Спільнокореневі слова. Корінь слова - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Спільнокореневі слова. Корінь слова

Тема: Спільнокореневі слова. Корінь слова.
2 клас


Мартинова Т.О.,

вчитель початкових класів
Романівської гімназії


Тема: Спільнокореневі слова. Корінь слова.
Мета: Познайомити учнів з поняттями «корінь», споріднені слова»; вчити виділяти спільну частину споріднених слів- корінь. Розвивати мовне чуття, увагу до лексичного значення слів. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: макет дерева, малюнки із зображенням, яблук, листок самооцінки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І Організаційний момент.
-Діти, до нас на урок прийшли гості, поверніться до гостей і привітайтесь.
Ти всі перешкоди здолати зумій,
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилина не втратилась марно.

ІІ Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда.

-Що ви очікуєте від уроку?
-Скажіть, яке сьогодні число?
-Чим знаменний цей день?
-Про що ви повинні пам’ятати записуючи число і класна робота?
2.Перевірка домашнього завдання.
Учні в парах перевіряють правило.
3.Хвилинка каліграфії.
-Щоб букви правильно писати хвилинку каліграфії треба починати.
-До нас на урок завітала поважна гостя. Без неї неможливо вивчати українську мову. Це охайна і красива дівчинка –фея Каліграфія. Прийшла вона не просто так, а буде весь урок спостерігати, як каліграфічно ви пишете в зошитах чи правильно сидите за партами.
-На знак поваги до нашої гості й за традицією розпочнемо урок з каліграфічної вправи.

Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Таємниць від вас не маю
Ручку я ось так тримаю,
Сяду рівно не зігнусь,
За роботу я візьмусь.

Корінь навчання гіркий, а плід його солодкий.
1.Зробити звуко-буквений аналіз виділеного слова.
2.Знайдіть в реченні антоніми.
3.Значення слова корінь в тлумачному словнику.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.
Фронтальне опитування.
- З чого складається наша мова? (з речень)
- Які бувають речення за метою висловлювання? (розповідні, питальні, спонукальні)
- Наведіть приклади спонукальних речень.
- Речення складаються із …
- Є слова, що називають…(назву, ознаку, дію предмета)
- Є маленькі слова, без яких ми не можемо обійтися – це…(службові слова).

ІY Повідомлення теми і мети уроку.
- Отже, ми вже багато знаємо, вміємо , але цього ще недостатньо, щоб бути грамотними людьми.
Загадка
Я у дуба, я у зуба,
Я у слів і у квіток.
Заховавсь я в темноту
Я не вверх, а вниз росту. (Корінь)
- Як ви думаєте, про що ми будемо говорити на уроці?

Y Робота над темою уроку.
-Де вам зустрічалось слово корінь?
-А для чого потрібен дереву корінь? (Корінь утримує дерево і через коріння до дерева потрапляють поживні речовини)
-Діти, а що ви будете робити, коли побачите, як бездумно ламають дерева, гілки?
-Як ви гадаєте, що відчуває зламана гілка?
-В народі кажуть: «Не піднось на природу руку – буде тобі і твоєму онуку».

Інсценізація
Одного разу зустрілись корінь дерева і корінь слова:
-Привіт! Я корінь, а ти хто?
-А я також корінь.
-Я в землі живу. А ти, де живеш?
-А я живу в словах.
-Ну який же корінь може жити в словах? Ось я корінь, як корінь! Подивись: від мене із землі беруть початок ростки і виростають кущі і дерева. А від тебе, що росте?
-Не хвались! Від мене і від інших таких коренів, як я, також виростають цілі дерева, але не рослин, а нових слів.
-Ну і що! Зате на кущах і деревах, які від мене виростають, зріють смачні фрукти і ягоди, які можна з’їсти. А твоїх слів не з’їсиш.
-А без слів, які від мене виростають, жодного твого плода не назвеш.

Робота з тлумачним словником
Корінь:
1.Підземна частина рослини.
2.Частина волосини, зуба, нігтя,
3.Початок чого-небудь.
4.Корінь слова.

-Сьогодні на уроці ми будемо вчитися знаходити корені у споріднених словах.
-Що таке споріднені слова? ( Слова, які мають спільний корінь)
-Давайте ми з вами посадимо дерево із коренем сад. ( На дошці макет дерева , а на корені напис сад)
Учні називають спільнокореневі слова до слова сад.( Садівник, садочок, садити, розсада, посадка, саджанець…)
-Всі ці слова називають спорідненими, або спільнокореневими.
-Давайте ці слова запишемо і виділимо спільну частину. (Сад)
-Отже, спільна частина споріднених слів називається коренем.
Вчитель показує, як позначається в слові корінь. ͡
Робота з підручником (українська мова 2 клас Захарійчук М.Д.)
Ст.16 опрацювання правила.
Ст. 16 впр1.
-Чи є гусенята племінниками гусені? Чому?
-Випишіть із тексту підкреслені слова.
-Яка частина в них спільна?

YI Фізкультхвилинка
Учні встають біля своїх парт. Вчитель зачитує по два слова, якщо вони спільнокореневі - учні плескають у долоні, а якщо ні – тупають ногами.
Ліс, лісник.
Річка, море.
Стіна, цвях.
Кіт, котик.
Сад, садівник.
Дім, дим.
Поле, полечко.
Обід, стіл.
Жовток, жовтий.

YII Закріплення вивченого матеріалу
1.Робота в групах.

«Посади дерево»
-Хочете стати садівниками?
-Ви повинні розмістити яблука відповідно до дерева. (На кожному дереві яблуко з написаним на ньому словом. Учні повинні до даного слова дібрати 4-5 спільнокореневих слів і прикріпити їх до відповідного дерева)
-Але пам’ятайте серед спільнокореневих слів є й чужинці.
2.Вибірковий диктант.
- Потрібно виписати спільнокореневі слова і виділити в них корінь.
Зібрались біля води родичі. Підводник з Водицею розмовляють, Водолаз з Водопадом на сонечку гріються. Водій на сопілочці грає. Водомірка з Водоростями в піжмурки грає. Водичка по камінчиках на одній ніжці скаче. Навіть сам Водяний прийшов. Всі бабусю Воду чекають. Вийшла мудра Вода на крильце, подивилась на гостей, відразу чужинця побачила і веліла йому йти до своїх родичів.
-Хто цей чужинець? (Водій)
-Давайте доберемо спільнокореневі слова до слова водій.
-А хто така водомірка?
-Які спільнокореневі слова виписали ви?
-Який у них корінь?

YIII Підсумок уроку
Годинник невтомний показує враз,
Що нашу роботу закінчити час.

Гра «Мікрофон»
-Спільна частина споріднених слів називається…
-Споріднені слова ще називаються...
-Хто на вашу думку на уроці працював найкраще?
Чи справдились ваші очікування від уроку?

Категорія: Уроки | Додав: (28.01.2016) | Автор: Мартинова Т.О.
Переглядів: 1600 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!