Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки | [ Додати статтю ] |
Споріднені слова. Корінь слова
Тема: Споріднені слова. Корінь слова. Мета: дати поняття про споріднені слова, формувати вміння- розпізнавати споріднені слова та визначити в них спільну частину (корінь), розвивати навички спостереження, аналізу, зіставлення і на цій основі — уміння робити нескладні висновки узагальнення.
Хід уроку.
І. Активізація знань.
1. Хвилинка чистопису. — Перш, ніж розпочати написання вправ, повторимо, як пишуться окремі букви та буквосполучення, а також цілі речення. А речення напишемо про героя загадки. — В мене є великий хист, я співаю, як артист. Спів мій радісний усюди дуже люблять слухать люди. (Соловей) 2. Запис у зошитах: Ле ей ель ку Летіть,соловейки, На нашу земельку. — З яким птахом, мешканцем лісів, полів, садів, ми зустрілись у калігра¬фічній хвилинці? (Соловейком) — Яку користь він дає? (Нищить шкідників.) -Поділимо слово соловейко на склади: со-ло-вей-ко. — Яку орфограму зустрічаємо в цьому слові? — (Букву й неможна відрива¬ти від попереднього складу) 3.Гра «Хто це?» , ' — Який птах сидить на кожному дереві? — Із дописаних слів утворіть слово і дізнаєтесь, хто сидить на остан¬ньому дереві. — Поділимо ці слова на склади. Скільки кожне слово має складів? Со-ло-вей; во-ро-на; сой-ка; со-ро-ка. ‘ ‘ — То як ми переносимо слова з рядка в рядок? (За складами) — Чи можна слово сойка перенести іншим способом? (Букву й не можна відривати від поперед¬нього складу.) — Давайте пригадаємо, які ще є випадки переносу, що ми повинні пам’ятати. Га-йок; сяє; Оль-га; си-ньою; гіл-ля. ІІ. Актуалізація опорних знань. 1.Диктант. - Підкресліть головні слова в реченні. - Чи є в диктанті службові слова? 2. Творча робота. Поширити речення. Посипав сніг. ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. - Діти! До нас на урок прибули з країни Граматики дуже цікаві гості. Це споріднені слова або слова-"родичі". Усі родичі - це сім’я. А сім’я живе в одному домі. У мові прийнято цей дім називати гніздом, точніше словотворчим гніздом, в яке, як чарівні пташки, "злітаються” слова. Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які слова називаються спорідненими, навчимося складати словотворчі гнізда, визначати спільну частину споріднених елів — корінь. ІV.Формувати поняття "споріднені слова”.
(Учителька пропонує дітям розглянути малюнки: дуб, дубок, дубовий листок). 1) — Що є спільного між предметами, зображеними на малюнках? (Дубок — це маленький дуб, дубовий листок — частина дуба.) — Отже, ці предмети — "родичі”, вони споріднені між собою. Слова, які означають назви цих предметів (дуб, дубок) або виражають їх ознаку (дубовий) — теж споріднені. — Прочитайте уголос слова-підписи і знайдіть у них спільну частину. 2) Самостійна робота – виконання вправи 50. (Висновок про те, які слова називаються спорідненими, роблять учні.) 3) Ознайомлення з правилом с. 26 4) Фізкультхвилинка V. Засвоєння поняття "Корінь”.
Багато тисяч років назад жив-був собі корінь "літ”. Знайшли його люди і почали думати, що з ним робити. А корінь і каже: - —Посадіть мене, і я розростусь у велике красиве дерево. Посадили люди корінь "літ” і став він рости. Спочатку один паросток пустив, потім другий, третій... Багато паростків з'явилось від кореня "літ”. Всі вони на корінь подібні і своє щось в кожному є. Ось яке дерево виросло. Подивились люди, порівняли паростки і побачили, що в усіх одна спільна частина "літ”. З того часу почали люди спільну частину споріднених слів називати коренем. І правильно вирішили: від неї, як від кореня дерева, утворюються нові споріднені слова. 1) Робота в групах — виконання вправ 55, 54. 2) Гра «Одягни корінь»( Незнайко знову щось не так зробив). 3) Робота в парах.(впр. 53). VІ. Саморефлексія.
Я, учень (учениця) 2 – го класу… Знаю про -------- головні слова в реченні ---------- корінь слова ---------- перенос слів із рядка в рядок Вмію ---- визначати головні члени речення --------- визначати корінь у словах -------- добирати спільнокореневі слова -------- переносити слова з рядка в рядок Ціную ------ нові знання ----------- думку товариша ---------- корисні поради VІІ. Домашнє завдання. Вправа 55, правило ст.26. | |
Переглядів: 2427 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |