Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » "Методична скарбничка" [ Додати статтю ]

СУТНІСТЬ ГРОМАДЯНСЬКОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЯК ПСИХОЛОГІЧНА КАТЕГОРІЯ

С.А.ГНАТЕНКО

СУТНІСТЬ ГРОМАДЯНСЬКОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЯК ПСИХОЛОГІЧНА КАТЕГОРІЯ

Розгляд сутності громадянськості зумовлений тим, що в ній значну роль відіграють суб’єктивні чинники, зокрема, почуття, мислення, світогляд, переконання, ідеали особистості. Громадянськість, це - “усвідомлення кожним громадянином своїх прав і обов’язків щодо держави, суспільства, почуття відповідальності за їхнє становище. Громадянство є важливою рисою морального обличчя людини. Формування почуття громадянськості дітей та молоді – важливе завдання школи”.
Як зазначає В. Кремень «патріотичне виховання важливе не тільки з огляду на формування почуттів приналежності до нації, держави, а й має суто прикладний характер, бо веде до національного згуртування, а також до більш ефективного відстоювання національних інтересів у взаємовідносинах із іншими державами, що є надзвичайно актуальним і врешті-решт, до більш заможного життя громадян».
Як зазначають вчені (А. Бойко, В. Бутенко, В. Оржехівський та ін.) громадянськість є тим світоглядно-психологічним станом, що характеризує відчуття й усвідомлення себе громадянином конкретної держави, ставлення до її інститутів і законів, виявлення себе громадянином не тільки за формально-критичними ознаками, але й морально-психологічною вартістю.
Зумовленості громадянськості учнівської молоді засвідчує той факт, що у цей віковий період відбувається осмислення накопиченого життєвого досвіду; виробляється система важливих ціннісних орієнтацій, розвивається відчуття внутрішньої свободи і самосвідомості, що викликає у молодого покоління потребу в соціальному визнанні, демократичному стилі спілкування, повазі до особистості. Водночас, присутня категоричність оцінок та оцінок суджень, недостатнє володіння необхідним досвідом незнання й осмислення цінностей громадського суспільства.
У суспільстві, де закладаються основи демократичної ментальності, у громадян формуються цінності, поняття про права й обов’язки людини; виховується здатність до критичного мислення; уміння відстоювати свої права, інтереси, переконання; усвідомлювати свої обов’язки та виявляти толерантність до інших людей, керуватися демократичними цінностями.
Для учнівської молоді, питання громадянськості набуває цінного значення в силу того, що торкаються їх почуттів, наявних поглядів і переконань, а також різних видів діяльності. Вони носять не абстрактний характер, а набувають певного змісту, у якому громадянські цінності визначаються як важливі, актуальні, необхідні для вирішення комплексу завдань життєдіяльності та взаємозв’язку з навколишнім середовищем.
У науковій літературі наголошується на тому, що громадянськість може бути визначена на формальному рівні, а також на рівні самовідчуття особистості. Коли громадянськість лише формалізується, доцільно говорити про людину, яка належить до постійного населення держави, користується її правами і виконує обов’язки, встановлені законами цієї держави. У зв’язку з цим Б. Грінченко розглядав громадянина як члена певної громади.
І. Огієнко прагнув формувати у молоді громадянську самосвідомість, розвивати духовні якості: честь, гідність, працьовитість, справедливість, доброчесність через глибоке оволодіння особистістю системою поглядів, оцінок, норм, переконань, ідеалів та інтересів.
Отже, громадянином слід вважати людину, яка ідентифікує себе з певною країною, де вона наділена відповідним юридичним статусом, що є основою для користування певними правами та для виконання обов’язків. Вона має можливість повною мірою ці права і свободи реалізувати й захистити, якщо в цьому виникає потреба, вона знає як працюють інститути сучасної демократії, поважає демократичні цінності та прихильно ставиться до громадської діяльності.
Саме завдяки залученню психологічних сил і можливостей до цього процесу, громадянські цінності набували особистісного забарвлення, свідчили про утворення особливого духовного світу людини, у якому такі питання як рідна природа, мова, народна творчість, символи державності, національна культура, принципи честі, справедливості, народності набували особливого значення.

Категорія: "Методична скарбничка" | Додав: (26.04.2016) | Автор: Світлана E
Переглядів: 959 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 2

Добавил: [ADM]Irina
0

Сертифікат надіслано.
Дата публикации: 29.04.2016 в 16:28 [Материал]

 

ble>

 


Добавил: cvetlana-gnatenk
0

а скажіть, будь ласка, коли буде сертифікат до статті СУТНІСТЬ ГРОМАДЯНСЬКОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЯК ПСИХОЛОГІЧНА КАТЕГОРІЯ!!!!!!!
Дата публикации: 29.04.2016 в 11:04 Спам[Материал]

 

ble>

 

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!