Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Вживання іменників з прийменниками в різних відмінках

Тема. Вживання іменників з прийменниками в різних відмінках.
Мета. Розширювати знання учнів про закінчення іменників у множині; розвивати вміння правильно вживати прийменники з іменниками в різних відмінках;удосконалювати вміння будувати текст – міркування та навички грамотного письма; виховувати любов до рідної мови, природи рідного краю.
Обладнання. «Ромашка» - на пелюстках завдання з мови; прислів`я.

 

Хід уроку

 І. Організація класу
Будемо на уроці дружно працювати,
Всі закінчення в словах дружно визначати
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Мозкова атака.

- Що таке іменник?
-Як змінюються іменники?
-Що є початковою формою іменників?
- Які чергування приголосних і голосних відбувається при відмінюванні іменників в однині?
- Іменники якого роду і в яких відмінках мають різні закінчення? Наведіть приклади.
- У яких відмінкових формах іменників відбувається подовження кінцевих приголосних звуків основи?
- Які закінчення мають іменники в називному відмінку множини?
Визначте основу і закінчення у слові «Гаї»
- Як ви важаєте , яка тема уроку сьогоднішнього?
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку
Табл.1
Вживання прийменників з іменниками у різних відмінках.

Відмінок         Питання                      Прийменник
Н.в.               Хто ? Що ?                             -
Р.в.                Кого? Чого?                Без, від, з, біля
Д.в.              Кому ? Чому?                          -
З.в.               Кого ? Що ?                  Про, на, за, по
О.в.              Ким ? Чим ?                 Перед, під, за, над
М.в.             Кому? Чому ?               На, в, по, при

Колективна робота учнів у групах.
Учні отримують пам’ятки колективної роботи.

Пам’ятка продуктивної праці.
1.Уважно прочитай завдання.
2.Працюй, не заважаючи іншим.
3.Вислуховуй думку кожного члена групи.
4. Вкладайся у відведений час.
5. Презентувати дослідження можуть всі члени групи.

Текст
Журавель
Восени діти знайшли в кущах журавля. Його товариші давно відлетіли у вирій, а він залишився. У птаха було поранене крило. Діти принесли журавлика додому. Вправили йому крильце і стали доглядати. Журавель одужав.
Прийшла весна. Птах ходив городом, постійно поглядаючи вгору. Одного дня він побачив журавлиний ключ. Журавель замахав крилами та полетів наздоганяти його.
Після виконання дослідження діти роблять висновок, що найчастіше в тексті вживається Називний відмінок. Він виконує називну функцію.
Вчитель: - Вчені підрахували, які відмінки найчастіше вживаються в текстах. На називний відмінок припадає 33 відсотки, на родовий – 24, на знахідний – 20 відсотків, на решту відмінків – ( давальний, орудний, місцевий – 23 відсотки ). А в усному мовленні на називний відмінок припадає 50 відсотків, на знахідний – 20, на родовий – 15. Який же висновок можна зробити? Найуживанішими є називний, родовий та знахідний відмінки.
VІ. Практичне застосування набутих знань.
Спробуйте прочитати текст, опускаючи прийменники та ставлячи іменники в називний відмінок. Що з цього вийшло? Чи зрозумілий зміст?

Деформований текст
Журавель

Восени діти знайшли .. кущі журавель. Його товариші давно відлетіли .. вирій, а він залишився. .. птах було поранене крило. Діти принесли журавель додому. Вправили йому крильце і стали доглядати. Журавель одужав.
Прийшла весна. Птах ходив город, постійно поглядаючи небо. Одного день він побачив журавлиний ключ. Журавель замахав крила та полетів наздоганяти його.

Користуючись таблицею 2, визначте відмінки іменників за їх значенням.

Табл. 2
Значення та синтаксична роль відмінків
Називний називає предмети. Він є початковою формою кожного іменника, його “ прямою формою” ( тому його називають “прямим відмінком”, а всі інші - “непрямі” ). Цей “ гордий” відмінок , який завжди зі словом справляється сам, і не потребує допомоги прийменників.
Родовий означає “ одержаний з народження”. Таку назву цей відмінок одержав тому, що вжитий з іменником без прийменника він означає особу, яка є творцем, господарем, власником ( син Івана, плаття сестри, дім батька). Родовий відмінок є чемпіоном за кількістю вживаних з ним прийменників. Він може поєднуватись аж із 150 прийменниками ( а в мові всього біля 200 прийменників).
Давальний назва походить від слова “ давати”. Найтиповіше його значення – назва адресата, тобто особи, якій щось дають.
Знахідний від слова “знаходити ” когось або щось. Із знахідним відмінком вживається 28 прийменників.
Орудний споріднений із словом “ орудувати”, найчастіше називає знаряддя дії (малювати олівцем, різати ножем). Орудний відмінок поєднується з 23 прийменниками.
Місцевий вказує на місце і вживається з п’ятьма прийменниками : в, на, о, по, при.

Кличний від слова “ кликати”, виражає звертання до когось, і як і називний, вживається без прийменників.

Хвилинка каліграфії
Щоб рівно і гарно слова написати,
Нам з’єднання букв слід усім пригадати,
Одна лиш хвилинка для цього дається,
щоб кожна дитинка зуміла навчиться.
ба    бо    бі    бу    би    бм    бр    яб
Барабан, риба, робота, яблуко
Дібрати споріднені до слова яблуко.
В якому слові звуків більше, ніж букв? Чому7
Складіть речення з одним із слів.
ІІІ.Повторення вивченого матеріалу
1.Словниковий диктант

Напишемо словниковий диктант.

 Запишіть назву нашої держави?
 Яке місто є столицею?
 Яка найбільша річка України7
 Хто автор збірки «Кобзар»?
 Як називається місто, в якому ми живемо?
Україна, Київ, Дніпро, Тарас Шевченко, Запоріжжя.
2.Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
2. Самостійна робота.
- З частин складіть прислів'я. Спишіть. Іменники у родовому відмінку множини підкресліть, усно поставте в початковій формі.

І варіант
Прислів’я –
Учіння –
Тисяча неправд
варті однієї правди,
слово батьків.
джерело знань.
II варіант
На вогонь і воду
Кіт мишей
Молодець проти овець,
а проти молодця й сам вівця,
надій не покладай.
в рукавицях не ловить

3.Робота за підручником.
Книги – морська глибина,
Хто в них пірне аж до дна,
Той хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.
(Робота за підручником)
Вправа 182 (усно)
Вправа 184 (вибіркове письмо)
Вправа 186
Правило (с. 930)
Вправа 187 (коментоване письмо)
4.Творче завдання.
Спишіть, вставляючи потрібні прийменники, визначити відмінок іменників.
1варіант.
…узліссі горобина росла – виростала,
Ягідки її червоні…сонцем палали.
Як дівчинка гарненька стоїть…намисті,
Вітерець легесенький розмовляє…листям.
2 варіант.
Змайстрував мфй братик Гриць
Гарну хаточку …птиць.
Он…дереві вона,
…садку…вікна.

Після кожного завдання я на дошку додавала пелюсток з ромашки.

Оцінювання
Не виникло труднощів – на галявину приклеїти
Були помилки- поставити(приклеїти) у вазу
Багато помилок –подарувати другу.
Додаткове завдання:
Кросворд «Загадково-лісовий»

1.
Хвіст трубою,
спринті ніжки,
Плиг із гілки на сучок.
Носить все вона горішки
В золотий свій «сундучок».
(Білка).
2.

Ми - лісові мешканці –
вправні будівельники,
всією громадою
будуємо житло із соснових голок.
(Мурашки)

3Влітку ходить, бродить лісом.
Все трощить важка нога
Взимку він, накрившись хмизом,
У барлозі спать ляга.
(Ведмідь).
4. Назва грибів, за якими вирушили до лісу хлопчики із вправи 181. (Опеньки)
5. Я дерево - красень, а звуть мене ... (ясен).
6. Вовку-брату я сестриця, а зовуть мене ... (лисиця).
7. Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами.
Зачаївся ось, примовк.
Грізний звір цей, звісно ... (вовк).

Прочитайте слово у виділеному стовпці.

ІV. Підсумок уроку
- Що сподобалось?
- Що дізналися нового?
- Де виникли труднощі?
V.Домашнє завдання
1 варіант: Виконати вправу : с.89 Вправа181
2 варіант: Написати про подорож «Ромашки» на лузі.

Категорія: Уроки | Додав: svetlana6345 (01.01.2015) | Автор: Светлана E
Переглядів: 4059 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!