Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Шляхи Тарасової долі
Тема. Шляхи Тарасової долі 
Мета: Розширити знання учнів про життя і творчість Т. Г Шевченка, викликати бажання глибше пізнати його життєвий шлях. На основі творів і малюнків показати життя людей при кріпосному праві. Вчити виразно декламувати вірші, осмислювати і співпереживати прочитане. Вчити дітей читати художнє полотно, розумітися на естетиці кольору, ліній, світла. Розвивати читацькі інтереси, поповнювати словниковий запас учнів, передавати прочитане у тематичному малюнку. Виховувати любов до рідного краю, до поезії та рідної мови, до національних символів України.
Обладнання: портрет поета, епіграф свята, ілюстрації, малюнки до творів, виставка книг про Т. Шевченка, виставка учнівських малюнків, презентація з картинами.
Тип уроку: урок узагальнення вивченого.

ХІД УРОКУ 

І. Організація класу.
Вчитель.
В цей погожий день.
Завітало до нас чимало гостей.
Повернімося обличчям до них,
Усміхніться і промовте: «Добрий день!»

Дорогі діти, шановні гості! Сьогодні урок у нас незвичайний, ми працюватимемо у телестудії. І будемо вшановувати пам'ять людини, поета, художника, який вийшов з народу, жив з народом і залишається жити вічно. Епіграфом до уроку будуть такі слова:
Покоління поколінню
Про тебе розкаже.
І твоя, Кобзарю, слава
Не вмре, не поляже.

Отож, розпочинаємо нашу роботу.

Диктор І: Добрий день! В ефірі 4 канал Требуховецького шкільного телебачення.
Диктор ІІ: Вітаю усіх! У студії працюють диктори: ___________________
Диктор І: Робота нашої студії присвячена святкуванню 200 - річниці від дня народження видатного сина українського народу – Т. Г. Шевченка.
Сьогодні ми з вами пройдемо шляхами Тарасової долі.
Диктор ІІ: Ознайомтесь, будь ласка, з анонсом передач сьогоднішнього святкового дня.
Диктор І: За кілька хвилин – інформаційна програма «Новини».
Диктор ІІ: Після новин – передача «Що?Де? Коли?»
Диктор І: Потім запрошуємо усіх до «Поетичної світлиці»
Диктор ІІ: «Неймовірна правда про зірок» розповість вам про незвичайний шевченківський кобзар
Диктор І: Наступною буде програма «Петербурзька академія мистецтв». Після цього ви ознайомитесь з власними роботами художників Требуховецької ЗОШ І – ІІІ ступенів.
Диктор ІІ: На завершення телеміст, який відбудеться між кореспондентами Канади, Угорщини, США та України. 

Оцінювати урок і себе будете за картками рейтингу телепередач за 12–ти бальною системою.

НОВИНИ:

Ведучий новин: В ефірі інформаційна програма «Новини».
Сьогодні ми будемо говорити про видатного українського поета, письменника, художника – Т.Г.Шевченка. І з нами на прямому зв'язку працює наш кореспондент Гладкий Олександр
Кореспондент: Добрий день, студіє, сьогодні я веду свій репортаж із мальовничого куточка нашої України – Черкащини.
У селі Моринці, в родині селянина-кріпака 9 березня 1814 року народився хлопчик - майбутній великий поет та художник, сіяч розумного, доброго, вічного. (Показую на карті України Черкащину, села Моринці та Шевченкове).
Ведучий новин: Олександре, що означає слово «кріпак»?
Кореспондент: Дякую за запитання, Вікторіє!
Я знаходжусь у центрі села, де зібралась невелика група людей, серед них є поважні люди, предки яких вийшли з кріпацького роду, до них я адресую це запитання: що означає слово «кріпак»?
Кріпак - це людина, закріплена за паном, яка на нього працює. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ. Людям-кріпакам було дуже важко, але вони боролися і, деякі з них, перемагали.
Ведучий новин: Дякую, Олександре, за цікаву інформацію. Ми зрозуміли, що досягнути успіхів у житті можна незалежно від свого соціального становища. А яким же було дитинство маленького Тарасика?
Кореспондент: Запитаємо про це у наукового співробітника музею с. Кирилівка Холода Владислава
Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, — смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло: сльози, бійки, сварки, образи і приниження. На 12 році Тараса спіткало нове горе — раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
У селі Кирилівка збереглася могила його матері. яка ще молодою, знесилена тяжкою працею та нуждою, померла, залишивши осиротілих дітей. На кладовищі – могила батька Григорія Івановича, який не витерпів лихої долі і теж пішов із життя, а діти-сироти «розлізлися межи людьми, мов мишенята». Збереглася в селі хата дяка, в якій вчився малий Тарасик. Є в селі музей Тараса Григоровича Шевченка, пам'ятник великому поетові. А Черкащину називають Шевченковим краєм.
Кореспондент: Дякую Вам, Владиславе, за достовірні факти із дитинства великого поета. Вікторіє! ….
Ведучий новин: Олександре, чи передбачено на Черкащині святкування, присвячені 200 - річчю від дня народження Тараса Григоровича?
Кореспондент: Так, Вікторіє, і на Черкащині, і по всій Україні відбуватимуться пам'ятні вечори, святкові концерти, покладання квітів до пам'ятників великого Кобзаря. Вікторіє!.....
Ведучий новин: Дякую, Олександре, залишайтесь з нами на зв'язку.
(музичний супровід)
В ефірі передача «Що?Де? Коли?»
• З вами грає вчителька української мови і літератури Попадюк Тетяна Володимирівна. Завдання: Який вислів Шевченка зашифровано?
(робота в парах) 

24 28 12 23 7 22 31,
28 11 23 1 14 23 7,
12 28 24 9 14 4 14 18 1
24 28 1 14 23 7 22 31,
14
22 30 19 4 19
18 7
27 24 21 1 14 23 7 22 31.

(учітесь, читайте, і чужого научайтесь, й свого не цурайтесь.)

Вчитель: Молодці, ви гарно справились із завданням,вчителька української мови Тетяна Володимирівна бажає вам, щоб цей вислів став девізом вашого життя. Приз студії переходить учням 4 класу.
Наступне завдання від вчительки біології Лісової Лілії Степанівни. 
(робота в групах)
«Чорний ящик»
Внесіть, будь ласка, чорний ящик.
─ В ящику знаходиться предмет, який був оспіваний у творчості Шевченка, з нього виготовляли цвяхи, сопілки, корою лікували екзему, з ним п'ють чай і лікують застуду.
─ Вам дається хвилина на роздуми. Хвилина пішла ……….
(діти відгадують, що це – калина, дістають калину з ящика)
Шевченко дуже любив цю рослину.
В його поезії калині відведено одне з найпочесніших місць.
У своєму "КОБЗАРЕВІ” слово калина вжив 385 раз,
А всього в творах Шевченка калина згадується 965 раз.
Діти, а що ви знаєте про калину?
Калина любить рости в лузі, біля верби;
Ягоди калини люблять люди і птахи;
Калина – символ України;
Колись давно, проводжаючи сина в далеку дорогу, мати напувала його калиновим чаєм, а з собою давала хліб з калиною.
Тарас Григорович любив відпочивати під калиновим кущем.
Калина лікує не лише тіло, а й душу, тому що кожна ягідка – це послання Шевченка у віршах до нас.
Ведучий новин: на нашому каналі реклама, не перемикайте, зустрінемось за кілька хвилин у «Поетичній світлиці»

Реклама
- Тарас Григорович любив красу українського села.
- В ті часи в кожному селі стояли вітряки.

В наш час Тарасові вітряки – це джерело екологічно чистої електричної енергії.
- А ми використаємо їх для збереження свого здоров'я.

Поставили руки в боки,
Рівно нахилились.
І на млин усі гуртом
Враз перетворились!
Вітер дме і завиває,
Млин повільно повертає.

А щоб вітер не вщух, пропоную вам вправу на дихання.
 Швидкий вдих носом, повільний видих через губи-трубочки.
 Повільний глибокий вдих через ніс, після затримання подиху – швидкий видих.

Вправа «Вітряки» допоможе нам виразно та інтонаційно читати вірші Шевченка.

(Передача розпочинається на фоні музики «Думи мої)
Вітаю вас у «Поетичній світлиці».
Наша передача присвячена перлинам поетичної творчості великого Кобзаря.
Уся поезія Шевченка захоплює і вічно кличе до себе людей усіх поколінь. Звичайно, сила і безсмертя поета — у його віршах. Чудовими і непов¬торними є Шевченкові вірші, у яких він оспівує красу рідного краю. Примусова розлука з рідним краєм загострила у нього почуття любові до України. Ніби голуби сизокрилі, прилітали з-за Дніпра думи і переносили поета на рідну землю. І бачив він картину неповторної краси рідного куточка. Зараз і ми з вами здійснимо подорож у цей куточок.
(Учні декламують вірші Т.Г. Шевченка).
«Тече вода з-під явора»
- Кого Шевченко змалював в образі калини і явора?

"Вітер з гаєм розмовляє..."
- (Сумує не тільки людина, а й природа).

«Світає...» 
 
А тепер уявіть собі холодне підземелля з широкими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, у казе¬маті, захований від усього світу, в огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Тарас Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.
Його кати, мабуть, луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант і тут, у казематі, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав "У казематі".
І серед них — "Садок вишневий коло хати".

«Садок вишневий коло хати»

Я надіюсь, що кожен з вас ще не раз візьме в руки «Кобзар» Шевченка і буде перечитувати його твори. А про незвичайний шевченківський кобзар ви дізнаєтесь у передачі «Неймовірна правда про зірок».

ПЕРЕДАЧА «НЕЙМОВІРНА ПРАВДА ПРО ЗІРОК»

В ефірі передача __________________________________________
З ВАМИ ТЕЛЕВЕДУЧІ:_______________________________________
Дмитре, нещодавно в одному журналі я знайшла невеличку цікавинку, яка стосується Шевченкового «Кобзаря».
Що нового ти дізналася? Поділися з нами інформацією.
Я дізналася, що у світі існує дуже маленький «Кобзар», його творець – Микола Сергійович Сядристий.
Що ж тут нового і цікавого? Хіба ти ніколи не бачила маленьких книжок?
Дмитре, це дуже маленький «Кобзар». Чотири роки трудився майстер над його виготовленням.
Катю, а який він на вигляд?
Без мікроскопа годі й побачити цю роботу. Книжка легко проходить через вушко голки. У ній – 12 сторінок. Зшита вона звичайною павутинкою. Сторінки зроблені із ялинкової іграшки. Обкладинка виготовлена з пелюсток золотаво-жовтого кольору.
Так, Катю, це дійсно неймовірно цікава правда про Шевченківський «Кобзар»

У програмі «Петербурзька академія мистецтв»
Ви познайомитесь з Шевченком - художником.
Шевченко - художник.
(ви бачите малого Тараса, який тікав за село, милувався природою рідного краю і відтворював цю красу у своїх малюнках)
Повідомлення.
Т.Г. Шевченко був не тільки поетом. Він був ще й талановитим художником. Його роботи різноманітні за жанрами: автопортрети, портрети, пейзажі, офорти (гравюри на металі).
Розгляд репродукцій його картин.
* Малюнок «Байгуші».
-- Перебуваючи на засланні, поет продовжував писати вірші у крихітній захалявній книжечці і малював дуже багато малюнків. Перед вами репродукція малюнка «Байгуші». Слово «байгуші» означає «бідарі, бідолахи». Поруч із назвами малюнків ми читаємо слово «сепія».
Звернемось до нашого «довідкового бюро»
Поясніть, будь ласка, слово «сепія»
Сепії – це малюнки, котрі виконав Шевченко фарбою сіро-коричневого кольору, відомого, як сепія (виготовляється з чорнильної залози морських каракатиць). До сепії художник звертався дуже часто, особливо в період заслання. Коричневий тон сепії немовби підкреслює безрадісне життя політичного заслання.
На передньому плані зображені два хлопчики-байгуші. Вони просять милостиню. Старший хлопчик голосом, мімікою, прохає завчено і звично, а молодший ще не усвідомлює трагедійності свого становища. На задньому плані художник зобразив свій автопортрет. В його погляді біль, докір, гнів.
 Які почуття у вас викликає цей малюнок? (Співчуття і милосердя)

Малюнок «Кара шпіцрутенами»
Шпіцрутени – це довгі гнучкі лозини, якими били засуджених. Це страшна розповідь про порядки в цорській армії. Подивіться уважно на малюнок.
 Як ви думаєте, ща відчуває солдат?
Цією картиною Шевченко закликає народ до боротьби за людські права і волю.

«Офорт» (гравюра на металі.)

Автопортрет
Автопортрет – це коли художник сам себе зображує.
Є в Шевченка автопортрети, в яких він відобразив себе в різні пори життя, в різних настроях і переживаннях, але неодмінно – щирим і відкритим. Перед вами – найперший автопортрет, робота 1840 року.
 Яким ви бачите поета? (молодим, добрим, розумним)
 Що виражають очі? (печаль, біль)
 Про що свідчить високе чоло? (про глибокий розум)
Здається, ніщо не затьмарює обличчя майстра, жодна тінь неспокою не падає на нього. Але на полотні не безтурботна людина, а цілеспрямований характер, вольова натура.

Пейзажі.
Пейзаж казахських степів «Форт Кара-Бутак» та інші Шевченко виконав під час перебування в складі наукової експедиції, яка вивчала Аральське море.

Вчитель: Шевченко – художник передавав красу природи пензлем, а ми теж спробували передати красу Шевченкового слова олівцями і фарбами. Розгляньмо ілюстрації, які ви намалювали, і з'ясуймо до яких саме творів Шевченка ці малюнки.

Презентація малюнків учнів

Вчитель.
А хто добере назви до малюнків словами поета?
Вікторина « Чи знаю я твори Т. Шевченка?»
( Участь беруть діти з усіх груп та гості свята).
У якому творі?

· … соловейко в темнім гаї сонце зустрічає…
(«Світає, край неба палає ») ;
·… защебетав соловейко – пішла луна гаєм...
( « Вранці»);
·… пташечка зраділа і защебетала...
( « Зацвіла у лузі червона калина...»);
·… у Дніпра веселочка воду позичає...
( « Зоре моя вечірняя…»;
·… сам Бог витає над селом...
( « Село! І серце одпочине…»);
·… Сидить неначе й досі сивий дід
коло хатиночки і бавить
хорошеє та кучеряве
своє маленькеє внуча...
( « І досі сниться: під горою...»);
·… хлюпочуться качаточка поміж осокою…
( « Тече вода із-за гаю»)...
·… цвітуть сади, біліють хати, -
а на горі стоять палати...
( « Село! І серце одпочине…»);
· … пливе човен по Дунаю
один за водою...
( « Вітер з гаєм розмовляє…»);
·… сім'я вечеря коло хати,
вечірня зіронька встає...
( « Садок вишневий коло хати»);
·… ще треті півні не співали,
ніхто ніде не гомонів...
( « Реве та стогне Дніпр широкий...»).

Телеміст
- Українці люблять, шанують і поважають творчість Шевченка.
Та чи шанують Великого Кобзаря у світі ? Ми про це дізнаємось  

- Так, у Канаді побудований пам’ятник Тарасу Григоровичу.
- В Угорщині також шанують поетичну скарбницю українського поета, у чому ми можемо переконатися, побачивши монумент Шевченка
- У США, коли згадують про Україну, то обов'язково називають ім'я Т. Г. Шевченка..

- Український народ свято шанує пам'ять Шевченка. Його твори, його думи повік не забудуть. Його іменем названі парки, проспекти, вулиці, площі, театри.

- Справжній співець України прожив тільки сорок сім років.
10 березня 1861року Тараса Григоровича не стало. Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі. У травні того самого року його прах перевезли до України. Поховали його на Чернечій горі поблизу Канева.

Вчителька: Дорогі діти, дорожіть Шевченком! Любіть Україну, так, як любив її він, бережіть її як берегли ваші діди і прадіди. Нехай «Заповіт» великого Кобзаря стане заповітом для всіх вас: берегти мову, звичаї народу, його пісні, і пронесіть усе це через віки.

Оцінювання уроку. Підсумок

Кирильцева Людмила Миколаївна, вчитель початкових класів ІІ категорії Требуховецької ЗОШ І-ІІІ ступенів Летичівського району Хмельницької області
Категорія: Уроки | Додав: (26.02.2014) | Автор: Кирильцева Людмила Миколаївна
Переглядів: 1185 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!