по берегах річок, у міському парку і на рідному подвір’ї.
Споконвіків в Україні люблять птахів, оберігають, приваблюють їх. Про птахів написано багато віршів і пісень, складено легенди, прислів’я і приказки. Про птахів розповідають казки, вони є літературними, пісенними і художніми образами.
І навіть Малий герб України - тризуб - це силует сокола, який стрімголов падає вниз.
Птахи увійшли до життя людини дуже давно і людина приручила багато диких видів, змінила їх і використала для своїх потреб.
Ми так звикли до птахів, що не уявляємо життя без них.
Уявіть на хвилинку, що в наших садах, полях, парках зникли птахи. Життя стало мертвим, глухим, сумним без мелодійного співу і веселого щебетання. Нам здається, що ми все знаємо про птахів. Чи так це насправді?
Ось сьогодні ми перевіримо свої знання.

Тема нашого уроку: Роль птахів у екосистемах , їх значення для людини. Охорона.

На уроці ми визначимо роль птахів у природі та житті людини, про необхідність їх охорони і приваблювання.

III. Вивчення нового матеріалу.
Діти, а чи знаєте ви, що ...
1. Синичка за літній день з’їдає стільки комах, скільки важить сама. А в період
вигодовування пташенят вона приносить їжу 400 разів на день.
2. Сова - хижий нічний птах. Якщо одна сіра полівка за літо знищує 1 кг зерна, то
одна сова з’їдає за літо 1000 сірих полівок та мишей. Отже, сова зберігає за літо 1
тонну хліба.
3. Всі бояться волохатої гусені, а зозуля за 1 годину знищує їх до 100 шт.
4. Дятел за 1 день знищує до 150 короїдів 1 300 раз на день приносить своїм діткам
гусінь і дорослих комах.
Яке значення птахів в природі?
Учні роблять висновки:
- птахи знищують комах і тварин, шкідливих для сільського господарства і обмежують чисельність їх в природі, бо якби не вони, то порушилась би екологічна рівновага в природі
- комах розвелось би багато, вони б знищили рослин.
Демонстрація фрагменту відеофільму "Значення птахів"
- птахи запилюють квіткові рослини, переносять і розповсюджують плоди і насіння рослин.
Учитель:
Як бачите наші пернаті друзі приносять користь,тому їх потрібно охороняти і приваблювати.
Вести боротьбу з тими, хто намагається стріляти в птахів з рогаток, розорює їхні гнізда.

Учням пропонується гра-аукціон.
Учитель:
Що означає аукціон?
- Аукціон - спосіб продажу деяких товарів, при якому товар виставляють для огляду
За що продається товар?
- за гроші.
Сьогодні на аукціоні будуть продаватися картини із зображеними птахами. Ви їх зможете придбати за свої знання. Адже ваші знання це ваші гроші.
Правила гри:

1) Картина буде продана тому учаснику гри,
який назве вид птаха, до якого ряду відносять, і коротко розкаже про спосіб життя.
2) Ті учні, які будуть доповнювати отримають жетони. Хто назбирає найбільше - одержить відповідну оцінку в журнал.
Розпочинаємо гру. Щоб дізнатись, що зображено на картині, потрібно відгадати загадки.
Загадка. Які ноги, такий ніс,
По болоті ходить скрізь.
Хату на хаті має,
Всім жабам рахунок знає.
Довгий дзьоб він має Жаб, вужів він поїдає,
Крила має чорно-білі,
Прилітає навесні.
В вирій він летить далеко,
Як зовуть його?
/ . . . лелека/
Демонстрація картини із зображенням лелеки.
Повідомлення учня
На картині зображений лелека чорний. Ряд лелекоподібні. В Україні поширений на Поліссі і в Карпатах. Прилітає в березні - квітні. Гніздиться окремими парами в глухих місцях далеко від людських осель. Гнізда розташовує на високих деревах до 20 м. від землі і використовує їх багато років. В кладці 2-6 яєць. Насиджує протягом 32-34 днів. Пташенята покидають гніздо лише в 2,5 місячному віці. Відлітають у серпні-вересні.

Доповнення другого учня
Негативно впливає на вид вирубування старих лісів, осушення боліт, що лишає птаха місць гніздування і кормових угідь. Необхідно при рубках лісу залишати навколо гнізд певні ділянки, оголошувати заказниками місця їх гніздування.
Учитель: Картина продана
Демонстрація другої картини
Пташка невеличка, в неї білі щічки, сірі лапки, чорна шапка, фартушок жовтенький голосок тоненький, і ця пташка невеличка називається ...
/синичка/
Повідомлення учня
Це дуже корисна, відома всім пташка - синиця велика. В Україні зустрічається скрізь. Великі синиці не відлітають узимку, а кочують разом з іншими в пошуках їжі недалеко від місць гніздування. Уже в березні починають паруватися і будувати собі гнізда, а в квітні відкладають яйця. Живляться різноманітною їжею - і рослинною і тваринною, особливо взимку, у голодний для птахів час. Влітку - переважно комахами. Поїдають клопів, жуків, п’ядунів, шовкопрядів. Ніде комаха не може сховатися від гострого зору синички.

Фізкультхвилинка

Доповнення учня
Гнізда знаходяться в закритих місцях. Самка відкладає 9-10 яєць. Висиджує пташенят 2 рази на літо. Взимку треба підгодовувати синиць. Вони невибагливі до їжі. А в лютому розвісити гніздівлі штучні. Цим ви дуже допоможете синичкам.
Учитель
/звучать записані голоси птахів/
Птахи - справжня окраса природи. Вони чарують нас розмаїттям свого оперення, гнучкістю поведінки і звичайно співом. Птахи надають природі неповторного колориту, без них вона одразу потьмяніла б. Тому зустрівши десь у парку, полі прислухайтесь, порівняйте з відомими вам птахами. І ви пересвідчитесь, наскільки різноманітна і неповторна природа у різних своїх проявах.
Загадка: Біля нашої криниці проживає дивна птиця:
довгоноса, довгошия, у криниці носа миє,
набира цебром водицю.
Як зовуть цю дивну птицю?
/журавель/
Учень
Журавля відносять до ряду Журавлеподібні. Мабуть немає людини, яка б не знала журавлів. Цей птах здавна був символом любові до рідного краю. Про нього складають вірші, легенди. Ось один із них:
Облетів журавель Сто країн, сто земель. Ми спитали в журавля:
Де найкращая земля?
Журавель відповідає: краще рідної - немає!
Прилітає на Україну в березні. Улюблені місця - глухі зарості, болота, очеретяні заплави рік. Гніздо мостять на купах очерету до 1 метра в діаметрі. Характерні шлюбні танці. Самка відкладає два яйця і насиджує ЗО діб. Живиться рослинною і тваринною їжею. Не пройде мимо гризуна, жаби, риби, жука, черв’яка. Журавель сірий - найвищий птах України до 120 см., і вагою 7 кг.
Доповнення учня
Занесений до Червоної книги України. Своїм гніздом користується багато років. Чисельність зменшується в результаті осушення боліт. Дуже вередливий до умов гніздування. Гніздо мостять тільки там, де зі всіх сторін будуть непрохідні хащі. Дуже обережний. Якщо його стривожити, то він тихенько сходить з гнізда, пригинається, відбігає в бік і тільки тоді злітає.
Учитель
Сучасна природа дуже забруднена.
Екологічний стан її дуже тривожний. У процесі промислового виробництва в результаті роботи транспорту млн. мЗ отруйних речовин викидаються в атмосферу. Забруднена вода і повітря - найважливіші компоненти навколишнього середовища.
Особливо забруднений Світовий океан нафтопродуктами, які згубно діють на морських птахів. Нафта розчиняє природний захисний жир, проникає до пір’я. Птахи, крила яких забруднені нафтою, не можуть летіти і гинуть від холоду і голоду.
Птахам важко жити в брудному повітрі, вони страждають від нестачі їжі, вирубки лісів (немає де влаштовувати гнізда), від розорених земель. Від отрутохімікатів гинуть комахи - а це основна їжа птахів. На полях немає місця для гніздування степовим птахам.
Порушення екологічної рівноваги людиною в природі привело до вимирання багатьох видів птахів, багато занесено до Червоної книги.

Демонстрація Червоної книги, перегляд презентації «Птахи Червоної книги»
Запам’ятайте, до Червоної книги занесено: альбатрос, рожевий і кучерявий пелікан, баклан, чорний і далекосхідний лелека, копиця, фламінго, орлан, малий лебідь, скопа, змієїд, степовий орел, беркут, сапсан, сокіл, кречет, журавель, балабан.

Дітям пропонується творче завдання скласти "Пам’ятку з охорони птахів"
1. Охороняти і приваблювати птахів - надійних помічників людини у справі охорони лісу, полів, лук.
2. Не відновлювати птахів для утримування їх в неволі.
3. Не руйнувати пташиних гнізд.
4. Підгодовувати зимніх птахів.
5. Влаштовувати штучні гніздівлі.
6. Не порушувати спокою в лісах в період гніздування птахів.
Повідомлення вчителя
Для охорони природи в нашій країні створено заповідники, заказники, національні парки.
Демонстрація фізичної карти України.
Охороняють птахів в таких заповідниках:
- Кримський
- Чорноморський
- Український степовий
- Дунайські плавні
В Кримському заповіднику водиться чорний гриф і білоголовий сип, які практично стали живими пам’ятниками природи, оскільки, відкладаючи по єдиному яйцю в рік, вони навіть в умовах заповідного режиму не відтворюють свого поголів’я.
Що означає берегти птахів?
Учні роблять висновки:
- не тільки не вбивати, а:
- підгодовувати взимку;
- охороняти від браконьєрів;
- будувати штучні гніздівлі, годівниці;
- піклуватися про чистоту природного середовища.

ІV. Узагальнення і систематизація знань.
Заповнити таблицю: "Значення птахів у природі і господарській діяльності людини''.
У ПРИРОДІ ДЛЯ ЛЮДИНИ
1. Обмежують ріст рослин.
2. Розповсюджують плоди і насіння.
3. Сприяють запиленню квіткових рослин.
4. Обмежують чисельність тварин. 1. Промислові та домашні птахи постачають м’ясо, яйця, пух.
2. Знищують шкідників сільського господарства.
3. Пташиний послід - цінне органічне добриво.
4. Естетичне і наукове значення.

Підсумок уроку. Домашнє завдання.
1) Вивчити §55 підготуватися до залікової роботи по темі "Клас Птахи".
2) Творче завдання: запропонувати намалювати знаки до "Пам’ятки охорони птахів".

Категорія: Уроки | Додав: танюша2984 (20.02.2016) | Автор: Шуляк Тетяна Анатоліївна E
Переглядів: 498 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!