Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Т.Г.Шевченко "Садок вишневий коло хати"

Урок читання в 4 класі

Т. Г. Шевченко « Садок вишневий коло хати»


Сизоненко Олени Леонідівни,

вчитель початкових класів
спеціальної загальноосвітньої школи – інтернату
смт. Вільшани
Городищенського р-ну Черкаської обл.


Тема. Т. Г. Шевченко « Садок вишневий коло хати»
Мета. Поглибити знання учнів про життєвий шлях Кобзаря. Ознайомити дітей з поетичним зображенням картин рідної природи у вірші; допомогти побачити красу поетичного сприймання світу природи – садка вишневого, вечірньої зорі, співу солов’я. Розкрити роль і місце творчості Т. Шевченка для його історичної доби і для всієї майбутньої історії України. Прищеплювати захоплення творчістю поета.
Розвивати читацькі вміння (правильність, виразність, темп, інтонацію); творчі здібності та увагу до художнього слова.
Виховувати любов до рідної землі, дбайливого ставлення до природи; виховувати учнів свідомими громадянами й істинними патріотами своєї країни, любов до рідного слова.

Обладнання. Мультимедійна дошка, магнітна дошка, портрет Т. Г. Шевченка, вишитий рушник, «Кобзар» Т. Г. Шевченка, картки з літерами, картка з словом «кобза», електронні презентації вірша, виставка книг Т. Г. Шевченка.

                                                                               Хід уроку

І. Загальнокорекційна частина.
Ми зібрались на урок.
То ж пора нам починати,
Бо урок наш незвичайний
І для нас усіх повчальний.

ІІ. Основна частина.
1. Вступна бесіда.
--Прослухайте уважно вірш і скажіть – про кого він.
Багато слів уже сказали,
Багато книг надрукували…
А скільки можуть ще сказати,
Щоб ще гучніше прославляти!

Але чому не визнавали,
Чому тоді не цінували,
Коли ти міг іще творить,
Коли ти міг в цім світі
О ні, прості всі люди знали,
Тому тебе всі поважали,
Бо паничів ти не боявся
І за селян всіх заступався.

--То про кого ж я прочитала? Правильно, про Т. Г. Шевченка. (На мультимедійній дошці з’являється портрет Т. Г. Шевченка).

--Український поет, письменник, Кобзар. І ми з вами українці. Тому ми сьогодні у вишитих сорочках, традиційному одязі українців.
--А по чому ви дізнались, що це вірш про Т. Г. Шевченка?
--Що любив Тарас Шевченко робити? (Малювати і писати вірші).
--Де і коли народився Т.Г. Шевченко? (9 березня 1814р. в с.Моринці Звенигородського р-ну).
--Як жив Тарас, коли залишився сиротою?
--Про що писав Т. Шевченко у своїх віршах? (Про тяжке життя селян-кріпаків, закликав їх боротися за своє визволення).
--В кого були кріпаками його батьки, а згодом і він сам наймитував? (У пана Енгельгардта).
--Коли йому виповнилося 15 років, куди забрав його пан? (Прислуговувати в покоях).
--Як він називався там? (Козачком).
--В якому оповіданні ми про це читали? («Козачок» Юрія Садовського ).
--З цього оповідання ми дізнались також, що пани могли з кріпаками що завгодно зробити. Що саме?
( Програти в карти, продати іншому панові, як річ якусь).
--Як ви думаєте, таке життя подобалось Тарасові? (Ні)
--А про це він комусь розповідав?
--А з чого ми дізнаємось, що йому це не подобалось? (З віршів)
--Але крім віршів, що він ще дуже любив робити ? (Малювати)
--Що він малював?
--А це допомогло йому вирватися з кріпацтва?
--А хто йому в цьому допоміг? І як? (Іван Сошенко)

2. Перевірка домашнього завдання:

а) відповіді на запитання вчителя:
-А як відбулася їхня перша зустріч? (
Відповіді дітей).
-В якому оповіданні це описується? (За О. Іваненко «Зустріч»)
Це вам було читати на домашнє завдання. Перекажіть (Діти переказують).
б) читання уривку оповідання «Зустріч» за О. Іваненко.

в) бесіда про сучасну Вільшану, про пам’ятник біля СЦКД.
--Чому скульптори зробили молодим Тараса і з пензлем і палітрою в руках?

3. Підсумок перевірки домашнього завдання.
Аналізую відповіді дітей. Оцінюю.

4. Налаштування дітей до вивчення нового матеріалу.

Гра «Вгадай слово».

В учнів – картки з літерами.
Завдання: у рядку закреслити однакові літери – і з тих, що залишились вийде слово. Прочитайте.

В И К М О Е Б И З Е А В Р М (Кобзар)

--Що це так називається? (Книга Т. Шевченка)

5. Вступна бесіда.

--Що в цій книзі зібрано? (Багато віршів)
--Чому так називається ця книга? Від чого пішла її назва? Від слова «кобза».
(На дошці з’являється картина “Кобзар з кобзою».
На магнітній дошці слово «кобза»)
--Кобза – струнний щипковий музичний інструмент.
--Коли Тарас був малим, він любив слухати пісні про народ, його життя. Ці пісні співали дідусі та грали на кобзі. Їх називали кобзарями. А Шевченко писав вірші про народ, і тому назвав свою книгу «Кобзар».

6.Фізкультхвилинка..
--І ми з вами нащадки Кобзаря і теж любимо свій народ український і свою Україну.
Працювали, всі стомились,
А щоб сили відновити,
Нам потрібно відпочити.
Ми крокуєм в цю хвилинку
На стежинку відпочинку.
З сонечком вітаємось.
З джерельця вмиваємось.
Слухаємо солов’я, всі щасливі: ти і я.
На сопілці граємо, край свій прославляємо.
Звучить музична фізхвилинка. Діти виходять на середину классу і стають в коло і, співаючи, виконують танцювальні рухи під цю пісню.

Ой вдягну в неділю рано вишиту сорочку,
Вийду з хати, закружляю в запальнім таночку.
Засміється, заспіває сонце над ланами,
Прийме землю калинов уз дивними піснями.
В кожнім серці синьоока мрія,
Що для тебе розквітає знов.
Україно, ми твоя надія,
Україно, ми твоя любов!

7. Оголошення теми уроку. Мотивація.
--В «Кобзареві» зібрані не тільки вірші про важке життя кріпаків. Т. Шевченко дуже любив свій край, свою Батьківщину, її природу. Тому багато віршів написано про красу української природи. І ми вже в наш час так само захоплюємся дивовижними куточками нашої України, її квітучими вишневими садками навесні, біленькими хатками, безмежними полями. Тому і час, коли жив Т. Шевченко і наш час ніби перекликаються. Тому що ми живемо вже так, як хотів Т. Г. Шевченко, вільними і незалежними. Навіть в ті часи, коли важко люди працювали на землі, не було коли відпочивати, вони милувалися природою рідного краю.
--Сьогодні ми з вами будемо читати один із віршів Т. Шевченка, який є в збірці «Кобзар». Це - «Садок вишневий коло хати». Ми вивчимо його напам'ять.
--Тільки людина, безмежно закохана у свою Батьківщину, може пронести з собою через десятиліття запах рідної землі, аромат калини, рясту, трелі солов’їв, мрію про “веселі села та людей веселих».

8. Читання вірша вчителем.
9. Опрацювання.

--Поясніть «Плугатарі з плугами йдуть».
--Який час дня описано в вірші?
--Яка пора року?
--По чому це зрозуміло?
--Які слова не зрозумілі?

10. Перегляд презентації вірша і прослуховування правильного читання.
Завдання: звернути увагу на інтонацію і виразність читання.

11. Самостійне читання вірша учнями.

12. Перегляд презентації вірша, покладеного на музику (з виліплених з пластиліну героїв).

--Ми всі, діти, любимо ліпити з пластиліну. Ось і зараз ви переглянете ще одну презентацію вірша. Але вона незвичайна. Уявіть, що вам дали завдання зліпити героїв цього вірша і оживити їх. Зверніть увагу також на те, як виконується вірш.
(Діти переглядають).
--То як виконується? Отже деякі вірші Т. Г. Шевченка покладені на музику і виконуються як пісня.

13. Читання вірша дітьми вголос по стовпчику.

14. Відповіді на запитання вчителя.

--Звідки повертаються люди? (З поля).
--Як ідуть дівчата? (Співаючи).
--Що ви помітили, переглядаючи ось ці презентації, в одязі людей? (Вони в вишитих сорочках).
--А ми сьогодні в чому? (Теж в вишитих сорочках).
--Чому? (Бо ми шануємо Т. Г. Шевченка, ми його нащадки і ми – українці).

15. Вивчення вірша напам’ять.

16. Домашнє завдання: вивчити вірш напам’ять.
На дошці виставка дитячих малюнків до вірша.
Завдання: намалювати свої малюнки до цього вірша.

17. Підсумок уроку.
а) --Над чим ми сьогодні працювали?
Гра «Доповни речення»:
• Тарас Шевченко – великий український… (поет).
• Збірка творів Т. Шевченка називається… («Кобзар»).
• Тарас Шевченко оспівував у творах… (рідну Україну, її чудову природу).
• Він закликав… (шанувати рідну мову).
б) Легенда.
Коли це все було – ніхто не знає,
Але легенда так розповідає:
Надумав Бог про всіх подбати,
Талантами людей обдарувати.
Французам дав красу та елегантність,
А німцям – дисципліну та педантність.
Любов до моря дарував англійцям.
Росії – владність, а голландцям – квіти.
Ну як таким дарункам не радіти!
Підвівся Бог зі свого трону,
Вдоволено поправив він корону.
І тут побачив дівчину в куточку,
Одягнену у вишиту сорочку.
--Чом плачеш ти? Як звуть тебе , дитино?
Вона відповіла: --Я – Україна!
А плачу, Боже, бо не бачу меж
Від пролитої крові і пожеж.
Чому, скажи мені, така зла доля?
В своїй землі немає правди й волі!
--Так он яка історія твоя!
Та тільки всі роздав таланти я –
Скоріше треба було підійти…
І тут дівчина вже хотіла йти,
Та Бог підняв правицю, зупинив.
І з дівчиною знов заговорив:
--Неоціненний скарб один я маю,
Уславить він тебе у світі, знаю.
Бери його та бережи. Це – пісня.
Взяла дарунок, до грудей притисла,
І понесла ту пісню по межі:
« Нам, Боже, Україну збережи!»
--Справді багата наша неька – Україна, немов та дівчина в святковому вбранні!.Така як хотів її бачити Т. Г. Шевченко. Та найцінніше її багатство – пісня.

ІІІ. Заключна частина.
На мультимедійній дошці – відеозапис пісні «Це моя Україна!» у виконанні Олесі Заєць.
Література

1. Зайцев П. Життя Тараса Шевченка. – 2-ге вид. – К. : Обереги, 2004. – 480с.
2. Строєнко Л. В. Т. Шевченко – великий український поет.// Початкове навчання та виховання. – 2014р. - № 6. – с.2-4.
3. Сидоренко С. В. Шевченкове слово.// Початкове навчання та виховання. – 2014р. - № 6. – с.9
4. Калинюк С. В. Людина починається з добра.// Початкове навчання та виховання. – 2014р. - № 13-14. – с.20.
5. Шевченко Т. Г. Кобзар. – К. : Дніпро, 1985. – 640 с.
6. Інтернет – ресурси:
Ольчик Соловйова Мультфільм «Садок вишневий коло хати» - екранізація вірша.

Категорія: Уроки | Додав: (09.03.2016) | Автор: Сизоненко Олена Леонідівна E
Переглядів: 1504 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!