Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Назустріч зимовій казці (складання розповідей на основі спостережень за красою зимової природи)

Мета уроку: розвивати усне і писемне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; розвивати увагу, спостережливість, фантазію, творче мислення, здатність відчувати красу зимової природи, висловлювати захоплення нею, вдосконалювати орфографічні навички, вміння працювати самостійно, виховувати любов до рідного слова, до природи.

Обладнання: ілюстрації і дитячі малюнки на тему «Зима», сніжинки з завданнями, грамзапис «Пори року. Грудень» П. І. Чайковського, костюм для дівчинки – Зими.

                                                                                              Хід уроку
I. Організація класу

II. Мотивація навчальної діяльності.
Почати сьогоднішній урок мені хочеться з вірша М. Рильського:
«Як не любити зими сніжно-синьої
На Україні моїй,
Саду старого в пухнастому інеї,
Сивих, веселих завій».
Хто з вас любить зиму? За що ви любите цю пору року?
Сьогодні до нас завітала дивна гостя. А прийде вона тоді, коли ви відгадаєте загадку.
Кружляє ніжно-білий пух,
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички.
Ведмідь в барлозі вже дріма…
Яка пора, скажіть… (Зима)
- Добрий день, любі діти. Сьогодні я завітала до вас в гості з далекої чарівної країни. Ви здогадались з якої? (Ні). То може вам допоможе назвати мою країну моє вбрання, або ця чарівна паличка. Моя країна зветься Лапландія, а я Королева цієї країни. Моя країна чудова, в ній панує мир, добро, злагода, відбуваються дива.
- А ви хочете потрапити в мою країну? (Так). Для цього я зараз перетворю вас на маленьких принців і принцес (роздає дітям сніжинки). А які поетичні рядки ви знаєте пов’язані з зимовою порою?
Ялинка
Раз я взувся в чобітки,
Одягнувся в кожушинку,
Сам запрягся в саночки
І поїхав по ялинку.
Ледве я зрубати встиг,
Ледве став ялинку брати,
А на мене зайчик плиг!
Став ялинку відбирати,
Я сюди, а він туди.
- Не віддам,- кричить,- нізащо!
Ти ялинку посади,
А тоді рубай ледащо!
Не пущу і не проси!
І цяцьками можна гратись,
Порубаєте ліси –
Ніде буде і сховатись…
Скільки гарного навкруги взимку – блискучі бурульки, ажурні сніжинки, таємничі кучугури! Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить нашу уяву. Почуття переповнюють наше серце. Але як непросто їх висловити – бракує слів! Отже, давайте вирушимо назустріч зимовій красі, визначимо якого кольору зима. Ви будете слухати музику і вірші про цю чарівну пору року. Будете розглядати ілюстрації та малюнки. Пограєте з чарівною Королевою. А потім спробуєте написати про зиму: хто - вірш, хто – оповідання, а хто – казку.
Ви здогадалися, що подорож у зимову казку буде уявною. І для цього ви повинні взяти з собою фантазію, кмітливість, винахідливість. Будьте уважними, активними, дружними. Наприкінці уроку ми зробимо підсумок і насолоджуватимемося вашими творами.

III. Актуалізація знань учнів.
1. Загадка
Чудо-сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця –
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає –
Сріблом все вкриває.
Про яку царицю йдеться у казці? (Про зиму).
Які слова вам допомогли її відгадати? (Білі, білокоса, білолиця).
Як ми називаємо такі слова? (Спільнокореневі).
Складання асоціативного куща.
Давайте доберемо такі слова, які допомагають уявити нам, що таке зима.

санчата      сніг       мороз       іній

                         ЗИМА

Новий рік снігова баба заметіль холод

Дидактична гра «ЗА І ПРОТИ» з якої дізнаємося, що хорошого і що поганого приносить нам зима.

I група «За»                                                                                        II група «Проти»
Ті, кому подобається зима                                                    Ті, кому не подобається зима
1. Зима вкриває землю пухнастою ковдрою.                     1. Приносить сильні морози.
2. Деревам дарує білі шапки і шубки.                                2. Заносить дороги і утруднює рух транспорту.
3. Добре розважатися і кататися на льоду.                         3. Від ваги снігу ламаються гілки дерев, рвуться дроти лінії електромереж.
4. Озимина спить під снігом. Він заховав її від морозів. 4. Пташки голодують, немає поживи.

2. Бесіда.
Як ви думаєте, який колір вважають головним кольором зими? (Білий). Чому?
Білі черевички у зими,
Вкрив дерева білими крильцями
Морозець колючий, мов шипшина.
Білі черевички у зими,
Біла-біла в неї кожушина,
Білі сани, білогриві коні,
Білі рукавички пухові,
Білі щоки, а вуста червоні,
Мов розквітлі маки кольорові.

Отже, головний колір зими – білий. Давайте до цього слова доберемо синоніми (кришталевий, сріблястий).
Як ви думаєте, чому сніг сріблястий? (Тому, що на сонці він виграє як срібло).
Послухайте, як про це написав поет:
Ліг на землю вранці
Ковдрою пухнастою.
Виграє на сонці
Ниткою сріблястою.
3. Проблемна ситуація.
Я бачу, що ви всі згодні з тим, що зима білого кольору. Чи можна назвати її безбарвною? Якщо ні – доведіть!
Які кольори крім білого можна зустріти у зимовій природі? Де? Знайдіть ці кольори. (Діти обмінюються думками. Будуть висловлюватись на основі власних спостережень, звертатись до своїх малюнків, ілюстрацій. Вихід із проблемної ситуації – розгляд зимового пейзажу на якому можна знайти поєднання барв).

IV. Розвиток умінь і навичок у зв’язку з матеріалом, який вивчається.
1. Розгляд зимового пейзажу і його аналіз.
Подивіться на цей зимовий пейзаж Які кольори використані, щоб намалювати зиму? Яке поєднання барв подобається вам? Чому? (Блакитним – він намалював небо, зеленим – ялинку, червоним – кетяги ягід горобини, рожевим – сніг, коли вранці світить сонце…) – Якого ще кольору може бути сніг? (У затінку – блакитного, у відлигу – сірого і навіть чорного, вранці – рожевого, ввечері – синього, фіолетового, під сонячним промінням – золотистого).

А тепер давайте послухаємо, як про колір пишуть поети:

Сніг вранці                                                                               Сніг ввечері

Срібні дерева, срібне гілля,                                        Як тільки сутінь наступає,
Сріблом пухнастим вкрита земля,                             Ліхтарики мигають
Срібні у синьому небі хмаринки,                               Він фіолетовим стає
В срібних заметах срібні сніжинки.                           І таємничо сяє.
Срібний-пресрібний ліс приберіг
Білочці срібний-срібний горіх,                                 

 Сніг у відлигу
Він ще недавно голубів –
Застиг у сонній мрії. 

Ось небокрай почервонів – 

І він вже рожевіє.                                             

Спочатку він міцний і білий,
Та коли сонце припікає
Він враз слабкішає, жовтіє,
Чорніє, тане і тікає.

Посперечалися снігові подорожники – маленькі північні пташки, схожі на горобців. Не можуть вирішити, який буває сніг.
- Який буває сніг?
- Золотий!- відповів ранок, завітавши до морозної тундри.
- Блакитний,- сказало денне чисте небо.
- Легкий, легкий, легкий – прошумів вітер, і закружляв, ніби пух кульбабки, густі сніжинки.
- Важкий, дуже важкий – зітхнули гілки кедрового стелюха, притиснуті до землі вагою снігових наметів.
- Червоний-червоний – посміхнувся місяць, піднімаючись із-за гір до зірок. Через тайгу і тундру, до самого океану пролетіли снігові подорожники – і все питали, питали. Так і не дізналися, який же він, сніг.
А дійсно, який буває сніг? Він може бути жартівливим, якщо гратися у сніжки. Може бути страшним і сердитим, якщо потрапити в горах під лавину.

Сніг може замріятися і перетворитися на художника чи скульптора. А захоче – стане перукарем або навіть модельєром. Але найприємніше те, що сніг може бути новорічним. Найкращий, найдобріший, найвеселіший сніг – годі собі й уявляти!
То як ви гадаєте, чи можна зиму вважати безбарвною порою року? (Ні, зима різнобарвна).
2. Фізхвилинка
Діти йшли, йшли і сніжинку знайшли
Присіли, подивились, підняли.
Налетів сильний вітер,
Розлетілися сніжинки.
Вітер стих. Сніжинки повернулися у наші долоні.
Сніжинки-пушинки стомились,
Кружляти припинили, тихенько сіли.
3. Гра «Хто швидше»
Скільки прекрасних слів можна дібрати, щоб описати зиму! Вони роблять нашу мову красивішою, виразнішою. Я пропоную вам пограти. Зима називає слово, а той кого викликає – називає слово-синонім, влучний прикметник, або добирає порівняння.
Зима (яка?) холодна, сувора, вітряна, сніжна, морозна, чарівна, неповторна, білокоса, люта, кришталева, зачарована, казкова.
Повітря (яке?) прозоре, прохолодне, чисте, свіже, морозне.
Сніжинки (які?) блискучі, діамантові, кришталеві, легкі, тендітні.
Сніжинки (з чим їх можна порівняти?) з квіточками, зірочками, ватяними кульками, метеликами, баляринками.
Сніжинки (що роблять?) летять, кружляють, танцюють, спускаються, пурхають.
Сніг (який?) казково-білий, пухнастий, золотий, срібний, іскристий, сліпучий.
Сніг (з чим його можна порівняти?) з чарівними сріблястими сукнями, білосніжним мереживом, пухнастими перинами, ватяними ковдрами, цукровими горами, теплими шапками, білим пухом.
Бурулька (яка?) холодна, біла, товста, довга, прозора.
Мороз (який?) суворий, пекучий, лютий.

- Заміни одним словом:
Сніг кружляє в повітрі, на землі – завірюха
Замерзла вода – лід
Падає великий сніг – снігопад
Сніг одягнув дерева в чарівне вбрання – іній

- Розшифруй зимові слова:
НІКАСИНЖ – сніжинка КАРУЛЬБУ - бурулька
ЗОРМО – мороз ХАВІРЮЗА - завірюха
ОТУРВИХНА – хуртовина ЛЬТИЗАМЕ – заметіль

ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ ПРО ЗИМУ:
Зима з снігами – літо з хлібами.
Яскраві зірки взимку – на мороз.
Сова кричить – холод настає.
ЗАГАДКИ:
1. Без рук, а на шибках малює. (Мороз).
2. Надворі горою, а в хаті водою. (Сніг)
3. Прозорий, мов скло, а не вставиш у вікно. (Лід)
- Дібрати пропущені слова.
Ой, яка краса!
Сад увесь….. в іній
Проти сонця він, як….
Гілля до землі….
Ох, яка ж ….! (убрався, синій, звиса, краса)

Слухання музики.
А зараз ми відпочинемо. Сядьте зручно, закрийте очі та уявіть собі таку картину. (Зимовий вечір. За вікном заметіль. А в кімнаті тепло і затишно. Ви підійшли до вікна і дивитесь на вулицю. Завивання вітру, танок сніжинок поступово вас захоплюють. І вже уявляєте собі, що ви – легкі, немов сніжинки, що вітер підхоплює вас, вам приємно кружляти у вальсі сніжинок. Ви відчуваєте свою невагомість, ваше тіло відпочиває…Ось ви з поривами ми вітру піднімаєтесь вище і вище, кружляєте швидше і швидше.
- Що ви можете сказати, слухаючи музику?
- Які картини виникли у вашій уяві? (Завітала до нас зима-чарівниця. Засипала все довкола білим, сріблястим снігом. Спить земля під теплою ковдрою. Дерева голі, ледь видніють з-під товстих шапок. Зеленіє лиш одна ялинка. Зима їй не страшна. Холодно всюди. Мороз заморозив ріски, ставки, ще й по шибках розмальовує свої узори. А налетить вітер – здіймається хуртовина. Кружляють в повітрі сніжинки, пурхають, витанцьовують. А вигляне сонечко – заіскриться сніг навкруги).
5. Складання розповідей, казок, віршів, оповідань на основі власних спостережень на тему: «Назустріч зимовій казці».
- Діти, ви побачили, як художник малює зиму, як поети описують цю чудову пору року; прослухали, як композитор виражає свої почуття у чарівній музиці, і самі, мабуть, захотіли написати вірш, оповідання чи казку про неповторну зимову красу.

ТВОРЧІ РОБОТИ УЧНІВ

Казка «Чарівне царство»
Прийшла зима - білосніжка. У своїй чарівній корзинці принесла сніжинки, кинула їх людям. Кружляли сніжинки на вітру і тихо спускалися на землю. Спіймала сніжинку і я. Піднесла її ближче і, дивлячись на срібло, білі крильця почула від неї, що є чудовий край, де панує мир, добро і злагода. Цей край, наче сніжне царство в якому живуть наші казкові герої: Дід Мороз, Снігуронька, Сніжна Королева. Дід Мороз шле тріскучий мороз, а Снігуронька відкриває скриньку. І з неба летить безліч ніжних сніжинок. Вони літають всюди і розповідають дітям про зиму. Під Новий рік сніжинка пообіцяла прилетіти до мене зі своїми подругами. Я буду її чекати!
                                               Дудіна Софія

Казка «Сон в зимову ніч»
Ішла якось я містом і побачила, що на землю спускаються білі метелики. Перший, другий, третій… Прийшла зима-біловолоса, подумала я і почула, що хтось до мене доторкнувся. То був Мороз Іванович. Придивилася, а вдалині відчинені ворота в казку. Я дійшла до тих воріт і побачила, що на троні сидить Дід Мороз. Потім вийшла Снігуронька. Вона подарувала мені скриньку з прикрасами. В мене дух захопило, коли я побачила, що в ній. Там були намисто, камінці, обручка, сережки. І все це мені! Задзвенів годинник, і я зрозуміла, що це був лише сон. Сон в зимову ніч…
                                                                                                          Калюжна Єлизавета

Оповідання «Зима - білосніжка»
Біла красуня-зима подарувала землі чарівну ковдру. Дерева вдягнули сріблясте вбрання. Великі кучугури снігу виблискують на сонці. Сніжинки кружляють у повітрі, немов метелики. А кущі одягли білі шапки. Як гарно взимку!
                                                                                                              Денисенко Максим

V. Підсумок уроку.
Ось і закінчився наш урок. Щиро дякую вам за хвилини радості! Яке це щастя вміти бачити навколо себе щось незвичне, нове, чарівне і поділитися цим з іншими людьми. Ви спостережливі, уважні діти. У вас добрі серця. Бажаю вам успіхів у навчанні.

Повна версія

Категорія: Уроки | Додав: wiktoriyagust (06.11.2017) | Автор: Густ Вікторія Анатоліївна E
Переглядів: 1209 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!