Споріднені слова. Корінь слова - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Споріднені слова. Корінь слова

 

Тема: Споріднені слова. Корінь слова. Мета: дати поняття про споріднені слова, формувати вміння- розпізнавати споріднені слова та визначити в них спільну частину (корінь), розвивати навички спостереження, аналізу, зіставлення і на цій основі — уміння робити нескладні висновки узагальнення. 
ОБЛАДНАННЯ: комп´ютер

 

 

 

Хід уроку.

 

 

І. Активізація знань.
1. Хвилинка чистопису.


— Перш, ніж розпочати написання вправ, повторимо, як пишуться окремі букви та буквосполучення, а також цілі речення. А речення напишемо про героя загадки.
— В мене є великий хист, я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди дуже люблять слухать люди. (Соловей)
2. Запис у зошитах:
Ле ей ель ку
Летіть,соловейки,
На нашу земельку.
— З яким птахом, мешканцем лісів, полів, садів, ми зустрілись у калігра¬фічній хвилинці? (Соловейком)
— Яку користь він дає? (Нищить шкідників.)
-Поділимо слово соловейко на склади: со-ло-вей-ко.
— Яку орфограму зустрічаємо в цьому слові?
— (Букву й неможна відрива¬ти від попереднього складу)
3.Гра «Хто це?» , '
— Який птах сидить на кожному дереві?
— Із дописаних слів утворіть слово і дізнаєтесь, хто сидить на остан¬ньому дереві.
— Поділимо ці слова на склади. Скільки кожне слово має складів? Со-ло-вей; во-ро-на; сой-ка; со-ро-ка. ‘ ‘ 
— То як ми переносимо слова з рядка в рядок? (За складами)
— Чи можна слово сойка перенести іншим способом? (Букву й не можна відривати від поперед¬нього складу.)
— Давайте пригадаємо, які ще є випадки переносу, що ми повинні пам’ятати.
Га-йок; сяє; Оль-га; си-ньою; гіл-ля.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Диктант.
- Підкресліть головні слова в реченні.
- Чи є в диктанті службові слова?
2. Творча робота.
Поширити речення.
Посипав сніг.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Діти! До нас на урок прибули з країни Граматики дуже цікаві гості. Це споріднені слова або слова-"родичі". Усі родичі - це сім’я. А сім’я живе в одному домі. У мові прийнято цей дім називати гніздом, точніше словотворчим гніздом, в яке, як чарівні пташки, "злітаються” слова.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які слова називаються спорідненими, навчимося складати словотворчі гнізда, визначати спільну частину споріднених елів — корінь.

 
ІV.Формувати поняття "споріднені слова”.
(Учителька пропонує дітям розглянути малюнки: дуб, дубок, дубовий листок).
1) — Що є спільного між предметами, зображеними на малюнках?
(Дубок — це маленький дуб, дубовий листок — частина дуба.)
— Отже, ці предмети — "родичі”, вони споріднені між собою. Слова, які означають назви цих предметів (дуб, дубок) або виражають їх ознаку (дубовий) — теж споріднені.
— Прочитайте уголос слова-підписи і знайдіть у них спільну частину.
2) Самостійна робота – виконання вправи 50.
(Висновок про те, які слова називаються спорідненими, роблять учні.)
3) Ознайомлення з правилом с. 26
4) Фізкультхвилинка

 
V. Засвоєння поняття "Корінь”.
Багато тисяч років назад жив-був собі корінь "літ”. Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А корінь і каже:
- —Посадіть мене, і я розростусь у велике красиве дерево.
Посадили люди корінь "літ” і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій... Багато паростків з'явилось від кореня "літ”. Всі вони на корінь подібні і своє щось в кожному є. Ось яке дерево виросло.
Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина "літ”. З того часу почали люди спільну частину
споріднених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї, як від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова. 
1) Робота в групах — виконання вправ 55, 54.
2) Гра «Одягни корінь»( Незнайко знову щось не так зробив).
3) Робота в парах.(впр. 53).

 
VІ. Саморефлексія.
Я, учень (учениця) 2 – го класу…
Знаю про -------- головні слова в реченні
---------- корінь слова
---------- перенос слів із рядка в рядок
Вмію ---- визначати головні члени речення
--------- визначати корінь у словах
-------- добирати спільнокореневі слова
-------- переносити слова з рядка в рядок
Ціную ------ нові знання
----------- думку товариша
---------- корисні поради

VІІ. Домашнє завдання.

Вправа 55, правило ст.26.
Категорія: Уроки | Додав: irasp (20.02.2013) | Автор: Ольга Додончо E
Переглядів: 1624 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!