Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Рослинництво рідного краю
Урок 31
Тема. Рослинництво рідного краю

Мета: ознайомити дітей із рослинництвом як галуззю народного гос­подарства; ознайомити дітей із зерновими рослинами; пояснити, яке зна­чення для людини мають технічні та овочеві рослини; розвивати спосте­режливість, увагу, мислення; виховувати любов до праці та людей.
Обладнання: таблиці із зображеннями зернових рослин, технічних та овочевих культур.
ХІД УРОКУ
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
Яким є сьогодні стан неба?
Яка температура повітря?
Чи падає дощ?
Зазначте напрям вітру.
На що ви звернули увагу, коли йшли до школи?
Яке явище відбувалося в природі?
ІІ. Контроль, коригування та закріплення вивченого
1. Фронтальна робота.
Що таке болото?
Як озеро перетворюється на болото?
Як утворюється торф?
Які із живих організмів на болоті є виробниками? Споживачами?
Чому болото є природним угрупованням?
розкрити значення боліт.
2. Розгадування кросворда.

1) Назвіть місце, від якого озеро починає міліти. (Берег)
2) Як називається водойма, що виникає в природних заглибинах на по­верхні Землі? (Озеро)
3) Довгий ніс, довгі ноги, Не боюсь болота. Жабенят спіймати — Ось моя турбота. (Лелека)
4) Назвіть комаху, яка живе на болоті.
Ні рак, ні риба, ні звір, ні птиця,
Голос тоненький, а ніс довгенький,
Хто його уб'є, той кров свою проллє. (Комар)
5) Тварина, яка селиться на болотах. (Нутрія)
6) Болотний хижий птах. (Лунь болотний)




III. Актуалізація опорних знань
Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні ми продовжимо вивчати місцевість нашого краю і погово­римо про поле, рослини поля, а також поговоримо про працю людей.
1. Бесіда.
Хто з вас був у полі?
Які рослини ростуть у полі?
Хто доглядає поля?
Чиї мама або тато працюють в полі?
Розкажіть про їх роботу.
2. Розгадування кросворда «Поле».

По вертикалі:
1) Велика ділянка землі, на якій вирощують трав'янисті культурні рос­лини. (Поле)
2) Хто живе у полі? Назвіть одним словом. (Тварини)
3) Хто на полях запасає зерно у норах? Назвіть одним словом. (Гризуни)
4) Хто збирає із ґрунту шкідливих комах та їх личинок? (Птахи)
5) Хто співає над полем навесні? (Жайворонок)
6) Що росте поряд із культурними трав'янистими рослинами на полі? (Бур'яни)
По горизонталі:
7) Хто на полі немає спочинку ні влітку, ні взимку? (Механізатор)









Темою нашого сьогоднішнього уроку є «Рослинництво рідного краю».
IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
1. Розповідь учителя.
У селах люди займаються сільським господарством, тобто виро­щуванням культурних рослин та розведенням домашніх тварин для за­безпечення населення продуктами харчування, а також для забезпечен­ня промисловості сировиною.
Сільське господарство належить до найдавніших видів господарської діяльності людини і зараз посідає одне із найважливіших місць у нашій державі.
Однією із складових сільського господарства є рослинництво.
Рослинництво — це вирощування культурних рослин. Воно поділяєть­ся на рільництво (вирощування культур на орних землях), плодівництво (вирощування багаторічних насаджень) і луківництво (поліпшення при­родних пасовищ, вирощування сіяних трав).
Більшість культурних рослин вирощують на полях. Поле — це загаль­на площа, на якій вирощують культурні рослини, місце, де живе безліч тварин, і є дикорослі рослини.
Робота на полі кипить цілий рік: узимку — затримують сніги, удоб­рюють ґрунт; навесні — сіють і доглядають рослини; влітку — збирають урожай; восени — орють і сіють озимину.
2. Робота з ілюстраціями зернових рослин.
Основною галуззю землеробства є вирощування зернових рослин. (Розгляд ілюстрацій.)
Зернові рослини — це трав'янисті рослини, в яких корінь росте пучком, стебло порожнє — соломина, листки довгі і вузькі, а плід — зернівка. Фронтальна робота.
Діти уважно розглядають ілюстрації зернових культур, порівнюють їх, знаходять спільні та відмінні ознаки.
Які квіти має пшениця, жито, ячмінь? (Вони зібрані в колос.)
Які квіти має просо, рис, кукурудза? (У проса, рису — у волоть, а в кукурудзи — у волоть і початок.)
3. Продовження розповіді вчителя про зернові культури (або розпові­дає заздалегідь підготовлений учень).
Основною зерновою рослиною в Україні є озима та яра пшени­ця. Озиму пшеницю сіють восени, а яру — навесні у добре зволожений ґрунт. Найкращі врожаї пшениця дає на чорноземних ґрунтах лісосте­пу і степу.
Жита найбільше вирощують на Поліссі та у Передкарпатті, де зво­ложення є надмірним, ґрунти не дуже родючими. Для пшениці це не зов­сім сприятливі умови.
Велике продовольче значення мають ячмінь та овес. Кукурудза лю­бить тепло і світло. Високі врожаї дає тільки на чорноземах із достатнь­ою кількістю вологи.
Рис — дуже теплолюбива і вологолюбива рослина, тому його виро­щують на поливних землях півдня України.
4. Технічні рослини. Робота з ілюстраціями.
Технічні рослини — це ті рослини, що переробляють на заводах.
До таких рослин належать: льон, соняшник, картопля, буряк. На за­водах з картоплі виготовляють крохмаль, із насіння соняшника — олію, з коренеплодів буряків — цукор, із стебел льону — тканину.
За картою підручника (С. 162) визначте, які з цих рослин вирощу­ють на полях нашої області.
Найбільші площі серед технічних культур в Україні займають со­няшник і цукровий буряк. Соняшник займає близько 70 % усіх техніч­них культур.
Цукрові буряки вирощують у лісостепу і на півночі степової зони. В Україні вирощують гречку, горох, сою, просо.
5. Розповідь про овочеві культури і плодівництво.
Розгадування кросворда

1) Народився зелененький,
Був шорсткий, а став гладенький.
Та й улігся під листком
Догори кривим хвостом. (Огірок)
2) Круглий, та не місяць, Зелений, та не діброва, З хвостом, та не миша, Всередині червоненький
а ще й солоденький. (Кавун)
3) Сидить дівчина в коморі, А коса її надворі. (Морква)
4) Що за зуби у лушпинні, Повсідались на стеблині, А з-під низу борода
До землі їх притина? (Часник)
5) Круглий, червоний, добрий, солоний, Добрий сирий — хто ж він такий? (Помідор)
— Усі ці рослини належать до овочів. А які овочі ви знаєте?
Діти
Сидить Марушка в семи кожушках.
Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля)
Головата, дженджуриста, Сорочок наділа триста, А нога — одна. (Капуста)
Кругла, а не сонце, Біла, а не борошно,
З хвостом, а не миша. (Редька)
— Овочеві культури поділяються на дві великі групи: однорічні та дво­річні.
Однорічні — це рослини, що за один рік діють плоди і насіння (огір­ки, помідори, кавуни, перець, кабачки).
Дворічні — перший рік виростають плоди. Наступного року з плода виростає рослина, на якій формується насіння (морква, петрушка, ка­пуста, цибуля, буряк).
Овочі вирощують по всій Україні. На півночі та в центральних райо­нах країни вирощують капусту, моркву, столові буряки, огірки, на пів­дні — помідори, перець, баклажани, кавуни.
Славиться Україна і своїми садами, в яких ростуть фруктові дерева та кущі. Яблуні, груші найкраще плодоносять у лісостепу та на Поліссі, а вишні, черешні, сливи, абрикоси — у степу.
На всій території України поширені ягідники, де ростуть порічки, смородина, аґрус, малина. У південних частинах степу, у Криму та на За­карпатті розвинуте виноградарство.
Фізкультхвилинка
Печу, печу хлібчик Дітям на обидчик. Беру, беру бабку, Кладу на лопатку, Шусть у піч! Шусть у піч!
V. Осмислення знань учнями
1. Робота з підручником.
1) Прочитати статтю «Рослинництво рідного краю».
2) Дати відповіді на запитання.
Які умови необхідні для зростання і розвитку культурних рослин?
Назвіть озимі та ярі зернові культури.
Які рослини називаються технічними? Назвіть їх.
Яке значення мають овочі і фрукти для людей?
2. Робота в зошитах із друкованою основою (С. 58—60).
3. Розв'язування головоломки.
Впишіть у клітинки назви найпоширеніших овочевих рослин. Ви­користайте малюнки.

1) Ріпа. 2) Редька. 3) Морква. 4) Капуста. 5) Редиска. 6) Петрушка.














VI. Узагальнення та систематизація знань
1. Складання схеми галузей рослинництва.
                                                                Рослинництво








2 Відповіді на запитання.
Що таке рослинництво?
Які рослини називають зерновими? Назвіть їх.
Які зернові рослини вирощують у вашій області?
Наведіть приклади технічних рослин.
Які овочеві рослини ви знаєте?
Які фруктові дерева і кущі ростуть у вас удома?
Яке значення для людей мають овочі та фрукти?
VII. Підсумок уроку
Про що нове та цікаве ви дізналися на уроці?
Що найбільше запам'яталося?
VIII. Домашнє завдання
1) Опрацювати статтю «Рослинництво рідного краю».
2) Виконати практичні завдання з підручника (С. 165).
Категорія: Уроки | Додав: (05.09.2013) | Автор: ДОПОМОГА
Переглядів: 2029 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!