Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв'язком

Тема. Складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення, з’єднаних безсполучниковим та сполучниковим зв’язком
Мета: ознайомити п’ятикласників із будовою складного речення, навчити учнів відрізняти складне речення від простого, обґрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; розвивати вміння правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати любов і цікавість до творів української художньої літератури.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник (С.Я. Єрмоленко, В.Т. Сичова), таблиця-схема «Складне речення», роздавальні картки.

 

 Перебіг уроку
 

 І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок учнів

Інтерактивна вправа «Мікрофон»
 Що таке речення?
 Що становить граматичну основу речення?
 Як називають речення , котрі мають одну граматичну основу?
 Яку назву мають речення, котрі мають дві або більше граматичних основ?
IV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
V. Корекція опорних знань учнів

– Прочитайте речення, визначте граматичні основи і скажіть, які речення - прості, а які – складні? Як ви це з’ясували? Поясніть уживання розділових знаків.
1. Він вихнувся, щось блиснуло в повітрі й те блискуче вдарило по сосні.
2. Отже, вночі в ту сітку й заплуталась старша коза Лиска.
3. Знову луна пішла від того дзвінкого удару, а її сосна жалібно застогнала.
4. З поміччю своїх родичів вона вибудувала собі гарнесеньку хатку, наносила повну хижку запасів: сушених грибків, меду, в’ялених ягідок, корінців, суничного чаю.
VІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Слово вчителя.

Для того, щоб не сплутати просте речення,у яких є однорідні підмети чи присудки, зі складним, ми повинні, насамперед, визначити граматичну основу. Речення, котре має одну граматичну основу, просте з однорідними членами речення. Якщо у реченні дві і більше граматичних основи, то воно є складним.
2. Робота з підручником. Рубрика «Запам’ятаймо» (с.82-83).
3. Опрацювання таблиці-схеми «Складне речення»(див. додаток до уроку).
VІІ. Узагальнення і систематизація знань.
1. Вибірковий диктант

• Знайдіть і запишіть складні речення. Підкресліть граматичні основи. Вкажіть за допомогою чого поєднуються прості речення в складному?
В тім бору, між корінням великої сосни, зробила на осінь Моховинка собі хатку. Заблудити вона не могла ніколи, бо ту сосну легко пізнати: на прикорні вона ділиться на три товстих стовбури. Моховинка заложила всі дірки сосновими галузками, а щілини й зокола, й зсередини — м’яким зеленим мохом.
Була вона й сама така пухка, як мох. Мала довгу вовночку, що, мов шовком, вкривала все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіолетову квіточку — «братки». Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки.
• Скажіть із якого твору взято дане висловлювання?(«Хуха-Моховинка»)
• Хто є автором даного твору?(Василь Королів-Старий)
• Який жанр даного твору?(Літературна казка)
• Яким літературним терміном можна назвати другий абзац висловлювання?(Портрет)
2. Фізкульхвилинка
Раз – підняти руки вгору.
Два – нагнутися додолу.
Не згинайте,діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири – прямо стати,
Будем знову починати.
Руки в боки, нахилились вперед,
Нахилились назад,
І направо, і наліво,щоб нічого не боліло.
Раз, два, три, чотири – набираємося сили.
Нахилились, повернулись, до товариша всміхнулись.
3. Кодовий диктант
Спишіть речення, підкресліть граматичну основу. В кінці кожного речення поставте букви, що характеризують дане речення:
ПР – просте речення
СПР – складне підрядне речення
ССР – складне сурядне речення
СБР – складне безсполучникове речення.
1. Лісник накинув кожушину на плечі й вийшов за поріг.
2. А поперед нього біг його ловецький пес, а ще поперед пса котили щасливі Хухи.
3. Через те вони й будують такі манісінькі хатки, що навіть удвох там не можна зручно поміститися.
4. Вона лежала зі спутаними ногами, голова також застромилася в поплутані мотузки.
VІІІ. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
• Що нового ви дізналися про складні речення?
• Виконання яких завдань викликало труднощі?
• Чи сподобався вам урок? Чим?
ІХ. Домашнє завдання та пояснення щодо його виконання.
Обов’язкове:опрацювати теоретичний матеріал підручника §20(вивчити правило с.82-83); виконати вправу 186(письмово);
За бажанням: з казки В. Короліва-Старого «Хуха - Моховинка» виписати по 2 речення: складнопідрядних, складносурядних та безсполучникових. Підкреслити граматичну основу.

«Складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення, з’єднаних безсполучниковим та сполучниковим зв’язком»
Дидактичний матеріал до уроку

Прочитайте речення, визначіть граматичні основи і скажіть, які речення прості, а які складні? Як ви це з’ясували? Поясніть розділові знаки.
1.Він вихнувся, щось блиснуло в повітрі й те блискуче вдарило по сосні.
2.Отже, вночі в ту сітку й заплуталась старша коза Лиска.
3.Знову луна пішла від того дзвінкого удару, а її сосна жалібно застогнала.
4. З поміччю своїх родичів вона вибудувала собі гарнесеньку хатку, наносила повну хижку запасів: сушених грибків, меду, в’ялених ягідок, корінців, суничного чаю.
Схема – таблиця «Складне речення»



Сполучникове                                                   Безсолучникове



Вибірковий диктант
• Знайдіть і запишіть складні речення. Підкресліть граматичні основи. Вкажіть за допомогою чого поєднуються прості речення в складному?
В тім бору, між корінням великої сосни, зробила на осінь Моховинка собі хатку. Заблудити вона не могла ніколи, бо ту сосну легко пізнати: на прикорні вона ділиться на три товстих стовбури. Моховинка заложила всі дірки сосновими галузками, а щілини й зокола, й зсередини — м’яким зеленим мохом.
Була вона й сама така пухка, як мох. Мала довгу вовночку, що, мов шовком, вкривала все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіолетову квіточку — «братки». Та були ще в неї голенькі зісподу, рожеві лапки.
• Скажіть із якого твору взято дане висловлювання?
• Хто є автором даного твору?
• Який жанр даного твору?
• Яким літературним терміном можна назвати другий абзац висловлювання?

Кодовий диктант
Спишіть речення, підкресліть граматичну основу. В кінці кожного речення поставте букви, що характеризують дане речення:
ПР – просте речення
СПР – складне підрядне речення
ССР – складне сурядне речення
СБР – складне безсполучникове речення.
5. Лісник накинув кожушину на плечі й вийшов за поріг.
6. А поперед нього біг його ловецький пес, а ще поперед пса котили щасливі Хухи.
7. Через те вони й будують такі манісінькі хатки, що навіть удвох там не можна зручно поміститися.
8. Вона лежала зі спутаними ногами, голова також застромилася в поплутані мотузки.

Категорія: Уроки | Додав: shev (11.11.2014) | Автор: Бабій Олена Олександрівна E W
Переглядів: 1911 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!