Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Розмноження квіткових рослин. Як виростити нову рослину з насінини. Як виростити нову рослину без насіння

Урок 17

Тема. Розмноження квіткових рослин. Як виростити нову рослину з насінини. Як виростити нову рослину без насіння

 

Мета: формувати уявлення про розмноження квіткових рослин, умо­ви проростання насіння (тепло, вода, повітря),умови росту і розвитку рослин (тепло, вода, повітря, світло), про способи розмноження рослин іншими органами — листком, частинами стебла, кореневими паростка­ми; вміння пророщувати насіння, вирощувати рослини з насіння, роз­множувати кімнатні рослини різними способами; формувати вміння бачити проблему і формулювати її у формі запитання, цілеспрямовано сприймати об'єкт або його частину, узагальнювати сприйняття; вихову­вати спостережливість під час спільної діяльності (виконання довготри­валих дослідів).

Обладнання: гербарії та малюнки квіткових рослин; колекції плодів і насіння, таблиці, фотознімки, репродукції картин, колекція «Комахи-запилювачі».

ХІД УРОКУ

I. Перевірка домашнього завдання

1. На які групи вчені розподілили всі рослини на Землі?

  • Чому водорості вважаються найпростішими за будовою?
  • Чому вони так називаються?
  • Які органи вже є у наступної групи — мохів?
  • Чому хвойні рослини називають вічнозеленими?

2.   Гра «Що зайве?» (виділити зайві рослини).

  • Ялина, сосна, дуб, ялівець, модрина.
  • Яблуня, калина, айстра, фіалка, папороть.
  • Каштан, береза, липа, осика, верба, ялиця, сосна.

3.   — Чим мохи відрізняються від водоростей?

  • Яких органів не мають мохи?
  • До якої групи трав'янистих рослин належать хвощі й папороті?
  • Як вони розмножуються?

II. Мотивація навчальної діяльності

  • Сьогодні ми з вами будемо вивчати найбільш поширену на Землі, найбільшу за кількістю видів, найбільш красиву групу рослин. До того ж, вони мають велике практичне значення в житті людей.

Що це за рослини, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте кросворд.

Розмноження квіткових рослин. Як виростити нову рослину з насінини. Як виростити нову рослину без насіння

  1. Стала на поляні в жовтім сарафані. Підросте — всміхнеться, Для вітрів вбереться В платтячко біленьке, Пишне та легеньке. (Кульбаба)
  2. Із зеленої сорочки, Що зітхав весною гай, Білі дивляться дзвіночки. Як зовуть їх, відгадай! (Конвалії)
  3. У зеленім кожушку Костяній сорочці Я росту собі в ліску, всім зірвати хочеться! (Ліщина)
  4. Навесні цвітуть мої свічі, Заглядають сонцю в вічі, А під осінь ті свічки вдягнуть з голок кожушки. (Каштан)
  5. На сонечко схожий І сонце я люблю, за сонцем повертаю Голівоньку свою. (Соняшник)
  6. Під лопухом зелене яйце з хвостом. (Огірок)
  7. В земляній сиджу коморі, а коса моя надворі. (Морква)
  8. Я найперша зацвітаю Синім цвітом серед гаю. Відгадай, що за рослина? (Пролісок)

— Отже, які рослини будемо вивчати на уроці? (Квіткові)

IIIПовідомлення теми і мети уроку

  1. IV.  Вивчення нового матеріалу

1. розповідь вчителя з елементами бесіди.

  • Сьогодні продовжимо вивчення рослин. рослини поширені всю­ди — в усіх кліматичних зонах, на всіх континентах, і живуть вони в різ­них умовах. Квіткові рослини у своїй великій різноманітності вплива­ють на клімат Землі, на газообмін в атмосфері. Як ви думаєте, чому? Що вони виділяють? (Кисень) Звідки взялася така велика кількість рослин? Із чого вони виростають?
  • Як розмножуються квіткові рослини, ми дізнаємося сьогодні на уроці. Органом розмноження квіткових рослин є квітка. Плід з насін­ням утворюється з квітки лише після запилення пилком. Як це відбу­вається в природі?

Давайте з вами заплющимо очі і помандруємо на лісову поляну, у сад, на луг. Там світить яскраве сонечко, цвітуть дерева, квіти. Повіває легенький вітерець, який лоскоче обличчя. Хто весело літає над росли­нами? (Бджоли, комахи, метелики, джмелі)

  • Так. Це різні комахи збирають із квіток солодкий сік — нектар. Крім нектару, у квіток є пилок. Коли комаха сідає на квітку, пилок по­трапляє на її тіло. Комаха перелітає до іншої квітки і переносить на неї пилок. Так відбувається запилення. Бджіл, метеликів, джмелів назива­ють комахами-запилювачами.

Але не всі квіти яскраві, великі і мають запах. Тому багато квітів за­пилюються вітром. Вітер переносить жовтий пилок над посівами пше­ниці, вівса... Вітром запилюються і дерева: дуб, вільха, береза. Плоди за­хищають насіння.

Давайте розглянемо колекції плодів і насіння.

Гра «Розпізнай плід і насіння»

  • На що схожі плоди клена, ясена? (На крильця. Вони переносять­ся вітром.)
  • А як розповсюджуються плоди горобини, калини, обліпихи? Вони ж такі привабливі! (Птахами)
  • Плоди і насіння рослин дуже різноманітні. Вони можуть бути ве­ликими і твердими, як у горіха, дрібними і легкими, наче порошинки, як у тополі. Великі й соковиті плоди ростуть на наших яблунях і грушах. Вони дуже поживні й багаті на вітаміни, а тому їх охоче поїдають як люди, так і птахи та звірі. Насіння не пошкоджується в них у шлунку. Потрап­ляючи разом з послідом у ґрунт, воно проростає.

Отже, давайте проведемо вікторину.

  • Для чого рослині квітка?
  • Що з неї утворюється?
  • Чому після дощової весни урожай яблук, слив, груш невисокий?
  • Як запилюються рослини?
  • Як допомогти пернатим друзям взимку?

2.   Слухання вірша з екрана телевізора «Крилате насіння».

Кружляє над нами Насіння крилате, радіє насіння, Що вміє літати. Це клени високі З осінньої гілки Синів проводжають В далеку мандрівку. І згадують сумно Дерева бувалі: Колись і вони Над землею літали. — Ми знову знялись би, Як наше насіння, Та роки не ті, І тримає коріння. Кружляє у небі Насіння крилате, радіє насіння, Що вміє літати. Одна насінина З кленової крони Довірливо сіла Мені на долоню. І каже: — Я довго Блукала над містом, Але на асфальт Не наважилась сісти. Благаю, мій друже, Якщо це не важко, Візьми й посади мене В землю, будь ласка. Я виросту кленом У нашому краї І листом зеленим Тебе привітаю.

3.   Технології інтерактивного навчання «Мікрофон», «Мозковий штурм».

  • Чому насінина не наважилась сісти на асфальт?
  • Які умови потрібні насінині для проростання, для росту і розвит­ку рослин?

4.   Практична робота.

1)  розгляд насінини квасолі.

2)  Демонстрація дослідів, описаних у підручнику (С. 122) учнями, які утворили три групи «Паросток», «Тепло», «Повітря» у вигляді

прес-конференції. (Завдання для дослідів учні отримали заздалегідь. Спостерігали за проростанням насіння.)

  • Чому не проросло насіння у холодному місці? (Бо для проростан­ня насіння потрібне тепло.)
  • Чому не проросло насіння квасолі, коли воно було залите водою? (Не було повітря.)
  • Чи проросло насіння, коли воно було покладене на зволожену тка­нину, накрите такою самою тканиною і поставлене у тепле місце? Чому? (Було тепло, повітря і вода.)

Обговоривши інформацію, експерти оцінюють результати дослідів, і учасники доходять висновку: для проростання насіння потрібні такі умови: вода, тепло, повітря.

Фізкультхвилинка

5. Демонстрація дослідів, описаних у підручнику (С. 123) і проведених учнями-дослідниками в живому куточку за один-два тижні у супро­воді бесіди, яку організували журналісти (за допомогою вчителя).

  • Чому пожовтіла і зів'яла рослина, яку не поливали? Яка ж умова необхідна для росту рослин? (Вода)
  • Чому паросток, який був накритий склянкою, має поганий вигляд? (Не вистачало повітря)
  • Чому загинув паросток, коли його поставили в холодильник? (Не було тепла)
  • Подивіться записи на дошці і зробіть висновок, які загальні умо­ви потрібні для проростання насіння і для подальшого росту і розвитку рослин. (Вода, повітря, тепло)
  • Якого кольору стало листя паростка квасолі, який стояв у темній шафі, хоча там йому було тепло, його поливали й у шафі є повітря? (Жов­того)Яка ж четверта умова життя рослин? (Світло)
  • Подивіться на останні досліди і зробіть висновок, чим відрізняєть­ся паросток квасолі, який посадили у прожарений промитий пісок, від паростка, який росте у звичайному ґрунті. Чому він такий слабкий, від­стає в рості, хоча їх обох поливали, розпушували ґрунт і пісок, трима­ли на світлі?Яка ж п'ята умова необхідна для життя рослин?
  • Пригадайте, що рослини беруть з ґрунту.

Експерти роблять загальні висновки з усіх дослідів, які умови потріб­ні для росту і розвитку рослин. Записують на дошці:тепло, світло, вода, повітря, поживні речовини.

6. Як виростити нову рослину без насіння?

1)   розповідь вчителя з елементами бесіди з використанням гербарію.

2)   робота з підручником за завданнями.

 

  • Прочитайте в тексті (С. 124), які рослини розмножуються бульбами, цибулинами, кореневищами, як розмножується малина;
  • Розгляньте малюнок (С. 125), перелічіть способи розмноження рос­лин; з'ясуйте, яка садова рослина розмножується відводками.

3)   робота з таблицею «розмноження рослин».

V.  Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Назвіть зайве слово»

  • Бульбами розмножуються картопля, горох, цибулина, мак, про­лісок, тюльпан.
  • Стеблом розмножуються верба, смородина, нарцис, аґрус.
  • Насінням розмножуються огірок, кріп, цибуля, горох, малина, су­ниця, абрикос.

VI. Робота в зошиті (С. 27—28)
VIIПідсумок уроку

Продовжте речення.

  • Органом розмноження квіткових рослин є...
  • Запилення відбувається за допомогою...
  • Щоб рослина добре росла й розвивалася, їй потрібні...

VIII. Домашнє завдання

1)   Опрацювати статті підручника (С. 120—125), читати і переказувати, відповідати на запитання.

2)   Виростити нову кімнатну рослину за допомогою одного із способів, що вивчали сьогодні.


http://vchitel.info/konspekti-urokiv/prirodoznavstvo/3-klas-prirodoznavstvo/410-rozmnozhennya-kvitkovih-roslin-yak-virostiti-novu-roslinu-z-nasinini-yak-virostiti-novu-roslinu-bez-nasinnya.html

Категорія: Уроки | Додав: Natali (24.11.2013)
Переглядів: 3206 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!