Каталог статей
Головна » Статті » Вчитель вчителю » Класні виховні заходи | [ Додати статтю ] |
ТОЛЕРАНТНІСТЬ - ЦІННІСНА Й ПОВЕДІНКОВА СКЛАДОВА ОСОБИСТОСТІ
ТОЛЕРАНТНІСТЬ - ЦІННІСНА Й ПОВЕДІНКОВА СКЛАДОВА ОСОБИСТОСТІ (Тренінг) Мета: вчити учнів виявляти толерантність до думок, поглядів, поведінки інших людей; визначати значення толерантності в житті людей та в суспільстві; розвивати вміння висловлювати власну думку; засвоювати навички толерантної поведінки; виховувати терпиме ставлення до інших. Очікувані результати: • учні зможуть тлумачити значення ключових термінів: ввічливість, доброта, повага, людяність, толерантність; • учні зможуть розповідати, чому терпимість є умовою збереження миру; • учні зможуть досягати компромісу в конфліктних ситуаціях. Форма проведення: бесіда-тренінг. Час - 45 хв. Вікові категорії - 16-17 років 1. Гра „Витинанка” Умова: всі вказівки виконуються відразу, без додаткових пояснень. Учням пропонується дотримуватись однакових інструкцій, працюючи з однаковими аркушами паперу. Розділити аркуш на 4 частини, зрізати правий верхній кут, скласти фігуру навпіл, закруглити ножицями гострий кут, скласти фігуру навпіл, відрізати прямий кут, розгорнути аркуш, розглянути отриману фігуру. З чим вона асоціюється? Чому отримані витинанки відрізняються, усі ж виконували однакові дії? Вчитель. Витинанки, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Кожне вимовлене слово по-різному сприймається і пробуджує в нас різноманітні емоції й реакції. Від того, що витинанки неоднакові, загальна картина лише виграє - вона стає різноманітнішою й видовищнішою. Так само різняться люди - зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо). Доброта, ввічливість, людяність, як і інші якості, більше чи менше притаманні кожній людині. Відмінності, що існують між людьми, є предметом особистісного збагачення кожного з нас. Якість суспільства залежить від того, як уживаються одне з одним люди, які його складають, від того, наскільки вони сприймають одне одного, навчаються одне в одного і підтримують одне одного заради спільної мети - безперервного покращення матеріального й морального комфорту кожного. 2. Міні-лекція „Толерантність, що це?” Вчитель. Поняття толерантність є синонімом слова терпимість, саме так воно звучить латинською. Толерантність людей є найважливішої умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то перевагу. У різних людей – різні погляди на життя, працю, кохання тощо. Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприймала ваші погляди? В умовах соціальної розмаїтості дуже важливо встановити культуру миру, що неможливо без дієвого виховання, заснованого на принципах толерантності. Відсутність самоконтролю, розуміння іншого, презирство, підозрілість, недовіра, егоїзм, емоційна неврівноваженість породжують конфлікти й напруженість, позбавляють простір міжособистісних відносин почуття захищеності й безпеки. Толерантність включає не тільки повагу до інших і визнання рівності прав, але й відмову від примусового й гнітючого домінування. Вчитель. Поясніть вислови видатних людей про толерантність (робота в групах) • Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає. (Марк Аврелій) • Нам потрібні реформи, а не революції. Нам потрібне толерантне суспільство. (А.Сахаров) • Закликаю до відмови від політичної нетерпимості. Бо вона схожа на кулю зі зміщеним центром, яка розриває суспільний організм, травмує суспільну свідомість (Леонід Кучма) Вчитель. Отже, толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей. 3.Робота в парах. Учням роздаються аркуші з переліком таких ознак толерантності: Терпимість Співчутливість Розуміння іншого Щиросердність Учні визначають, якою мірою кожен з показників притаманний їхньому колективу, оцінюючи індикатори за такою шкалою: 1 бал (ні, ніколи), 2 бали (рідко), 3 бали (часто), 4 бали (так, постійно). Вчитель підраховує суму балів і визначає «температуру» толерантності, пропонує учням розробити шляхи подолання інтолерантності, щоб колектив став толерантним і комфортабельним для всіх середовищем. Вчитель. Формуванню толерантності сприяють: • знання; • відкритість; • спілкування; • свобода думки, совісті та переконань. Вчитель. У колективі толерантність складається із здатності кожного бути толерантним. Визначимо в чому ми схожі. 4 .Вправа „Чим ми схожі?” Учасники сідають по колу. Вчитель обирає серед учнів одного за якоюсь реальною чи уявною схожою зі своєю рисою та запрошує його в центр кола. Обраний звертається до будь-кого з учасників у такий же спосіб. Але за іншим чинником. Так продовжується доти, доки усі учасники не опиняться у колі. 5 .Вправа „Компліменти” Вчитель пропонує учасникам говорити один одному компліменти, кидаючи при цьому м’яча: один кидає м’яча іншому та каже йому комплімент, інший, упіймавши м’яча, кидає його тому, кому він хоче сказати комплімент, і так далі. 6 .Вправа „Я так думаю” Вчитель. Як ви думаєте: почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами притаманні толерантній людині? (Заслуховуються думки учнів) Вчитель. Толерантна людина знає і оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним і доброзичливим ставленням до інших. 7 .Вправа „Продовж речення” Вчитель. Отже, толерантність — це… Зразки відповідей: мистецтво жити у світі несхожих людей та ідей; поступливість; активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства; боротьба за збереження миру 8. Бесіда з учнями
Вчитель. Я вас запрошую до спілкування та взаємодії. Пропоную вам ознайомитися з правилами та секретами ефективного спілкування: говори так, щоб тебе почули; слухай так, щоб зрозуміти про що йдеться; створюй умови для того, щоб ситуація навколо процесу спілкування сприяла комунікації; висловлюй свої почуття, не принижуючи іншу людину. Запитання: Що було б, якби всі люди думали однаково? Наскільки важливим та актуальним є виховання почуття толерантності в нашому суспільстві? Чи можуть відмінності між людьми стати причиною насильства та жорстокості? З наведених проблем визначте ту, що, на вашу думку, є найголовнішою і спричиняє породження зла та насильства: соціальні відмінності, вік, різні погляди, релігія, зовнішність, національність, расова належність, батьки та діти. Що потрібно зробити, щоб досягти миру в суспільстві? Які риси повинна мати особистість, що прагне бути толерантною? ІІІ. Заключна частина Вчитель. Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру. Для цього необхідно: • бути готовими до того, що всі люди різні – не кращі й гірші, а просто різні; • навчитися сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається; • цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими; • зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин залишатися собою. Вчитель. У нас є квітка "толерантності”, але вона без пелюсток. Зберіть пелюстки толерантності – риси та синоніми толерантності (мудрість, чуйність, доброзичливість, відповідальність, терпимість, взаємоповага, об’єктивність, небайдужість...). (Учні роблять надписи й прикріплюють пелюстки.) Вчитель. Дякую за співробітництво. Зичу вам взаєморозуміння і взаємоповаги, миру і злагоди. Шпілька О.М., голова комісії класних керівників Ужгородського ВКУ КНТЕУ | |
Переглядів: 2324 | Рейтинг: 3.0/2 |
Всього коментарів: 0 | |