Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Тарас Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди.
Тема. Тарас Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди.
Мета: Ознайомити учнів з біографічними даними поета. Продовжити ознайомлення з красою, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова, значенням творчості його для українського народу. Показати, як шанують його пам'ять, викликати бажання глибше пізнати творчість Т.Г.Шевченка. Розвивати пам'ять, мислення, читацькі інтереси. Виховувати в учнів любов і шану до народного поета.

ХІД УРОКУ 

I. Організація класу.
II. Основна частина.
1. Актуаліція знань учнів.

1. Мовна розминка
- Дати відповідь одним словом:
а) Особливі природні якості? (Талант).
б) Доберіть синонім до слова «талант» (Геніальність).
в) Утворіть від цих слів прикметники (Талановитий, геніальний).
2. Ознайомлення з темою і метою уроку. (слайд 1)
- Ці, та багато інших слів ми сьогодні скажемо про геніального сина українського народу Т.Г.Шевченка.
- Які ще прикметники характеризують образ Шевченка? (Видатний, великий, славетний, обдарований, безсмертний, легендарний ...).
- Сьогодні ми будемо говорити про життєвий та творчий шлях геніального сина українського народу Т.Г.Шевченка. Це він мав справді «од Бога і голос, і ті слова», які пішли «меж люди». І б'ються схвильовано серця українців при читанні його творів. Навіть в найтяжчі часи в родинах українців зберігались книги з його творами. А ті, кого лиха доля в пошуках кращого життя гнала на чужину, разом з Біблією, грудочкою рідної землі везли в ті далекі краї «Кобзар» Т.Шевченка. Він разом з ними промовляв:
«... я так люблю мою Україну убогу...»
Я бачу у вас на партах є ця дивна книга, а це говорить про те, що у кожній вашій сім'ї читають, люблять, шанують і поважають великого Кобзаря. І надіюсь, що на сьогоднішньому уроці ми це побачимо.
3. ЕПІГРАФ УРОКУ (слайд 2)
Шевченко - наша слава,
Наш пророк і наш співець
І за волю, за державу
Богом даний нам борець.
(Микола Щербань).
4. Творча робота (слайд3)
«Його ім'я увіковічнив народ у легендах, переказах, прислів'ях, приказках».
- Скласти прислів'я (записати на дошці)
Шевченко Тарас, наче ... | зорі.
Шевченкові твори сяють, мов ... | сонце для нас.
Шевченків «Кобзар», то для народу ... | не забудемо.
Ми Шевченка славить будем і ніколи ... | великий дар.
2. Розпочинаємо мандрівку по життєвому і творчому шляху Т.Г.Шевченка.
1. Повідомлення учнів
1 учень: (слайди 4-7)
- 9 березня 1814 р. в с.Моринцях Звенигородського повіту на Київщині (тепер Черкащина) в сім'ї кріпака народився хлопчик, якого назвали Тарасом.
Через два роки родина переїхала до села Кирилівка
Гірке випало на його долю дитинство. Син кріпака – власність пана.
2 учень: (слайди 8-9)
У 8 років батько віддав Тараса до школи до кирилівського дячка-вчителя Павла Рубана.
- Коли Тарасові було 9 років, померла його мати, а в 11 років від злиднів і важкої праці помер батько. Залишився хлопчик сиротою.
Тарас дуже хотів читати, писати, дуже любив малювати.
3 учень: (слайди 10-12)
- Як випадала вільна хвилина, хлопчик брав аркуш паперу, недогризок олівця і, сховавшись в бур'янах, малював усе, що бачив довкола, малював лише чорним олівцем, бо інших у нього не було.
(Демонструю картини Т.Шевченка).
Він дуже хотів учитися. У сільській школі навчився читати. Потім служив у пана і той віддав його вчитися на маляра, щоб мати свого художника.
4 учень: (слайди 13-14)
- На життєвій дорозі Тарас зустрів добрих і розумних людей, які побачили в ньому талановиту людину і викупили з неволі, допомогли з навчанням в Академій художеств.
Ставши вільною людиною в 24 роки, Тарас написав багато поетичних творів, які увійшли до збірки "Кобзар".
5 учень: (слайд 15)
- Пани і цар злякались його віршів, заслали поета в далеку пустелю - віддали у солдати із суворою за бороною малювати і писати. Але не скорився Тарас і потайки писав і малював.
6 учень:
- Через 10 довгих років повернувся він із заслання змучений, але не зломлений. З-під його пера з'явились слова:
І на оновленій землі,
Врага не буде - супостата,
А буде син і буде мати,
І будуть люди на землі..."
Фізкультхвилинка
Вчитель:
(слайд 16)
- Дуже хотілося поетові мати на Україні маленький будиночок. Але не судилося йому ні сімейного затишку, ні діток, яких він дуже любив. Це для них він написав і безкоштовно відправив на Україну 1000 "Букварів". Це було незадовго до смерті.
Тяжке життя прожив Шевченко - тяжке і коротке. Але він дістався до вершини мудрості.
Помер Шевченко в Петербурзі, пізніше його було перезахоронено у Каневі на Чернечій горі, яка тепер зветься Тарасовою.
(Ілюстрація із зображенням пам'ятника на Чернечій горі).
Вірш "Заповіт" - читає учень.
Вчитель:
- У свій час, сам того не знаючи, Шевченко своєю поезією сотворив подвиг. Його поетичне слово має чудодійну силу: воно любить і ненавидить, воно плаче і сміється, воно радіє і сумує.
- Ім'я геніального українського поета і художника Т.Г.Шевченка знають у всьому світі, воно вічне у пам'яті нашого народу. (слайд 17)
- Його ім'ям названо вулиці міст і сіл України, національний університет носить його ім'я, найвища державна премія імені Т.Г.Шевченка щорічно присвоюється за найкращі досягнення в літературі та мистецтві. Створено музей в Києві і на його батьківщині - в Кирилівці.
2. Творча робота
- Розшифруйте вислів: "Учіться, брати мої, думайте, читайте” (слайд 18)
- Читання прислів'я: Шевченків "Кобзар” – то для народу – великий дар. (слайд 19)
- Гра "Загубилось слово”: (слайд 20)
Тече … із-за гаю
Та … горою
… качаточка
Поміж …
А … випливає
З качуром за …
Ловить … розмовляє
З … своїми.
- Текст – перевертень: Ми вчимося у Шевченка шанувати і любити рідну землю, природу. (слайд 21)
- Вікторина: «Чи знаєш ти поезію Шевченка?» (слайд 22)
- Виразне читання віршів учнями.
- Тести (слайд 23)
1. Тарас Шевченко народився у селі ...
а) Кирилівка; б) Моринці; в) Хлипнівка.
2. Вільною людиною Тарас почувався ...
а) 10 років; б) 13 років; в) 24 роки.
3. Тарас увесь час мріяв ...
а) вчитися малювати; б) чумакувати; в) бути "козачком".
4. Чумак — це ...
а) візник, торговець, який перевозив волами хліб, сіль, рибу та
інші товари для продажу;
б) той, хто доглядає або пасе овець;
в) переможець у спортивних змаганнях.
5. Словосполучення "неначе писанка", "широколистії тополі",
"неначе диво", "сині гори" відносяться до вірша ...
а) "Село! І серце одпочине ...";
б) "І досі сниться: під горою ...";
в) "Тече вода із-за гаю ...".
ІІІ Підсумок уроку
- Поміркуйте, сплетіть "павутинку” (слайд 24)
Вчитель:
- Найкраще поетичне слово - це те слово, яке стало піснею. Скільки таких пісень прозвучало зі сцен великих театрів в різних куточках України. Народ завжди із задоволенням складає свої мелодії на слова Шевченка.
Звучить музика "Реве та стогне Дніпр широкий". (слайд 25)
«Думи» (слайд 26)
Учні усі молодці. Гарно працювали. Дякую.

Підготувала вчитель початкових класів: Слободян Ярослава Степанівна
Категорія: Уроки | Додав: (07.09.2013) | Автор: Слободян Ярослава Степанівна E
Переглядів: 1455 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!