Українська народна іграшка. Лялька - Уроки - Вчитель вчителю - Каталог статей - Вчитель вчителю, учням та батькам

Каталог статей

Головна » Статті » Вчитель вчителю » Уроки [ Додати статтю ]

Українська народна іграшка. Лялька

Українська народна іграшка. Лялька.

Дослідницький проект. 1-й клас.

Мета проекту: Ознайомити учнів з історією виникнення ляльки, різновидами матеріалу, з якого вони виготовлялися, навчити виготовляти ляльку .

Стимулювати розвиток ініціативності, самостійності; сприяти розвитку творчої активності, навичок самоосвітньої діяльності, формування ключових компетентностей учнів

Виховувати в учнів глибоку шану до надбань попередніх поколінь, бажання продовжити їхні традиції.

Навчальні предмети: курс “ Я і Україна,” художня праця.

Зміст проекту

У чому полягає задум?

Для чого це потрібно?

Зібрати інформацію про українську народну іграшку ляльку, виготовити її.

Виховувати глибоку шану до  надбань попередніх поколінь.

Кінцевий результат.

  • Тренування навичок роботи в групі.
  • Формування навичок роботи з енциклопедичною та довідковою літературою.
  • Засвоєння програмного матеріалу з теми

 Термін виконання: 2 тижні.

Хід реалізації проекту

 І. Планування діяльності.

Мій проект називається “Українська народна іграшка. Лялька”

Що я хочу зробити?

Зібрати інформацію про ляльку з різних джерел.

Що буде головним результатом роботи?

  1. Повідомлення про її виникнення.
  2. Виготовлення ляльки
  3. Організація і проведення сюжетно-рольових ігор

До кого я буду звертатися про допомогу?

До бібліотекаря, вчителя, батьків.

ІІ. Початок роботи над проектом.

Проводиться екскурсія в світ іграшок. Вони розкладені в ігровій частині класу групами. Учні підходять до кожної групи і одержують інформацію.

Вчитель:

І  група іграшок — це образні іграшки. Вони створені за подібністю до людей і тварин.

ІІ група — це технічні іграшки. До них належать всі види транспорту, конструктори.

ІІІ група — дидактичні іграшки. Це ті, які чомусь навчають: пірамідки, посуд, настільні ігри.

IV група — це спортивні іграшки. Вони потрібні для занять спортом: скакалки, м'ячі, гантелі, обручі.

  • Де і хто зробив ці іграшки?
  • А чим гралися діти у старовину?
  • Яка іграшка найдавніша?

Давайте звернемося до енциклопедії. Енциклопедист (хлопчик) читає : Найдавніша іграшка — лялька. Їй понад шість тисяч років.

         А чи цікаво вам дізнатися якою колись була лялька, з чого і як її виготовляли?

ІІІ. Постановка конкретних завдань.

Створення дослідницьких груп: “Сонечко”, “Пізнайко”, “Розумнички”, “Перлинки”, “Зірочки”.

“Сонечко”: дізнатися з енциклопедичної літератури що таке лялька.

“Пізнайко”: зібрати, проаналізувати інформацію та на її основі розповісти з чого в давнину робили ляльку.

“Розумнички”: дізнатися як лялька оберігала від небезпеки.

“Перлинки”: Ознайомитися з різновидами ляльок.

“Зірочки”: дізнатися як одягали українську народну ляльку.

 ІV. Презентація проекту.

Кожна група по черзі звітує про виконане дослідження.

         Перша група “Сонечко” роздає кожній групі конверт, в якому знаходяться слова з яких треба скласти речення. Після закінчення роботи кожна група повинна скласти таке речення:

         Лялька — дитяча іграшка у вигляді фігурки людини.

         Діти другої групи “Пізнайко” розповідають і показують з чого робили ляльки в старовину:

  • Солом'яна лялька робилася з житньої молодої соломи, яку перекручували, перев'язували верхню частину (це була голова), а решта — тулуб.
  • Ляльку робили з тканини. Про це ви дізнаєтеся з підручника “Я і Україна” 1-й клас, сторінка 96. Діти ланцюжком читають текст “Як робили ляльку”.
  • Ляльку робили з дерева. Шматок дерева з потовщенням замість голови розфарбовували, решта частина була тулубом. 
  • Ляльку робили з ниток: брали товсті нитки, перекручували, відділяли голову і нижню частину тіла.
  • Ляльку ліпили з борошна: борошно змішували з сіллю та водою, ліпили ляльку, висушували в печі або пекли. Гралися нею. Цікаво, що цю ляльку можна було з'їсти.
  • Ліпили ляльку з глини, потім кидали у вогнище, обпалювали, згодом вичищали і давали гратися дітям.
  • З кукурудзяного качана робили ляльку-немовля. На голівку одягали хустинку, замотували як немовля в клаптик тканини.
  • З сиру робили ляльку таким чином: сир розплавляли на водяній парі, він ставав м'яким і ліпився. Ліпили ляльку, занурювали швидко у гарячу воду. Цікаво, що таку ляльку теж можна було з'їсти.

Третя група “Розумнички” розповіла, що були ляльки, якими гралися, а були такі, які охороняли як оберіг.

Словник: оберіг — річ, яка захищає, боронить від небезпеки.

         Лялька оберіг не має обличчя. Чому? Її робили такою, щоб душа людини  (добра чи зла) не перейшла в ляльку. Коли народжувалась дитина, їй робили колиску, але перед тим, як вперше покласти туди немовля, туди клали ляльку, потім виймали — тричі повертали проти годинникової стрілки, приказуючи: “Все погане відвернись, а добре — прийди”. Такими ляльками не гралися, берегли як талісман. Її передавали від матері до доньки. Існувало повір'я, що коли дитина хворіла, треба було вчасно виготовити ляльку і покласти біля дитини — хвороба перейде у ляльку. Потім цю ляльку ховали або спалювали. А з нею зникала і хвороба.

         Четверта група “Перлинки” розповіла, що найпоширенішими були ляльки-мотанки. Вони були схожі на немовля. Ними тішилися і хлопчики, і дівчата. Коли дитина підростала, то їй робили іншу ляльку — з ручками і ніжками. Її можна було одягнути, брати за руки. Для кожного віку дитини була своя лялька, яка росла разом із дитиною.

         П'ята група “Зірочки” підготувала розповідь про вбрання для ляльки та показала як одягали ляльку. Це була вишита сорочка. Вишивали “білим по білому”, червоними, синіми та чорними нитками. До сорочки нанизується весь комплекс народного вбрання: поясне вбрання (залежно від регіону) то може бути плахта, обгортка, спідниця, запаска, фартух, крайка, чи пояс; нагрудне — керсетка, горсет, кептар; головний убір — хустка, намітка, вінок, чільце; прикраси, аксесуари; взуття. 

V. Виготовлення української народної іграшки ляльки.

Зараз ми будемо виготовляти з вами ляльку. Вона складається з основних частин: голови і тулуба, який розділений на дві частини.

Інструктаж:

Послідовність виготовлення  ляльки має бути такою:

  1. Візьміть заздалегідь підготовлений продовгуватий мішечок.
  2. Туго наповніть його клаптиками тканини, ватою.
  3. Умовно поділіть на  три частини.
  4. Відділіть мотузкою першу частину — це голова.
  5.  Відділіть другу — це верхня частина тулуба.
  6. На голову зав'яжіть хустинку.
  7. Нижню частинку закрийте плахтою, одягніть фартух.

Учні виконують практичну роботу, учитель консультує, допомагає.

VІ. Практичне використання виробів.

Поділ на групи: дітям роздають смужки білого паперу. Завдання: зафарбуй смужку одним з шести кольорів: жовтий, зелений, червоний, синій, коричневий, фіолетовий. За кольорами діти об'єднуються в групи.

Кожній групі надається завдання:

  1. Покласти ляльку спати.
  2. Лялька прокинулась.
  3. Нагодуй ляльку.
  4. Лялька — мамина помічниця.
  5. На прогулянці.
  6. Лялька захворіла.

Діти граються з виготовленими ляльками у сюжетно-рольові ігри.

VІІ. Підбиття підсумків роботи над проектом.

Слово вчителя. Ви гарно підготувалися до презентації проекту і зібрали багато цікавого матеріалу.

  • С ким вам в групі було добре працювати?
  • Що нового дізналися про ляльку?
  • Чи задоволені ви своєю роботою?
  • Кого б вам хотілося похвалити за роботу на уроці?
  • Під час роботи над проектом ви дізнались як глибоко в давнину сягають наші традиції, звичаї. У них наше коріння, краса, мудрість народна.

 

Підготувала Тарнавська І. В.,

вчитель вищої категорії,

старший вчитель ЗОШ №5

 м. Умані Черкаської обл.

Література:

  1. Бібік, Н. М. Коваль, Н. С. Я і Україна [Текст] підруч. Для 1 кл. / Бібік Н. М. - К. : Генеза 2007
  2. Ляльки: Найдавніші супутники людей [Текст]. Газета Новачок. - 2010. - №2. ст 5.
  3. Мельничук, Ю. Ляльки в народному вбранні [Текст], журнал Народне мистецтво. - номер 3. - 2002. - ст 48.
  4. Метод проектів [Текст] // Початкова освіта. Методичний порадник. - 2006. - № 16.
  5. Найден, О. Українська народна іграшка [Текст], журнал Народне мистецтво. - номер 3. - 2002. - ст 10-11.
  6. Я познаю мир [Текст]: детская энциклопедия — М. : ТКО “АСТ”, 1996. - ст 9 — 14. 
Категорія: Уроки | Додав: [ADM]Irina (30.12.2014) | Автор: Тарнавська Інна Володимирівна
Переглядів: 1490 | Рейтинг: 5.0/6
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Никнейм Кащенко Ірина Петрівна (ADM[Irina]) зарегистрирован!