Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми та багатозначні прикметники. Пряме і переносне значення прикметників. - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми та багатозначні прикметники. Пряме і переносне значення прикметників.

Тема: Прикметники-синоніми, прикметники-антоніми та багатозначні прикметники. Пряме і переносне значення прикметників.
Мета: Ознайомити учнів із синонімічним та антонімічним значенням прикметників; вчити вживати прикметники в прямому та переносному значенн, розкривати їх багатозначність; розвивати вміння використовувати прикметники – синоніми та прикметники - антоніми в усному й писемному мовленні; поповнювати словниковий запас учнів; розвивати творче мислення; виховувати любов до праці, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: м’яч, мікрофон, картки із завданнями для індивідуальної роботи, малюнки антонімів, малюнки тварин, годівниця, дерево, маски птахів, комп’ютерна презентація Microsoft PowerPoint, музичний супровід.

                                                                       Хід уроку

І. Організаційна частина.
Вчитель
. Доброго дня! Сьогодні до нас на урок завітали гості. Коли в домі бажані гості, це радість для господарів. Тож давайте їх привітаємо.
Учні. Добрий день! У добрий час!
Радо ми вітаєм вас!
Здоров’я, щастя, радості вам бажаємо,
Урок рідної мови розпочинаємо!
Прийом «Незвичайний початок».
Вчитель.
Очевидно, всі ми трохи хвилюємось, а щоб хвилювання зникло, заплющіть очі, налаштуйтеся на роботу. Ви все вмієте, все знаєте. Покладіть долоні до серця. Б’ється серденько. Таке маленьке, а так багато працює. Які почуття живуть у вашому серці? (Добро, любов).
(Діти утворюють коло)

Давайте утворимо коло, потиснемо один одному руки і потиском долонь передамо тепло сердець. Я дарую вам посмішку і очікую таких же у відповідь. (Діти продовжують .... я дарую любов, радість, тепло, добро)

Світ прекрасний навколо тебе,
Ясне сонце і синє небо.
Даруйте тепло і посмішки людям,
Тоді світ і вам щасливий буде!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Роботи у нас багато, тому, щоб всю її подолати, потрібно бути:
- уважними
- розумними
- організованими
- кмітливими
- Прочитайте, яке слово утворюється з перших букв?
- Якщо ви будете саме такими, урок пройде швидко і цікаво.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бліц-опитування. Вправа з м'ячем.
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
М'ячик, діти, не простий.
М'ячик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання ваші перевіряє.
(Вчитель кидає м'ячик комусь із дітей і зразу задає запитання, учень відповідає і повертає м'яч.)
- Яку частину мови ми вивчаємо? (Прикметник)
- Що означає? (Ознаку предмета)
- На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?)
- Яким членом речення виступає? (Другорядним членом речення)
- Яку роль у мовленні виконують прикметники? (Уточнюють, прикрашають мовлення)
- Наведіть приклади прикметників, які відповідають на питання яка? які? (Красива, весела, смачна; яскраві, сумні, зелені)
- Узагальніть вище сказане і складіть правило про прикметник. (Прикметник - це частина мови, яка називає ознаки предметів і відповідає на запитання який? яка? яке? які?)

ІV. Перевірка домашнього завдання.
Вправа 193.
- Розкрийте свої зошити і перевіримо вправу 193, яку ви виконали вдома. Отже, прочитайте опис синички, який ви знайшли в тексті вправи.
(Вона мала пір'ячко синього кольору із зеленкуватим відтінком, маленьку голівку з білими щічками і блискучі, як намистинки, очі.)
- За допомогою яких прикметників зображено пташку. Назвіть їх.

V. Оголошення теми і мети уроку.
Гра «Які прикметники заблукали».

Вчитель . На дошці на картках прикметники та звернення до тварин діточок їх мам. Про що говорять звірі?
Ворон каже вороняткові: «Мій крилатий!»
Слон говорить слоненяткові: «Мій ласкавий!»
Заєць каже зайченятку : «Мій вухатий!»
Гуска шепоче гусенятку: «Мій дволапий!»
Лев говорить левенятку: «Мій сміливий!»
Лис говорить лисенятку: «Мій хитренький!»
Вчитель. Виконавши це завдання ми ще раз побачили, як можна уникнути повторень у нашому мовленні. І плавно переходимо до вивчення нової теми.
Вчитель. Так, як наближається зима, то до нашого класу завітали перші зимові сніжинки, вони принесли нам нову тему. Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Вживання прикметників у прямому та переносному значенні. Сьогодні будемо вчитися добирати та використовувати у мовленні прикметники – синоніми й антоніми. Також поговоримо про пряме й переносне значення прикметників. Оцінювання буде відбуватися за допомогою сніжинок. За кожну правильну відповідь ви отримаєте сніжинку. І від того чи багато буде сніжинок на нашому дереві, ми оцінимо нашу роботу на уроці та ваші знання.
І зимові гості пропонують перед роботою в зошиті виконати пальчикову гімнастику.
Пальчикова гімнастика.
Пальчики живуть в сім’ї,
Це помічники мої.
Посварились, – та одразу
Помирилися і разом!
Вчитель. А ці сніжинки закрили нам на дошці число і класна робота. Давайте пригадаємо, яке сьогодні число? Запишемо це в зошит.
Вчитель. Діти, подивіться. Ці неслухняні сніжинки потрапили до вас на парту і принесли нам цікаві завдання.
- Утворіть слово з розсипаних складів.
ді без лля – безділля.
- Ці сніжинки незвичні, на них написані слова. З цих слів вам необхідно скласти речення.
Маленька праця краща за велике безділля.
- Як ви розумієте зміст цього прислів’я?
Хвилинка каліграфії.
Запишіть склади – без, ді, лля і слово - безділля у себе в зошитах.

VІ. Вивчення теми уроку.
Знайдіть прикметники у реченні – «Маленька праця краще за велике безділля».
- З якими іменниками вони пов’язані? (Маленька – праця, велике – безділля)
- Що ви можете сказати про слова – маленька, велике, праця – безділля? (Антоніми)

1. Визначення «антоніми».
- Які слова називаються антонімами? (Антоніми – слова з протилежними значеннями)
Гра «Словосполучення складай, антонім шукай». Робота за малюнками. Давайте за малюнками складемо словосполучення і знайдемо антоніми.
– А ще одна сніжинка пропонує нам попрацювати з підручником. Відкрийте сторінку 97, вправа 194.
До виділених слів доберіть антоніми. Утворені прислів'я запишіть. (Прислів’я 2-5)
Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
Ранні пташки росу п'ють, а пізні сльози ллють.
Руки білі, а сумління чорне.
Ластівка день починає, а соловей закінчує.

- Яку роль відіграють антоніми у прислів'ях? (Вони увиразнюють мовлення, підсилюють зміст, порівнюють і дають зрозуміти зміст)
- До яких частин мови належать ужиті тут антоніми?
Маленька - велике,
Ранні - пізні, прикметник
Білий - чорний.
Праця - лінь (неробство). іменник
Починає - закінчує. дієслово
- Крім антонімів, які ще слова впливають на виразність мовлення? (Синоніми)

2. Визначення «синоніми».
Що таке синоніми? (Синоніми – слова близькі за значенням).
Утворюються вони зі слів однієї частини мови (блискучий, яскравий, сяючий).
Синоніми роблять наше мовлення більш образним, точнішим, досконалішим.
Вправа «Синонімічні ряди». Робота в парах.
- Згрупуйте подані прикметники в синонімічні ряди. Запишіть.
Мокрий, гарний, красивий, вогкий, жорстокий, сирий, хороший, чарівний, безжалісний, лютий, розкішний, звірячий, чудовий, нелюдський.
- Прочитайте 1 групу: мокрий, вогкий, сирий.
- Прочитайте 2 групу: гарний, красивий, хороший, чарівний, розкішний.
- Прочитайте 3 групу: жорстокий, безжалісний, лютий, звірячий, нелюдський.
Вправа «Влучний синонім». (Усно)
Вибери із двох синонімів влучніший для характеристики предмета. Побудуй з ним речення.
Діти з цікавістю слухали казки ( стара, давня ) бабусі.
Твої знання – результат ( уперта, наполеглива ) праці.
Діти весело танцювали навколо ( красива, вродлива ) ялинки.

Фізкультхвилинка.

3.Робота над прямим і переносним значенням слів.
Вчитель.
- У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною нам допомагають не лише прикметники-синоніми та антоніми, а ще й інші прикметники. А які саме допоможе з'ясувати наступне завдання.
- З чим асоціюються у вас слова...
золота
золоте
золоті
золотий
- Доберіть до них два іменники так, щоб утворити словосполучення у прямому і переносному значенні. (Колективна робота)
                                                                             Значення
                                                                    пряме         переносне

каблучка - золота - осінь
перо - золоте - листя, сонце
сережки - золоті - руки
годинник - золотий - голос
- Чому ми записали слова-іменники в два стопчики? (Бо одні слова мають пряме значення, а інші - переносне.)
- З якою метою ми вживаємо їх у мовленні? (Пряме значення переносимо на інші слова, щоб наше мовлення було яскравішим, образнішим.)

Колективна робота (вправа 195).
Вчитель. – А наступне завдання, яке пропонують нам виконати сніжинки – це вправа 195. Прочитайте завдання до вправи 195. Перше словосполучення запишемо на дошці, всі інші - за зразком з місця коментуючи.
(Вчитель викликає до дошки учня).
Вчитель.
– Читаємо перше словосполучення. Легкий мішок. Скориставшись довідкою нам необхідно записати відповідне словосполучення антонім.
Легкий мішок - важкий;                 легке завдання - складне.
Гаряча вода - холодна;                   гаряча вдача - спокійна.
Порожня голова - розумна;           порожня бочка - повна.
М'який хліб - черствий;                  м'який характер - твердий.

- Чи однакові слова-прикметники добирали до поданих у словосполученні? (Ні)
- Чому так сталося? (Вони добиралися до різних іменників)
- У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому і переносному значенні?
(Переносне значення: легке завдання,
гаряча вдача,
порожня голова,
м'який характер.)

- Отож, обов'язково необхідно пам'ятати про лексичну сполучуваність слів. Не завжди до одного і того прикметника, вжитого в різних словах, можна дібрати один і той же прикметник-антонім.

4. Словникова робота. Фанера. Фартух. (Малюнки і слова ).
- Діти, а хто знає, як називається тонкі листки деревини для облицювання столярних виробів? Цей матеріал використовують при виготовленні меблів. Утворюють його способом склеювання тонких дерев’яних пластинок і називають фанера.
- А що одягає майстер у приміщенні майстерні, коли працює, щоб не забруднити свій одяг?
- Цей предмет одягу також одягає ваша матуся на кухні з цією ж метою?
- Звичайно, це фартух.
- Що необхідно запам'ятати у цих словах? (У цих словах звук ф, тому вимовляємо і пишемо букву еф.)
- Доберіть до кожного із поданих слів декілька прикметників, які їх характеризують.
- Фартух (який?)…; фанера (яка?)… .
Робота в парах (вправа 196).
Вчитель.
–Діти, а ось і ще одна сніжинка. Вона нам пропонує попрацювати в парах і виконати завдання. Прочитайте словосполучення. З яких частин мови вони складаються? (Словосполучення складаються з іменників.)
– Замініть за зразком подані словосполучення сполученнями прикметників з іменниками. Деякі словосполучення записані на картках. Це ваші підказки. У кожного їх різна кількість. Попрацюйте спочатку в парах. А потім самостійно запишіть.
(Подвір'я школи - шкільне подвір'я.
Листя клена – кленове листя.
Полиця для книжок – книжкова полиця.
Вітер з півдня – південний вітер.
Допомога товариша – товаришева допомога.
Портфель із шкіри – шкіряний портфель.
Хвіст лиса – лисячий хвіст.
Щебетання пташок – пташине щебетання.
Робота в класі – класна робота.
Потік води – водяний потік.
Грива коня – кінська грива.
Ділянка для дослідів - дослідна ділянка.
Фартух для роботи - робочий фартух.
Ящик з фанери - фанерний ящик.)
(У дітей на партах підказки, замінені словосполучення, у кожного їх різна кількість.)
Вчитель.
– Взаємоперевірка робіт. Зачитуємо ланцюжком словосполучення. Якщо у вашого сусіда жодної помилки – намалюйте йому на полях кольоровим олівцем смайлик. Якщо допущені помилки, то напишіть на полях їх кількість. Кожну роботу я перевірю і обов’язково оціню.
Гра «Мікрофон» (вправа 197.)
- Складіть речення з поданими словосполученнями.
(Учні по черзі відповідають)
У вовка гострі зуби.
Хворий відчував гострий біль.
Сокіл має дуже гострий зір.
До страви подали дуже гострий соус.
Моя сусідка по парті дуже гостра на язик.
- Запишіть одне речення на вибір.
- Яке слово багатозначне? (Гострий)
- Підберіть слова, близькі за значенням, до даного слова, звертаючи увагу на той іменник, який стоїть поряд.
Гострий - здатний колоти або різати зуби
Сильний біль
Пильний зір
пекучий соус
дотепний на язик
-Отже, які ж слова мають переносне значення, і які слова ми називаємо багатозначними? (Переносне значення – перенесення ознак одного предмета на інший предмет. Багатозначні – мають декілька значень.)

VІІ. Закріплення та систематизація знань.
Вчитель.
– Діти, а сніжинки кожному з вас приготували завдання. Давайте виконаємо.
Завдання на картках. (Диференційовані)

1 картка
1. Дібрати антонім.
Важкий - ... (легкий)
висока - ... (низька).
2. Доповни речення за змістом.
Морозна, сніжна, люта... (зима)
Холодне, біле, ванільне... (морозиво)
3.Визначити, в якому словосполученні прикметники вжиті в переносному значенні.
Гострий олівець - гострий ніж;
шепотіли листочки — шепотіли діти.

2 картка
1. Дібрати антонім.
Повна - ... (порожня)
широка - ... (вузька).
2. З ряду слів близьких за значенням, доберіть і вставте замість крапок найбільш влучне.
На сході небо стало ... . Щічки у дівчинки були ... кольору. Ліс восени став ...
Слова для довідок: Рожевий, багряний, малиновий, рум'яний, червоний.
3.Визначити, в якому словосполученні прикметники вжиті в переносному значенні.
Срібна ложка - срібний голос;
ідуть годинники - ідуть чоловіки.

3 картка
1. Дібрати антонім.
Цікавий - …. (нудний)
босе - ... (взуте).
2.Дібрати синоніми. Скласти речення з цим словом.
Сміливий - …., …. (хоробрий, безстрашний)
3. До прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.
Гарячий привіт - …,
Кам’яме серце - … .

4 картка
1.Дібрати прикметники - антоніми. Підкресліть їх.
Сонце світить на (які?) брудні місця, але само залишається (яким?) чистим. З (яким?) мудрим розуму наберешся, а з (яким?) дурним свій втратиш.
2.Дібрати синоніми. Скласти речення.
Добрий – …., …. (милосердний, співчутливий)
3. До прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням. Скласти речення.
Залізна воля - …,
Свіжа газета - …,
Сивий туман - … .

VІІI. Розвиток мовлення.
Розповідь вчителя.
(Звучить музика. Вчитель в руках тримає сніжинку.)

Вчитель – Діти. Ви чуєте музику? Вона просто чарівна. Сніжинка нам пропонує заплющити очі та здійснити подорож до ранкового зимового лісу. Ранок у лісі. Зійшло сонечко, блищить срібний сніг, прокидаються лісові мешканці, тягнуться до нього свої носики і починають свої мандри. Птахи – поміж деревами, звірі – поміж кущами. Всі шукають собі здобич, чим би поживитися. І ось пташки натрапили на годівницю, яку змайстрували із фанери школярі на уроці праці. Уявіть себе кожен пташкою.
Інсценізація вірша.
Я синичка – невеличка.
Я сорока – білобока.
Я галочка - чорнопера.
Я дятел – стукар.
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Вчитель – Молодці! Знаємо ми вас, зимуючі птахи. І прохання ваше виконаємо, чи не так, діти?
Вчитель – Зараз, діти, кожен із вас вийде до годівниці і покладе ту їжу, яку ви принесли, щоб нагодувати наших зимуючих птахів. Але ви повинні не тільки покласти їжу, а ще й скласти речення, використовуючи прикметники. Молодці. Кожен із вас не залишив у біді зимуючих пташок і нагодував їх.

ІX. Підсумок уроку. (Запитання або гра «Репортер»)
Вчитель
– Давайте підведемо підсумок.
- З якою частиною мови працювали на уроці? (Прикметником)
- Які прикметники сьогодні вчилися добирати? (Антоніми, синоніми)
- А які вчилися розрізняти? (У прямому і переносному значенні)
- Для чого ми вживаємо у мовленні прикметники – синоніми, прикметники – антоніми, а також прикметники з переносним значенням? (Щоб уникнути повторень. Щоб мовлення було яскравішим, образнішим)
Оцінювання учнів на уроці. (Звертаю увагу на зимове дерево.)

Гра «Репортер».
— Придумайте запитання, яке ви поставили б своїм товаришам за темою нашого уроку.

X. Домашнє завдання.
Виконати вправу 198 на с. 99.
Списати текст, вставляючи пропущені прикметники. Користуйтеся словами для довідки.
Ось і пролунав дзвінок -
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.

Категорія: Уроки | Додав: (28.11.2015) | Автор: Пилипенко Ольга Василівна E
Переглядів: 2241 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1

Добавил: [ADM]Irina
0

Шановна Ольго Василівно, урок чудовий! Дуже насичений різноманітними завданнями. Сподобалась цікава ідея із сніжинками. Стільки видів роботи! Дякуємо за Вашу невтомну працю!
Дата публикации: 29.11.2015 в 09:51
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!