Сімейне читання та ІКТ-технології в залученні дітей до читання - "Методична скарбничка" - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

Сімейне читання та ІКТ-технології в залученні дітей до читання

Григоренко Ліна Володимирівна.

Завідуюча бібліотекою

Уманської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів № 1 ім. О.С. Пушкіна

Уманської міської ради Черкаської області.

 

Сімейне читання та ІКТ-технології в залученні дітей до читання

Прищепити любов до читання-
найкращий подарунок, що ми

можемо зробити дитині. 
Сесіль Лупан.

 

Проблема дитячого читання завжди є і буде. Діти мало читають, все більше сидять біля комп’ютера. Дитина зможе насолодитися читанням, якщо їй в руки потрапить хороша книга, а це завдання бібліотекаря. Для нас, бібліотекарів, важливо, щоб діти любили читати і зверталися зі своїми питаннями до мудрих і добрих книг.

Ми завжди кажемо, що у нас погані фонди, ця проблема мені здається не вирішуваною поки в умах «великих» не народиться думка, що без фонду бібліотека - не бібліотека. Наш фонд художньої літератури, на превеликий жаль, поповнюється лише за рахунок акції «Подаруй бібліотеці книгу». Хочеться сподіватися на формування якісних книжкових фондів шкільних бібліотек за рахунок бюджетних коштів.

Але проблему поганих фондів, особисто я не вважаю серйозною проблемою, особливо в епоху активного розвитку комп'ютерних технологій, зараз в Інтернеті багато сайтів, які надають доступ до книг в електронному вигляді, є сайти на яких можна завантажити матеріал або просто почитати. І наше завдання: застосувати більше методів і засобів до залучення дітей до читання. Всі заходи, бібліотечні уроки із застосуванням Інтернету, залучають учнів у бібліотеку, немає книги в паперовому варіанті, є в електронному. Тут головне зуміти направити дитину на правильний ресурс. А взагалі є така фраза : «на війні всі засоби хороші», а битву за читання дітей ми поки що програємо. Але це моя особиста думка.

На мою думку, наші діти не читають, бо не читають дорослі! Ось Ви можете відповісти яку сучасну дитячу книгу Ви прочитали останнім часом, ну, або просто не сучасну дитячу книжку? Мені здається, ми іноді забуваємо, що діти сприйнятливі до думки дорослих, а коли людині немає про що розповісти, що вона може порекомендувати? Адже в тому ж самому Гаррі Поттері можна зацікавити читача різними аспектами: дівчатка, наприклад, можуть прочитати цю книгу, як книгу про кохання..., спортсмена можна зацікавити, як книгами про цікаву гру в квідіч..., любителя пригод - битвами та боями..., любителя фантастики - просто чарами..., і навіть директора школи можна зацікавити проблемами в освіті (прочитайте 5 книгу). А якщо бібліотекар сам цю книгу не читав, він може її тільки видати, якщо у нього попросять...

Якщо в сім'ї люблять книги - читають дорослі і діти! Адже в першу чергу приклад виховання йде з сім'ї. Прищеплення дітям інтересу до читання, констатує наука, на 90% залежить від батьків. Тому наше завдання - відродження сімейного читання. [1, с. 36]

Сучасний світ об'єднаний турботою про виховання громадянина всієї планети висуває перед нами складні завдання виховання особистості нової формації: мобільної, конкурентоспроможної, толерантної, морально зрілої людини, готової до активної життєдіяльності в умовах багатокультурного світу.  

Духовна криза людства – нині найбільша тривога світу. І саме ця криза вимагає перебудови і нового підходу. Духовне відродження українського народу неможливо уявити без впливу книги, бо саме книга є одним з активних чинників виховання: виховання совісті, моралі, національної свідомості, любові до рідного краю, рідної мови, екологічної культури.

Я вважаю, що робота з сім'єю повинна стати одним з головних турбот бібліотекаря, адже саме в родині закладаються моральні основи, прищеплюються духовні цінності, зароджуються витоки дитячої душі і основи світогляду.

У той же час в суспільстві наростає переконання, що книга сьогодні, незалежно від форми її подання (друкована або електронна), як і раніше залишається основою культури та грамотності. Важливість книги і читання незаперечна, і ця ідея особливо підтримується в останні роки світовим співтовариством. Зокрема, підвищилося значення книги як засобу виховання, зв'язку між культурами різних поколінь. У цьому відношенні особливу роль сьогодні набуває питання культивування читання в умовах сімейних стосунків, і, зокрема, спілкування за допомогою книги батьків і дітей.

Однією з безумовних цінностей сім'ї є традиції сімейних читань. Сімейне читання... При цих словах одразу спливає в пам'яті ідилічна картинка: затишне світло лампи під старим абажуром, (а то й потріскування свічок в старовинних канделябрах), патріархальне сімейство, одухотворені обличчя, які слухають читця. А чи може таке бути в наш час? Здається, що категорично ні: шалені ритми, спресованість часу, прагматизм, як провідна життєва філософія - яке вже тут сімейне читання!? Тут, швидше, читання «раціональне», «динамічне», «ефективне».

Процес сімейного читання являє собою:

  • процес читання дорослими дитині;
  • читання батьками педагогічної та медичної літератури для здійснення виховання та догляду за дитиною;
  • діяльність дорослих щодо організації самостійного читання дитини (рекомендації її книг, їх придбання, одержання з бібліотеки, бесіди про прочитане та ін).

Для вирішення подібної задачі шкільна бібліотека має:

-  фонд дитячої літератури;

- фонд довідкової і науково-популярної літератури з питань сімейної педагогіки, шкільної педагогіки, дитячої психології, по догляду за дітьми, освіті дітей, організації їх дозвілля;

- деякі документи і матеріали з сімейного законодавства.

Наявність в сім’ї навичок різнобічного спілкування є одним з дієвих засобів зміцнення сім’ї та створення довірливих відносин між дорослими і дітьми як основи виховання. Сімейне читання сприяє такому спілкуванню і реалізує цілий спектр різноманітних сімейних функцій: емоційне єднання, обмін інформацією, передача життєвого досвіду від старших до молодших і ряд інших функцій. Ми з вами знаємо, що в наш час діти і батьки часто не знаходять спільної мови, віддаляються один від одного. В цій ситуації також слід визнати: книга - ідеальний посередник для діалогу дитини та дорослого, тому що книга, читання, а на основі цього - загальні інтереси, сприяють об’єднанню сім’ї.

Необхідно зробити так, щоб повернути книгу в сім’ю. Сучасне суспільство, безумовно, визнає: якими б прекрасними не були дошкільні і шкільні установи, найголовнішими «майстрами», що формують розум, думки дітей, є мати і батько. Більш того, на розширення прав і відповідальності батьків, як «перших педагогів», звертається увага в Сімейному Кодексі України, що зобов'язує батьків «закласти основи фізичного, морального та інтелектуального розвитку особистості дитини в дитячому віці».

У зв'язку з цим діяльність бібліотекарів щодо підтримки, збереження і розвитку сімейного читання важко переоцінити. Ми – бібліотекарі - здатні переконливо пояснити необхідність спільного читання батьків і дитини, навчити його організації, а також створити умови для невимушеного спілкування і зближення батьків з дитиною в бібліотеці. У шкільній бібліотеці були проведені такі заходи, як: «Зустріч за круглим столом», бібліотечні уроки-практикуми, обмін досвідом серед батьків, інтелектуально-розважальні конкурси між сім'ями «Тато, мама і я - читаюча сім'я» із застосуванням ІКТ - технології, вікторина «Казки О.С. Пушкіна», чиє ім'я носить наша школа та ін.

Відродження традиції сімейного читання як культурної норми розвитку дитини - одне з завдань шкільної бібліотеки. Необхідно бібліотечне сприяння сімейного читання. Головним завданням бібліотеки в напрямку підтримки материнського читання є інформаційно-методичне забезпечення процесу читання дорослими дитині і сприяння освіті батьків у виконанні обов'язків по вихованню дитини. Наприклад: виставки - рекомендації, присвячені освіті батьків, методичні рекомендації щодо читання казок, байок, оповідань, рекомендації по організації читання дитині і особистого читання батьків, презентації дитячих книжок, періодичних журналів. Використовуються можливості рекомендаційної бібліографії для отримання батьками інформації про дитячу літературу на стенді «Бібліотека інформує», розроблені рекомендаційні списки для батьків і дітей у вигляді буклетів: «В колі сім'ї», «Читаємо всією родиною». Робота з батьками як вихователями та організаторами читання своїх дітей повинна починатися з раннього віку. В основі такого підходу - ідея важливості раннього виховання. Підготовлені рекомендаційні списки літератури «Почитайте дітям перед сном», «Прочитайте дітям казку» для батьків першокласників.

У своїй роботі бібліотекар може використовувати найрізноманітніші форми і методи: конкурс «Тато, мама і я - дружна сім'я», вечір відпочинку, «Ми - читаюча сім'я», бібліотечні уроки в початковій школі із застосуванням ІКТ, «Проблеми сучасної сім'ї та шляхи їх вирішення» круглий стіл, диспути, конференції, шоу-програми...

Отже, сьогодні, як ніколи, читання - це справа сімейна; від наших подвижницьких духовних зусиль в родині залежатиме якість життя у третьому тисячолітті. Збережемо для нового століття читаючу людини!

Похвалитися нічим, активне читання проходить тільки в молодших класах, середня та старша ланка приходить тільки за програмною літературою, так як їм більше подобаються використовувати аудіо книги, а не першоджерела.

Зацікавити і залучити дитину до читання книг намагаюся через презентації, застосовуючи ІКТ - технології. На сайті школи (school1uman.ucoz.ua) в розділі «бібліотека» є сторінка «Знайди та прочитай» де поряд з власними інформаційними ресурсами розміщені посилання або точки доступу до зовнішніх Інтернет - ресурсів. Тут представлені наступні рубрики: «Українські бібліотеки», «Видавництва», «Електронні бібліотеки», «Тематичні портали». Користувачам пропонуються 26 електронних копій друкованих видань сучасної дитячої літератури.

Постійні запити читачів бібліотеки залишають широкий простір для наповнення сторінки іншими, корисними й цікавими для дітей ресурсами. Окрім дітей, потенційними адресатами сторінки «Знайди та прочитай» можуть бути і дорослі - батьки, педагоги, бібліотекарі…

Здавна в українських родинах була чудова звичка – читати, читати вголос. Таке сімейне читання під час якого дітей навчали не лише грамоті, а й любові до рідної землі, до батьків, до славної історії дідів, об’єднувало родину.

Ще Тарас Шевченко згадував, що в хаті його діда, Івана Шевченка було завжди людно, особливо на свята. «Дід Іван грамотний, і в нього є велика книжка про святих мучеників. Дід Іван надіває олов’яні окуляри і починає повагом вичитувати про великі муки святої Варвари». Слухати його збиралась не тільки сім’я Шевченків, а й багато сусідів. [3, с. 5]

 Формування Івана Нечуя-Левицького, як письменника, відбувалося під впливом читацьких інтересів його батьків. В бібліотеці його батька, який був вчителем народної школи, українознавцем, палким патріотом, хлопчик змалку знайомився зі старовинними пам’ятками української літератури. Мати майбутнього письменника Ганна Луківна була поетичною натурою, розмовляла добірною українською мовою, читала дітям книжки, співала українські пісні.

Формування Миколи Гоголя також відбувалося в колі батьків і його п’яти сестер. У Кибинцях, де вони проводили багато часу, була чудова велика бібліотека і домашній театр. Гоголь був людиною не просто українського походження, він своїми родовими та сімейними традиціями був закорінений в українське культурне середовище.

Іван Франко дуже рано втратив батька, але вогонь кузні, куди щодня сходились родичі і селяни з усієї округи, надихав письменника все життя. Тут він слухав їхні перекази, розповіді, казки, легенди. Якщо це була школа життя і праці, то школою краси й духовності, як це споконвіків прийнято в Україні, стала мамина пісня. Мати на все життя прищепила малому Іванові любов до народної творчості. [4, с. 4]

І такі приклади українського національного виховання за допомогою книги, яке з діда-прадіда базується на повазі до старших, любові до рідної мови, народних традиціях, на формуванні духовного світогляду дитини, можна перераховувати безкінечно.
Тому ми, бібліотекарі, своєю діяльністю повинні всіляко підтримувати традиції сімейного читання і сприяти тому, щоб у кожній родині вечорами частіше звучали сторінки улюблених книг.

Як же залучити дитину до читання? Важко переоцінити значення художньої літератури для розвитку дитини - вона сприяє розширенню горизонтів дитячого знання про світ, допомагає дитині засвоїти зразки поведінки, втілені в тих чи інших літературних героях, є одним із джерел формування початкових уявлень про прекрасне. Коли ми читаємо дітям, а потім разом з ними обговорюємо прочитане, ми тим самим даємо їм уроки розумового, морального, естетичного виховання.

Самостійне читання дитиною книг доставляє їй багато вражень, відкриває очі на світ, змушує замислитися над питаннями життя, стосунками людей. Під час читання дитина залишається наодинці з самим собою. Те, про що вона читає, глибоко переживається нею, вона може повернутися до цікавого епізоду, до улюбленого героя.

Ось методи і прийоми, які допомагають залучити дитину до читання, до книги:

1. Дитина повинна бачити любов батька, матері та інших членів родини до читання. Якщо дитина бачить, що в родині люблять книги, багато читають, то і для неї зустріч з книгою буде радісною.

2. Залучення дитини до читання буде більш успішним, якщо в сім'ї складеться чудова традиція колективного читання книг вголос, обговорення прочитаних книг.

Читання вголос - взагалі важливий момент виховання. Воно робить дитину розкутою, навчає вмінню формулювати думку і говорити, правильно ставити наголоси; розвиває мовні дані, вчить культури мови. Нерідко в сім’ях можна зустрітися з таким явищем: дитина навчилася читати, а читати сама не хоче. Як тут бути? До вміння читати потрібно, додати бажання читати, радіти кожній зустрічі з цікавою книгою.

Для залучення до читання дітей, які не хочуть читати самі, часто застосовується прийом перерваного читання: дорослий дочитав до самого цікавого місця і припинив читання, посилаючись на зайнятість, запропонував дитині самій дочитати оповідання або всю книгу. З цією ж метою можна звернутися до дитини, з проханням почитати, коли дорослі зайняті справами або хворіють. Молодші брати і сестри легко долучаються до книги, якщо в сім’ї є читаючі брат або сестра.

 Як же слід збирати сімейну бібліотеку, яка має бути участь у ній дітей? З ранніх років важливо навчити їх цінувати і любити книгу. У будинку завжди знайдуться старі книги, і батькам не треба шкодувати часу на те, щоб разом з дитиною відремонтувати їх: підклеїти надірвані сторінки, обгорнути книгу в паперову обкладинку, красиво написати назву і ім'я автора.

Початкова школа - час дитячої відкритості, і в цю пору дітям треба допомогти продовжити їх відносини з книгою і домашньою бібліотекою, яка може виявитися схожою на шкільну, куди ваша дитина записалася разом з усім своїм класом.

Я раджу батькам: особисті книжки дитини виділити в домашній бібліотеці, відвести для них певне місце, але їх не можна морально відокремлювати від дорослих книг. Навпаки, слід всіляко підкреслювати, що дитячі книги складова частина родинної бібліотеки.
Батькам варто частіше згадувати книги свого дитинства, брати участь у формуванні кола читання своєї дитини, як би розпалювати апетит до важливих для кожної людини книг. І, коли апетит цей з'явився, сміливіше підводьте дитину до книжкових шаф, вибирайте разом книги і в домашній, і в шкільній бібліотеках. Є таке цікаве заняття - ритися в книгах. Про улюблені вами в дитинстві книги розповідайте із захопленням, почніть читати їх разом. Спонукайте дитину до думки, що її чекає велика насолода - прочитати ту чи іншу книгу.
У шкільній бібліотеці я оформила полицю «Рекомендую прочитати», де знаходяться книги з мого дитинства. Діти з великим задоволенням читають ці книги.

 

Рекомендації батькам щодо розвитку читацького інтересу.

Пам'ятка вчителям і батькам

 

• Прищеплюйте інтерес до читання з раннього дитинства: систематично читайте дитині, обговорюйте прочитану дитячу книгу серед членів сім'ї. Навіть коли дитина навчилася читати самостійно, не кидайте звичку читати разом з нею. Адже школяр не завжди здатний здолати великі обсяги тексту, а щоб зрозуміти всі повороти сюжету йому просто не вистачить життєвого шляху.

• Для початку вибирайте книги, де картинок більше, ніж тексту. Причому це годиться не тільки для малюків. Ми так влаштовані, що краще 10 книжок по 100 сторінок, ніж одна з 1000!

• Розповідайте дитині про автора прочитаної книги. Рекомендуйте дитині книги свого дитинства, діліться своїми дитячими враженнями, порівнюйте їх з поглядами дитини.

• Не перетворюйте читання у самоціль і обтяжливу необхідність. Допоможіть дитині осмислити недитячі книги, які включені в шкільну програму. Розтлумачте зміст сюжету, поясніть значення застарілих слів. А для душі нехай ваша дитина читає ті книги, які їй подобаються.

• Заохочуйте дитину до відвідування бібліотеки. Беріть її з собою, коли самі йдете в бібліотеку.

• Консультуйтеся з бібліотекарем про вибір книг дитині. Прислуховуйтеся до його рекомендацій як фахівця.

• Купуючи книги, вибирайте яскраві щодо оформлення, цікаві за змістом; по можливості книги, улюблених дитині авторів. Збирайте особисту бібліотеку дитини.

• Даруйте своїй дитині хороші книги з дарчим написом, добрими і теплими побажаннями.

• Виховуйте у дитини дбайливе ставлення до книги.

 

Правила читання книги для учнів

 

• Якщо хочеш навчитися читати добре, намагайся читати не менше 30 - 40 хвилин кожен день.

• Вибери зручну позу для читання, лежачи читати, не рекомендують.

• Під час читання вимкни телевізор, прибери предмети, які тебе будуть відволікати.

• Читай вголос і не поспішай.

• Вчіться у героїв прочитаних книг хорошим манерам і гарним вчинкам.

• Якщо ти вирішив перервати читання до наступного разу, поклади закладку в книгу.

• Поділися з друзями інформацією про цікаву і захоплюючу книгу.

• Веди щоденник читання прочитаних книг, не лінуйся виписувати туди цікаві фрази з книги. Можливо коли-небудь ти до них повернешся.

Ми всі хочемо, щоб наші діти виросли мудрими, добрими і щасливими людьми, а в цьому їм допоможе книга!

Головною метою своєї роботи я вважаю залучення дітей до читання книг. Бібліотека є ідеальною «територією» для співпраці бібліотекарів, вчителів, класних керівників і батьків, щоб спільними зусиллями навчити дитину самостійно шукати, «добувати», переробляти, критично підходити до отриманої інформації, робити власні висновки.

 Опанування нових інформаційних технологій дозволило мені працювати не тільки з друкованими, але і з електронними носіями, що робить нашу бібліотеку особливо привабливою для читачів. Саме тому для вирішення поставлених завдань наша бібліотека укомплектована комп’ютером. З метою залучення читачів до бібліотеки я використовую різні форми і методи роботи. Наше перше знайомство відбувається на святі-грі «Посвята в читачі». Тут діти знайомляться з першим читацьким документом - формуляром, в який записуємо першу бібліотечну книжку, взяту для читання додому. Вважаю, що без пильного вивчення не тільки дитини, але і його сім’ї, не можна прищепити любов до читання. Батьків я вважаю майбутніми однодумцями в керівництві читанням.

 Як правило, хороші читачі ростуть у читаючих сім’ях, де збирають домашню бібліотеку, передплачують періодику, розмовляють про прочитане.

Так само проводжу акцію «Прочитав сам - порадь і іншим». В цій акції діти роблять рекламу своєї книги і дарують її в шкільну бібліотеку, щоб  змогли її прочитати інші.

В бібліотеці проводяться уроки-лекції, рольові ігри, диспути, ток-шоу, огляд книжкових виставок, конкурси малюнків, книжкові ярмарки, готую рекомендаційні списки літератури, літературно-музичні композиції, КВК, вікторини, бесіди, презентації книг, огляди книг. Щоб долучити до активного читання учнів, використовую такі форми як: реклама нових книг, бібліотечні уроки, заходи в ігровій формі, коментоване читання, читання вголос.

З профорієнтації в бібліотеці проводяться конкурси малюнків та творів на теми: «Малюємо професію», «Я вибираю». Для школярів готуються виставки, слайди, що розповідають про різні професії.

При індивідуальному обслуговуванні читачів проводжу консультації, бесіди. Широко розкрити фонд бібліотеки допомагають книжкові виставки. Вони розташовані і оформлені таким чином, щоб привернути увагу читача, зацікавити його, задовольнити читацький інтерес або інформаційну потребу. Самою традиційною наочною формою подання книги читачеві є книжкова виставка. Основна її мета - привернути увагу читача, користувача. Своєрідним явищем є виставка однієї книги. Як, правило, вона присвячена книзі з незвичайною долею, наприклад, забутої.

Намагаюся навчити знаходити «свою книгу», висловлювати свою думку про прочитане, використовую індивідуальний підхід в роботі з кожною дитиною, щоб з самих малих років він отримував радість від читання вдома і в школі, від безпосереднього спілкування з батьками, вчителями.

Найбільша увага приділяється індивідуальній роботі з читачем за допомогою бесіди, так як вона дозволяє здійснювати безпосередній контакт між бібліотекарем і читачем, враховуючи його інтерес і вікові особливості, індивідуальні характеристики. Я проводжу бесіди з читачами про прочитане. Метою бесіди про прочитане були:

- виявлення рівня читацького розвитку учня, чи була йому зрозуміла прочитана книга;

- виявлення думки читача про даний твір та його автора;

- виявлення смаків і переваг читача;

- виявлення системи очікувань читача.

Відроджуючи традиції читання в сім’ї, бібліотекарі сподіваються, що нове покоління читачів, коли стане батьками, буде спроможне залучити своїх дітей до читання. Поєднання зусиль бібліотекарів, батьків і дітей в організації сімейного читання є конче необхідним. Саме батькам у такому читанні належить вирішальна роль. Це вони повинні пройти з дитиною довгий шлях саморозвитку і морального вдосконалення. А бібліотеки покликані задовольнити найрізноманітніші інформаційні потреби всіх категорій населення, мати відповідні ресурси для відродження і популяризації сімейного читання.

Костянтин Георгійович Паустовський писав: «Читайте! І нехай у вашому житті не буде жодного дня, коли б ви не прочитали жодного рядка, хоч одного рядка з нової книги».

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

  1. Пикало В.В., Рівень інформаційної культури сучасної людини / В.В. Пикало // Шкільна бібліотека. – 2009.-№2. – С. 35-39.
  2. «БиблиоШОК» - сообщество, созданное для объединения библеотекарей образовательных учреждений, использующих информационные технологии для совершенствования информационно- библиотечного обслуживания, а также для всех неравнодушных к книгам и чтению. http://www.openclass.ru/comment/286605
  3. Красицький Д., Дітям про Тараса Шевченка. К.: Радянська школа, 1962. – 79 с.
  4. Франко І.Я., Каменярі / Автор вступ. статті І.Пільгук// К.: Веселка, 1965. – 336с.
  5. Сухомлинский В.А., Как воспитать настоящего человека / В.А. Сухомлинский //К.: Радянська школа, 1975. – 236 с.
Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: [ADM]Irina (10.07.2015) | Автор: Григоренко Ліна Володимирівна
Переглядів: 772 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!