Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Рослини. Рослини в житті людей
Урок 20
Тема. Рослини. Рослини в житті людей

Мета: розширити та уточнити знання учнів про різноманітність рос­лин, умови їх зростання; формувати уявлення та поняття про цілісність світу; вчити розпізнавати і наводити приклади рослин із навколишнього середовища, спостерігати за ними, встановлювати найпростіші зв'язки між неживою природою (сонячним світлом, водою, повітрям і поживни­ми речовинами) та рослинами; ознайомити з різноманітністю кімнатних рослин, довести цінність рослин для людини (естетичну, практичну, оз­доровчу); формувати вміння порівнювати рослини (за розміром, місцем зростання, використанням їх людиною); виховувати прагнення догляда­ти кімнатні рослини.
На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні ма­теріали видавництва «Ранок»: плакати «Фрукти. Що росте в моєму саду»; «Овочі»; «Дерева, кущі, гриби»; «Трав'янисті рослини»; демонстраційний матеріал «Я і Україна. Природознавство»; «Що росте на грядках».
ХІД УРОКУ
1. Вправа «Погода».
Тепло чи холодно надворі?
Яке небо?
Чи є дощ?
2. Відгадування загадок.
Живе один батько і тисячі синів має. Всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб і жолуді)
Має гарні жовті вічка Й фіолетову спідничку. Запах ніжний і духмяний Наповняє ліс весняний. (Фіалка)
На дереві гойдається, Жупан колючий має, На літо одягається, а восени скидає. (Каштан)
У зеленім кожушку, костяній сорочці я росту собі в ліску — всім зірвати хочеться. (Горіх)
Сонечко в траві зійшло, Усміхнулось, розцвіло, Потім стало біле-біле І за вітром полетіло. (Кульбаба)
З води росте, на воді сидить, у воду дивиться. (Латаття)
На сонечко я схожий і сонце я люблю, За сонцем повертаю я голову свою. Стою стрункий, високий, в зелених шатах я, І золотом убрана голівонька моя. На кожному городі ви бачите мене, І всі із мене їли насіннячко смачне. (Соняшник)
Як назвати одним словом відгадки?
3. Робота за підручником (С. 59).
Учитель читає текст, вміщений у підручнику.
Чи скрізь ростуть рослини?
Які умови потрібні рослинам для росту?
Де ростуть дуб і ліщина?
Де ростуть конюшина і кульбаба?
Де росте аїр?
Де ростуть ряска і латаття біле?
Де росте каштан? Троянда? Соняшник?
Учні розглядають перший малюнок і розповідають, що росте у лісі, на городі і в саду.
4. Робота в парах.
Розкажіть сусідові по парті, які кімнатні рослини є у вас вдома. Учитель розповідає, як доглядати за кімнатними рослинами.
Кімнатні рослини потрібно ставити на добре освітлені місця, по­ливати. Воду для поливання потрібно брати не холодну, а таку, що зна­ходилася 3—4 години в приміщенні. Від холодної води рослина може за­гинути. Не слід наливати багато води. Час від часу необхідно протира­ти листочки.
Учні розглядають другий малюнок (С. 59), називають рослини, ви­значають «зайву» рослину, доводять свої міркування.

5. Робота у зошиті з друкованою основою (С. 46, завдання 1). Учні знаходять рослини, розфарбовують їх.
Фізкультхвилинка
ГРИБ
Диб-диб-диб! Диб-диб-диб!
(Ходьба на місці.)
Біля пенька гриб!
(Показати, нахилившись вперед.)
Отакий товстезний,
( розвести руки в сторони)
Отакий грубезний,
Бриль — на голові, а нога — в траві.
(Похитати головою, показати вниз на ніжки.)
Диб-диб-диб! Диб-диб-диб!
Біля пенька гриб!
Опрацьовуючи малюнки, вміщені у підручнику (С. 60), доречно роз­крити зміст цінності рослин для людини (естетична, практична, оздо­ровча).
Діти розглядають малюнки, відповідають на запитання.
Дари яких рослин зображено на малюнку?
Що виготовляють із пшениці, винограду, полуниць, соняшників?
Що з цих рослин росте на полі?
Що виготовляють із дерева?
Яка є ще користь людині від рослин?
Висновок. Рослини забезпечують нас харчуванням. Рослини викорис­товуються для приготування медикаментів. Із них виготовляють папір, меблі. Рослини милують око.

6. Підсумок уроку.
До якої природи належать рослини (живої чи неживої)?
Яка ваша улюблена рослина? Чому?
Які кімнатні рослини ви знаєте?
Які дерева, кущі, трави ви знаєте?
Які рослини ростуть у лісі? На городі? У саду? У полі? На воді?
Що дають рослини людям?
Розкажіть, як люди використовують рослини. Що з них виготов­ляють?
Який зв'язок між деревом і книжкою? Деревом і олівцем? Деревом і віконною рамою? Деревом і ліками?Які загадки ви запам'ятали?
Які лікарські рослини запам'ятали?
Яка квітка лікує серце?
— Яка рослина може зупинити кров, загоїти рану? На уроці також можна використати такі завдання.
• Загадки.
1) Цвіте синьо, лист зелений, Квітник прикрашає,
Хоч мороз усе побив — Його не займає. (Барвінок)
2) Стоїть, колихається, Головою величається,
А торкнеш — кусається. (Будяк)
3) Зубів не має, а кусає. (Кропива)
4) Літом — у шубі, зимою — в шапці. (Дерево)
5) Не розбивши горщика, не з'їси кашки. (Горіх)
6) Живе один батько і тисячі синів має.
Всім шапки справляє, а собі не має. (Дуб і жолуді)
7) На дереві я родився в кожусі,
Кожух розірвався, і я на землю впав. (Каштан)
8) Ноги на полі, середина на дворі, голова на столі. (Корінь, стебло, зерно)
9) Довгий, зелений, добрий солоний, Добрий і сирий, хто він такий? (Огірок)
10) І печуть мене, і варять мене,
І їдять, і хвалять, бо я добра. (Картопля)
11) Сидить баба на грядках,
Вся закутана в хустках. (Капуста)
12) Дівка в коморі, а коса — надворі. (Морква)
13) Сидить Марушка в семи кожушках,
Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)
14) Що то за голова, що лише зуби й борода. (Часник)
15) Без рук, без ніг, а вилізе на пліт. (Гарбуз)
16) Повна діжка жита, п'ятачком накрита. (Мак)
17) Били мене, били, на шматочки порвали, У воді мочили, по траві валяли.
Одну половину з кашею поїли,
Другу половину — на плечі наділи. (Коноплі)
18) Заглядає у віконечко
Зрощене з зерняток сонечко. (Соняшник)
19) Росту при дорозі, всім допомагаю. Лікую тих, хто опіки має. (Подорожник)
20) Сам червоний, сахаристий,
Жупан зелений, оксамитний. (Кавун)
21) В золотому решеті чорних хатинок повно. (Соняшник)
22) Навесні веселить, улітку холодить, Восени харчує, зимою зігріває. (Дерево)
23) Червона, солодка, запашна,
Росте низько, до землі близько. (Полуниця)
24) Мене любить кожна юшка, називаюся... (петрушка).
25) Є рослина в нас така, що від неї кінь скака. (Овес)
Чи знаєш ти?
Кімнатні рослини розподіляються на дві групи: листяні рослини, за якими легко доглядати, і квіткові рослини — великі пестунки, що мо­жуть загинути від невеличкого протягу.
Усім кімнатним рослинам корисно іноді побувати під теплим дощем, але не всі рослини можна мити під душем.
Запилені рослини з ворсистим листям, такі як фіалка, краще чисти­ти м'якою щіточкою.
Якщо ви забули полити рослину і земля зовсім висохла, поставте гор­щик із квіткою у воду і тримайте до зникнення пухирців повітря: земля повинна стати вогкою. Поливаючи рослини, пам'ятайте, що краще доб­ре полити квітку раз у тиждень, ніж потроху щодня.
Навесні і влітку, під час цвітіння, кімнатну рослину потрібно полива­ти трохи більше, ніж звичайно: рослину потрібно підживлювати.
Кімнатні рослини необхідно пересаджувати кожні два—три роки, і краще це робити навесні.
Корені рослини можуть дуже розростися, і, незважаючи на часте по­ливання, рослина може засохнути.
Оповідання Бориса Вовка «Квіткова аптека».
Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як вдома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс — то «зелена аптека». І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека?Чому це ліс — аптека? А дідусь ус­міхнувся та й мовив:
Почекай, онучку, побачиш, чому.
Ідуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:
Приглянься-но, Михайлику, на цю квітку. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.
Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.
Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, де­ревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Велику цілющу силу ма­ють й ці квіти.
Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:
Обережніше ступай, Мишко, та запам'ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а лю­дині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Те­пер розумієш, чому називають ліс «зеленою аптекою»?Чому дідусь назвав ліс «зеленою аптекою»?
Яку лікарську квітку дідусь показав онукові весною?
Для кого готують із неї ліки?
Які квіти побачили дідусь і онук улітку?
Яка із них тулиться до стежок і доріг?
Кому може стати у нагоді подорожник?
Про які ж лікарські рослини ви дізналися з оповідання?
ЛАТАТТЯ БІЛЕ
Найкрасивішою квіткою наших водойм є латаття біле. У сонячні літ­ні дні на блакитному дзеркалі води можна побачити сніжно-білі велич­ні квіти із золотистою серединкою. Здається, що вони тихенько погойду­ються на воді, милуючись голубим прозорим небом і яскравим сонцем. Відкриваються квітки лише тоді, коли в небі яскраво світить сонце, а коли сонце заходить, квітки згорнуть свої пелюстки, закриються, схова­ються під воду до наступного ранку.
Біля кожної квітки плавають на воді великі круглі листки. Зверху вони зелені, блискучі, ніби полаковані. Якщо подивитись у прозору воду, мож­на побачити довгі і гнучкі черешки листків, прикріплені до товстого ко­реневища. Коли квітка латаття відцвітає, вона скручується і опускається у воду, де дозрівають плоди з насінням. Латаття біле — окраса наших во­дойм. Якщо ви побачите ці прекрасні квіти, помилуйтеся ними і розка­жіть усім, що їх потрібно оберігати. • Тест.
Яку користь приносять кімнатні рослини? Оберіть правильну від­повідь.
а) Очищують повітря;
б) заповнюють порожні місця;
в) зволожують повітря;
г) знищують шкідливих комах;
д) збагачують повітря киснем;
е) прикрашають кімнату;
и) лікують.
Поради «Ти у лісі».
Хто із вас не любить ходити лісом, збирати гриби і ягоди?
Спілкування із природою є дуже корисним для здоров'я людини. Од­нак природа приховує в собі і багато небезпек. Можна отруїтися отруй­ними ягодами або принести додому отруйний гриб, переплутавши його із їстівним. Щоб цього не трапилося, запам'ятай:
1) Збирай тільки знайомі тобі гриби і ягоди.
2) Не куштуй незнайомі тобі ягоди і гриби.
3) Завжди запитуй дорослих, чи їстівні гриби і ягоди, які ти зібрав у лісі.
4) Прагни запам'ятати, які гриби і ягоди їстівні, а які — ні.
5) Не знищуй неїстівні гриби. Вони отруйні для людини, а дикі твари­ни ними лікуються.
Гра «Життя дерев».
Діти розподіляються на групи й отримують картки з різноманітними фразами про життя дерев і рослин, наприклад:
1) Дерево радіє сонцю.
2) Дерево гнеться під ураганним вітром.
3) Із дерева обпадає листя.
4) Дерево слухає пісні птахів.
5) На дереві розкриваються бруньки.
6) Дерево лікує дятел.
Діти повинні змалювати мімікою і жестами ситуацію, описану на їх картці. Всі інші відгадують, що відбувається з деревами.
Творча робота «Вирощуємо рослини».
Запропонуйте дітям провести дослід. Кожний із них повинен по­ставити цибулину в банку з водою. Протягом деякого часу діти повин­ні спостерігати за своїми цибулинами, записувати і замальовувати свої спостереження. Через деякий час діти розповідають про свої спостере­ження і відповідають на питання:
Чому деякі цибулини «худнуть», а деякі — ні?
Від чого це залежить?
Чи залежить зростання зелені з цибулини від того, в яку банку її поставили?
Чи залежить зростання зелені з цибулини від освітлення і темпе­ратури в кімнаті?Чи потрібно щодня змінювати воду в банці?
В яких умовах зелень майже не з'являється?
Аналогічні спостереження можна провести з будь-якими кімнатни­ми рослинами або квітами.
Категорія: Уроки | Додав: (09.10.2013)
Переглядів: 1589 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!